ervaringen africhtingsbit ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

ervaringen africhtingsbit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 23:36

Hoi

Hebben jullie misschien ervaring met het gebruik van een africhtingsbit?
Ook hoor ik de term correctiebit, maar is dit eigenlijk wel hetzelfde?

mijn 'case' :

Mijn paard is erg bezig met het bit tijdens het rijden. Hij knabbelt erop, beweegt en speelt ermee, waardoor ik het gevoel heb dat hij zijn tong over het bit wil wurmen. Ook gaat regelmatig zijn mond open, vooral wanneer ik met wat lichtere aanleuning probeer te rijden. Hij komt dan wat tegen de hand en wordt redelijk sterk en drukt zich op (hoezo tuiger..)

Ik rij nu met een enkel gebroken bustrens. Ook dubbel gebroken heb ik al uitgeprobeerd, maar maakt geen verschil.

Nu heb ik een aantal keren met 'correctiebit' van K&K gereden en dat gaat wel beter. Hij wordt minder (vaak) sterk en minder tegen de hand. Hij speelt er wel mee, maar niet meer echt helemaal met zijn mond open. Hij blijft wel licht, natuurlijk. Dus nu nog aan de aanleuning werken.
Wel blijft hij heel ontspannen en het lijkt wel of ie er gewoon beter 'aan' is...
Mijns inziens vindt hij het ook prettiger dan een gebroken bitje..
Nou beweert iemand bij ons op stal, dat het niet verstandig is om altijd met dit bit te rijden...?

Iemand enige ervaring???

Alvast bedankt.
Toedeloet
DianaL

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 10:01

Jij bedoelt deze:

Afbeelding

Hier rijd ik zelf ook al een paar maanden mee, Imker gooide zijn tong over het bit en hing echt met zijn hoofd in mijn hand. Nu met dit bit merk ik dat hij veel makkelijker in zijn mond is, neemt het bit beter aan, rommelt niet meer met zijn tong, schuimt lekker en dus veel fijner om te rijden.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 12:26

Hier zijn geloof ik al eerder topics over geweest. Daar had ik ook al op gereageerd.

En ik heb goede ervaringen met dit bit. Mijn merrie gooide ook haar tong over het bit. Ze vond het schuim gewoon vies begon dat weg te likken en zo is ze er denk ik op gekomen om haar tong over het bit te gooien.

We hebben iets van 2 jaar met het bit gereden en geen problemen. En je mag er op wedstrijden ook meerijden.

Alleen moet je wel opletten of ze geen wondjes krijgen (bij hun gehemelte) daar heb ik wel eens klachten over gehoord.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 12:34

Wat ik lees is dat jouw paard graag een beetje gewicht in zijn aanleuning heeft. Dan gaat hij met het bit spelen en knabbelen, en als jij nog lichter wilt gaan rijden, dan komt hij in protest door juist het bit te pakken en eraan te rukken.

Ik lees eigenlijk dat jouw paard helemaal geen aanleuningsprobleem heeft, integendeel, hij knabbelt en speelt met het bit wanneer julllie een contact hebben. Jij ervaart dat contact weliswaar als iets zwaarder dan wenselijk, maar hij vind het fijn, anders zou hij niet zo op dat bit zitten omwoelen. (schuimt hij ook daarbij?)
Zodra jij loslaat, zoekt hij juist die zwaardere aanleuning weer op. Dat is wat hij wil. Dat is toch echt wat anders dan de tong over het bit gooien, want dat merk je meteen als ruiter. Dat herken je zeker heel makkelijk als je het al eens hebt meegemaakt, en het lijkt sterk op fietsen zonder draaibaar stuur.....

Ik denk niet dat een of ander "trucjes" bit jullie zal helpen (ook al is dit bit bij sommigen wel een aanrader). Je paard heeft een eerlijke aanleuning, en helaas voor jouw, zal hij gewoon niet lekker gaan reageren op het "op de pinken rijden", zo is hij dus gewoon niet. dat hij wel speelt en knabbelt op het bit vind ik erg positief, ik zou dat als ik jou was juist aan moedigen.
Ben bang dat je met dat andere bit het gewicht van de aanleuning niet zal wegnemen, maar wel het spelen met het bit zal afremmen...en dan heb je dus een paard met een dode mond.

