Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 07:26

Een goed bedrijf adviseert je hoeveel je nodig hebt, en waarschuwde ook al niet te veel overcapaciteit te hebben. Wij hebben zo berekend wat ons verbruik (inclusief airco) zou zijn.
En dat de salderingsregeling een keer zou aflopen is toch ook al heel lang bekend?

Op zonnepanelen heb je nog altijd meer rendement, als wat je ooit aan rente op een spaarrekening kreeg ;)

En als je de verhalen al hoort van tweede meter laten plaatsen en aanmelden bij Eneco, puur voor de teruglever vergoeding, begrijp ik ook wel dat ze hiertoe besluiten. (Zie het andere topic, gasverbruik).
Of dat een broodje aap verhaal is weet ik trouwens niet, hou ik me niet mee bezig.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 07:28

purny schreef:
elnienjo schreef:
De coalitie heeft alle moties over voedsel-en energiezekerheid laten verwerpen. We zijn overgeleverd aan een criminele dictatuur!

Misschien even een reisje naar Rusland of Korea voordat je met het woord gaat gooien? Kun je daar zien wat een dictatuur is

We gaan al anders er aardig op lijken

MoniqueT

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 07:42

Dictatuur? Misschien moet je eens een paar geschiedenisboeken lezen. Ik woon in een land waar de dictatuur nog geen 50 jaar geleden werd afgeschaft.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 07:54

MoniqueT schreef:
Dictatuur? Misschien moet je eens een paar geschiedenisboeken lezen. Ik woon in een land waar de dictatuur nog geen 50 jaar geleden werd afgeschaft.

Daar verschillen de meningen over

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 07:55

Kenmerk van een dictatuur is dat de macht bij 1 persoon of een heel klein groepje ligt en dat die niet door verkiezingen verkozen wordt.

Dat is in NL niet het geval. Sterker nog; als Elnienjo en Olejon een eigen partij oprichten en bij de volgende verkiezingen 2 zetels aan stemmen krijgen mogen ze ook saampjes in het pluche zitten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 07:55

De definitie is geen mening en dan is Nederland echt gewoon geen dictatuur.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:14

OleJon schreef:
MoniqueT schreef:

Gedefinieerde regeringsvormen zijn geen mening.
Sommige woorden hebben we gewoon een definitie gegeven. Als iets niet voldoet aan die definitie is het dat niet. Zoals dat ik nu op een bank zit. Het is simpelweg onmogelijk om dat ineens een bureaustoel te "vinden". Of een fiets. Of een paddestoel.
Nederland voldoet niet aan de definitie van een dictatuur. En is dus geen dictatuur.

Je zou hoogstens kunnen vinden dat Nederland meer gelijkenissen gaat vertonen met een dictatuur. Dat us een mening. En dan is het ook nog zo fatsoenlijk om die mening te onderbouwen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 24-08-22 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:17

Zullen we 't gewoon on topic houden en deze twee negeren?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:19

Moderatoropmerking:
Bericht voldoet niet aan de regels van Bokt
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 24-08-22 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:22

elnienjo schreef:
verootjoo schreef:
Kenmerk van een dictatuur is dat de macht bij 1 persoon of een heel klein groepje ligt en dat die niet door verkiezingen verkozen wordt.

Dat is in NL niet het geval. Sterker nog; als Elnienjo en Olejon een eigen partij oprichten en bij de volgende verkiezingen 2 zetels aan stemmen krijgen mogen ze ook saampjes in het pluche zitten.

Moderatoropmerking:

Over walgelijk gesproken. De WO2, dat was een dictatuur.
Ik denk dat je een paar lessen politicologie nodig hebt, "gegijzeld door de coalitie". Die coalitie is door de meerderheid van ons land gekozen tijdens eerlijke verkiezingen (een kenmerk van democratie).

Ik ga Temmen want vergelijkingen met Hitler vind ik echt walgelijk.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:25

nine1987 schreef:

Dat klinkt als een goed idee!

Nog even over de terugleververgoedingen en het salderen:
Het salderen gaat op jaarbasis, dus wat je in de zomer aan capaciteit over hebt, kan je in de winter nog gesaldeerd gebruiken. En ik vond deze lijst, redelijk actueel. Je moet iets scrollen en dan zie je alle vergoedingen per aanbieder. Er zijn nog best veel bedrijven met een nette terugleververgoeding. https://www.independer.nl/energie/info/ ... vergoeding

De grote spelers hebben maar zelden het beste aanbod, die leunen een beetje op hun betrouwbare naam.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:25

nine1987 schreef:

Je hebt gelijk. Mijn persoonlijke ergenis maar even aan de kant zetten. Helaas is het niet alleen in Nederland zo dat de prijzen de pan uitrijzen. Ook in deze voormalige dictatuur lopen mensen tegen enorme prijsstijgingen aan, om nog maar niet te spreken van een land als het Verenigd Koninrijk, waar door Brexit alles nog een beetje harder schijnt aan te komen. Sommige mensen kijken nu eenmaal niet verder dan hun eigen neus lang is. Het is een groot probleem wat de Nederlandse grenzen overstijgt. Hoe de politiek ermee om gaat, dat wordt wel spannend de komende weken.

