Als je paard niet luistert, slaan jullie hem dan?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Als je paard niet luistert, slaan jullie hem dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 12:37

Hoi, ik wil jullie mening wel eens weten over het slaan van je paard als hij/zij niet wil luisteren, je hoort daar zoveel verschillende meningen over. Zelf ben ik absoluut geen voorstander van slaan, ik sla pepsi ook nooit (misschien ben ik in de gelukkige omstandigheid dat hij best braaf is!) Maar sommige mensen zie ik hun paard om elk wissewasje slaan...wanneer de oren in de nek gaan,...wanneer hij over de grond schraapt... als hij op de poetsplaats aan iets komt wat niet mag en ga maar zo door!!! Scheve mond Ik zeg niet dat ik de wijsheid in pacht heb hoor, maar volgens mij kun je veel bereiken met geduld en je stem..... Oke, misschien in gevaarlijke (voor jou of je paard) situaties, maar dan nog...want je begint met een "corrigerende" tik...en waar eindig je dan???
Wat is jullie mening c.q. ervaring????


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:39

Ik deel best wel eens een klap uit, maar dan heeft ze er ook om gevraagd. Ik probeer eerst met de stem of een rukje aan het halstertouw oid iets duidelijk te maken. Neemt ze me in de maling en loopt ze weer te klieren dan krijgt ze wel eens een mep ja. Maar ik vergelijking met vroegere stalgenootjes doe ik dat heel weinig. Ik ergerde me er altijd dood aan: "toe nouuuuuu *mep* hou nou ooohop *mep*" enz enz enz
Gewoon duidelijk zijn en als ze dan nog niet luistert dan vraagt ze erom, anders moet je zelf gewoon consequenter zijn.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:45

Ligt eraan,
welk paard het is...
Ik heb paarden die je echt een rotschop moet geven eer wat tot hun doordringt,
maar ook een paar welke al in elkaar duiken als je naar ze wijst (bij wijze van spreke dan...)

Kayli
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:51

Ik zelf heb nog nooit een paard geslagen en zou het ook niet zo gauw doen, maar misschien komt dat omdat de paarden tot nu toe nog niets fouts hebben gedaan

Als men aardig is tegen mij, ben ik aardig tegen hun!!!

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:58

Meestal verhef ik eerst mijn stem eens flink, en als dat niet helpt "dan klats ik er een keer tegenaan". Ofwel, dan geef ik echt wel eens een tik.

Maar het ligt er inderdaad erg aan welk paard ik voor me heb en er is een enorm verschil tussen een tik en een pak rammel.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:58

ligt eraan waarom ze niet luisteren.
Als jamaica geen spaanse pas wil doen omdat ze geen zin heeft kan ze een knal krijgen.
Als jamaica iets niet doet omdat ze het niet begrijpt moet ik ervoor zorgen dat ze het wel begrijpt.

Ik sla trouwens wel zelden op het hoofd. Vind ik respectloos, dan krijg je IMO ook geen respect terug. Daarbij is een schop onder de buik doeltreffender.
Als ze ooit slaat (bewust, dus niet door mijn eigen lompigheid bij te dichtbij staan als je spaanse pas vraagt ofzo Haha!) krijgt ze ook een flinke rotschop terug

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:59

Ik probeer het altijd eerst op te lossen met stemverheffing, dringt dat niet door, nou dan krijgt hij een mep, hoeft niet hard of met de zweep maar wel zodanig dat hij snapt dat waar hij mee bezig is niet gewaardeerd wordt.
Ik vind het een kwestie van opvoeden en daarbij gewoon erg consequent zijn, werkt erg goed, krijg je fijne handelbare dieren van die weten waar ze aan toe zijn. Werkt nl. ook bij bijv. honden.

Sprakeloos

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:04

wat sjuimpje ook zegt, het ligt eraan bij wie, en wat voor soort paard het is.

