Wijken langs de hoefslag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Wijken langs de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 23:09

Op mijn oude manege moesten we vaak de paarden laten wijken langs de hoefslag (mijn opmerking was dan: dit is toch schouderbuitenwaarts?) Op zich wel een goede oefening (naar mijn mening) om te leren je buitenteugel (hmmm bedenk me net dat dat hierbij de binnenteugel is Haha! )erbij te houden, maar ik vraag me af wat daar nou precies de trainingswaarde voor is bij het paard (ervan uitgaand dat je het dus goed doet) is het even goed als gewoon wijken of niet?
En als je een paard heeft wat moeilijk luistert naar de eenzijdige kuithulp, is dit een manier om die er makkelijker doorheen te krijgen?

Oftewel wat is jullie mening over het wijken langs de hoefslag?

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 23:28

Ik doe dat af en toe over korte stukjes als oefening om mijn paard van de buitenteugel en -been af te krijgen. Als ik mijn buitenhand iets van de hals afhaal wil ik dat hij zijn schouder opzij naar binnen verplaats. Zelfde geldt eigenlijk voor mijn buitenbeen. Ik wil namelijk een paard dat helemaal recht op eigen benen loopt, zonder dat ik er steeds ''tegenaan moet duwen''. Ik varieer dus een beetje tussen hem van de kant af te laten wijken of door hem over de hoefslag te laten wijken.

ultike
Berichten: 3
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 23:34

hey
op onze manege moeten wij ook vaak wijken en ik denk dat het is om je paard of pony attent te maken op de beenhulpen en zijn achterhand te gebruiken dat zegt mijn instructeur toch!
Ik vind het wel een moeilijke oefening maar mij pony doet het ondertussen al wel goed hoor!
vinden jullie het eigenlijk moeilijk ??
xXxXx


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 23:37

Met Amadeus wel, die heeft wat moeite met het (willen) begrijpen van de eenzijdige kuithulp, daarom vroeg ik ook of het geschikt is voor het leren wijken/leren reageren op eenzijdige kuithulp.
Met Jacky ging het heel goed, meestal beter dan gewoon wijken, omdat ik beter oplette qua begrenzen aan de voorkant Haha!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 23:43

Hoi

volgens mij is deze methode inderdaad alleen maar om het weglopen aan de voorkant te begrenzen door het beschot van de bak. Verder heeft het denk ik niet zoveel te maken met meer attent maken op je eenzijdige kuit. Het nadeel van deze methode kan denk ik zijn, dat de ruiter nu alleen het hoofd naar buiten (kant van bakrand) trekt, waardoor de kont eigenlijk vanzelf al naar binnen gaat...

Wil je goed aan de kuit krijgen, zonder al te veel te moeten sturen aan de voorkant, wordt bij ons altijd eerst wijken vanuit halthouden gedaan, gevolgd door wijken vanuit bijna stilstaan. (dus alleen de kont om en de voorbenen heel klein rondje laten maken; zover dat ie niet naar achteren kruipt).

Toedeloet.
DianaL

Je paard is je spiegel.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 19:16

Deze oefening gebruik ik om mijn paard los te maken , zijdelings dan.
En om mijn paard op eigen benen te leren lopen.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 64 bezoekers