wie rijd er ook F wedstrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Funky
Berichten: 11
Geregistreerd: 24-11-02
Woonplaats: Zoetermeer

wie rijd er ook F wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-02 18:47

hey,

kwas ff benieuwd wie hier ook F wedstrijden rijden. van de fnrs maneges. Kben zelf bij de F7.

XxXjes Funky


Funky
Berichten: 11
Geregistreerd: 24-11-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-02 18:48

en welke proef ik nu kan rijdne met de b....of l wedstrijden. snap niet goed welke proef bij welke proef past zo ongeveer op niveau. ( fnrs en de b ...)

XxXjes Funky

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 22:47

Je bericht is een beetje onduidelijk. maar ik neem aan dat je de FNRs proeven bedoelt. De F5 is vergelijkbaar met een B proefje. Bij de F12 hoogste klasse moet je schouderbinnenaarst doen en een soort van galopwissel. Dus niet echt L niveau.

Wijken zit niet in de FNRS proeven.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 19:59

Ik heb op de manege wel F-proeven gereden. Het ging mij wel makkelijk af, maar toen ik F4 was ben ik gestopt op de manege. Wij hadden ze daar nog niet zolang, dus ik ben gewoon onderdaad begonnen, maar vond de proeven wel erg makkelijk in het begin! Nu start ik eigenlijk geen wedstrijden meer!

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 09:25

Voor zover ik gehoord heb is de F12 ongeveer een L-proef, maar zijn de onderdelen iets anders (SB, geen wijken). Je moet de beoordeling dus zien als een L-proef is mij verteld. Ik heb de proeven nog nooit gezien. dUs als iemand een aantal wil typen/scanne n en hier plaatsen, dan wil ik ze graag zien.

Ik vind het overigens wel vaag dat je niet direct op je eigen niveau mag instromen. Stel je bent al M geweest officieel en gaat later terug naar een manegepaard. Dan mag je toch geen F12 starten.

Bij ons rij je nog gewoon officiele proeven onderling. Je geeft gewoon op wat je wilt starten. Dus je mag M starten ook al heb je nog nooit officieel gereden. Eigenlijk vind ik dit beter dan die F-proeven. GEwoon omdat je nu voor de lol eens een keer een wedstrijd rijdt, en het dus leuker is al je op je niveau mag starten. Bovendien vind ik officiele proeven motiverender, je weet wat er officieel gevraagd wordt.

Met maar 4 onderlinge wedstrijden per jaar (bij ons dan) kom je dan dus nooit op die F12 uit. HEt schiet niet op.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 17:43

Ik REED ook Fnrs...... Ik zit in de F-11 met 1 winstpunt maar ik ga vanaf januari 2003 KNHS startuh!!!!!!!! Haha!:D:D:D ( I'm happy....Haha!)

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 17:45

Heike schreef:
Je bericht is een beetje onduidelijk. maar ik neem aan dat je de FNRs proeven bedoelt. De F5 is vergelijkbaar met een B proefje. Bij de F12 hoogste klasse moet je schouderbinnenaarst doen en een soort van galopwissel. Dus niet echt L niveau.

Wijken zit niet in de FNRS proeven.

.

Wijken zit wel in de FNRS-proeven hoor......ik rijd nu F-11 en ik heb wijken erin!!! vanaf de hoefslag naar AC-lijn!!! B)

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 21:22

Ik hoor juist weer dat de F9 de L-proef is.. erg vaag allemaal.
Ik zelf rij nu de F7/8 want we hebben 2 proeven door elkaar in 1 les. De aanstaande proef die ik moet rijden is de diploma proef van F7.

Finnea

Berichten: 10070
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 15:35

wij krijgen vanaf volgend jaar fnrs proeven, dus ik ben beniwued hoe t gaat....

Volg mijn Fjordenpaarden Finnea & Sølfin op Instagram

manzano

Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 16:14

Wijken zit idd WEL in de FNRS proeven. Veel proeven zijn gewoon aangepaste officiele proeven. Wel vind ik het niveau erg vreemd veranderen, want t/m ong F7 is het B-niveau en daarna gaat het ineens met sprongen omhoog.

manzano

Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 16:15

Kyralovertje schreef:
Ik hoor juist weer dat de F9 de L-proef is.. erg vaag allemaal.
Ik zelf rij nu de F7/8 want we hebben 2 proeven door elkaar in 1 les. De aanstaande proef die ik moet rijden is de diploma proef van F7.


Hoe kan je nou meerdere proeven rijden??? Bij ons rijden wel verschillende niveau's in de les. Iemand was F1, terwijl ik F6 ben, maar je moet toch individueel je proeven rijden en promotiepunten halen. En bij F7 heb je geen diploma Verward

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 10:54

Ik startte overigens in de lagere klasses, niet direct omdat je onderaan moet beginnen, maar omdat ik in een lage les reed. En toen ineens naar een andere les ging die wel op mijn niveau was, maar veel hoeger van niveua, daarom laag begonnen.
Wat een L-proef is weet ik niet precies, want ik ken ze niet allemaal.
Misschien als ik tijd heb zal ik er wel eentje overtikken.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 11:08

Ik reed altijd met de manege pony's in de L en ik had 3 winstpunten. Wij moesten allemaal overnieuw beginnen dus wij begonnen bij de F3. Inmiddels zit ik nu in de F6...Ik vind nog niet echt te verglijken met een L proefje...