Fleur is echt eigenwijs, maar ik gebruik eerst mijn stem. Meerstal reageert ze daar wel op, zo niet, dan is de kans dat ze een pets krijgt niet klein!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:05

Hangt er vanaf wat voor soort paard het is en wat ze doen. Raimaer (beetje lomp) wilde me bijten vanochtend en had onmiddellijk een dreun te pakken. Dreigt ze met haar oren plat bij het aansingelen dan gebruik ik alleen mijn stem. Pablo staat al te bibberen als ik lelijk naar hem kijk, dus die heeft maar 1 keer een tik gehad, toen hij ook welbewust naar me wilde bijten. Verder hoef ik bij hem alleen mijn stem te gebruiken.

Machie

Berichten: 16000
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:08

nee, ik sla zelden tot nooit, tenzij baloe gaat stijgeren om n9iks, dan wordt hij wel gestraft, meestal met een tik van t halstertouw, want stijgeren mag gewoon niet!!!!
Verder soms een aanmoedigend tikje net achter de voorbenen om hem iets meer doortelaten lopen (met wandelen, soms wil hij wel eens gigia sjokken....)
En eigenlijk is Baloe een voorbeeldig paard, op het stijgeren na, maar dat vind hij gewoon leuk, doet ie puur voor de gein. Hij stijgert trouwens niet tegen mij op hoor, als je dat dnekt....

En ik vind concequent zijn het aller belangrijkst!!! Als je concequent genoeg bent, en je paard goed is opgevoedt, is een tik eigenlijk niet meer nodig, heb je namelijk al genoeg aan je stem....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:11

Als een paard over de grond schraapt waarschuw ik eerst met mijn stem HE! en als dat niet helpt krijgen ze een tik op het schrapende been. Mijn paarden vertonen dat gedrag dan ook niet (meer). Als ze ergens niet door willen lopen dan krijgen ze ook een tik. Of als ze de stal uitlopen terwijl ik de hoeven uit doe, dan sla ik ze tegen de voorkant (niet tegen het hoofd). Als ze mochten bijten, krijgen ze een beet terug of een tik. Ik sla ze dus echt wel als het nodig is. MAar...................... omdat ik een duidelijk standpunt ingenomen heb t.o.v. mijn paarden komt het bijna nooit voor dat het nodig is. Mijn paarden zijn welopgevoede en fijne beesten. Ben heel tevreden over hen.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 11-12-02 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

De hond is de betere mens

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:20

Ik hoef mijn paard eigenlijk nooit te slaan. Meestal kan ik het met mijn stem af. Soms als ik hem aan het poetsen of de stal aan het uitmesten ben, gaat hij met zijn hoeven schrapen, hij weet nl dat ik daarop reageer. Haha! dan staat hij echt te kijken van : Komt ze al? meestal roep ik dan Hee, en praat even tegen hem. Als hij er mee doorgaat zet ik even m'n knie tegen zijn buik aan. Hij weet dat, als hij dan doorgaat, hij een schop kan krijgen, maar meestal is het dan al niet meer nodig.
Met rijden krijgt hij wel een flinke tik als hij hem verdient, maar ook niet overmatig. Maar ik sla liever en keer hard dat de boodschap doorkomt, dan steeds van die tikkies waar hij niets van leert.

Goedgekeurd onderschrift :)

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:23

Ik geef hem alleen een tik als hij iets niet doet waarvan ik zeker weet dat hij het wel kan!

Als je iets nieuws doet waarvan ik dus weet dat hij het mischien niet snapt dan niet! Dan werkt het tegen over gestelde, dus belonen bij de minste reactie tot een poging van het willen snappen ......

Verder nooit.

Monique

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:42

zelf ben ik van mening dat je altijd ff moet nadenken hoe een moeder/vader dier zijn kind straft als deze iets doet wat niet mag... slaan vind ik geen optie, een tikje daarentegen kan geen kwaad.
ook verschilt het denk ik per paard, zo zou ik bv niet mijn paard een keiharde ram moeten verkopen heb nl een arab en die vergeten dit soort situaties niet..met het gevolg dat ze bang/angstig worden van je..
sta er eens wat vaker bij stil waarom een paard dwars doet of iets niet wil...
als Sherif iets verkeerd doet of toch vervelend is, heb ik gelukkig alleen mijn stem nodig om duidelijk te maken dat vrouwtje het er niet mee eens is, en geloof het of niet in die 3.5 jaar tijd dat ik hem heb heb ik misschien 2x een tikje moeten uitdelen..
kijk maar naar honden die hebben meer respect voor het baasje met het hardste stemgeluid....

