Boete en mestopslag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Anoniem

Boete en mestopslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 15:05

Net kwam er een controleur van de gemeente. Ze hadden een melding gekregen dat er mest werd opgeslagen.

Mijn paard staat bij een particulier die ook zelf een paard hebben. Ze hebben geen betonnen bak voor de mestopslag.

Ik hield me voor stommertje want ik woon er niet. Er zal wel een gigantische boete uit voort komen en die kunnen ze niet makkelijk betalen. Vind het een rotstreek want volgens mij is het de jaloerse over buurman, die nu net ook paarden van een ander heeft lopen en ook geen mestopslagplaats heeft.

Weet iemand hoe hoog zo'n boete kan zijn?


Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 15:52

ik heb geen idee, maar ik weet wel dat zo'n plaat voor de mestplaats toch pas verplicht is als je meer als 6 paarden voor beroepsmatige doeleinden houdt, toch?? Hoezo mestopslag, 1 keer in de zoveel tijd wordt dat toch ook opgehaald of niet?

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 15:58

Je krijgt niet meteen een boete hoor, volgens mij. Je kan alsnog een vergunning aanvragen/melding doen en dan een mestbak plaatsen. Meestal is er dan niets aan de hand. (het duurt alleen even bij gemeentes).
Als het idd die overbuurman zou zijn die zelf ook geen betonnen bak heeft dan vind ik dat wel behoorlijk dom van hem. Wat nou als jullie de gemeente tippen over hem?

Gewoon even de gemeente bellen (na dat ze die brief gekregen hebben). En dan in overleg beslissen hoe ze het op gaan lossen. Mijn tip voor de gemeente, over het algemeen werkt het het beste om in overleg te gaan en dan pas actie te ondernemen. Dan voelen ze zich niet gepasseerd en weten ze dat je je 'bestwil' toont.
Succes ermee!

:evaw:

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 17:57

Bij ons op de manege hebben we een boete gehad van 500 Euro.

De betonnen bak was niet helemaal dicht gekit en er lag er wat naast.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 07:55

Als handhaver (onder andere) van een gemeente kan ik misschien het een en ander vertellen?

Heeft de controleur jou Proces verbaal aangezegd? Zo nee dan hoef je nog geen boete te krijgen.

Jij zegt dat je paard bij een particulier staat.
Hoeveel paarden staan er in totaal?
Is er een milieuvergunning het verleden verleend?

Ik ga er vanuit dat er geen milieuvergunning verleend is en dat er niet meer dan in totaal 5 paarden staan. Met andere woorden er is sprake van een hobbymatige activiteit.
Als het niet in de APV (algemene plaatselijke verordening) geregeld is dat mest op een vloeistofdichte plaat moet, is er géén grond om proces
verbaal op te maken. Het zou nog kunnen dat jou gemeente beleid heeft opgesteld voor de opslag van vaste mest bij particulieren, maar daar ken ik er geen een van.

Mocht je nu een PV gekregen hebben, moet je zeker bezwaar maken.
PB me anders maar even.

Een boete op grond van de APV is meestal niet zo hoog. Op grond van de Wet milieubeheer (voorschrift van milieuvergunning overtreden) is stukken hoger. Dit wordt door de rechter bepaald en niet door de ambtenaar

Wat heeft die ambtenaar eigenlijk gezegd?

Kabouterdans
Berichten: 5082
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 08:08

wij kregen meteen een boete omdat de mest op het weiland lag zonder zeil.

was toen F 500,-

later hebben we er een dubbele laag zandbouwzeil ondergedaan.

nu hebben we een containerbak die elke 6 weken wordt opgehaald

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 08:18

op basis van welke regelgeving dan?

Kabouterdans
Berichten: 5082
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 08:30

milleu verontreiniging

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 08:34

Qua milieu heb je verschillende wetten/regelingen waar de milieu eisen op gebaseerd zijn.
Een van deze wetten/regelingen moet dus overtreden zijn voor je een boete kan krijgen. De vraag is dus welke wet/regel overtreden was, op welke basis de boete is gegeven.
De Wet Bodembescherming, een AmvB, de APV.
Weet je dat?

:evaw:

Kabouterdans
Berichten: 5082
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 08:38

ik zit nu op mijn werk

zal het vanavond navragen bij mijn ouders

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 08:45

Ik ken maar een gemeente die een Project "opslag vaste Mest " hebben gedaan met asociaal hoge boetes en die zat in de Provincie Zeeland.

