probleempje met opstijgen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

probleempje met opstijgen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 11:48

Hoi, sinds twee weken heb ik mijn eigen paard. Het was eerst mijn verzorgpaard. Ze wordt bijna 4 jaar. Ik ben altijd haar enige berijdster geweest en ze luisterde altijd perfect. Ze staat nu nog altijd waar ze vroeger stond. Nu heb ik een probleempje. Telkens als ik wil opstijgen (of soms zelf als ik al mijn stijgbeugels naar beneden doe of als ik aansingel) en als ik mijn voet in de beugel doe begint mijn paard te lopen. Ze doet dit al een maand of zo en ze heeft dit vroeger nog NOOIT gedaan. Iemand dat haar vasthoudt, met haar neus in de hoek, in een kringetje lopen,... het werkt allemaal niet. Maar als de vorige eigenaar erbij komt staan en hij geeft haar een tik luistert ze meestal wel. (niet altijd). ik weet niet wat ik moet doen. Als ik haar een tik geef (een supertik dan wel) , luistert ze ook niet...

groetjes, een hopeloze paardengek
quincy xxx


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:01

HO heilig maken. Ho is ho en die training begint al direct als je de box uit komt. Gewoon streng en consequent zijn. Toch doorlopen? Achteruit tot waar je HO gezegd had, weer duidelijk HO zeggen en kort belonen als íe dan stil blijft staan. Werkt bij 100 vande 100 paarden.

quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 12:11

sonja, dat heb ik al geprobeerd maar het werkt niet... sorry

i love quincy 4-ever Lovers superpaardje...

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:31

99 vd 100 paarden dus Tong uitsteken Maar dat is iets wat je niet eenmalig nmoet doen, daar kunnen dagen of zelfs weken oveheen gaan. Amadeus heeft ook de neging om weg te lopen, die krijgt iedere keer dat ie het proberet een tik op zijn boeg en dan moet ie weer terug, het wordt steeds beter...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:34

Direct afstappen en nog een keer doen.
Doe het een tijdje met iemand die haar vasthoudt.
Wees heel consequent. Geen enkele stap toestaan.
Gelijk weer eraf en erop.
Desnoods vul je hier een hele les mee!

Als je paard dan al geen respect voor je kan opbrengen dan kan het rijden niet veel beter gaan. Gelijk vanaf het eerste punt duidelijk maken dat jij de baas bent.

Want wat als je op wedstrijden bent, buiten, en ze ziet nog veel meer boeiends? Dan sta je aan het andere eind van het weiland voor je er goed en wel opzit en dat kan heel gevaarlijk zijn.

Dus probleem bij het begin aanpakken!
Belonen bij stilstaan, straffen bij weglopen!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:39

quincy schreef:
sonja, dat heb ik al geprobeerd maar het werkt niet... sorry


dat werkt dus wel, maar dan moet je het consequent toepassen en heel erg duidelijk in zijn. 1000en paarden hebben het geleerd, waarom de jouwe niet?

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:42

Als je paard normaal wel bleef staan, laat dan eens naar haar rug kijken, mijne deed dit ook ineens en hij had een ontsteking aan zijn rug... als ik opstapte dan deed hem dat pijn.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:45

dr_jacksel schreef:
99 vd 100 paarden dus Tong uitsteken


Nope, 100 van de 100. Ligt aan het baasje, niet aan het paard. Consequent zijn en doorzetten, niet na een paar keer opgeven of na een paar dagen denken dat het toch niet lukt!

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 13:38

ja het is echt zo wat hierboven beschreven wordt. Het is er duidelijk ingelopen en je hebt het al die tijd toegelaten en nu denkt ze jaaaa doeii

Ik zou wel voor de zekerheid controleren of ze geen pijn heeft in de rug.

Je kan ook gelijk oefenen om via de andere kant op te steigen dan blijft je paard ook in balans want reken maar dat ze zich schrap moeten zetten als je opstijgt. En je stijgbeugels blijven aan beide zijde evenlang.

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 14:56

offtopic: heb ik je nu naar Bokt gelokt??

Ons paardje dankt de hemel dat haar baasjes zo str*nteigenwijs zijn!! Antoine de Bodt, bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 15:00

Ohoooooooooooohhhh er is een Boktlokker onder ons midden Haha!
*LOL*

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48209
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 15:15

wat ik met Banjer doe is "Disengage the hindquarters" als ze niet wil stilstaan.... ik heb dan ook een touwenhalster met leadrope onder het hoofdstel zitten, zodat ik haar kan corrigeren zonder in haar mond te zitten.
Banjer had de laatste keer na 2x al door dat HO is HO.... en niet Ho, Ho, HO!!!!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 15:21

Je moet met ho proberen en iemand je paard laten v asthouden als je opstapt. als je dit ff volhoudt gaat het zo goed.

