Wel of geen uitrijdeken tijdens het warmrijden ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Wel of geen uitrijdeken tijdens het warmrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-02 21:59

Vandaag kreeg ik de tip om Renza voortaan de eerste 10 minuten met een uitrijdeken (Of zweetdeken die gebruikt word als uitrijdeken) te rijden in de winter. En ook uit te stappen met de deken op.
Een goede tip, ik kende zelfs tot nu toe het nut van een uitrijdeken niet (Shame on me Bloos ).

Nu ben ik wel benieuwd of bijna alle Bokkers met een uitrijdeken rijden of dat er ook mensen zijn die dit niet doen ( Zo niet, waarom niet ? Lachen ).
En gebruiken jullie een gewone zweetdeken of echt een uitrijdeken ?

En hebben jullie verder nog goede tips Lachen ?

Alvast bedankt voor de reacties Lachen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 22:09

Voor het stapwerk pak ik altijd een gewone zweetdeken. Ik noem die dingen dus ook altijd stapdeken Haha!
Als ik echt wil rijden met een dekentje erop, bijvoorbeeld op een buitenrit, dan pak ik wel een uitrijdeken omdat die beter op zijn plaats blijft zitten. Ik doe hem dan altijd onder het zweetblad door.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 23:43

Ik stap altijd los met een zweetdeken. Ik heb eentje gewoon te groot gekocht en nu is dat een echte uitkomst. Ook droogstapen doe ik in deze tijd van het jaar met zweetdeken. Mij lijkt het wel lekker, dan is er een beetje overgang tussen de dikke deken en het helemaal niks. Met poetsen gooi ik nu trouwens ook de zweetdeken over zijn kont. Een uitrijdeken heb ik niet, de zweetdeken doet het prima en echt uitrijden doe ik nu niet meer (mietje ben ik he)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 09:15

Ik heb er het hele uur, of de hele rit een fleece zweetdeken overheen liggen. Tjo is geschoren en is in het verleden spierbevangen geweest, dus ik let extra op. Ga volgende week bij tentenramp nog wel ff ene echte uitrijdeken erbij halen, is toch wat handiger.
Viv

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 09:20

Vanavond ga ik weer proberen even te rijden, ik zal dan ook een fleecegevoerde uitrijdeken opleggen en ophouden.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 09:22

Er is al een andere topic over het nut van uitrijdekentjes, kijk daar eens naar.
Maar mijn antwoord op jou vraag: JA is zeker verstandig om met uitrijdekentje minimaal in en uit te stappen. Die van mij houdt zelfs zijn fleece dekentje op omdat hij net is geschoren! Gisteren in de verenigingsles was het zelfs advies van instructie om met deken even los te rijden en zeker weer uit te stappen (wel handig zo'n deken hulpje Lachen )

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 10:07

Met deken inrijden en uitstappen, tijdens het rijden gaat ie er meestal af, alleen nu het laatst zo koud was heb ik hem d'r lekker op laten liggen, tasja zweette ook helemaal niet. Ik rij met een gewone fleece-zweetdeken. Het lijkt me ook wel zo verstandig met een inrijdeken te rijde als je paard binnen met een 300 grams dek staat, en we gaan rijden en je paard moet in z'n blootje naar buiten... brrr..

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 10:57


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 11:03

Mikkie schreef:
Een uitrijdeken heb ik niet, de zweetdeken doet het prima en echt uitrijden doe ik nu niet meer (mietje ben ik he)

Sorry hoor... maar dit vind ik echt stom!
Omdat je het dan koud hebt?
Is het belang van een cooling down voor je paard niet belangrijker? Tegen kou kan je jezelf kleden. Maar je paard hoort toch weer op adem te komen, de spieren langzaam aan rustiger bewegen en afkoelen.
Of lijkt verzuring in de spieren door opeens stilzetten je slim??