Staat jou paard in de Provincie Zeeland, Levi?

Kabouterdans
Berichten: 5082
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 08:48

nee,

Zuid-Holland

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 08:49

Grijnz, mestopslag..... Haha! Wij hadden ook nooit een betonnen bak dus iedere keer voordat er weer eens een inspecteur langs kwam schoven we de hele strontberg mbv trekker de sloot in. Wij een mesthoop? Hoe komt u daar nou bij, ga maar kijken hoor, ligt helemaal niets! Die belletjes in de sloot? Dat zijn kikkertjes Tong uitsteken

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 09:08

Je mag vaak 2 kuub zonder mestplaat hebben. Ik ken mensen die er uit voorzorg een zeiltje onderleggen, dna krijgen ze geen gedonder als er tijdelijk wat meer ligt.
Met minder dan 5 paarden of minder dan 9 weidepaarden ben je hobbymatig, en dan hoef je geen vergunning te hebbben voor het opslaan van 2 kuub mest. Wel kan de gemeente weer aanvullende eisen stellen.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 10:28

het is een beetje off-topic, maar

Germie, Het is nog steeds niet (wettelijk) bepaald waar de grens van hobbymatig en bedrijfsmatig ligt. Deze wordt nog regelmatig via een rechtzaak uitgevochten en met wisselend succes. Om discussie te voorkomen, hebben verschillende gemeenten (niet allemaal dus) hier een beleidsuitgangspunt voor laten vastleggen. Bij de ene gemeente is dit 5 paarden bij de andere 10.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:59

Interessant onderwerp.
Wordt er nog verschil gemaakt russen natte en droge mestopslag. Want als je de vieze stro(urine) samen met de drollen op een hoop gooit heb je andere mest als wanneer je alleen de drollen in een bak gooit. En maakt het nog uit als er een dakje bovenzit zodat er geen regenwater in kan komen Verward

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 14:58

Ik had trouwens nog een vraagje (staat los van de mest) aan Nanda: wat is het verschil tussen hobbymatig en beroepsmatig nu precies? Dus: moet je dan voldoen aan een aantal dingen, als het beroepsmatig zou zijn?

Wij hebben nl. meer paarden dan 10, maar dus echt hobbymatig (fokkers). En we hebben trouwens ook voldoende land (6 hectare), maar geen agrarische bestemming. Ik zou dan ook graag willen weten wat de gevolgen zijn, als je als beroepsmatig aangemerkt wordt. Dus misschien kan jij me dit uitleggen? En hoe je dit eventueel kan voorkomen (al heb ik de gemeente er nog nooit over gehoord bij ons en we hebben toch al meer dan 10 jaar meer dan 10 paarden).

Alvast bedankt!

Bescherm de dieren tegen de beesten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 09:03

Ik had nog niet alle berichtjes gelezen, vandaar late reaktie.

Die controleur heeft mij niets gezegd omdat ik vertelde dat ik er niet woonde. De eigenaren waren toen niet thuis. Ik heb nog niets gehoord, dus ik denk dat ze nog geen brief hebben gehad.

Er staan op dit moment 2 paarden en de mest wordt wel van tijd tot opgehaald. Gedurende de wintermaanden denk ik niet, omdat je dan geen mest mag uitrijden. Voor stalmest van paarden weet ik niet, maar dacht dat dat ook onder het verbod van uitrijden valt.

Ik ben er zelf niet over begonnen met de eigenaresse omdat ik het beter vond om haar niet in de zenuwen te brengen als het loos alarm is.

Het hoopje mest kun je namelijk achter de schuur zien liggen en een goede controleur neemt toch de gelegenheid waar als er niemand thuis is om een rondje over het erf te lopen.

Het kan zijn dat gemeenten verschillende normen hanteren. Ik vroeg mij af of er een landelijke regeling is. Ik begrijp dat als er meer dan 5 paarden staan het niet meer hobbymatig is. (Je zal maar een groot gezin hebben en iedereen wil paardrijden!)

Ik wacht eventjes af of er een reaktie van de gemeente komt. Als deze negatief uitvalt, kunnen jullie misschien nog wat adviezen geven.

