waarom wedstrijden rijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

waarom wedstrijden rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 21:54

waarom rij je nou eigelijk wedstrijden?

*om te presteren
*om zo hoog mogelijk te komen
*voor de lol
*kijken wat ik en me paard kan
*..............


Ik rij vooral voor de lol,maar ben wel benieuwd naar andere redenen.............Haha!

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND


Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 21:56

wij rijden amper wedstrijden(:D)
maar al doen we het doen we het voor de lol
het is toch altijd hartstikke gezwellie?

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 22:06

Ik wil straks voor de lol gaan starten en ik wil kijken wat mijn bijrijd paard kan.
Ze heeft altijd voor problemen gezorgt bij anderen, nu loopt ze redelijk, dus ik ben benieuwd wat ze op wedstrijd gaat doen.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 22:06

Natuurlijk altijd voor de lol! Maar toch ook omdat ik verder wil komen. Ik wil iets prestreren met me pony en daarom rij ik wedstrijden. Kijken hoe ver ik kom. Mijn pony en ik (vooral SGW) hebben er dikke lol in, dus waarom niet? Tis zo geweldig wedstrijden rijden, er bestaat niets leuker!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 01:44

De spanning om te zien wat je samen kunt presteren geeft ook een bepaald soort plezier toch? De kick die dat geeft ?

Welbeschouwd moet je natuurlijk wel heel erg veel werk verzetten voor die paar minuten waarin het moet "gebeuren" .. maar toch

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 11:52

ik REED wedstrijden voor de gezelligheid en omdat ik het gewoon leuk vond maar ook wel om hoger te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 12:04

Ik heb ook vrij lang nagedacht of ik wel of niet wedstrijden zou gaan rijden. PLezier aan het rijden heb ik thuis ook wel en ik weet zelf aardig goed wat ik en me paard 'waard' zijn en waar we staan. Een wedstrijd geeft een hele rompslomp met zich mee en kost handen vol met geld en tijd.
Maar ondanks die argumenten ben ik verleden jaar toch begonnen met wedstrijdjes. Ik had het geluk dat er veel wedstrijden werden georganiseerd op de stal waar ik destijds stond en dat scheelt enorm veel tijd en geld.
Reden om het wel te gaan doen is nog steeds dat je moet aantonen dat je een bepaalde klassering hebt behaald wanneer je bijv. een jury-cursus of ORUN wilt gaan doen. Die klassering hoef je maar 1 keer in je leven te behalen. Aangezien ik in de trainingen met Lois heel goede vorderingen maakte heb ik besloten om het dan toch maar te gaan doen.

Achteraf gezien geven die wedstrijden wel een meerwaarde mee die ik van te voren niet had kunnen voorzien. Ik vind het erg leuk om mijn paard te laten zien en ben erg trots op ons samen als ik in de ring rij. In de training geeft het ook een meerwaarde. Je wordt gedwongen iets te laten zien op het moment dat dat gevraagt wordt, of je daar nu wel of niet klaar voor bent op dat moment: je moet er beste van maken.
Verder wordt ik nu serieuzer genomen door andere mensen als ik kan vertellen dat ik wedstrijden rij. Dat is geen reden om wedstrijden te gaan rijden maar praat wel een stuk makkelijker. Er zijn ook erg veel mensen die roepen dat ze op M of Z niveau rijden. Als je nog nooit een wedstrijd hebt gereden weet je eigenlijk niet waar je over praat. Vaak blijkt zo'n combi dan met veel pijn en moeite er een travers uit te persen die amper goed is voor een 4.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 12:10

lageveld schreef:
Welbeschouwd moet je natuurlijk wel heel erg veel werk verzetten voor die paar minuten waarin het moet "gebeuren" .. maar toch


Dat is een van de redenen waarom ik endurancewedstrijden rijd. Bij dressuur en springen moet het idd in die paar minuten in de ring gebeuren, bij endurance heb je een paar uur de tijd. Gaat het dan even een paar minuten niet goed, dan is er geen man overboord want dat corrigeer je wel zonder dat het veel gevolgen heeft. Bij dressuur en springen is het wat l*lliger als dat net in de ring gebeurt... Endurance geeft voor mij dan ook veel meer rust, ik kan nogal last hebben van wedstrijdspanning maar daar heb ik bij endurance alleen bij de start en P/A last van. Tong uitsteken

