ijshockeyschaatsen: welke maat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

ijshockeyschaatsen: welke maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 02:15

Ik ben van plan om ijshockeyschaatsen te gaan kopen. Nu weet ik dat skates vaak kleiner uitvallen (ik heb bijv. normaal altijd maat 39, maar mijn skates zijn maat 40.5), maar weet iemand hoe dat zit bij ijshockeyschaatsen? Of verschilt dat per merk? Ik hoef namelijk niet per se nieuwe, maar dan heb ik een beetje een idee waarnaar ik op zoek moet gaan op bijv. Marktplaats.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 09:58

gewoon passen. Het is niet goed te zeggen. Bauer valt heel anders uit dan bijvoorbeeld Roces. Ik heb skeelers maatje 43. Ook niet met noren. Ik ehb 39 van klapschaatsen (viking mararthon 1 met klapmechanisme) terwijl ik van rijlaarzen 42 heb. In m'n klapschaatsen kan ik overigens niet met sokken. M'n gewone hoge noren zijn maatje 41 (vikingspecial)

Verder moet je de schaatsen eerst goed laten slijpen (juiste ronding erin).
GA er maar van uit dat alle schaatsen die je tweedehands koopt stomp zijn, of verkeerd geslepen. Of je moet al van iemand die ook wedstrijden doet wat overnemen maar dat valt vaak weer boven je budget.

Verder nog 1 ding: koop niet de bristol of scapino gevallen. Ga voor 1 slag duurder van een goed merk. Daarvan zijn de ijzers vaak stukken beter.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 10:30

Nee zeker niet, ik wil wel goeie en het liefst ook niet met zo'n brakke plastic schoen. Toen ik skates ging kopen, wilde ik ook meteen goede (heb toen K2's gekocht). Vriendinnen van mij hadden van die Scapino-dingetjes, maar ze vonden skaten bij nader inzien toch eigenlijk niets aan, want 'ze kwamen niet vooruit'. Nee hèhè, om een beetje leuk te kunnen skaten heb je wel meer nodig dan die dingen van een paar tientjes...

Ik heb me ook nog helemaal niet verdiept in nieuwe schaatsen hoor, morgenavond maar eens even de stad in en kijken bij diverse sportzaken. Hier in Utrecht zit op de Voorstraat ook een speciale schaatswinkel (als-ie er nog zit tenminste), daar wil ik ook nog even heen. Weet ik tenminste waar ik (tweedehands) op moet letten. Maar iig bedankt voor de tips Germie! Lachen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 10:54

Ik heb met de Bauer ijshockeyschaatsen dezelfde maat als mijn gewone schoenmaat. Noren moet je echt even gaan passen, dat komt heel precies. Heb je geen ijsbaan in de buurt met tweedehands schaatsen? Die heb je hier in Assen wel, dus dan kan je gelijk gaan passen.
[edit]Zie net dat je geen noren zoekt Haha! [/edit]
Ik kan eventueel wel even voor je vragen hier bij de ijsbaan wat ze hebben liggen, in welke maten? En wat ze ervoor vragen?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 11:34

En dan nog een tip karin: ben je toevallig lid van een ijsclub? dan geven ze vaak 10% korting. Hier wel in ieder geval. Geldt bij ons alleen op noren, maar hier zie je eigenlijk niemand op hockeydingen.
En als je geen korting krijgt, dan kunne een paar gratis hoezen, of een braamsteentje er vast wel af. GEwoon om vragen. Haha!

Bauer skates staan erom bekend niet altijd even sterk te zijn. HOe dat met schaatsen is weet ik niet, maar hou het even in je achterhoofd.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 15:44

Pas eerst nieuwe in de winkel. Dan weet je in ieder geval welke maat van welk merk bij je voeten past. Daarna kun je kijken of deze modellen tweedehands te krijgen zijn.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 15:49

Ik kan niet schaatsen op noren, dat is een ramp voor mijn enkels. Daarom moet ik schaatsen met hele hoge schoenen hebben, daar sta ik tenminste stabiel op. Ik vind die lange ijzers ook niets, voor mij moet het wendbaar zijn. Heb sinds m'n 6e ofzo al kunstschaatsen, maar ik wil nu wel eens iets anders.

Germie, ik ben geen lid van een ijsclub, ben gewoon een 'gelegenheidsschaatser' in de jaren dat er natuurijs is. En Homiafortuna, idd een handige tip, denk dat ik vanavond maar eens het een en ander ga passen in de winkel!

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 15:50

gewoon naar de winkel gaan en een paar passen Haha!