hoefkatrol

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alja

Berichten: 25582
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-02 19:30

misschien zijn er wel meer topics over geweest maar weet niet hoe ik het moet opzoeken dus zodoede deze topic

bij mijn paard is hoefkatrol Verdrietig Huilen Huilen geconstanteerd en we moesten maar denken wat we wilden doen dus wil graag meer info over medicijnen en desnoods een opetratie en de gevolgen ervan
of is het misschien beter voor mijn paardje zelf om haar af telaten maken?

weet dus niet wat ik moet doen en wil graag jullie hulp

groeten alja

ONDERSCHRIFTLOOS


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 19:33

Bovenaan zie je "zoeken" typ daar "hoefkatrol"of hoefkatrolontsteking" (want dat jouw paard een hoefkatrol heeft, mag ik hopen.....) en dan vind je onwijs veel topics! Succes!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 20:45

wat erg voor jou en je paard!
Die van mij heeft het waarschijnlijk ook.Hij heeft op speciale ijzers met wiggen eronder gestaan,zodat hij steiler kwam te staan.
Dat heeft echt goed geholpen. Nu staat hij op gewone ijzers en gaat het best goed. Hij heeft zijn goede en zijn slechte dagen maar is niet kreupel!
Sterkte,
marlon

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 23:53

Het ligt geheel aan in welke fase je paard hoefkatrolonsteking heeft. Sommige paarden lopen nog jaren mee, zonder pijn maar moeten gewoon regelmatige arbeid hebben en mogen bijvoorbeeld niet meer springen. Andere paarden hebben er juist veel last van en redden het niet zo lang.

Veel sterkte met je paardje en als je nog vragen hebt, pb me maar Knipoog

nathalie1

Berichten: 186
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 00:19

Door de juiste training kan de hoefkarolontsteking weg gaan.Kijk naar de trainingsmethode op de site van www.hoefkatrol.com

Noah en Laika jullie zijn echt twee kanjers.
Mijn profiel is nu bijgewerkt met onze nieuwe aanwinst.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 11:15

Ja kijk inderdaad eens op die site ja!! Ik ben zelf ook een aantal keer geweest, en die man kan je goed helpen!!
Succes

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Alja

Berichten: 25582
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 12:01

ik denk niet dat ze met trainig nog geholpen kan worden want het is een lespaardje van mij (maar vind het wel heel erg hoor ) maar als ik haar nu op ijzers zet en niet maar laat rijden heeft ze dan nog veel pijn of heeft ze dan wel een dierlijk bestaan

ONDERSCHRIFTLOOS

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:16

Nou, ten eerste moet je er voor zorgen dat het paard niet op de voorhand word gewerkt.
Verder, je kan haar op egg bar shoes zetten (speciale ronde ijzers). Op het moment dat ze kreupelen worden er meestal ontstekingsremmers toegedient. Er is ook nog een kruidenmelange waar ik zelf ervaring mee heb en dat erg goed heeft geholpen.
Helpt dit allemaal niet meer kunnen ze ingespoten worden met cortisone. Kan erg goed helpen en ik ken ook een paard wat hier nog goed op loopt. Nou heb je dit gehad en helpt dat ook niet meer dan kan een paard een zenuwsnede ondergaan. Sommige zeggen dat deze operatie niet meer mag worden uitgevoerd maar dat mag dus nog wel. Je mag dan wel geen wedstrijden met zo'n paard rijden. Ik zelf ben er niet voor, het kan zijn dat je paard veel gaat struikelen. Een zenuwsnede pakt het beste uit bij paarden die hoog in het bloed staan. Bij een zenuwsnede heeft het paard geen gevoel meer in de voet dus het is behoorlijk risicovol. Ik zelf zou alleen een zenuwsnede laten uitvoeren als een paard zo nog een aantal jaren gelukkig op een wei kan doorbrengen maar vaak gaat dat ook zonder zenuwsnede.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en je mag altijd vragen aan me stellen.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 16:01

eerst was het je eigen paard en nu niet meer!! *snapt het even niet*
Als het je eigen paardje niet is, heb jij er waarschijnlikj niet zoveel over te zeggen, hierboven staan inderdaad al een aantal dingen die je kan proberen, maar dat zou je dan voor moeten leggen aan de eigenaar!!
veel succes ermee!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 17:10

Zenuwsnede raad ik gewoon af.

Ik heb afgelopen mei voor dezelfde keuze gestaan. Hoe erg ik ook stond te janken had ik besloten om hem eerder weg te brengen dat dit.
Zenuwsnedes zijn in mijn ogen gewoon dierenmishandeling en nog erg kostbaar ook.
Als je dit doet ben je naar mijn zeggen voor jezelf bezig en niet meer voor je paard.


Cortisonen schijnen maar tijdelijk te helpen(zegt mijn smid!)
De pijn verdwijnt paard loopt door maar later komt het erger terug. Voorbeeld heb ik zelf staan en ik ken iemand die ook alles heeft geprobeerd waar bij ook niks hielp.

Ook ijzers zullen tot een bepaalde periode helpen, ik heb mijnes 2,5 jaar op keiltjes gehad en toen kwam het terug.