Verder rijd ik wedstrijden om een combinatie van dingen: ik wil toch een doel hebben om voor te rijden, ik wil kijken wat mijn paard en ik (samen) kunnen bereiken, en mijn paard en ik hebben er allebei plezier in. Ret is overigens een paard dat gewoon op wedstrijd MOET (andere omgeving en prestatie) anders wordt hij zwaar sjacherijnig. Hij vindt het prachtig, al die aandacht en andere paarden om zich heen. Alleen al het ritje op de trailer is voor hem een feest, je hoort hem gewoon denken als hij dat ding in moet: 'leuk, waar gaan we nu weer heen?' *LOL*

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:25

Ik zelf vind het erg leuk om wedstrijden te rijden en dan in zijn gehhel, de voorbereiding, de wedstrijd en de uitslag. Of sjaak het echt leuk vind......
De aandacht in iedergeval wel.

Verder is het voor mij vooral ook een graadmeter. Op mij stal wodt voornamelijk recreatief gereden (=bosritten) en gefreestyled. Het is dan niet echt eenvoudig om te kijken of je ook echt vorderingen maakt.

beppe
Berichten: 46
Geregistreerd: 06-10-02
Woonplaats: fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:53

hallo ik rij nu 4 jaar weer wedstrijden en dat was de bedoeling eerst niet tot een heleboel meiden van stal ook gingen dacht ik van lijkt mij wel gezellig .ik ben pas echt over stag gegaan toen een instructeur mij uitlachte dat ik met een e pony en een draver nog wel zou gaan wedtrijd rijden nu lach ik geregeld die instructeur uit wanneer hij les komt geven bij ons in de buurt en vraagt hoe het gaat hij kan nog steeds niet geloven dat ik M2 mag starten maar ik heb er nog ontzettend veel lol in en zolang dat er is blijven we gewoon rondhuppelen

wil je een mooie betrouwbare fries kijk op www.beijemastate.nl stoeterij in fryslan

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:55

Oeps, wij (mijn dochter en ik) willen net helemaal niet op concours.
Waarom? Op onze manege is iedere maand een onderlinge wedstrijd. De ene maand springen, de andere dressuur,kur op muziek en soms ook pas de deux. Het meeste in de gebeurt in de B. Nu zijn we wel eens meegegaan als de rest op concours ging, maar de sfeer beviel ons niet. Boze ouders omdat dochterlief niet goed presteerde, kinderen die je van de pony af kon rukken om hun brutaliteit, elkaar weinig gunnen, afgunst. Nee, laat maar zitten. Omdat we een grote E pony hebben rijdt mijn dochter bij de onderlinge wedstrijden mee met de paarden. Veel leuker. Men gunt elkaar alles. Je kunt een geintje maken als er iets mis ging.
We beleven veel plezier ermee. Dus, wij blijven lekker recreatief bezig.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 21:01

Ik rijd wedstrijden omdat ik het leuk vind.
Ook laat ik op zo'n manier zien hoe ver we zijn in de training en komt er naar voren waar je nog aan moet werken.
Ook de hele voorbereiding voor een wedstrijd en het gevoel wat het mij geeft vind ik fijn.
En ik vind het gezellig

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 21:16

Ten eerste vind ik paardrijden gewoon heel leuk. Na een tijdje kwam ik voor m'n gevoel niet verder, dus een vereniging opgezocht en tjsa, dan volgt vanzelf een wedstrijd en dat is leuk!! Kusje Haha! . Gelukkig vind mijn pony het ook helemaal geweldig, dus ik vind het gewoon leuk om af en toe een wedstrijd te rijden en kijken of er vooruitgang in zit.
Voor de gezelligheid doe ik het eigenlijk niet. Bij de meeste verenigingen is het overigens heel gezellig, maar meestal doet iedereen door de stress nogal 'vreemd'.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 07:28

OMdat iik het leuk vind, maar zeker ook om verder te komen, en om te kijken wat het paard kan. Ik merk toch hier dat mensen denken dat je niet kunt rijden omdat je nooit wedstrijden rijdt. En dat is natuurlijk onzin.
Een parcours rijden geeft zoveel kick, dat heb ik dus nooit met dressuur. Dressuuur is meer stress, en je blijft afhankelijk van een jury. Ik wil gewoon voor mezelf ooit met stang en trens rijden, en of dat nu met springen of met dressuur gehaald wordt, dat maakt mij niet uit. Zelfs Z mennen (dressuur of vaardigheid) of Z SGW wil ik wel worden. Het maakt mij dus echt helemaal niets uit waarin.
Endurance heb je hier niet, ook geen trainingsmogelijkheden. Dus of dat leuk is weet ik niet. Ik ben alleen bang dat ik veel te precies ben voor endurance. Ik wil namelijk als ik een buitenrit maak alles bij het paard controleren, welke gang, wijken, sprongetje enz. En dat is natuurlijk te vermoeiend als je zo 40 km of meer af wilt leggen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 20:02

Als ik wedstrijden ga rijden, en dat geef ik eerlijk toe, is het om de wereld te laten zien wat een geweldig paard ik heb en wat een geweldig team we saampjes vormen. Haha!

