voor en nadelen van bijzetteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

voor en nadelen van bijzetteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-01 11:57

Over een tijdje begin ik met longeren met mijn haflinger.
Ik heb het boekje van Lammert Haanstra helemaal gelezen. Daarin zegt hij dat de bijzet teugel geen goede hulpteugel is, omdat wanneer een paard nageeflijk gaat lopen, de teugels los blijven hangen en er dus geen contact met de mond is.

In ruiters en rechters deel 2 staat dit over de bijzetteugel:
'De Bijzetteugel wijzen wij even af vanwege zijn starre werking; die kan het paard alleen slechts in de krul zetten en daar vast houden.'

In deel 1 van ruiters en rechters staat:
Het paard krijgt een aangenaam kouwende beweging,gaat schuim in de mond produceren en hals,nek en kaken veren en deinen elastisch en gelijk met het rubberen tussenstuk in de bijzet teugel.
Hij verglijkt de weesrtand biedende hand met de bijzet teugel een bijzet teugel kan immers niet trekken of terugwerken.
hij bied immers alleen maar weerstand.


Ik weet nu niet of de bijzet nu wel of geen goede teugel is, wat vinden jullie?

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 13:06

ik zweer bij de bijzet Heb alle jonge paarden met bijzet gelongeerd zodra ze daar aan toe waren en lodewijk longeer ik nu nog steeds met regelmaat met de bijzet.
Als je ze goed van achter op blijft drijven kunnen ze er niet op hangen.
ik kan zelf niet met touwtjes longeren dus daar heb ik niet echt een mening over

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 15:01

Als je een knoopje kan maken kan je ook met touwtjes longeren hoor kim! Haha!
Bijzetteugels gebruik ik eigenlijk alleen als ik niet zoveel tijd heb of even snel longeer, Bloos omdat ze makkelijk vast te klikken zijn
Als ik fanatiek ga longeren doe ik dat met pessoa of touwtjes, omdat je daar veel meer mogelijkheden mee hebt qua afstelling. Iwalod reageert niet goed op bijzets, omdat ie zich er op vast zet (iig sneller dan op touwtjes of pessoa) Wat ik ook niet prettig vind is dat het aan het bit vastgeklikt word. Bij touwtjes of pessoa glijden de touwen door het bit heen.

Net als wat Haanstra zegt, zie ik ook wel eens dat paarden zo lopen dat de bijzet niks meer doet. dat lijkt me nou niet goed. Ik vind de voordelen van touwtjes en de pessoateugel groter dan die van de bijzet. Ik ga dus voor die eerste twee!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 15:23

nadeel van een bijzetteugel; ze kunnen er op gaan hangen en vervolgens op de voorhand gaan lopen. Ik gebruik daarom altijd de gogue. Ook bij mijn jonge paard, en ze heeft gemerkt dat ze prettig kan lopen als ze naar beneden loopt met haar hoofd. Ze is nu al geneigd om zo te lopen als ik erop zit, hoewel ik daar nog helemaal niet mee bezig ben; eerst die rem en gaspedaal er maar eens op bouwen...

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 13:55

Ik gebruik ook bijzetteugels en hij loopt er veel beter van. In touwtjes zit geen rubber dat mee kan bewegen dus dat lijkt me alleen maar pijnlijk voor de paardenmond.

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 22:52

ik heb les gehad van Lammy (haanstra) en ik ben helemaal "touwtjesgek" geworden...
ik zie bij me paard dat het werkt...
ik begin altijd gewoon heel los en zet hem steeds strakker..
als hij niet nageefelijk wilt lopen dan voelt hij druk om toch zijn hoofd naar beneden te doen...
loopt hij met zn hoofd naar beneden is er geen druk meer en "ontspant'" hij zich weer..

met bijzetteugels heb ik geen ervaring maar touwtjes is een goed alternatief..

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 14:09

he
nou ik vind de bijzet ook onweis goed maar het nadeel is dat ze er zo op gaan hangen en dan moet ik haar zo op bijkven jutten dat ze goed voorwaarts is dan hangt ze er niet op maarsinds ik dat doe ik ze wel beter gaan lopen

De pesoa vind ik heel erg handig want door dat bondje blijft ze voorwaards en gaat ze niet lopen hangen er in ook kan je speciaal een hoogte instellen

suc 6 iniedergeval *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* Party!! Party!! Party!! Party!!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 00:27

Ik heb ook een tijdje met bijzetters gelongeerd, flair ging er erg op hangen en deed dat later met rijden ook, niks voor mij dus

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 03:29

van bijzetteugels worden ze zo lekker taai in de mond,
als je touwtjes goed bevestigd kunnen ze er nooit op hangen maar alleen wat aanleuning oppakken.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 15:06

dat touwtjes pijn doen is echt onzin... die twee milimeter die dat rubber meeveert is ook niks...