Veel meer succes verwacht ik van de aanschaf van een dubbelgebroken K en K Ultra Conrad, daar worden paarden wel lichter van zonder dat het dat spelen beinvloed.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 20:35

Kan iemand mij zeggen hoe zo een correctiebit eruit ziet ? Ik ken het niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:05

Kenomaxbe, er zijn van sprenger 2 bitten die erg op elkaar lijken, de correctietrens (=watertrens) en de scholingstrens (busvariant), van beiden kun je voorbeelden zien op www.sprenger.be. Het zijn de bitten met de licht gehoekte tongboog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 22:09

DianaL schreef:
Hoi

Hebben jullie misschien ervaring met het gebruik van een africhtingsbit?
Ook hoor ik de term correctiebit, maar is dit eigenlijk wel hetzelfde?

mijn 'case' :

Mijn paard is erg bezig met het bit tijdens het rijden. Hij knabbelt erop, beweegt en speelt ermee, waardoor ik het gevoel heb dat hij zijn tong over het bit wil wurmen. Ook gaat regelmatig zijn mond open, vooral wanneer ik met wat lichtere aanleuning probeer te rijden. Hij komt dan wat tegen de hand en wordt redelijk sterk en drukt zich op (hoezo tuiger..)

Ik rij nu met een enkel gebroken bustrens. Ook dubbel gebroken heb ik al uitgeprobeerd, maar maakt geen verschil.

Nu heb ik een aantal keren met 'correctiebit' van K&K gereden en dat gaat wel beter. Hij wordt minder (vaak) sterk en minder tegen de hand. Hij speelt er wel mee, maar niet meer echt helemaal met zijn mond open. Hij blijft wel licht, natuurlijk. Dus nu nog aan de aanleuning werken.
Wel blijft hij heel ontspannen en het lijkt wel of ie er gewoon beter 'aan' is...
Mijns inziens vindt hij het ook prettiger dan een gebroken bitje..
Nou beweert iemand bij ons op stal, dat het niet verstandig is om altijd met dit bit te rijden...?

Iemand enige ervaring???

Alvast bedankt.
Toedeloet
DianaL


In mijn ogen is er wel degelijk sprake van een aanleuningsprobleem, en ik zou dat niet in de eerste plaats op willen lossen met een ander bit. Het heeft namelijk in mijn ogen meer met de algemene africhting van je paard te maken, en is geen kwestie van ''fijnafstemming''.

Op het moment dat hij zijn mond open wil doen kan er in mijn ogen nooit sprake zijn van een fatsoenlijke aanleuning.

Zonder al te diep op het technische aspect in te willen gaan (ik denk namelijk dat je dat beter met je eigen instructeur kan doen) denk ik dat je in het algemeen nu even genoegen moet nemen met een zwaardere, maar ''eerlijke'' aanleuning. Vervolgens kun je je paard erin trainen om beter door zijn lijf te bewegen, en daarmee zal die aanleuning vanzelf lichter worden. Je paard moet leren om op eigen benen en door zijn lijf te bewegen.

Hoe precies werk jij naar die lichtere aanleuning toe? (maw, waar kom je nou eigenlijk precies in de problemen?)

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 22:45

hallo allemaal!
Bedankt voor jullie reakties.
Inderdaad heb ik zelf ook het idee dat mijn paard liever wat zwaardere aanleuning heeft. Wanneer hij losgereden is (doe ik in een lage diepe lijn) en daarna goed eraan is, houdt hij zijn mond dicht. Ik heb hem dan wat meer opgericht en goed van achteruit. Hij rommelt dan niet, maar wanneer ik hierin bijv. meer aktiviteit probeer op te wekken, drukt hij zich op, wordt sterk en doet zijn waffeltje open. Wanneer ik dan iets probeer te ontspannen met mijn hand en voorwaarts drijf, gaat ie met het bit rammelen. Daarna wordt het weer goed.
Maar hij is van nature vrij flegmatiek, dus ik moet me soms suf rijden om hem goed voorwaarts en vanachter uit te houden; zeker als ik dan ook nog wat 'druk'aan de voorkant heb. Daarom zou ik graag wat lichter willen.
Ik rij goed voorwaarts en probeer handen zoveel mogelijk te ontspannen.
Hij wil dan graag met hoofd naar beneden, maar dat is niet mijn bedoeling. Hij gaat klapperen.... En dit is inderdaad het africhtingsprobleem; ik weet wie hem heeft ingereden en zij houdt van los en laag. En dat los wordt snel klapperen. Het lijkt wel een gewoonte geworden...

Zijn er redenen om dit correctie/africhtingsbit NIET altijd te blijven gebruiken? Daarover zijn de meningen volgens mij er verdeeld.

DianaL

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 09:49

Ik ben ook nog in de probeer-fase. Wat ik nu doe is een aantal weken rijden met dit bit, doet hij het goed, dan gaat er een dubbelgebroken aurigan in. Maar na een tijdje valt hij weer terug in zijn oude patroon en moet ik toch weer het andere bit (correctiebit) erin hangen. Dan is het meteen weer goed en is Imker fijn in de aanleuning.