Alvast bedankt voor jullie reakties.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 00:20

Hobbymatig of niet ... vlg mij zijn daar nog steeds geen regels voor vastgesteld; tenminste geen regels die alle instanties accepteren. Mijn ervaring is dat eigenlijk niemand precies weet hoe het zit !!

Ik heb dit voorjaar een boete gehad van 340 euro geloof ik voor het opslaan van mest op onbeschermde bodem. Had dus met millieuwetgeving te maken. Staat hier overigens wel ergens op bokt, inclusief een foto van de boete of wat dan ook.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 08:09

het is niet landelijk geregeld wanneer iets hobby of bedrijfsmatig is. (het aantal paarden). Met andere woorden. Dit bepaald de betreffende ambtenaar. In juridische termen moet er bepaald worden of er sprake is van een "inrichting".

Inrichting: elke door een mens bedrijfsmatig of in een omvang zijnde rijfsmatigwas, ondernomen bedrijvigheid die binnen een zekere begrenzing pleegt te worden verricht.

met andere woorden, iemand met bijvoorbeeld 1 dekhengst kan bedrijfsmatig zijn, terwijl iemand met een groot gezin waarvan iedereen een pony of paard heeft niet bedrijfsmatig hoeft te zijn. alleen daar komt het " Of in omvang zijnde bedrijfsmatig" om de hoek kijken.
Door rechtsuitspraken te volgen (jurisprudentie) kan er gesteld worden dat meer dan 5 paarden Als in omvang zijnde bedrijfsmatig wordt gesteld.
Dit is echter geen wet en er zijn gemeentes die dus een hoger aantal hanteren.

Het verschil tussen hobby en bedrijfsmatig is dat er bij bedrijfsmatige activiteiten een milieuvergunning verleend moet worden. In een milieuvergunning worden er milieuvoorschriften opgesteld. (onder andere aan de mestopslag) dit betekent dus ook dat de buren bezwaar kunnen indienen. In het ergste geval kan de milieuvergunning niet verleend worden door bijvoorbeeld de ammoniakwetgeving. Dit zou kunnen betekenen dat als iemand "illegaal" een aantal paarden heeft er een aantal "weg" moet doen om het aantal naar "hobbymatig terug te brengen.

Bij "hobbymatige" activiteiten hoeft er geen milieuvergunning aangevraagd te worden en worden er dus geen voorschriften aan de mestopslag verbonden. Wel kan het dus zijn dat gemeenten dus voorschriften aan de mestopslag verbinden in de APV (zie hierboven).
Indien gemeentes geen voorschriften in de APV hebben opgesteld of op andere wijze hebbben gesteld mag in principe de mest op de kale grond worden gelegd.
Ik weet dat er landelijk bij verschillende mensen Toch PV is opgemaakt omdat het op de kale grond lag (in hobbymatige situaties) Dit was op grond van de Wet bodembescherming. DIT IS ECHTER BIJ DE RECHTER AAN TE VECHTEN. De ambtenaar neemt namelijk aan dat er bodemverontreiniging optreedt, maar heeft dit (meestal) niet aangetoond met een bodemonderzoek. Zeker in kleigebieden is het maar de vraag of er daadwerkelijk bodemverontreiniging is opgetreden. Boetes op grond van aannames is natuurlijk erg twijfelachtig.

Voorschrift vaste mest (milieuvergunning of bv APV) dat vaak gebruikt wordt:

De opslag van vaste dierlijke mest buiten de stal moet geschieden op een mestdichte mestplaat, die is voorzien van een opstaande rand of een gelijkwaardigevoorziening; de stapeling van de mest moet zodanig geschieden dat uitzakkend vocht niet van de mestplaat kan vloeien

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 10:58

Hé, heel erg bedankt hoor!

We zaten al een poos erover na te denken om voor de zekerheid een milieuvergunning aan te vragen. We voldoen op zich wel aan alle eisen (mbt afstand tot de buren enzo), maar we moeten alleen de mesthoop nog waterdicht maken.

Denk je dat het verstandig is om een milieuvergunning aan te vragen?

Bescherm de dieren tegen de beesten!