Ik ben benieuwd of dat niet komt...

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 11:45

Zou iemand misschien kunnen zeggen waar je die proeven kunt vinden of dat iemand ze hier neerkan zetten?

Ik rijd ook op een manege maar daar doen ze amper aan wedstrijden, 4 keer in het jaar voor de jeugd en maar 1 keer slechts voor 16 jaar of ouder.

Ik zou graag willen weten hoe die proeven eruit zien, wat je moet doen.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 14:47

Ik reed ook F proefjes, had alles t/m de F4 gedaan, en daarna nog 1x F5 gestart (maar toen voor het eerst een x geen pp).
Toen ben ik bij die manege (Zilverster, rijd jij daar?) gestopt, rijd nu op een andere manege en daar "gewone" B proefjes.

Funky
Berichten: 11
Geregistreerd: 24-11-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-02 17:57

ik wil wel ff de f 7 hier typen

XxXjes Funky

Funky
Berichten: 11
Geregistreerd: 24-11-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-02 18:08

A-X binnenkomen in arbeidsdraf

X halthouden en groeten. voorwaarts in arbeidsdraf

C rechterhand.

B-X-B volte halve baan

C-X halve grote volte links

X-A halve grote volte rechts

E-B-E grote volte daarbij paard/pony de hals latenstrekken.daarbij
lichtrijden

TUSSEN E EN H teugels op maat maken daarna doorzitten

C afwenden.

X halthoudenb en 4 seconden stilstaan voorwaarts in arbeids draf

A linkerhand

F-X-H van handveranderen daarbij paar passen middendraf daarbij lichtrijden

H arbeidsdraf

B-X-M rechtsomkeert

H arbeidsgalop links aanspringen

E-B-E GROTE VOLTE

A arbeidsdraf

B-H van hand veranderen

M arbeidsgalop rechts aanspringen

B-E-B grote volte

F arbeidsdraf

A afwenden

TUSSEN D EN X HALTHOUDEN EN GROETEN
X voorwaarts in vrije stap de rijbaan ferlaten.

hehe wat een rot klus

XxXjes Funky

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 07:59

Dus F7 is ongeveer B. Alleen de rechtsomkeert zit niet in B, en galop mag je tussen 2 letters aanspringen. Verder niet veel verschil.
Ik mis een gebroken lijn in de F7 die vaak wel in B zit. En het afwenden bij B of E zit hier niet in.
Maar verder lijkt het mij een B proef.
Ik ben nu ook benieuwd naar die F12 proef. Dus wie heeft die?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

manzano

Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 08:12

F6 heeft wel gebroken lijn en afwenden bij E en B. Sommige F proeven zijn bijna helemaal gelijk als B proeven. Soms is er een gebroken lijn weggehaalt en moet je ipv 2 keer draf verruimen op diagonaal 2x halsstrekken. Heb ooit eens mijn B-proefjes vergeleken.
F4 is ong gelijk aan B8
F5 is ong gelijk aan B9
F6 is ong gelijk aan B12
Het verschil is meestal de richting. F proeven gaan meestal precies tegenovergestelde richting. En verder de plaats van volte ed.

manzano

Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 08:33

F12: doorzitten, tenzij lichtrijden gevraagd

1. A-X binnenkomen in arbeidsdraf

2. G Halthouden en groeten

3. Voorwaarts in arbeidsdraf
C Linkerhand

4. H Door een S van hand veranderen

5. F Rechtsomkeert halve volte 6 meter

6. B Halthouden, 4 passen achterwaarts

7. Voorwaarts arbeidsdraf
C Arbeidsstap

8. H-E-K Schouder voor

9. A Arbeidsdraf
B Linksomkeert halve volte 6 meter

10. A Arbeidsstap
K-E-H Schouder voor

11. C Arbeidsdraf
M Gebroken lijn tweemaal

12. K-E-H Schouder voor

13. M-X-K Van hand veranderen in middendraf

14. F-B-M Schouder voor

15. C Arbeidsgalop links
H-K Gebroken lijn 5 meter

16. A Volte 10 meter

17. F-X-H Van hand veranderen, d.m.v. 4 passen arbeidsdraf overgaan
in rechtergalop

18. C Volte 10 meter

19. M-F Gebroken lijn 5 meter

20. K-E-H Enkele sprongen middengalop

21. C-X Halve grote volte
X Arbeidsdraf

22. E Rechterhand
M-B-F Middendraf

23. A Afwenden
D Arbeidsstap

24. G Halthouden en groeten

25. Voorwaarts in vrije stap de rijbaan verlaten


anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 18:06

ik reed vroeger F4 maar ik vind de B en L en M proeven veel leuker. als ik die F12 proeven zie dan moet ik die ook wel kunnen. best wel makkelijk

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 07:43

Ik vind F12 ook wel te doen.
Geef mij maar gewoon de officiele proeven.

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 08:24

wat een faag gedoe met die f`s zeg doe mij maar gewoon nog die dresuur proefjes uit het boekje !!!!!!!!!

I LOVE MR.NIÑO 4-EVER AND ALWAYS !!!+o+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PROFIEL HELEMAAL VERNIEUWD.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 19:24

anydale schreef:
ik reed vroeger F4 maar ik vind de B en L en M proeven veel leuker. als ik die F12 proeven zie dan moet ik die ook wel kunnen. best wel makkelijk


Ik vind dat oa in dit bericht nogal neerbuigend over de F proeven wordt gedaan. Boos! Ik denk dat voor iemand op een manegepaard die een uurtje in de week lest in de manegeles die F12 helemaal zo makkelijk nog niet is. We hebben het wel over volte's 10 meter en linksomkeerten ed in galop, stukje contragalop (wat die gebroken lijn in feite is). Tuurlijk, ik kan ook best in een stevig tempo het paard de bocht omsleuren maar dat is iets anders dan een goeie proef rijden hoor.

Dat betekent niet dat ik de F proeven nou allemaal zo geweldig vind hoor. Ik denk echter wel dat het idee van landelijk erkende diploma's en voor manegekinderen toch hele "echte"wedstrijden best een goed idee is. Als je manege maar een paar keer per jaar een wedstrijd organiseert is het niet echt leuk maar in dat geval kan die manege er natuurlijk voor kiezen om andere proeven te laten verrijden.

Bij ons worden dus ook de F proeven gereden (elke maand) en er is echt veel belangstelling voor, de kinderen zijn hartstikke enthousiast, trots op hun diplomaatjes en ze leren zo ook nog eens een stukje theorie. Volgens mij stond er ook nog ergens een opmerking over het liever rijden van officiele proeven, dat kan ik me wel indenken maar dan lijkt het me ook wel van belang dat er een officile KNHS jury is anders zegt het nog niet veel he..

Voor de geinteresseerden, nee ik rijd zelf geen F proeven Knipoog .

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 21:46

tja, ik heb hier een cursus jureren voor de F en de C proeven op FNRS maneges. voor ik het vergeet, de C staat vaar caprilli, een mengeling van springen en dressuur. als ik deze proeven met elkaar vergelijk, is er tussen de F1 en de F12 natuurlijk een behoorlijk niveau verschil. dit even ter zijde.

je hebt natuurlijk ook van hoe hoger je komt, hoe strenger er beoordeeld wordt, er wordt goed gelet wat ja paard wel en niet kan. vb als je een paard rijd dat vroeger zz zwaar heeft gereden, dan gaan ze er van uit dat de proef ook correct gereden -kan- worden. bij dit geval wordt dus voor het grootste deel gelet op het kunnen van de ruiter of amazone. een zz paard weet wel hoe hij een schouder-binnenwaarts kan lopen, maar als de ruiter dat niet weet, en maar gewoon wat probeert, zal het dus niet altijd wat worden. niet altijd, omdat die paarden natuurlijk ook zelf kunnen nadenken van nou wat wordt er nou bedoeld.... wat lijkt erop..

zo zal ik even kijken naar de protocollen van mijzelf. op het ene paard, bij F1 haal ik 240 punten. een tijdja later op een ander paard, waar ik daarvoor nog nooit op had gereden, had ik 211 punten. 3 F proeven later haal ik op datzelfde paard als de eerste keer 239 punten... hiermee wil ik niet verklaren dat het aan het paard licht, dat is natuurlijk wel makkelijk, maar zo is het niet. als ik voor het eerst op een paard rijd, rijd ik verkennend... kijk ik hoe je hem/haar moet aanpakken... als je dan de eerste keer tijdens zon proef op zon k***e paard rijd dat erg gevoelig is in de mond, en als je te hard trekt (inclusief wendingen) dat ie dan gat stilstaan, en in protest gaat. zo krijg je op het onderdeel hulpen weer minpunten, dit omdat ze geleerd hebben -- niet door geweld en kracht, maar met geduld en zacht wordt resultaat verkregen-- en dan, de overeenstemmende hulpen, de regelende hulpen, de samenwerkende hulpen, en tot slot misschien het rijkunstig gevoel van de ruiter, dit gaat dan niet goed.

oja nog zon leuk stukje, aan de teugel... jullie zullen wel weten dat je paarden hebt die aan de teugel gaan als je alleen maar met je vinger beweegt, maar er zijn ook paarden die zo stijf als een plank zijn, en dan moet je hard werken voor ie dan ook maar een centimeter naar beneden komt. dit kan natuurlik ook aan de ruiter liggen, maar stijve paarden, daar moet je hard aan werken.

zo ik laat even mijn vingers rusten, als jullie hier wat meer van willen weten, proeven, noem maar op, ik hoor het wel, stuur maar wat.

groeten jeffrey

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers