Zwarte hoeven/ witte hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Zwarte hoeven/ witte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 22:33

In het boek van Pascal Ebell - Hoeven & hoefbeslag viel mijn oog op een stukje over de hoefkleur.
Citaat: "Veel mensen denken dat witte hoeven zwakker zijn dan zwarte. (.......) dit is dan ook NIET waar."

Toch is mijn ervaring anders en dat kan nauwelijks meer op toeval berusten. Bij alle hoeven die ik tot nu toe bekapt heb (inclusief die op de cursus) waren steeds de zwarte hoeven aanmerkelijk harder dan de lichtgekleurde, en niet zo'n klein beetje ook.

Ik het genoemde boek wordt dit dus bestreden en wordt er beweerd dat het enige verschil het pigment is. Verder beweert de schrijver dat het "misverstand" in de wereld gekomen is doordat gebreken bij witte hoeven meer zouden opvallen.

Zoals al gezegd, ik ben het daarmee dus in het geheel niet eens.

Bertus.
Laatst bijgewerkt door lageveld op 13-12-02 01:02, in het totaal 1 keer bewerkt


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 23:24

Ik heb ook altijd gedacht dat witte hoeven kwetsbaarder zijn dan zwarte. Dacht dat het lag aan een verschil in structuur.
In de renwereld bestaat hierover ook een gezegde, maar die weet ik niet meer precies. Het kwam erop neer dat een renpaard met witte voeten geen goede kon zijn...

* To Belg, or not to Belg *

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 00:13

Jeetje nou weet ik ook niet meer wat ik moet geloven, mij is ook altijd verteld dat witte hoeven zachter zijn dan zwarte hoeven?????? Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-02 02:08

wendy1980 schreef:
Jeetje nou weet ik ook niet meer wat ik moet geloven, mij is ook altijd verteld dat witte hoeven zachter zijn dan zwarte hoeven?????? Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward


Ik zou zo zeggen... "Geloof mij gewoon" Haha! Haha!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 08:52

Ik zal het eens aan mijn hoefsmid vragen, wat zijn ervaringen zijn.
Interessant topic Bertus!

Ben zeer benieuwd naar reacties van mensen uit mijn omgeving.
De schimmel van mijn vriendin heeft zowel witte als zwarte hoeven, of 1 zwarte geloof ik...
Nou ja in ieder geval wel witte.
Die schimmel had snel last van brokkelige hoeven o.i.d., en nu ze Biotine door het voer gooit is dit veel beter geworden, en groeien de hoeven beter/sterker. Ziet er goed uit! Lachen

Maar toch eens aan haar vragen welke hoeven nou het ergste waren: de witte of de zwarte... Knipoog

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 08:55

ik heb het 2 weken geleden nog aan mijn hoefsmid gevraagd toen hij Sharif aan het bekappen was. Hij zei dus dat het onzin is en dat witte hoeven et zo sterk zijn als donkere, je ziet er alleen elk krasje op, als je bij donkere hoeven een likje vet eroverheen smeert is het weg en bij lichte niet, je kan witte hoeven net zo sterkt krijgen als donkere. Mijn ponys staan beide niet op ijzers maar Pol heeft echt keiharde hoeven, Sharif loopt ook regelmatig over de weg en ze slijten niet erg hard.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 10:24

En hoe zit het dan met gestreepte hoeven? Daar heb ik er namelijk 8 van thuis... Ik zal mijn smid ook eens vragen wat hij vindt van die theorie.
Maar: harde hoeven zijn toch ook niet alles? Ik heb altijd begrepen dat het hoorn ook soepel moet zijn (zonder zacht en week te zijn natuurlijk).

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:02

Ik heb mijn paarden uitgezocht op zwarte hoeven Cool .
Kebie heeft voor 2 zwarte hoeven en achter 2 witte, maar ik kan haar achter niet zonder ijzers laten lopen. Ze slijt ze enorm kort af.
Lyon heeft 4 zwarte hoeven, en die gaat fantastisch zonder ijzers. Zijn keihard!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:10

Ik vind dit ook wel heel boeiend. Had laatst toevallig dezelfde vraag ergens anders gesteld.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:55

Sherif heeft 1 wit hoefje en dit hoefje slijt het hardst, zomers moet ik hem gewoon verplicht op ijzers zetten hierdoor.

mij mensen is het toch precies hetzelfde: mensen met donker haar hebben veel dikker/sterker haar dan mensen met licht/blonde haren.