Denk eens in dat je een bit in je mond hebt en er dann vaste clips aanvast hangt.... of touwtjes door de ringen mee die er soepel doorheen rollen als jij je hoofd hoger of lager houdt...

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 18:32

Als je longeert met bijzets moet je wel weten hoe hoor! Mijn paard gaat er nooit op hangen. Ik haal de longeerkoort nog eens door de ringen van de longeersingel zodat ik zelf met mijn handen hem kan onderin werken zonder dat hij gaat hangen. Zo gaat hij veel ontspannender lopen.
Je moet je bijzet ook aan 1 kant korter maken zodat je paard stelling heeft onder het longeren. Ik heb ook 1 keer met koortjes gelongeert en daar ging mijn paard wel op hangen. Mij leek het alleen maar pijnlijk in de mond hoor.
En het rubber veert wel wat meer mee dan 2 mm hoor. En dan nog als het helemaal niet meeveert trek je je paard alleen maar in een krul en dat is volgens mij niet de bedoeling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 18:36

Een bijzet of touwtje is niet pijnlijk in de mond, zolang je ze niet te strak zet. Bij beiden hulpteugels is het de bedoeling dat je paard zich licht maakt en niet gaat hangen. Bij touwtjes werkt dat imo beter dan bij bijzets.

BlueMilk

Berichten: 1933
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Brugge, België

Re: voor en nadelen van bijzetteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:16

Kunnen jullie eens uitleggen hoe je de touwtjes het beste bevestigd?
Eventueel met foto?

* Weer een topic dat ik moet blijven volgen *

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: voor en nadelen van bijzetteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:18

ik werk persoonlijk heel graag met een gogue, het fijne ervan vind ik dat ze echt richting halsstrekken naar beneden moeten en dat het ontspannender is omdat het rondloopt.
Een bijzet vind ik te stug en de positie die ze bij een bijzet aannemen is niet die waarnaar ik op zoek ben in de training, ik vind dat een bijzet meer aanmoedigt later een houding aan te nemen dan om de ruiterhand te volgen.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: voor en nadelen van bijzetteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:52

Touwtjes worden altijd zo vastgemaakt dat ze kunnen schuiven. Als je ze bijv. vastmaakt zoals Haanstra zie je ze ook daadwerkelijk door de bitringen schuiven. Ze zijn dus zeker niet pijnlijk oid. Waar mijn paard is ingereden is ze een aantal keer gelongeerd met bijzetteugels. Ik heb haar daarna altijd gelongeerd met touwtjes, ik vind dat dat veel prettiger werkt. Vanaf nu ga ik langzaamaan beginnen met de pessoa.

missblue schreef:
Kunnen jullie eens uitleggen hoe je de touwtjes het beste bevestigd?
Eventueel met foto?


* Weer een topic dat ik moet blijven volgen *



Als je je paard wil bijzetten zoals beschreven in het boekje van Haanstra:

Je legt het midden van het touwtje bovenop de longeersingel (niet door de bovenste ring, er gewoon bovenop), en dan laat je het aan beide kanten van de paard via ringen van de longeersingel naar het bit lopen, door de bitringen, en dan weer terug naar de zijkant van het paard, waar je het vastmaakt aan een lagere ring.

Of

Je doet hetzelfde, maar ipv het terug te laten lopen naar de zijkant van het paard, laat je het naar de ring tussen de voorbenen van je paard lopen en maakt het touwtje daar aan vast.

Een andere manier om bij te zetten met touwtjes:

Je legt het midden van het touwtje weer bovenop de longeersingel, en dan laat je het touwtje aan beide kanten door een ring aan de zijkant lopen, en dan volg je met het touw de longeersingel tot onderaan (geen ringen meer gebruiken) en ga je van tussen de voorbenen naar de bitringen, en je maakt het touwtje vast aan beide bitringen.

Deze manier heb ik geleerd van iemand van Bokt, en doet mijn paard goed!

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: voor en nadelen van bijzetteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:42

Ik zie het nut er niet echt van.
Mijn paard loopt met rijden hardstikke lekker en als ik een keer longeer vind ik juist dat ie van mij niet in de houding hoeft te lopen!
Ik laat hem liever effe zijn ei kwijt kunnen of lekker vrij springen.
Ik rij M2 en mijn paard is 10 jaar en heb er nog nooit iets van bijzet aangehad en dat hou ik graag zo!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 23:21

Laura schreef:
dat touwtjes pijn doen is echt onzin... die twee milimeter die dat rubber meeveert is ook niks...


De bijzetteugels die ik gebruik, die worden in geval van nood zomaar een halve meter langer .