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 12:17

Fries, er vanuitgaande dat je meer dan 10 paarden hebt, fokt en paarden verkoopt is er voor mij geen twijfel en is er naar mijn mening in jouw situatie sprake van een inrichting (en dus bedrijfsmatig). Al is het voor jouw gevoel puur hobbymatig.
Volgens de wet milieubeheer moet er dan een milieuvergunning aangevraagd worden. De vraag die dan volgt is of de vergunning uberhaupt verleend kan worden.
Vooral de vraag of de vergunning ook verleend kan worden is voor mij moeilijk te beoordelen. Die is afhankelijk van een aantal factoren.
Belangrijk is het bestemmingsplan, afstand naar buren, en de ammoniakwetgeving.
Aangezien je aangaf dat er er geen agrarische bestemming op het perceel ligt zou ik eens contact opnemen met de afdeling ruimtelijke Ordening van jouw gemeente en vragen wat er is toegestaan op dat perceel en mocht het niet toegestaan ziijn, of de bestemming gewijzigd kan worden met een zogenaamde "artikel 19" procedure.
Verder zou ik contact opnemen met de afdeling milieuzaken en vragen of er vergunning verleend kan worden ivm met ammoniak/stankwetgeving. In de ene provincie is dit een groot probleem, in de andere speelt dit nauwelijks. Ik zou niet te veel in details treden over het aantal paarden dat je nual hebt. immers, eigenlijk ben je nu illegaal bezig en wat als de vergunning om een of andere reden niet verleend kan worden.... slapende honden niet te veel wakker maken.

Als de vergunning verleend kan worden?..... doen! Dan heb je namelijk ook RECHTEN (dat vergeten de meeste mensen nog al eens) Momenteel heb je geen poot om op te staan

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 12:35

Ja, daar zat ik inderdaad ook aan te denken.

Tot nu toe heb ik alleen nog steeds geen actie ondernomen, aangezien ik ook met het probleem van 'slapende honden wakker maken' zit. Stel dat het allemaal niet kan/mag, zouden ze je dan kunnen verplichten om je paarden weg te doen? Dat is natuurlijk echt een probleem en zou ik de aanvraag uiteindelijk zelf kunnen doen?

Oftewel: wat is nu het verstandigst? Moet ik wel bij ze 'aan de bel trekken'?

Bescherm de dieren tegen de beesten!

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 13:27

Zou om te beginnen toch bij Ruimtelijke ordening (langs de neus weg) wat vragen stellen. Deze afdeling krijgt dagelijks dit soort vragen waarvan de helft nooit gerealiseerd worden. Die trekken echt niet direct bij Milieu aan de bel.
Ik vermoed dat je ook daadwerkelijk in de provincie friesland woont. Friesland Staat voor mij gelijk aan kleigrond. Waar kleigrond is, speelt de ammoniak problematiek relatief weinig.
1 belangrijke vraag over de ammoniak is: zit er binnen 250 meter waar jou paarden staan een kwetsbaar gebied zoals een bosje, natuurgebied etc? (dit moet tevens aangewezen zijn bij de Provincie Frieslland). Zo nee, dan speelt de ammoniak in jouw vergunning een ondergeschikte rol.
Je vertelt dat de buren op een redelijke afstand zitten-> dat betekent dat de stankrichtlijn ook weinig problemen oplevert.
Met andere woorden, als het op gebied van Ruimtelijke ordening kan, verwacht ik niet al te veel problemen (als mijn aannames kloppen)

Ik, als vergunningverlener en handhaver krijg dagelijks vragen en ik ga ze echt niet allemaal nachecken..... Zou dus zeker contact opnemen met RO

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 09:15

Hoi Nanda,

ik wil je nogmaals bedanken dat je wilt reageren! Ik woon trouwens niet in Friesland, we wonen in Zuid-Holland, onder Rotterdam, maar we hebben inderdaad kleigrond (blubber op dit moment Knipoog ).

Maar ik ga dus eerst zoals jij zei contact opnemen met ruimtelijke ordening. De stankrichtlijn is inderdaad geen probleem. Maar we zitten wel honderd meter van een 'beheersgebied' vandaan. En een kilometer verder loopt dat over in 'beschermd natuurgebied'. Is dat dan een probleem? Het is wel aan de andere kant van de dijk.

Maar als het op het gebied van ruimtelijk ordening dus wel mogelijk is, kunnen ze dan ook nog op andere manieren roet in het eten gooien?

Alvast bedankt!

Bescherm de dieren tegen de beesten!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 22 bezoekers