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 15:38

kebie schreef:
Ik heb mijn paarden uitgezocht op zwarte hoeven Cool .
Kebie heeft voor 2 zwarte hoeven en achter 2 witte, maar ik kan haar achter niet zonder ijzers laten lopen. Ze slijt ze enorm kort af.
Lyon heeft 4 zwarte hoeven, en die gaat fantastisch zonder ijzers. Zijn keihard!


Okay dan heb ik even een opmerking.....
Wij hebben Lipizzaners op stal, zoals je weet zijn Lipizzaners bijna allemaal schimmel van kleur en hebben dus ook het meeste witte hoeven. Nu lopen bij ons de paarden zonder ijzers en geen van de paarden heeft problemen met zijn of haar hoeven! Zelfs staan Lipizzaners bekend om hun keiharde gezonde hoeven.........
Volgens mij heeft het gewoon met pigment te maken en weinig met hard of niet hard en is dat gewoon toeval dat het net een witte hoef is!

otje_en_nuffy_lover

Berichten: 351
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 16:14

Ik geloof niet dat dat boek gelijk heeft, want ik heb in het weiland 4 shetjes en daar heeft er één zwarte hoeven en die zijn me daar toch sterk! En die witte van de andere drie zijn dus veel zachter. Zelfs met het bekappen kan je goed het verschil merken hoor! Dus Bertus: ik vind dat jij helemaal gelijk hebt! De conclusie luidt als volgt: Zwarte hoeven zijn sterke dan witte hoeven.

-x- Janneke

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 16:14

Dat is waar, zwart hoorn is sterker dan wit hoorn, m'n hoefsmid zegt het toch ook! Hij was in de wolken te zien dat m'n tinkertje aan alle vier de hoeven zwarte strepen heeft, en niet gewoon volledig wit hoorn, volgens hem is zwart hoorn gewoon dubbel zo sterk ... ik heb trouwens op m'n merrieveulen een mooi bod gekregen juist vanwege vier zwarte benen en hoeven, en m'n pony die weg is had één wit sokje, en juist dat been had ze overhoef .... kan toch niet allemaal toeval zijn ....

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Poosje81
Berichten: 21186
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 17:37

Toch weet ik dat tinkers met witte hoeven vaak superharde hoeven heeft, de smid die de tinkers waar ik op gereden heb altijd besloeg had altijd de uitspraak dat hij het gevoel had dat hij een kerktoren om moest duwen. ook Baggio heeft harde hoeven, waar ik niks aan doe, wat ook het beste is in zijn geval, volgens de smid. het enige wat ik doe is uitkrabben en elke 2 maanden komt de smid erbij. hij loopt toch 2 a 3 keer per week op de weg, en in een flinke draf, maar toch staat ie altijd wel op redelijk lange hoeven!

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!


Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 17:55

Levi heeft 4 zwarte hoeven...en gaat 1x per 4 maanden naar de smid. Eerder is niet nodig en ik loop élke dag veel over asfalt...(hij staat dus niet op ijzers Knipoog )

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

IcePrincess

Berichten: 7740
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 18:05

de tinker die ik verzorgt heb heeft ook 4 witte hoeven met wat zwarte strepen erop. hij kreeg geen ijzers van z'n eigenaar (was niet nodig vond hij) maar het was een en al ellende (rotstraal, scheuren, stukken die eruit vielen) weet niet of dit kwam doordat z'n hoeven wit waren maar de andere paarden die wel zwarte hoeven hadden hadden hier weinig of geen last van.
maar mij is ook altijd verteld dat witte zwakker zijn als zwarte, en ook dat je voor witte, zwarte en gekleure hoeven ander hoevenvet moet gebruiken

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 18:17

IcePrincess schreef:
maar mij is ook altijd verteld dat witte zwakker zijn als zwarte, en ook dat je voor witte, zwarte en gekleure hoeven ander hoevenvet moet gebruiken


Ik gebruik helemaal geen hoevenvet...tenzij de smid het zegt...ik vind het namelijk maar troep.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 18:18

Bud heeft ook witte hoefjes, maar zijn gewoon sterke hoefjes hoor Lovers
Hij heeft er wel wat zwarte strepen op zit, DAT zal het zijn *LOL*

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 19:32

Mmm, mijn hoefsmid zei laatst dus ook dat het enige verschil tussen witte en zwarte hoeven de aanwezigheid van pigment was Verward Maar of ze nou sneller slijten dan zwarte hoeven? Geen idee. Cezanne heeft 4 zwarte hoeven en gaat misschien 2-3 keer per jaar naar de hoefsmid maar dat komt omdat haar hoeven langzaam groeien en keihard zijn. Maar volgens mij zit dat gewoon in de familie bij haar. Haar moeder had ook keiharde hoeven, net als een zus, en haar nichtje en neefje. Volgens mijn hoefsmid heeft Fayette niet bijzonder zachte hoeven. Gewoon niet te hard en niet te zacht. Ze heeft ook nog nooit last van mok gehad e.d. Dus wat er nou van waar is? Verward

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 19:36

Pinky heeft 4 prachtige witte ijzersterke hoefjes dus ik maak me niet zo druk om dit 'gebeuren' }> Clown

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 20:07

maverick heeft 4 witte voeten en die zijn kei hard,winston heeft 3 zwarte en 1 gestreepte hoef en die zijn beduidend zachter dan die van maverick

Bella drachtig voor 2013 van Vagrant Z (vagebond de la pomme x carthago)

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 20:47

regine schreef:
Wij hebben Lipizzaners op stal, zoals je weet zijn Lipizzaners bijna allemaal schimmel van kleur en hebben dus ook het meeste witte hoeven.


Hoho, zoals je weet worden Lipizzaners zwart of bruin geboren, met daarbij mogelijke aftekeningen.
Die van mij had/heeft 1 wit voetje en een bles, en nu dus drie zwarte hoeven en 1 witte!

Verder ben ik met je eens dat ze bekend staan om hun harde en sterke hoeven. Wel wat nauw soms, wat volgens mijn hoefsmid theoretisch de kans op rotstraal zou vergroten. (die van mij heeft dat nooit gedacht, dus wat mij betreft is dat in de praktijk onzin.)
Verder heeft die van mij gemarmerde hoeven (goed te zien na het bekappen) en dat is geloof ik ook iets typisch voor het ras.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 11:18

Ik heb een merrie met 4 zwarte hoeven en dat zijn echt probleem hoeven.
De andere merrie heeft 2 zwarte en 2 witte en heeft nooit problemen.
De Tinker heeft witte en gestreepte en ook nooit problemen.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:38

Ik denk dat het per paard verschilt.

Ik hoor veel mensen zeggen dat de witte hoeven van hun paard sterker zijn dan de zwarte.
Nou denk ik niet dat dit erg veel te maken heeft met de hardheid van de hoeven. Er zullen sterke witte hoeven zijn en zwakke zwarte.

Ik merkte hetzelfde als Bertus op curcus en onder de pony's. De zwarte hoeven zijn gewoon kei en keihard. Keihard betekent voor mij echter niet vanzelfsprekend sterk.

Salty heeft 4 zwarte hoeven en ik rijd veel buiten, maar ze hoeft geen ijzers onder haar hoeven. Silver had 3 witte hoeven en dat was precies hetzelfde verhaal. Deze witte hoeven waren echter wel een verschil met bekappen dan de zwarte ( volgens de hoefsmid dan ).
Mijn conlusie: zwarte hoeven zijn harder dan witte, maar je kunt zowel zwarte als witte hoeven sterk maken door een goede verzorging.

Mirjam

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 bezoekers