Manegepaard ingeslapen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Manegepaard ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-02 01:51

Vanavond had ik les op de manege. Mijn vriendin (Beertje op bokt) mocht op Moonlight ivm wedstrijd a.s. zondag. Het was best een chaotische les aangezien alle paarden behoorlijk fris waren. Na de les tijdens het uitstappen zag ik dat Moonlight met Beertje ging liggen, hij zakte gewoon door zijn benen. Beertje sprong er gelijk af en trok hem omhoog. Moonlight had een koliek aanval. Wij (de andere lessers) brachten snel onze rijdieren op stal en Beertje bleef stappen met Moonlight. Na een kwartier werd ze overgenomen door Nico (manege eigenaar) . De veearts was al gebeld. Na een half uur kwam die goede man. Ik had snel een halster gepakt en die al lopend omgedaan bij Moonlight. Hierna bleef ik met hem stappen terwijl de VA een spuit klaar maakte. Aangezien Moonlight niet kon stilstaan moest ik blijven lopen met hem terwijl hij zijn injectie kreeg. Hierna werd ik overgenomen en liep de manege eigenaresse met hem. Helaas hielp de spuit niet. Dus ik Moonlight weer over en zou er gevoeld worden. Hij had een kronkel. Ze probeerde nog via een slang door zijn neus te kijken of zijn maag leeg was, dat was niet het geval. Moonlight had duidelijk erg veel pijn en er werd besloten om hem in te laten slapen Verdrietig . Ik heb nog een paar rondjes met hem door de bak gelopen en vervolgens kreeg hij een kalmerings spuit. Hij is achterin de stalgang ingeslapen terwijl er eerst nog een paar keer gehinnekt werd door zijn stalgenoten en daarna was het stil.

Ik heb even afscheid genomen van dit lieve dier en ben daarna stil in de kantine blijven nasnikken.


Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 01:57

Oh jee, wat erg. Dat zijn nou van die dingen die er bij horen, maar die je het liefst nooit mee wil maken. Veel sterkte.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 03:12

Oh jee, dat is nooit leuk om zoiets mee te maken. Misschien was het toch beter voor het paard.Ik hoop dat je hier snel overheen komt. Knipoog

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!


sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 10:09

Sterkte hoor, wat vreselijk om dit mee te moeten maken...

;-)

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 10:35

sterkte hoor ook voor je vriendin
jammer genoeg hoort dit ook bij het paarden gedoe

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 10:38

Wat zielig.. Verdrietig Maar het lieve dier is gestorven in het harnas.

Sterkte ermee!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:08

O jeetje. Wat een nachtmerrie om zoiets van dichtbij mee te maken. Moonlight wat geloof ik nogal een gewild paard op die manege heb ik wel eens gehoord.

Koliek is en blijft eng, ik hoop het bij mijn eigen dieren nooit mee te hoeven maken...

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-02 12:21

Moonlight was inderdaad een gewild paard voor een gevorderd ruiter. Hij was erg voorwaarts. Verder was het een snoepie op stal. Helaas was hij erg gevoelig voor koliek, hij had minstens 1 keer per maand wel koliek. Het lijkt wel of de beste paarden het kortste bij ons mogen blijven terwijl de "draken" er altijd wel blijven.
Ik ben er wel blij om dat ik afscheid heb kunnen nemen.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:15

Jij rijdt toch op manege Waarland?
Stond die Moonlight in het nieuwe gedeelte? Ik was daar laatst namelijk met die kür op muziek en er was daar een paard elke keer flink aan het luchtzuigen... Boos!

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:19

jeetje wat vreselijk! heel veel sterkte! op m'n oude manege heeft een paard een keertje een hartaanval gehad.Een week voordat hij die hartaanval kreeg mocht ik er op rijden,het was voor mij de eerste keer op een paard en ik was dol op dat beessie maarja daarna ging die dus dood! echt heel erg zielig!

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-02 14:01

Die luchtzuiger is Sambucca, Moonlight stond in het oude gedeelte. Hij stond tegenover de pony's .

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 17:56

Wat typisch dat die andere paarden dat wisten he, en hem nog even gedag zeiden. Dat vind ik toch wel heel sterk. maar ik heb daar meer van gehoord. Goede beslissing trouwens.

De hond is de betere mens

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 19:35

ja hoorde het van karin van de sluis,die geeft jou zeker dan les he,ze vond het zelf ook erg vreselijk was een leuk paard zei ze,ook sneu voor de nieuwe eigenaren zo snel al een goed paard verliezen.

Z1+4

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 02:20

Karin geeft mij les ja, zij was er zelf ook nogal van onderste boven. Ik ben wel blij dat Monique en Nico (eigenaren) er zo snel een VA bij hadden laten komen, zo heeft Moonlight niet langer pijn geleden dan nodig was.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:11

Sterkte ermee...

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 18:50

Heel veel sterkte.

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-02 11:18

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben gister nog ff op de manege geweest en moest toch nog ff snikken bij het zien van de lege stal. Langzamerhand zal het gemis van zo'n lief en goed paard een plekje krijgen, tot die tijd zal het wel even slikken zijn als ik langs zijn stal loop.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 11:59

Heel veel sterkte.
Het lijkt wel of koliek echt ontzettend heerst, overal hoor je ervan.
Vreemd is het hè, als alle paarden nog een keer een hinnik geven voordat het paard ingeslapen word.
Bij nieuw leven gebeurt dat maar wanneer er een heen gaat ook..
Heel veel sterkte ermee! Verdrietig

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 12:05

Wat erg: Wanda, Tonger, Dikkiedik en nu Moonlight soms denk ik dat ik liever niet op de wereld ben Boos!

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 12:15

Oh, echt erg. Ik zou het echt zo vreselijk vinden als de pony war ik op gereden zou hebben, er een uurtje later gewoon niet meer is....

Heel veel sterkte en Beertje ook!

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 13:25

Wat erg zeg. Verdrietig
Veel sterkte...

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 21:01

inderdaad wat fluery zegt! dat je na het rijden opeens je paard in zakt die je aan het oefenen was voor een wedtrijd en later nog eens overlijd ook! hopen dat je vriendin niet een schuldgevoel heeft!

heel veel sterkte met het verwerken ervan!

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-02 00:23

Citaat:
inderdaad wat fluery zegt! dat je na het rijden opeens je paard in zakt die je aan het oefenen was voor een wedtrijd en later nog eens overlijd ook! hopen dat je vriendin niet een schuldgevoel heeft!


Beertje voelt zich er erg beroerd over. Ze wou eerst niet mee doen met de wedstrijd maar we hebben haar toch over kunnen halen. Ze bleef maar denken dat als ze eerder was gestopt met rijden dat Moonlight misschien niet zo erg ziek was geworden. Ook zij kon hier niks aan doen, dit paard had hier vaker last van en zijn maag zat helemaal vol.

Helaas heb je er dieren bij lopen die alsmaar doorgaan. Dat deed Moonlight ook. Hij bleek al langer koliek te hebben maar hij wou gewoon lopen, hij was niet veel rustiger dan normaal (hij was behoorlijk snel ).Ik denk dat als hij een pensionpaard was geweest dat de eigenaar het ook heel moeilijk had kunnen zien dat hij ziek was.

beertje
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 23:12

iedereen bedankt voor de reacties ook al gaat het 'maar'om een magegepaard het voelt inderdaad behoorlijk beroerd

Probeer je zorgen niet te verdrinken, ze kunnen toch zwemmen...

Flevolander

Berichten: 3839
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 02:44

lijkt me echt vreselijk om dat mee te moeten maken....
veel sterkte,ook voor je vriendin

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cjuan, Freekfuchs, GabberGill, IASCrawler, idylle, MissSicarius, Nadiine__x, Pikeur, Renkle, Rinkex, SJP, Sterrenpony, Tieme, Vuri en 103 bezoekers