Ik snap dit dus niet.
Ben ik hier de enige in?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 11:05

Nee, je bent niet de enige Kleintje. Zo vanuit werk in stal zetten zonder even uit te stappen is inderdaad vragen om verzuringen. Gewoon goede deken opdoen, en paard warm uitstappen.

1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 11:07

Als ik in de buitenbak rijdt heb ik met het uit en instappen een zweetdeken op maar als ze gek is met instappen gaan we maar een drafje doen, en gaat de deken eraf.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:10

Ik stap in en uit met (fleece hals)deken, zodra ik ga draven gaat de deken af. Als ik tussendoor stap leg ik ook geen deken op.
Nou moet ik wel zeggen dat ik nu helemaal niet kan rijden omdat de bak bevroren is, dus met deze kou wandel ik met hem onder zijn gewone deken...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:20

Ook Raimaer (niet geschoren, redelijk in het haar) heb ik vandaag met uitrijdeken in- en uitgestapt, het is nu echt te koud om zonder te beginnen.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 16:59

Met dit weer hou ik de zweetdeken op tot ik ga draven en zodra ik klaar ben meteen weer het dek op. Zo hou je zijn spiertjes lekker warm. En tijdens het poetsen zweetdek erop. Natuurlijk wel onder door poetsen. Haha!

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 17:50

Ik heb een waterdichte uitrijdeken die ik tijdens het rijden op laat. Het is in de polder -5 en we hebben alleen een buitenbak, een koutje is snel gevat. Iwan staat op stal onder een 370 grams deken, dan is het natuurlijk raar dat er in de wind niets op ligt.....zeker met die gevoelstemperaturen van -11...
Ik haal de deken wel onder mijn zweetbladen door, net als Zep, dan blijft hij goed liggen.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 20:48

Karin schreef:
Zie voor ervaringen en meningen ook dit topic: [VMR] gebruik van instap/uitrijdeken


Bedankt ! Dat topic ga ik direct lezen Lachen !

Karin, je vind het toch niet erg dat hier de discussie word voortgezet, he ? Lachen . Gewoon even een vraagje.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 20:58

Ik heb er normaal geen deken op, maar nu hij geschoren is lijkt het me wel beter. Dus heb ik een wollen deken die precies over zadel en achterhand gaat. Maar ook ik kan nu niet rijden, dus stap ik alleen maar met hem met alle dekens er gewoon op.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 21:08

Ik stap in en uit met zweetdeken..

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 13:40

Duvel staat zonder deken. Dus ik rijd niet lis met een deken op zijn rug. Ik ga gewoon lekker rijden, binnen of buiten, het is mij om het even. Ok, ik ga wel redelijk snel draven om hem warm te krijgen en ga tussendoor niet te lang stappen en zeker niet te lang stilstaan.
Zodra ik klaar ben met rijden, en hij is echt bezweet, gooi ik zijn (wollen) zweet deken erop en ga er naast lopen om hem droog en op adem te stappen (scheelt weer, want zo blijf ikzelf ook in beweging en krijg ik het zelf ook minder koud Lachen ). En als hij op adem is gaatie op stal. Nadat de zweetdeken er in totaal ongeveer een uur op heeft gelegen, is Duvel helemaal droog en de deken is nat. Dan gaat de deken er af en staat Duvel weer zonder deken.
Hij heeft het volgens mij niet koud, want hij staat nooit met zijn vacht opgezet.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 13:52

Ik stap in met fleece-deken. Daarna een klein stukje draven met deken en daarna gaat de deken eraf.
Zodra ik uit ga stappen gooi ik de deken er meteen weer op.

Ook tijdens het poetsen houd ik de deken er op. Af en toe even verplaatsen...

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 15:18

Ligt ook een beetje aan het oaard. Ik heb er nu één staan die ik met uitrijdeken op rijd en met los- en uitstappen nog een extra deken erop gooi. Maar hij staat dan ook te bibberen als ik z'n staldekens af doe. Meeste paarden alleen een dekentje met los- en uitstappen.