bindweefselbultjes op plaats waar zadel ligt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

bindweefselbultjes op plaats waar zadel ligt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 18:51

wat kun je hier tegen doen?
Mijn zadel past perfect, en ik rijd met een gelpad. Die bultjes zitten er al best lang. Ik hoorde laatst iets van wegspuiten, wat kan er nog meer?


Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:42

Kun je die bultjes is beter omschrijven? Mijn pony heeft denk ik ook wat jij bedoeld, en ik ben ook wel nieuwsgierig wat het is. Bij mij vallen ook de haren eraf, en er komen witte terug. En het zadel ligt dus perfect, en de chabrak zit goed in de kamer...

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 14:45

Mijn vriendin haar paard heeft het ook, maar hij heeft er absoluut geen last van. Zolang ze er geen last van hebben, afblijven zou ik zo zeggen ! Een natuurlijk gelooid schapenvachten onderzadel kan ook nooit geen kwaad ! (maar daar hebben we het al eens over gehad zeker ?)

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 18:29

Hij heeft er geen last van, maar het ziet er niet zo mooi uit. Het zijn gewoon harde bultjes, met gewoon haar erop. Verder zie je er niks aan.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 22:24

Deze bultjes worden toch echt veroorzaakt door een niet correct liggend zadel!!
Zeker als er witte haren terug komen betekent het dat de huid beschadigt is geweest.
Mijn vriendin heeft dit ook gehad met haar paard en heeft uiteindelijk een ander zadel gekocht waarna het probleem was verdwenen.

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 23:53

Er is zeker wel verschil tussen drukkingen door een slecht passend zadel en bindweefselbultjes. De laatste ontstaan bijvoorbeeld door verbindweefseling van ontstoken talgkliertjes of eiwitbultjes.
Het beste kan je er gewoon afblijven. Voorkom schuren door een dikke schone sjabrak en laat het verder als je paard er geen last van heeft.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:29

Meagan heeft ook last van bindweefselbultjes en soms zelfs bulten. Vorig jaar heb ik er een paar behandeld met een hormoonzalf die ik van de veearts kreeg met las resultaat een litteken en een klein ringetje zonder haar. Dit jaar staken ze weer de kop op en toen heb ik bij de Paardendrogist kruidenwondzalf gekocht en gist. Iedere keer na het rijden of longeren spons ik de plaats waar het zadel ligt af met lauw water en masseer ik de kruidenwondzalf in de bultje. De gist doe ik dagelijks door haar eten. Resultaat: glad weggetrokken bulten (ook de hele grote) en geen littekens. Een chabrak van lamsbont heb ik ook en dat gebruik ik in de periode dat ze ze heeft tijdens lange buitenritten omdat die het zweet beter afvoeren.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 16:06

Mijn paard heeft al jaren dit soort bultjes. Ze gaan en komen. Ik het begin smeerde ik een hormoonzalf en heeft een veearts ze regelmatig weggespoten. Het helpt allemaal niet echt. Het doet geen zeer, onstaat zoals Jantien zegt door talgklieronstekingen en soms verdwijnen ze vanzelf weer. Het ene paard is er kennelijk gevoeliger voor dan het andere. Ik zorg ervoor dat het dekje altijd schoon is, rij met een duur equitexdekje (dat warmte verminderd en bacterietjes minder kans geeft). Dat helpt een beetje. En verder schenk ik er geen aandacht aan. Ze heeft er echt geen last van. En overigens: mijn zadel past perfect!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 16:52

Idem: Ze zitten er al jaren en de laatste jaren besteed ik er ook geen aandacht meer aan - rijd sinds een half jaar weer zonder gelpad, want dat daar wer het niet beter van - en zonder gelpad wordt het niet slechter. In de zomer let ik altijd wel extra op, ben bang dat ze dan door de warmte gaan opzetten of zo. Spons haar daarom altijd af onder het zadel. Ook mijn zadel is op maat gemaakt, ik gebruik hele gewone dekjes, die wel vaak worden gewassen, maar dat deed ik altijd al.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cariena1, Dunkeedoo, Freyr, Tamara1991 en 87 bezoekers