(N.B.:): ook getemd op ElNieno. gaat alle perken te buiten)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:27

En hoe werkt het als je nog een oude meter hebt die gewoon terugloopt? Want volgens mij krijgt mijn moeder niks voor de teruglevering maar ze kan wel onbeperkt terugleveren. Haar meterstand is nu al onder de beginstand. Dus stroom kost haar letterlijk niks.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:31

Wij hebben over capaciteit en compenseren daarmee onze wintermaanden qua stroom. Maar als het salderen straks minder wordt, wat al de verwachting was, dan zal bij ons de rekening ook oplopen. Al is dat gelukkig hier maar tientjeswerk.

Je zou bijna een airco aanschaffen om zelf meer stroom te verbruiken. Vooral voor kantoor misschien wel een goed idee, dat is een compacte ruimte die in de winter verwarmd moet worden en in de zomer gekoeld (beperkt dat wel, noorden kant).

Suzanne, vooral houden die oude meter! Bijna allemaal zijn ze vervangen voor 'slimme' meters, slim voor de energie leverancier :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:31

Met een oude meter zul je inderdaad kunnen blijven salderen na 2025. Maar je hebt kans dat ze dan dus wel een slimme meter moet van haar energieleverancier. Hoe dat juridisch zit weet ik niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:34

secricible schreef:
elnienjo schreef:

Moderatoropmerking:

Over walgelijk gesproken. De WO2, dat was een dictatuur.
Ik denk dat je een paar lessen politicologie nodig hebt, "gegijzeld door de coalitie". Die coalitie is door de meerderheid van ons land gekozen tijdens eerlijke verkiezingen (een kenmerk van democratie).

Ik ga Temmen want vergelijkingen met Hitler vind ik echt walgelijk.

Het is gewoon een Duits woord voor leider. Het zegt meer over jou dan over mij dat je me nu een ban aan probeert te naaien

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:35

Moderatoropmerking:
Het is toegestaan om van het topiconderwerp af te wijken, maar het is niet wenselijk dat er hele pagina's discussies worden gevoerd over onderwerpen waar ook topics over te vinden zijn op [NM] Nieuws en Maatschappij. Wie behoefte heeft om die discussies te voeren: dit kan verder in de discussietopics op [NM]. Dan kan dit topic weer kan gaan over tips wat betreft energie besparing en hoge energieprijzen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:37

Ik ben gister eens in de Vattenfall app gedoken. Maar daar komen ook nog wel leuke tips naar voren.
Hadden jullie wel eens gehoord van een radiator ventilator, blijkbaar kun je daarmee de warme lucht van de radiator verspreiden? Kende ik niet. Maar lijkt wel leuk idd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:09

Ja, die wilde ik eerst aanschaffen. Maar voor die prijs heb ik eerst wat andere dingen aangeschaft of dat wil ik nog doen. Ik moet al dubbele voor de ene radiator in de woonkamer haha.

Ik heb wel dankzij tip hier een elektrische fleecedeken gevraagd als cadeau.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:14

OleJon schreef:
MoniqueT schreef:

Wat een ontzettend domme opmerking..

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:22

karuna schreef:
En de grootverbruikers in nederland in de industrie krijgen hel stevige financiele compensatie voor de hoge gas en stroomprijzen 8)7 zij wel

https://nos.nl/artikel/2441799-grootver ... onder-druk

Mits ze aan een hele rits aan energiebesparende eisen gaan voldoen.

Dus wel even op de juiste manier een artikel plaatsen met de juiste info.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:29

Hoe gebruik je eigenlijk een elektrische fleece deken?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:30

MyWishMax schreef:

Ik heb die vorig jaar gekocht en mijn gasverbruik is daarmee gehalveerd!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:30

elnienjo schreef:
verootjoo schreef:

Het hele land wordt gegijzeld door de coalitie. Zij stemmen gezamenlijk tegen en geen enkele motie redt het. Gisteren stemden van rechts tot links iedereen uit de oppositie voor moties die voedsel en energiezekerheid garanderen, voor lastenverlaging etc etc maar doordat de coalitie elkaar steunden werd alles verworpen. Dat hele debat ook tenenkrommend trouwens, niks kon, alles moet nog bekeken worden maar wel vele miljoenen beloftes voor bedrijven en Oekraïne. Maar de bevolking een klein beetje tegemoet komen ho maar. CDA heeft z'n keutels ook weer ingetrokken want stemde gewoon braaf mee met de opperfuhrer. Walgelijk!

Snap wat je bedoelt uit te leggen, maar opperfuhrer is geen slim taalgebruik. Minister president o.i.d. was correcter geweest.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:31

Dees schreef:
Hoe gebruik je eigenlijk een elektrische fleece deken?

Net als een normale? ;) Gewoon op de bank, aanzetten als normale dekens niet warm genoeg meer zijn.

asjemenou schreef:
MyWishMax schreef:

Ik heb die vorig jaar gekocht en mijn gasverbruik is daarmee gehalveerd!

Klinkt goed! Halveren red ik niet denk ik, daarvoor stookte ik al te weinig maar alles is meegenomen!