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 17:07

Ik ga in januari staten en daarvoor heb ik verschillende redenen.
-Pjelk is namelijk allereerst een heel mak paardje waar met het rijden op zich niet zoveel uitdaging zit. Een beetje uitdaging vind ik wel leuk en die ga ik dus zoeken in de wedstrijden.
-Pjelk begint best leuk dressuur te lopen voor een Fjordje dus is wedstrijden rijden gewoon een logische stap na drie keer L1 onderling wat redelijk ging.
-Ik ben benieuwd wat wij kunnen.
-een reden te hebben tot oefenen in de bak vind ik ook wel leuk. Dan heeft het binnen rijden echt zin. Je kan zo vooruitgang boeken en bovendien is het altijd interessant om te zien wat een kenner nou van jou en je paardje vind.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 17:57

Tuurlijk voor de lol, nouja.. Niet dat ik denk van "Boeien ik doe t maar voor de lol" Ik wil wel hoog komen natuurlijk en goed presteren. Maar ik doe het gewoon omdat ik en mijn pony er beide plezier in hebben. Lachen

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 18:01

ik rijd wedstrijden om hoger te komen en natuurlijk voor de lol. ik rijd op een best wel moelijk paard dus leer ik het paard ook nog eens iets *LOL*

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 18:32

Ik denk dat ik voornamelijk wedstrijden voor de lol rijd. Plus ik heb dan ergens om voor te trainen en als dat vervolgens tot goede resultaten leidt is het helemaal leuk!!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 18:44

Ik rijd voor de lol maar ik wil ook kijken hoe ver ik kan komen, wat me paard aankan enzo.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*


ceelylover

Berichten: 1010
Geregistreerd: 18-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 19:14

ik rijd wedstrijden voor de lol..
ook wel een een beetje om er achter te komen of ik goed rijd.. maaar toch wel voor de lol!!
gewoon omdat ik het leuk vind en het is meestal wel gezellig bij ons op de manege.. of op dandelion waar ik dan ook wel eens een wedstrijdje rijdt..,

Take A l0ke @ mY pr0file

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 20:57

Haha! Goeie vraag vindik!!! Want er zijn er zoveel die het doen om te winnen!!!! Wat ik zo super verkeerd vind!!! Ik doe het gewoon omdat ik het leuk vind, en omdat ik heel graag spring, en vooral omdat mijn merrie heel graag springt. Als die kan springen, dan is die DOLGELUKKIG!!! Als die een spring ziet, dan wilt die der maar AL TE GRAAG over! Die springt echt heel graag. Dat is er echt duidelijk aan te merken. Dus, ik doe het omdat mijn merrie het graag doet, en omdat ik het graag doe. Ben ik laatst,...jammer, volgende keer beter. (En er zal dan wel een rede voor zijn, ofwel ben ik het dan die niet goed reed, ofwel was Ursje niet in form, ofwel ligt het aan ons beide,...), win ik, dat is altijd wel leuk hè! Maar het maakt me echt niet uit of ik win of laatst ben. Lachen Maar er zijn er zoveel die het enkel en alleen doen om te winnen. Belachelijk vind ik dat! Zo komt het toen ik mijn merrie kreeg, dat die getraumatiseerd was. Als die een sprong zag, dan begon die te steigeren, en werd die COMPLEET zot!!! En dat kwam alleen, omdat diegene die er voor ik haar begon te rijden op reed, dat die altijd maar wou winnen. Verdrietig Als Ursula weigerde, dan klopte ze er mega hard op met de zweep, en als ze sprong motte ze die ook! Omdat er altijd (volgens haar) iets was wat ze verkeerd deed,... en op de duur wist Ursje nimmer wat ze moest doen,... als ze niet sprong kreeg ze klappe, sprong ze wel kreeg ze ook kloppe!!! Die redenering klopt toch niet?! Ofwel? Ik denk dat geen enkele bokker zoiets zou doen,... toch?! Als die op jumpings kwam met Ursje, dan kwam die binnen en dan begon Urs te steigeren,... En dan ben ik haar gaan rijden, met heel veel geduld, en veeeeel vertrouwen, zijn we er samen doorgekomen,... na één jaar beide heel hard gewerkt te hebben, en veel bijgeleerd te hebben (ik ook! Ik heb vooral vertrouwen gekregen!!! Want zonder vertrouwen in Urs, kom je NERGENS!!!) dus, na één jaar, EXACT (op de dag na ) een jaar, heb ik mijn eerste beker met haar gewonnen. (Met niet meer dan één jumpings in de maand!) En ik kwam voor de eerste keer terug in de Trens op jumping, en toen begon ze te steigeren, dat meisje dat er voor mij op reed zei: HAha!!! Daar begint ze al te steigeren!!! Zieje wel!!! geloof me! Die komt NIET verder dan de twee, ik ben ook nog nooit verder geraakt dan de twee!!! En ik ben toch maar mooi tot de vijf geraakt! Je had ze moeten zien kijken! En de tweede keer in de Trens had ze niet gesteigerd, en waren we FOUTLOOS!!! Onze eerste medaille was binnen! Sindsdien spreekt dat meisje bijna niet meer tegen me, ze heeft dus eindelijk door dat het niet aan de merrie lag dat ze er nooit foutloos mee was, maar dat het dus duidelijk aan HAAR lag! En dat je dus met alsmaar te willen winnen NERGENS komt!!! Maar die pony was toen voor ik haar begon te rijden goed voor de slacht!!! Gewoon doordat ze altijd maar wou winnen, winnen, winnen,...toch SCHANDALIG hè!!! Boos!