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 15:23

O maar ook zonder halster kun je je paard terug zetten zonder in z'n mond te zitten. Maak je groot en wijs naar z'n boeg, is voor een opgevoed paard voldoende. Maar ja, goed opgevoede paarden staan ook stil als je HO zegt... Haha! Gewoon volhouden dus!

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:21

Rustig proberen.. ho.. staat hij stil kun je proberen op te stappen hou goed contact met de mond met opsteigen.. loopt ie weg meteen HO is Ho je blijft rustig je stapt af.. en je probeerd het opnieuw..
Maar je blijft niet aan de gang want het beestje weet maar al te goed wat de bedoeling is.. en kan het best een klein rukje aan de teugel wil ook nog wel eens helpen blijf praten blijf proberen maar word vooral heel boos en laat merken dat je het er niet mee eens bent hoe hij zich tegenover jou gedraagt.
Jij bent de baas, dit moet stoppen want zodra jou paard weet dat ie jou de baas kan.. is het over en blijft het niet bij het niet stil staan..
idd wees streng en houd vol.
ZET HEM NOOIT TERUG ALS HET NIET GAAT!!
dat is gewoon helemaal fout.. blijf doorgaan, het gaat je lukken en dan ben je blij dat je zo'n volhouder was!! succes ermee

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:30

Waarom is het fout om hem terug te zetten? Is dat nieuw?

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:33

[UZ] [LO] Longeert maar op één hand
quincy schreef:
Mijn paard luistert wel naar mij hoor. Haar voetjes geeft ze ondertussen en ze longeert perfect. Alleen aan een kant niet omdat ze niet echt snapt wat ze moet doen. Ze is ook bang van de longeerzweep. Als je haar op de rechterhand zet en je wil haar met de zweep naar buiten doen krijgt ze schrik en
wil ze naar je toekomen omdat ze weet dat ik haar altijd help als er iets engs is.


Hierom misschien? Frusty Frusty

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:33

ze bedoelt terug zetten als ze er niet op kan komen neem ik aan...

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:34

en dat terug zetten is misschien terug zetten op stal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:36

Ehhh Verward even voor de duidelijkheid, ik bedoel met terugzetten achteruit zetten tot het punt waar je het commando HO hebt gegeven.

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:39

Ik ook, maar marfiek misschien niet?

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 20:11

Ik sla mijn paard eigenlijk nooit, maar ik word pislink als ie gaat lopen terwijl ik opstijg. Dat heb ik in het begin gewoon gepikt, maar toen ik besloot er wat aan te doen had ik het met 3 dagen helemaal afgeleerd. Gelijk op de grond gaan staan en 3 passen naar achter duwen, of een mep, op zijn neus, of in mijn geval, op zijn kont. Als ie het nu nog eens probeerd krijgt ie resoluut een mep op zijn kont, en dan houdt ie op. Het is niet leuk, maar nu is het eigenlijk nooit meer nodig. Dit soort dingen helpen ook met aansingelen (als ie wil bijten bijvoorbeeld). Begin wel altijd met HOOO zeggen, zodat je paard de kans heeft om te gehoorzamen, anders toch wat harder optreden. Op een gegeven moment legt ie de link, en staat ie stil. En inderdaad: dit werkt eigenlijk bij ieder paard!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 22:02

bubbels schreef:
En inderdaad: dit werkt eigenlijk bij ieder paard!

Mits de ruiter consequent is!
Dat is het allerbelangrijkste!!!!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 11:20

Tsja consequent is lastig, het is mijn bijrijdpaard en de eigenaresse kan hem niet erg aanpakken wegens rsi in een hand. DIe komt er maar met moeite op (ik ook, aangezien mijn leren laarzen nog wat moeten zakken Tong uitsteken ) Maar dat kan als gevolg hebben dat het wat minde rmakkelijk door te voeren is...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 11:23

dr_jacksel schreef:
Tsja consequent is lastig, het is mijn bijrijdpaard en de eigenaresse kan hem niet erg aanpakken wegens rsi in een hand. DIe komt er maar met moeite op (ik ook, aangezien mijn leren laarzen nog wat moeten zakken Tong uitsteken ) Maar dat kan als gevolg hebben dat het wat minde rmakkelijk door te voeren is...

Dan heeft de eigenarasse hulp nodig met opstappen en ook dan consequent zijn dat het paard niet loopt.
En ook bij jou!

Het is een goede les en daarna heb je er alleen maar profijt van. Want als het paard onbewegelijk stilstaat dan kan ook de eigenaar met RSI makkelijk opstappen!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 2 bezoekers