Verder ben ik het met je eens dat touwtjes geen pijn doen (mits goed gebruikt natuurlijk, maar dat zul jij ook wel bedoelen).

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:57

CCCCorine schreef:
Laura schreef:
dat touwtjes pijn doen is echt onzin... die twee milimeter die dat rubber meeveert is ook niks...


De bijzetteugels die ik gebruik, die worden in geval van nood zomaar een halve meter langer .

Verder ben ik het met je eens dat touwtjes geen pijn doen (mits goed gebruikt natuurlijk, maar dat zul jij ook wel bedoelen).


Maar dan heb jij toch van die volledige rubberen bijzetteugels? Zo van die bijzetteugels met rubberen ringen in kunnen toch echt geen halve meter langer worden volgens mij

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: voor en nadelen van bijzetteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:20

Eilandje ik denk dat je er van schrikt

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: voor en nadelen van bijzetteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 11:33

Bijzetteugels gebruik ik zelf nooit, zie er het nut niet van in. Met touwtjes kun je veel meer, al moet je wel goed weten wanneer en hoe je de touwtjes strakker of losser moet doen. Het liefst werk ik met de dubbellonge, omdat je daarmee stelling kan vragen naar beide kanten en het paard tussendoor voorwaarts-neerwaarts kan laten strekken. Het komt wat mij betreft het dichtst bij rijden.

JollyGood
Berichten: 311
Geregistreerd: 25-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:33

Ik ben tegen alle vormen van hulp teugels, in zoverre je het nog "HULP"teugels kunt noemen, ze richten echt alleen maar schade aan

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:42

JollyGood schreef:
Ik ben tegen alle vormen van hulp teugels, in zoverre je het nog "HULP"teugels kunt noemen, ze richten echt alleen maar schade aan


Maar dat begrijp ik dus echt niet hé. Kan iemand mij uitleggen hoe ik met touwtjes of een pessoa (indien correct gebruikt) schade zou kunnen aanrichten?

Voor onder het zadel ben ik ook niet voor hulpteugels, tenzij een martingaal (gebruik ik zelf op buitenrit)

Maar je kan toch niet fatsoenlijk longeren zonder hulpteugel?

JollyGood
Berichten: 311
Geregistreerd: 25-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:10

Hier mijn argumenten;

Stel: jij wordt wakker met een stijve nek na een verkeerde houding in je slaap, je komt beneden en denkt, "goh maar even rustig aan doen anders doet het zeer" je doet rustig aan, stukje bij beetje een betje rekken, desnoods een massage en het is over voor de middag.

Stel je wordt een week later weer wakker met een stijve nek, je verteld dat tegen een huisgenoot en die bind jou vast met een elastiek (ja want dat is vriendelijker volgens sommigen)
Zo wordt je gedwongen je stijve nek in een houding te houden.
Het is vervelend , doet zeer en als het elastiek eraf is heb je nog steeds een stijve nek.

Nou kies je optie 1 of 2?? niet moeilijk toch.
Je moet een paard niet in een houding dwingen dmv hulpteugels.
Oneerlijk en een luie manier om je paard te trainen.

Buiten dat om is een paard eenvluchtdier, een vluchtdier moet je niet vastbinden, de band tussen jullie verzwakt erdoor. Een vluchtdier dat vast zit wordt nog veel panischer dan dat hij al is.
En trouwens druk zelf je kin maar eens tegen je borst en ga rennen, ik weet zeker dat jij adem te kort komt, en langzamer wilt gaan lopen.
Maar daar hebben we de longeerzweep dan weer voor toch??

Ook is het gezichtsveld van een paard (in de krul) anders, het ziet vel minder, en kan niet goed om zich heen kijken, vergeet niet dat paarden anders kijken dan ons, paarden hebben de ogen immers aan de zijkant en niet voor in het hoofd zoals wij.
Hoe dieper een paard in de krul hoe minder gezichtveld er over blijft, en een paard MOET om zich heen kunnen kijken dat is zijn instinct.
Vergeet niet dat een paard over een hele dag terwijl die graast op de wei minimaal 1000 (!!) keer opkijkt of er gevaar dreigt!

BlueMilk

Berichten: 1933
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Brugge, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:18

Kan er hier echt niemand een foto plaatsen van het longeren met touwtjes?

liesje1986
Berichten: 567
Geregistreerd: 23-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:09

Ik longeer alleen maar met dubbele lijnen die ik dan terugzet naar beneden of opzij. Zo heb ik zelf de controle over hoe strak ik mijn paardje houd. Ik heb hier ook wel nadelen over gehoord, maar bij mij werkt het perfect... En als ik moest kiezen tussen bijzet en touwtjes wordt het het tweede.. (om de redenen die al gegeven zijn)