Maar zo heb ik ook al vaak met nieuwe manegepony's jumpings gesprongen. Met een pony die amper sprong, voor de eerste keer op parcours, 50-60cm en 60-70cm hoog. Eerste parcours, 7 (!!!) weigeringen op de één, voor de rest ging ze foutloos, tweede proef, twee weigeringen op de één, een weigering op de 7 (een waaier). Ik was dus (zoals je al kon raden) twee keer laatst. Diezelfde avond was de pony verkocht,... Ik dus heel triest, nu net dat ik er iets mee bereikt had, was ze weg,...maar ja, dat wil dan toch wel zeggen, dat die mensen dan toch ook iets in dat beestje hebben gezien hè! Lachen

En dan, een dik pony'tje. Tot haar 5 jaar op een wei gestaan,... ik mocht haar beginnen opleren van de manege-eigenares,... na een jaar ofzo, vroeg ik of ik er eens een jumping mee mocht proberen. Op de eerste één weigering,... voor de rest foutloos, de volgende dag weer parcours, FOUTLOOS!!! In het begin wou NIEMAND van de manege erop. Ah ja, want zo'n bokker, zo'n dikkertje dat niet snel is,...daar wou niemand op, ah nee, daar konden ze niet mee winnen! (VErschrikkelijk toch hè!! Die doen alleen maar mee om te winnen!!!) Totdat ik er mee prijs begon te rijden,... ik was tweedes, is een keer derdes, is een keer vierdes,... En toen! IEDEREEN wou erop,... Met als gevolg, ik moest er altijd een al iets hogere proef mee rijden, dus dat arme beestje reed een stuk of vijf (!!!) parcoursen 50-60cm, en ik moest er dan nog 60-70cm en 70-80cm meedoen, en ja dat arme beestje geraakte amper vooruit, en nam bijna alle balken! Schoon hoor! Eerst wilt niemand erop, dan had ik eindelijk iets bereikt met haar, nemen ze haar van me af,... maar ja,...zo gaat het nu eenmaal hè! Maar ik spring er niet meer mee hoor! Ik wil niet dat ze in elkaar zakt hoor!!!

Maar dus, met winnen bereik je NIETS!!! Doe het voor je plezier! Anders kan je beter niet meedoen!

Aan al diegene die het voor hun plezier, nog veel succes, en zorg dat jij en je pony/paard het leuk blijven vinden!!! Aan al diegene die het doen om te winnen (hopelijk niemand) denk dan maar eens goed na over het (waargebeurde verhaal) dat met mijn pony gebeurde voor ik haar kreeg!!!

Groetjes,
Eske, Urske, en Blancatje!!!

Op de rug van een paard,
is de hemel op aard,...

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 12:58

Voor de lol natuurlijk !

Dreams don’t work unless you do.
Mijn paarden op IG

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 11:43

HAha, bij mij is het net als bij Bubbels..ik vind het wassen, poetsen en vlechten erg leuk en wil dan eeerg graag aan iedereen laten zien wat een geweldig paard ik heb!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers