ik weet het niet meer

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 18:44

Ik weet het niet meer. Ben al een hele tijd aan het tobben met Azaz. Ik ben alleen nog maar met hem aan het knokken. Zodra je wat van hem gaat vragen, laat hij je gewoon zitten. Eerst dachten we dat hij het niet aankon vanwege een oude blessure, dat hij nog niet sterk genoeg was. Maar hij mankeert lichamelijk niks, zit goed in zijn spieren, glimt je te gemoed. Maar er is nog steeds niks verandert. Je moet altijd eerst drie kwartier knokken voordat hij zich een beetje overgeeft. Ik weet het gewoon niet meer. Vindt het gewoon niet meer leuk om er op te gaan zitten. Wedstrijden doe ik niet meer, omdat ik gewoon weet zodra ik de ring in komt stopt hij er gewoon mee (reageert nergens meer op, gaat overal tegen in enz).
Wat moet ik nou doen? Moet ik hem verkopen?
Kan het op dit moment nog niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen. Maar als het nog lang zo door gaat zie ik geen andere oplossingen. Moet er wel lol inhouden toch (zit nu gewoon bijna te janken nu ik dit tik)
Ik hoop dat het maar snel beter gaat.

Groetjes Leonie

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 18:52

tsja t is heel vervelend als je op die manier moet rijden, maar het is aan jou of je er eme door wil gaan, of het niet zxiet zitten om nog langer te moeten vechten en hem dus wil verkopen.

wat doet hij precies?gaat hij bokken/steigeren?of gewoon heel vervelend doen, bv hulpen negeren, met zn hoofd in de lucht lopen?

ik weet uit ervaring hoe frustrerend het is, vecht al ruim 3 jaar bijna dagelijks met mn paard, maar als ik dan een keer fijn heb gereden ben ik zo blij!!! zo blij ben ik niet als ik op mn moeders paard fijn heb gereden, dat vind ik dan normaal, omdat dat paardje altijd gewoon doet wat je vraagt.
dus ik zie het als een uitdaging!
maar er zijn ook dagen dat ik zoiets heb van, had ik maar een braaf paard dat gewoon deed wat ik vraag van hem!waar ik wel zelf mee kan rijden in het bos, of n stukje buiten uitstappen(Q gaat omhoog, draait en en staat dan weer voor de stal)

als hij weer eens alleen maar steigert, vraag ik me weleens af of ik niet te gevaarlijk bezig ben, en hem weg moet doen en een normaal paard moet kopen


maar ja als ik dan een keer gewoon fijn heb gereden(zeer zeldzaam!!)ben ik zo superblij!dan kan ik er weer ff tegen, en blijf ik doorzetten om steeds meer van hem te winnen.

maar het heeft me(letterlijk)al heel erg veel tijd, geld en bloed, zweet&tranen gekost! en dat al 3 jaar lang, sommige mensen verklaren me voor gek, en hoe vaker mensen zeggen, dat lukt niet, doe die knol weg, hoe koppiger ik ben, ga dan 'bewijzen" dat ik het wel kan!en daardoor blijf ik volhouden

al zijn er veel dagen dat ik bijna met tegenzin ga rijden...dus ik rij nu 2x per week bij de club, 1x per week priveles, verder longeer ik hem en rij ik 1x zelf bij ons thuis)waar hij dus vertikt om te lopen en steeds steigert)

t is een beetje een lang verhaal geworden!,maar bekijk voor je zelf of je er mee door wil gaan, ik weet niet hoe lang je azaz al hebt?
ik weet wel dat hoe langer je je paardje hebt, hoe moeilijker het is om te besluiten om hem toch maar te verkopen omdat het niet gaat(heb bij mezelf al zo vaak gedacht dat ik hem in t begin had moeten verkopen toen het geklier begon, maar ja nu is verkopen geen optie meer voor mij!)

heel veel succes er mee in elk geval!!!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

catoo76

Berichten: 228
Geregistreerd: 02-10-02
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 20:29

ik zou erst eens proberen om ontspanning te bereiken voor dat je hem aan het werk zet. ik heb zelf ook een pony gehad die steeds in verzet ging man daar werd ik een partijtje gestoord van.... tot dat ik van een kennis hoorde dat ik eerst maar eens aan de "vriendschap" met mijn pony moest gaan werken en niet zo gefixeerd zijn op het "mooi rijden" dus heb ik dat zo'n 3 maanden gedaan en het heeft mij enorm geholpen gewoon wat basis werk voorwaarts neerwaarts rijden gewoon wat grof volte werk en bij alles wat ie doet belonen en dan weer wat anders gaan doen zonder oeverloos door te trainen op een en het zelfde figuur e.d. en als er iets niet lukt dan ga je verder met iets wat wel goed gaat. en probeer je het morgen nog eens. het heeft een beetje tijd nodig maar ik doe het nu weer zo met mijn nieuwe pony het wij werken "samen naar volle tevredenheid" je kunt het toch een paar dagen proberen? sucses....

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-02 13:45

Nee hij is gewoon heel vervelend bijv naar je been trappen, bit vast pakken, zich opkrullen zodat hij achter de teugel gaat lopen, onbestuurbaar zijn enz. Echt heel erg vervelend. Heb al geprobeert om een stapje terug te doen en zolang je niet te veel van hem vraag gaat het redelijk. Hij is niet gemeen of zo. Maar zodra je hem weer een beetje probeert op te pakken begint de ellende weer.

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:51

beloon het goede en negeer het foute. dat werkt het beste.
verder zou ik ook de band opbouwen, want daar blijft na het vechten weinig van over.
probeer het eens op een nh manier.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

catoo76

Berichten: 228
Geregistreerd: 02-10-02
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 14:00

heb je er misschien ook eens aan gedacht dat hij dat trainen misschien wel een spuugzat kan zijn? (kan toch) echt waar probeer nou eens wat ontspanning te rijden wat kan jou dat nou schelen dat je een paar stappen terug doet.... je geeft zelf aan dat als je niet te veel vraagt dat hij dan best aardig loopt.... nou ga dan een poosje zo door misschien als hij dan door heeft dat hij niet iedere dag zo hoeft te "werken" dat hij het rijden weet leuk gaat vinden.... hij klinkt mij namelijk nogal gefrustreerd.... en dat is nou precies niet de kant die je op wilt toch? echt waar ik heb ook zo'n pony gehad.... en het werkt alleen moet je het wel tijd geven.... er is geen paard ooit vals geworden van een beetje respect wederzijds en wat meer aandacht voor wat hij voelt..... ga eens lekker uitwaaien met m buiten of ga eens een sprongetje wagen.... gewoon een beetje leuk doen.... sucses....

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-02 14:23

Ben echt niet elke dag vol op aan het trainen hoor. Zeker niet. Spring zeker een keer in de week met hem, een keer balkjes lopen enz. Ook als het weer het toe laat ga ik geregeld naar buiten. Een dagje dat ik hem alleen maar vwnw rij enz. Dus aan de afwisseling kan het volgens mij niet liggen. Misschien wil ik wel te snel, kan best. Maar dat zou ik nooit ten kosten van mijn paardje laten gaan. Daar is hij veel te lief voor. Maar in iedergeval bedankt voor de tips

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid


sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 15:42

Ik heb verder geen tips, maar ik zou er goed over nadenken voor je besluit hem te verkopen hoor, want het zou wel heel jammer zijn als je de verkeerd beslissing zou maken he! Succes..

"What we call human nature, is actually human habit.."

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 15:46

Heb je er al eens over gedacht om hem een tijd door iemand anders te laten rijden. Kijken of die hem er door heen kan rijden. Neem dan een ruiter die op een hoger niveau rijdt dan jij en die al veel paarden heeft gereden.

