aanschaf veulen, aanschaf 2 a 3 jarige

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

aanschaf veulen, aanschaf 2 a 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-02 23:17

ik heb dus twee vraagjes, een kennis van mij vroeg zich af wat nou zo,n beetje de prijzen zijn van een twee a drie jarige quarter of paint

aangezien ik helemaal niet thuis ben in dat wereldje dacht ik !ik vraag het de westernbokkers!!

en ik vroeg mezelf dus af wat de prijzen een beetje zijn van een quarter of paint veulen van een half jaar tot een jaar oud
en dan bedoel ik gewoon een leuk veulen , hoeft echt geen superafstamming te hebben oid

en zit er bij de paint nou nog veel verschil tussen gewoon en breedingstock

groetjes sonja

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 00:10

het ligt er helemaal aan of ie al is ingereden, een ingereden paardje is heel duur.
wat prijzen aangaat kan ik alleen zeggen het is wat de gek er voor geeft en kijk eens op internet er zijn verschillende sites waar paints en quarters worden aangeboden dat geeft je een beter beeld.
en natuurlijk is de bloedlijn ook bepalend voor de prijs, voor afstammelingen van een bepaalde hengst betaal je veel meer dan een andere. het is maar net hoe gewild de afstammelingen zijn.

en het verschil tussen breedingstock en gewoon paint is dat breedingstock eenkleurig is. dus niet bont. en de meeste breedingstocks zijn iets minder duur dan een meerkleurige paint.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

misstexas

Berichten: 282
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 00:10

Nou Sonja, die prijzen zijn nogal verschillend aangezien de afstammingen.
Maar als je het heb over een veulen van een niet prestatiegericht achtergrond van de ouders heeft dan heb je een veulen van 6 maanden oud al voor 2000 euro.En misschien wel goedkoper.
Maar er zit natuurlijk wel verschil in de mensen wat ze voor een veulen vragen dus als je het gemiddelde houd tussen de 2000 en 4000 euro dan zit je redelijk goed.
Een twee of drie jarige gaat dan al snel veel hoger liggen omdat hij al iets meer kan.(neem ik aan).

If you are nice to your horse,he will be nice to you !!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 08:10

rina schreef:
en het verschil tussen breedingstock en gewoon paint is dat breedingstock eenkleurig is. dus niet bont. en de meeste breedingstocks zijn iets minder duur dan een meerkleurige paint.


Het is misschien een stomme vraag, maar als een paint eenkleurig is... is het dan niet "gewoon" een quarter??? (bedoel het niet l*llig hoor)


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 09:22

misstexas schreef:
Een twee of drie jarige gaat dan al snel veel hoger liggen omdat hij al iets meer kan.(neem ik aan).

Dat ligt eerder aan het feit dat er al 2 à 3 jaar opfokkosten aan geweest zijn.

De meeste mensen kopen een veulen en rekenen zich rijk, het zou allemaal veel goedkoper zijn...
Ze vergeten echter dat je opfokkosten hebt, daar komen da en hoefsmid kosten nog bij en er is een groter risico dat je paard wat overkomt.
En dan nog heb je een diertje waar je de eerste jaren alleen maar naar kan kijken Scheve mond

spotless

Berichten: 421
Geregistreerd: 12-09-02
Woonplaats: Bispgården, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 10:37

SmithsGirl schreef:
Citaat:
Het is misschien een stomme vraag, maar als een paint eenkleurig is... is het dan niet "gewoon" een quarter??? (bedoel het niet l*llig hoor)

Was dat maar waar! Lips are sealed
Als uit twee Quarters een bont veulen wordt geboren kan je dat veulen (alleen) registreren als Paint.
Als uit twee Paints (of een Paint en een Quarter) een eenkleurig (solid) veulen komt mag dat helaas niet meer "terug" naar de Quarters. Het kan wel geregistreerd worden bij de Paints maar in een aparte sectie van het stamboek het zgn. Breeding Stock (fokmateriaal). Met een Breeding Stock mag je niet uitkomen in de gewone Paint-klassen. In Duitsland en natuurlijk de USA zijn er wel weer speciale Breeding Stock klassen maar hier is de spoeling nogal dun. De DPHC schrijft wel wat uit maar en zijn er gewoon nog niet zoveel Breeding Stock Paints die uitgebracht worden. In de praktijk kan je dus alleen open klasse starten. Dat maakt een Breeding Stock voor de fanatieke wedstrijdruiters minder interessant en de prijs daardoor lager. De reden dat ze niet "terug" mogen is dat de Quarters geen kleur willen en dus paarden met kleur in hun genen niet willen registreren. Eigenlijk vindt ik het gewoon flauw: de overige fokregels verschillen vrijwel niet dus wat maakt het uit? Schijnheilig Een Paint is voor mij gewoon een Quarter met vlekken. *LOL*
Wat er kan gebeuren als je een Breeding Stock weer kruist met een Paint zien je aan mijn Avatar
(moeders is Breeding Stock en dochter heeft beeeeetje Knipoog kleur)
Groetjes Marion

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 19:10

met twee a drie jarige bedoel ik in dit geval ook een groen paard waar nog niet op gereden is oid en het verschil breedingstock of gewoon paint doel ik ook echt op de prijs Haha! na wat gespit op bokt was ik er a; wel uit wat het verschil voor de rest is Haha!

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers