Galopwisseltje onder X

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Galopwisseltje onder X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-02 19:13

Ik ben dus een half jaar geleden terug met een manègepaard beginnen rijden, hij heeft ooit (ver verleden Knipoog-) grandprix dressuur gereden en kan al die leuke dingen dus nog steeds. Heeft altijd goed gegaan, passage, piaffe, wissels om de pas ... maar nu heeft hij ineens bedacht dat HIJ onder X moet wisselen :'(, we moeten nu dus A-C afwenden in galop en netjes onder X wisselt meneer! Ik laat hem dan terug changeren en zet hem zelf terug wanneer ik het wil, maar die eerste keer doet hij dus gewoon zelf!
Iemand enig id hoe ik hem dat nu weer "afleer" want het is vrij irritant Lachen.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 19:33

Zorgen dat je de goede galophulp blijft geven terwijl je over de X gaat. Dus gewoon de normale galophulp, als hij goed aan de hulpen staat hoort ie dan niet over te springen...

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-02 19:56

Mja hij doet het dus Lachen, terwijl hij het vroeger gewoon nooit deed ... maar altijd die eerste keer en dan nog netjes op de letter é.
Ik geef ook geen hulp om te wisselen ofzo, blijf gewoon doorrijden maar hup daar gaat ie ... terugzetten en dan blijft hij wel.

xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 19:34

Misschien helpt het als je aan komt galopperen vanaf A en hem dan voor x stilzet, dan weer aangaloppeert, misschien vergeet hij dan door dat halthouden die leuke streek eventjes omdat hij dan geen tijd heeft om na te denken over die streek.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-02 20:29

Geprobeerd, dat doet hij dus netjes in galop "binnenkomen", halthouden en zelfs netjes in verzameld gelopje weer vertrekken. Maar o wee als ik probeer door te gaan in galop, hup daar herspringt ie. Als je niet zou weten dat het niet de bedoeling is ziet het er zelfs mooi uit!

Maar zo vind ik er dus niks aan, volgende week (ik kan/ mag maar 1 uurtje in de week met hem rijden) opnieuw proberen, al vrees ik dat we dan springles hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 21:36

Waarschijnlijk ga je zelf onbewust verzitten en geef je daarmee onbedoeld een hulp. Een dergelijk doorgereden paard staat heel erg scherp aan de hulpen.

Als je vaak geoefend hebt om op een bepaalde plek een wissel te rijden, dan weet hij dat precies. Hij houd je dan gewoon een beetje voor de gek. Maak wachtoefeningen door bijvoorbeeld tempowisselingen te rijden op de AC-lijn, of plots een volte in te zetten oid. Hou het spannend, zeker voor voor zo'n paard!

Over het algemeen: hou de instelling dat je als beginner in je handjes mag knijpen dat je op zo'n leerpaard mag lessen. Die kans krijgen niet veel mensen, dus maak er goed gebruik van! Sta er voor open om ook echt te leren van dit paard, dus luister naar wat hij je verteld. Hij heeft waarschijnlijk meer kaas gegeten van dressuurrijden dan jij...

Veel succes en plezier!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-02 22:05

Wa waren er niet eens op aan het oefenen, aan die wissels dus Huilen Huilen . Het is een dik jaar geleden dat hij nog echt moest "werken" en we zijn nu een dikke maand terug rustig bezig ... hij doet het dus niet uit gewoonte. Of kan het zijn dat hij dat echt nog weet? Echt van "daar is het lettertje, daarmoet ik flink zijn", daarmee ook dat ik het zo gek vind. Als ik die hulp zou geven zou ik dat echt niet netjes op die letter doen Lachen.
Instructrice zag ook geen hulpen die onbedoeld gegeven werden Huilen .

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 22:19

Nee, zo'n paard is echt zo enorm scherp dat je misschien iets gaat verzitten omdat je misschien van hand gaat veranderen, hij wisselt dan meteen, misschien zit je wel iets scheef. Paarden die ver doorgereden zijn hebben echt enorm weinig hulpen nodig, je doet eerder teveel dan te weinig!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-02 22:45

Volgende week gewoon opnieuw en hij moet en zat het doen!

Maar vraagje, hij heeft dan al die dingen wel gelopen maar is dus enorm afgestompt de laatste jaren (wordt in beginnelingeles ingezet omdat hij dan dus geen voetje verkeerd zet). Zou dat er eventueel ook mee te maken kunnen hebben? Het eerste kwartier dat ik op hem zit sloft hij dus echt als een overbejaard paard dat dringend op pensioen moet Lachen. Daarna is dat er wel weer af.
En hoe geef ik die hulp dan niet meer Lachen, want allé ja gewoon langs de hoefslag blijft hij netjes zelfs op een diagonaal alleen dus op die middelijn niet.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:22

Opletten dat je niet gaat verzitten of dat soort dingen, dat je je gewocht niet verplaatst, dat kan allemaal als hulp gezien worden door dat paard!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:28

Inderdaad. Jij bereidt je er nu al op voor dat dit gebeurt.
Je gaat anders zitten, je verlegt je gewicht wat anders en BAM, hij is overgesprongen. Je hebt nog geen hulp nodig met je been en hand, hij is gewoon goed doorgereden dus luistert op de minste hulp.