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 16:36

Het probleem is dat vele mensen op het moment dat het paard het bit vast neemt en trekt, gaan ze terug trekken en dan wordt het inderdaad niet meer fijn. Ik heb zelf deze fout ook gemaakt en dan krijg je dat je 10 paarden hebt en je moet ze een bit in stoppen met een serieuze hefboom en kinketting en dan nog kan je ze niet houden.

Zo heb ik 1 jaar rondgereden tot iemand me zei dat wat ik deed nou net verkeerd was. Een paard dat trekt moet je proberen van het bit te krijgen.
Best wat je kan doen is ff zijn hoofd naar links nemen tot je de neus gaten ziet dan laat je weer los tot in het midden en dan weer naar rechts als je dit een tijdje doet gaat hij of zij zijn bit lossen en rij je rond met je teugels aan je twee pinken!

Veel plezier, dit heeft gewerkt voor mijn paarden dus waarom niet voor jullie paarden?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 18:39

azaz-girl schreef:
Nee hij is gewoon heel vervelend bijv naar je been trappen, bit vast pakken, zich opkrullen zodat hij achter de teugel gaat lopen, onbestuurbaar zijn enz. Echt heel erg vervelend. Heb al geprobeert om een stapje terug te doen en zolang je niet te veel van hem vraag gaat het redelijk. Hij is niet gemeen of zo. Maar zodra je hem weer een beetje probeert op te pakken begint de ellende weer.


precies Quentin!!
alleen steigert die er ook nog bij!

heb je les? zo nee, dan moet je iemand zoeken die je 1x per week les kan geven, verder is de afwisseling heel goed dus daar kan het niet aan liggen, je zou een keer kunnen longeren ipv rijden, wel met bijzet en m dan toch flink laten werken

ik denk dat je met belonen, en lief zijn enz weinig bereikt!
je paardje heeft geen zin om hard te werken, gaat vervelen, met als gevolg dat je dat op wil lossen door hem minder hard te laten werken?
je moet hem er juist doorheen krijgen!

wat ook kan helpen, zet iemand met een longeerzweep in de bak, ga gewoon rijden, lekker vwnw, wat overgangen, laat hem dan iets harder werken, kruipt hij achter de teugel of slaat hij anar je been, laat diegene met de longeerzweep er achterlangs slaan, werkt dat niet dan een knal tegen zn kont/achterbenen aan

klinkt misschien gemeen, maar hallo hij hoeft maar 1 uur per dag te werken, dan kan hij best even meewerken!!

en natuurlijk moet je wel eerlijk blijven tegen hem, en hem belonen als het goed gaat, maar wanneer hij vertikt om te lopen mot je hem ook aanpakken!

als jij in je hoofd hebt dat je bv een middndraf gaat rijden, moet je ook een échte middendraf rijden en niet maar n beetje verruimen'omdat hij niet meer wil' en hem dan belonen omdat hij het toch een beetje heeft gedaan...dat is gekkenwerk, paarden zijn zo slim die weten dan meteen dat ze als ze niet echt hard willen werken, en een keer wat klieren dat ze dan minder hard hoeven te werken


dus aanpakken!!

is misschien even vervelend om hem echt flink aan te pakken, maar als je hem er doorheen hebt, dan heb je er lang plezier van!

maar blijf dus wel afwisselen, keertje springen, keertje buitenrijden, dagje longeren, dagje alleen vwnw maar ook 1 of 2x per week ECHT laten werken!
lukt het je zelf niet, iemand met een longeerzweep erbij doet wonderen!

en les nemen!dat is de allerbeste oplossing!

succes!!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-02 19:23

Heb wel les hoor. Een keer in de 2 weken heb ik priveles, wordt binnenkort 1 keer in de week. Maar vandaag ging het eigenlijk best goed. Heb hem vanaf het begin af aan op zijn plaats gezet, en toe ging hij pas lekker lopen. Ben weer helemaal happy Haha!

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 23:34

goed zo!aanpakken!dat werkt het beste!

nu maar hopen dat het goed blijft gaan!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, ardanwan, Bielsje, Lanoca, petraaken en 131 bezoekers