Uiteindelijk bij Antoine de Bodt beland(zie zoeken op Bokt) en nu gaat het goed. Paard loopt zonder ijzers en zonder piijn.
Kosten: 50 euro!

Alja

Berichten: 25582
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 19:05

het is mijn paard maar kijk in mijn topic daar staat dat ik les geef en haar heb ik dus voor de lessen en niet voor mezelf om mee op concour te gaan

ONDERSCHRIFTLOOS


Alja

Berichten: 25582
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 19:08

weet je wat het is heb zelf ook al gedacht aan lessen volgen bij a. de bodt maar dan kan ik hem wel zo rijden maar als ze dan weer lessen gaat lopen en die kinderen lukt het nietom zo te rijden dan ben je er in principe niets mee opgeschoten

ONDERSCHRIFTLOOS

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 19:30

dan moet je er geen kinderen meer op laten rijden

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 15:10

NOu, ik ben niet zo'n voorstander van een zenuwsnede maar ik vind het geen dierenmishandeling.
Ijzers werken super!Ken een paard dat er nu bijna 3 jaar zuiver op loopt.
Spuiten werken ook goed, ken een paard dat al 5 jaar zuiver op 2 spuiten loopt, met af en toe een enkel klein oponthoudje.
Met cortisonen is het geval dat het de ene x heel goed kan pakken, de andere keer doorsnee of het helpt maar heel kort. Maar wat jou smit zegt klopt dus niet helemaal cowgirl en hoeft dus zeer zeker niet bij elk paard zo te zijn.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 17:15

Het probleem wordt vaak wel aangepakt maar niet de oorzaak.
Dat is alles.

Wel eens over de gevolgen van een zenuwsnede gedacht?

Paard zal maar in een spijker of iets anders scherps trappen en je hebt het niet, of hij verrekt iets en dat wordt niet aan gegeven.

Misschien heeft mijn smid niet gelijk en het zal heus wel helpen. Maar als ik dan zijn verhaal hoor van een overgelukkige eigenaar die weer alles kon dankzij een zenuwsnede en zijn paard vervolgens in iets scherps heeft getrapt en daardoor zijn hele hoef uiteindelijk verloor(door een nooit ontdekte hoefzweer) , dan vind ik dat dieren mishandeling.

Daarnaast blijft het probleem er zitten, je haalt alleen de pijn weg. Paard loopt zichzelf dus letterlijk en figuurlijk kapot.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 19:33

zenuwsnede vind ik meer voor de eigenaar dan voor het paard een oplossing! de eigenaar kan het paard dan langer houden, maar of het voor het paard zo leuk is? nee, als t zo erg is kan je het beestej beter een dierwaardig einde geven, en he laten inslapen

mijn pony heeft omdat ze spat heeft gehad haar voorbenen overbelast en dus HKO gekregen, ze heeft wiggen onder haar ijzers gehad(waar normaal het ijzer open is zit dan een recht stuk zodat het een dicht ijzer is) en toen heeft ze een halfjaartje in de wei gestaan, en ben ik haar daarna weer gaan rijden, goed achterhand eronder, en ze liep weer een parcourtje, en een M dressuurproef!
ze staat inmiddels op gewone ijzers, en haar voorbenen zijn nogsteeds goed!!
(helaas is de spat erger geworden en kan ze niet meer bereden worden, maar dat komt niet door de HKO!!)

de manier van Antoin de Bodt kan je wellicht helpen, samen met dichte hoefijzers(of egg-bar shoes, ronde ijzers dus) en kijk eens op http://www.hoefkatrol.com

maar als ik jou was zou ik eerst andere ijzers ernder zetten, het paardje een tijd in de wei laten staan, en dan zelf er rustig wat mee gaan stappen, of laat er een leskindje alleen op stappen, longeer haar daarna een paar keer om te kijke hoe ze loopt, en ga dan zelf(behalve als je vrij zwaar bent, ligt beetje aan hoe groot je paard is, mijn E-pony mag absoluut niet meer dan 60 kilo dragen van DA) volgens de trainigsmethode rijden, achterhand eronder, laat haar nooit met het gewicht op de voorhand lopen

bouw dit rustig op, kijk daarna hoe het met de les gaat, laat er geen beginners op rijden, alleen kinderen die snappen wat ze moeten doen.

verder: kijk goed naar je paardje, hoe voelt ze zich?als blijkt dat het met rijden niet zo lekker gaat, laat haar dan gewoon in de wei staan en ga er een keer mee wandelen, t is belangrijker dat ze geen pijn heeft dan dat jij kan rijden, of haar kan gebruiken als lespaardje

als ze zonder pijn in de wei kan staan, en er wat mee gewanded wordt&ze aandacht enz krijgt, dan is dat toch heel wat waard?

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 19:56

Nou, cowgirl, ik zeg niet dat je hoefsmid geen gelijk heeft maar ook niet helemaal (over de andere middelen van HKO bestrijding; eggbar & cortisone).