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard


xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:46

Ik ben niet zoiemand die zijn paard vaak slaat, meestal zeg ik UH met een strenge stem. Maar Bokai wil wel es bijten en dan krijgt ze wel een bijt trug. of als ze echt niet wil stilstaan dan krijgt ze heel af en toe ook een tikje.

Boque | Bokai | Buka | Boksel

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:49

Oja de pedagogische tik *LOL*
Ik sla overigens ook nooit op het hoofd, en dan nog 'slaan, slaan' ... ik noem het liever een mep of een klets Haha! Bij drammen krijgt ze die dus weleens en dan vooral tegen de hals of borst. Schoppen doe ik dus nooit.

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:56

schoppen en op het hoofd slaan doe ik dus ook nooit..

Boque | Bokai | Buka | Boksel

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:05

Als een paard bijt, dan bijt ik terug in de neus. Als een paard schopt, schop ik terug. ( als ik dan nog kan lopen, haha )

Ik sla niet snel. Maar als ik sla heeft een paard echt een grens overschreden. Als ik een paard aan de hand heb die gewoon doorloopt terwijl ik wil dat hij stilstaat, dan krijgt hij wel een mep als er niet op mijn halt of ho gereageerd word.

Bij hengsten ben ik wel een stuk strenger. Daar moet je meer op je hoede zijn, en die zijn vaak ook wat brutaler. Maar ook daar heb je uitzonderingen.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:08

Consequent zijn, dat is misschien wel het belangrijkste wat ik in tijden heb geleerd. Ik ben niet zo'n sla-er, nooit geweest. Daarom liet ik paarden wel eens, als het ware, over me heen lopen. Nu laat ik me dat niet meer gebeuren. Als je het wel toelaat, kan het levensgevaarlijk worden!

Maar onder consequent kun je veel verstaan. Meestal is het bij mij een stemverheffing, of een heel zacht tikje met de zweep. Maar een paard kan ook te ver gaan en als hij dat doet, kan ie van mij echt wel een flinke klap verwachten. Maar dan echt alleen als ie echt fout is. Als ie daarna alles weer braaf doet, krijgt ie een grote knuffel!

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:11

Een heeeeeel kort antwoord: NOOIT!

Extremely rare and Beyond Compare

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:12

promptertje schreef:
Een heeeeeel kort antwoord: NOOIT!


Kijk, zoiets snap ik dus niet.
En als een paard echt de grens overtreedt? Dat hij bokt, er met je van door gaat, je slaat? Dan blijf je hem zachtjes aaien?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:15

Ik sla rustig als ze niet luisterd. Eerst een waarschuwing, dan weet ze wat gaat komen. Dan nog niet luisteren kan een dreun betekenen.
Bepaalde dingen worden gewoon afgestraft. En straffen doe ik met slaan. (slaan is een woord waarbij ik denk aan een hysterisch meisje wat op haar paard rondmept. Slaan is bij mij dus gewoon een klets/mep)

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:18

De vraag is idd wat je onder slaan verstaat. Raimaer hapte naar me toen ik onder haar hals door dook en dat betekent dus een tik met mijn hand tegen (in dit geval) haar kin/onderlip en UH erbij. Geen kind meer aan gehad daarna. Voor iedere mm opzij een klap en dan vooral er hysterisch bij gaan schreeuwen (FOEI, DAT MAG NIET, STOUTE BLACKIE of zo) is a) nutteloos, en b) bar irritant.
En Promptertje, wat doe jij als je paard naar je slaat bv?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:28

Lielle schreef:
En Promptertje, wat doe jij als je paard naar je slaat bv?

huilen en vragen waarom hij zoiets nou kon doen? Haha!

De hond is de betere mens

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:29

ja, want hij is altijd zo lief Frusty


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, La_Lune, Muronia, Mutti, Sabrinatomic, sasja0705, Sharra1, Sjafrane, stella92, StonedRomy, Tyke, Vagabondo, Willempie_T, xSannee en 171 bezoekers