Probeer eens op de lange lijn de hals wat uit te schuiven in de galop, op die manier ben je zelf met iets anders bezig en heb je kans dat het niet gebeurt!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 14:09

Maar hoe geef ik die hulp dan niet? Want volges mezelf, noch volgens mijn instructrice doe ik iets :'(.
We hebben zelfs geprobeert hem met stelling over de middenlijn te laten galoperen en zelfs toen deed hij het Huilen .

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:10

zet hem dan eens op de middellijn schoudervoor, want zeer waarschijnlijk doe je het echt zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 15:02

Misschien is het ook een idee om de 'schuld' eens bij jezelf te zoeken ipv bij het paard?
Mogelijk zit je zelf niet stil of in balans, of verveelt het paard zich gewoon te pletter en zorgt íe dus zelf maar voor wat leven in de brouwerij.

Als je in de rechtergalop binnenkomt, draai dan eens een volte 8 meter net voor de X, en zet 'm daarvanuit weer recht. Wedden dat als jij je binnenbeen gewoon stil en lang houdt, het niet gebeurt?

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 15:43

Ik zoek de schuld niet bij het paard! Ik vraag alleen hoe ik die hulp dan niet meer geef, want ik zit stil (volgens mij dan toch).
Hij heeft in die les ook genoeg variatie ... dus als hij zich dan al verveelt zou hij in de beginnersles helemaal doorslaan denk ik.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 15:46

HOe je die hulp niet meer geeft? Doodstil zitten, niet verzitten en benen stil houden.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 15:46

probeer Sonja's of mijn tip eens, zou ik zeggen (zijn trouwens ook goed te combineren).

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 15:57

Jamaar steef dat doe ik Lachen (zo goed als ik kan), schoudervoor in galop heb ik nog niet geprobeert. (is voor zaterdag)
Die voltes wel en als hij terug bij X komt ... vwalla daar gaat ie weer.
Snap het gewoon niet Huilen. Een dik jaartje geleden ging het allemaal vanzelf, deed hij alles netjes zoals ik het wilde en nu ineens Verward .

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-02 11:48

Gisteren dus opnieuw geprobeert ... maar hij zat niet lekker in zijn vel Huilen . In de stal al irri doen, je proberen omver te lopen, willen uitbreken, en maar happen en slaan naar alles en nog wat Verward , wat ie anders dus NOOIT doet.
Dus ik maar naar de eigenaar, want ik vond het wel heel raar, normaal is hij zo mak als een lammetje. Maar die dacht dat er wel niets aan de hand was.
Ben dan maar gaan rijden, maar zelf gewone galop zat er amper in, laat staat dat ik ging proberen of hij nog wisselde. Hij kon zijn benen amper opheffen Huilen en had last van erge diaree, ook had hij het koud en niet zo'n klein beetje.

In plaats dat ze dat beest eens een deken geven! Nu staan die daar arme snutsel helemaal in de kou, wordt niet meer bereden (weet niet waarom er ineens niemand meer me wil) dus staat nu de 14 dagen stil voor ik weer daarkom.
Dat zal ook wel niet zo goed zijn voor m Huilen . Maar vrees echt dat ie ziekjes aant het worden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 12:57

Lekkere manege is dat, als dat beest gewoon de les in moet terwijl 'ie niet lekker is. En een deken krijgt 'ie ook niet terwijl 'ie het koud heeft?
Hmmmm tijd voor een andere manege Verward

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 11:58

Ik zou ook voltes gaan rijden net als je voelt dat hij wil gaan omspringen.

En je moet het natuurlijk heeeeel lang van te voren al voorbereiden! als je bij A afwend begin je al met voorbereiden. Check dan of je stil zit, geef net iets meer druk op de zitknobbel van aan welke kan je in galop zit, stel je paard net iets naar de kant van de galop waar je in rijdt.

Als dat nog niet werkt zet hem dan in travers over de middellijn. Niet heel overdreven veel, maar zorg wel dat hij niet om kan springen.
Die stukjes travers zet je steeds iets minder scherp, dus steeds rechter, totdat je hem in een héél lichte travers over de middellijn kan laten gallopperen zonder om te springen. Probeer hem, als dit lukt, langzaam aan recht te zetten.
Dat is niet een proces dat binnen één uurtje rijden lukt, maar het kan wel weken duren voordat je je paard rechter kan gaan zetten. Heb geduld dus...

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 15:02

Belsje schreef:
Jamaar steef dat doe ik Lachen (zo goed als ik kan), schoudervoor in galop heb ik nog niet geprobeert. (is voor zaterdag)
Die voltes wel en als hij terug bij X komt ... vwalla daar gaat ie weer.
Snap het gewoon niet Huilen. Een dik jaartje geleden ging het allemaal vanzelf, deed hij alles netjes zoals ik het wilde en nu ineens Verward .


Sorry hoor, maar volgens mij zit je gewoon scheef. Je kunt nu wel zeggen dat dat niet zo is, maar vaak merk je het zelf niet eens....

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 15:16

Belsje: vertel de eigenaar/manegehouder dat het paard (waarschijnlijk) ziek is, leg hem anders een deken op.