Het is algemeen bekend dat als een paard een zenuwsnede heeft gehad je de hoeven heel goed moet controleren, elke dag, meerdere keren. Ik weet zeer goed de gevolgen want ook ik heb me daar over laten inlichten. Ik persoonlijk zou het ook nooit laten doen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er niet voor maar dierenmishandeling vind ik het nou ook weer niet, als natuurlijk alles volgens plan loopt.

Ik geef hier alleen maar weer wat de stappen kunnen zijn die je kan ondernemen als je paard HKO heeft.
Ik wil hier ook geen zenuwsnedes gaan promoten terwijl ik het normaal afraad want de enige ervaring die ik er mee heb meegemaakt is dat een paard tijdens de operatie in schok is geraakt.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:17

Bij mijn paard is ook hoefkatrol vastgesteld. Hij heeft sedert een jaar egg-bars en dat gaat prima. Ik kan alles met hem doen, zelfs springen. Ik vermijd wel harde bodems. Ik gebruik hem ook als lespaardje, dus hij wordt ook niet altijd even correct gereden en toch blijft hij het goed doen. De DA zegt, als er een tijd komt dat de egg-bars alleen niet voldoende meer zijn kan je nog altijd inspuiten. In het begin werken die spuiten erg lang (soms wel 2 jaar), naarmate je ze meer moet geven wordt de werking wel korter, maar je kan er de levensduur van je paardje toch verschillende jaren mee verlengen ! Ik ken verschillende paarden met HKO waar helemaal niets aan te zien is ! Zenuwsnede zou ik ook nooit laten doen (zie ook bericht : zenuwsnede)

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 14:31

Vervelend dat je paard dit heeft. Er zijn echter nog een aantal opties die je kunt proberen. Beslag is hier al een aantal keren benoemd en kan prima werken (soms ook niet zoals bij mijn paard Huilen ) Ik zou geen steroiden laten spuiten (hoogstens 1x) want dat vernield uiteindelijk schijnbaar het gewricht. Hyaluronzuur kan wel en in een aantal gevallen is dat ook erg succesvol. Verder kun je voedingssupplementen met glucosamine en chondroitine in combi met msm zwavel proberen. Zoals Cortaflex of Maxflex.
Wat de zenuwsnede betreft vind ik dat hier vrij overdreven gereageerd wordt. Ik ken paarden met een zenuwsnede en dat gaat prima. Die paarden hebben er weer lol in, denderen over de wei en er is nog goed mee te rijden (geen wedstrijdniveau, maar recratief). Je moet alleen wel de onderkant van de hoef steeds controleren op scherpe voorwerpen. Het paard heeft gewoon nergens meer last van. Wel denk ik dat het te adviseren is toch jaarlijks foto's te laten maken om de status in de gaten te houden. Want zoals hier al beschreven is: het is geen genezing, het paard voelt het gewoon niet meer. Dit beslaat overigens een klein gedeelte van de hoef, peesblessures ed worden nog steeds gewoon gevoeld, een gesneden paard loopt daar echt nog steeds kreupel op.
Tot slot een echte aanrader, ga naar een lesdag van Antoine de Bodt, die geeft dressuurles op hoog niveau en leert je hoe je je paard recht moet richten. Hierdoor heeft hij tot nu toe een 100%succes om kreupele hko paarden rad te krijgen! Meer info op www.hoefkatrol.com.

Veel succes met je paard!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 14:38

Cowgirl: En smid is GEEEEEEN veearts, hoe goed die als smid ook is. Dus het is zeker niet aan hem om te oordelen of zenuwsnedes of inspuiten wel of niet goed is!!!!! Daar heeft iemand anders voor gestudeerd en niet je smid.

Verder, heel veel sterkte met je hoefkatrol paard. Ik denk dat je via zoeken en de andere site genoeg info vindt. Naast de medische behandelingen, inspuiten, beslag of operatie denk ik dat goed berijden van je paard wel kan helpen. Je zal wel eerst moeten weten in welke mate de hoefkatrol is gevorderd. Is het bepaald a.d.v. foto's of alleen buigproeven?

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 16:48

Cowgirl"]
Het probleem wordt vaak wel aangepakt maar niet de oorzaak.
Dat is alles.
[/quote]
Klopt en dat is dus iets om goed te onthouden!

[quote="Cowgirl schreef:
Paard loopt zichzelf dus letterlijk en figuurlijk kapot.

Dat laatste ben ik het niet mee eens. Er zijn veel vormen van hko die 'stil' blijven staan. Raci is bv 4 jaar lang stabiel gebleven. We maken bij haar jaarlijks foto's om op de hoogte te blijven van wat er gebeurd. Ze was in die tijd vrij goed, maar af en toe wat minder (dat ken je wel denk ik). Nu we haar op een experimenteel middel hebben staan blijkt de slijtage zelfs te verminderen! Vreemd is dat ze op het moment wel niet goed wil worden Maar goed dat is een ander verhaal.
Ik denk dat als je een zenuwsnede overweegt gewoon goed de voor en nadelen op een rijtje moet zetten en niet uit het oog moet verliezen dat de voet nog steeds kan verslechteren al voelt zo'n paard het niet. Controle is denk ik het 'sleutelwoord'.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 bezoekers