Elektrische drinkbakken wel zo goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Elektrische drinkbakken wel zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-02 21:19

Tuurlijk is het een geweldige uitvinding je hoeft niet meer met emmers te sjouwen en ze kunnen altijd drinken.
En dat is het nou juist, dat ze altijd kunnen drinken.
Er wordt altijd gewaarschuwd dat je een paard niet teveel (koud) water mag laten drinken nadat hij heeft gewerkt.
Maar met die elektrische drinkbakken, ze staan op stal en gaan gelijk zoveel drinken als ze kunnen.
Jullie mening?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 21:47

Vervang 'nadat hij heeft gewerkt' door 'als hij nog bezweet en buiten adem is', dan is het een stuk ongezonder. Een grote plens koud water in de maag kan dan idd risico op koliek betekenen maar dat risico is al een heel eind in te perken door je paard netjes na te verzorgen en dan pas op stal te zetten.
Ik denk ook dat als een paard de hele dag water tot zijn beschikking heeft en dus eigenlijk nooit echt dorst heeft hij ook minder snel een grote plens water tot zich zal nemen, dit itt tot een paard dat af en toe een emmer voor z'n neus krijgt en het daarvan moet hebben, die zal als het even tegenzit idd een grote hoeveelheid in 1x drinken.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 22:50

Het zal wel automatische drinkbak zijn ipv elektrische Verward Knipoog

Mijn paard kan de hele dag drinken (uit een emmer weliswaar, wordt goed bijgevuld), maar heeft soms toch na het rijden de neiging om een flinke slok water te drinken. Gewoon zorgen dat 'ie dat niet kan/doet, zelfde situatie als met een automatische bak.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 10:08

uit een automatische drinkbak kunnen ze toch ook minder snel drinken dan uit een emmer?

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 10:29

daniel79 schreef:
Het zal wel automatische drinkbak zijn ipv elektrische Verward Knipoog


Volgens mij is een elektrische drinkbak idd heel slecht Haha!
Wij hebben de luxe van een verwarmingssysteem op het drinkwater, dus geen koude plens in zijn maag, bovendien drinkt hij niet eens veel als hij gereden heeft.
En kan het bij ons niet bevriezen, jeetje wat een luxe, ik kan me de emmertjes tijd nog heel goed herinneren hoor. Scheve mond

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 11:23

Wat ik doe is de waterkoker na het rijden aanzetten en mijn paarden dus een emmer met lauw water aanbieden. Vinden ze geweldig, ze staan er echt op te wachten! Daarmee voorkom je dat ze eventueel te veel koud water in een keer drinken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 11:28

Jasmijn schreef:
Wij hebben de luxe van een verwarmingssysteem op het drinkwater, dus geen koude plens in zijn maag

Het verwarmingssysteem houdt normaal gesproken de watertemperatuur nèt boven het vriespunt.
Dus is het alsnog een koude plens.

Onze stallen waren vanmorgen om half 7 rond de 4/5 graden dus ik loop geen kans op bevriesen, verder hou ik de paarden altijd in de gaten als ze net op stal gaan na het werk, onze frieze merrie heeft er nog wel eens een handje van om zich vol te laten lopen als ze echt zwaar gewerkt heeft.
Dan geef ik haar gewoon een goede pluk hooi en evt. leg ik een steen onder de lepel voor ongeveer een half uur.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-02 21:02

Sorry het is idd automatische drinkbak Haha!
Maar bij sommige paarden blijft het dus nog wel een risico, als ik het zo lees.
Ik hoop dat bij deze kou, de drinkbakken/leidingen op stal niet bevriezen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 21:48

Ik geef Baduh gewoon zijn eerste hoeveelheid water na het rijden uit een emmer, terwijl ik hem zijn zweetdeken omdoe. Daar kan ik zelf wat gekookt water bij doen zodat het niet te koud is. Op het moment dat het echt heel erg koud is, zoals nu, bevriezen de automatische bakken ook, dus dan moeten ze sowieso uit emmers drinken.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 23:08

littleroosie schreef:
Sorry het is idd automatische drinkbak Haha!
Maar bij sommige paarden blijft het dus nog wel een risico, als ik het zo lees.
Ik hoop dat bij deze kou, de drinkbakken/leidingen op stal niet bevriezen.



ik hoorde vanmiddag dat de leidingen onder de betonnen vloer doorlopen dus dat bevriezen valt wel wat mee. En die tip van de waterkoker vind ik ook wel iets! Lachen

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 23:11

Mieke schreef:
Wat ik doe is de waterkoker na het rijden aanzetten en mijn paarden dus een emmer met lauw water aanbieden. Vinden ze geweldig, ze staan er echt op te wachten! Daarmee voorkom je dat ze eventueel te veel koud water in een keer drinken.

Ik heb geleerd dat ze ook niet te veel lauw water mogen hebben, zijn ze verzot op en dan zouden ze zich 'overdrinken' ... Is dit waar?

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 23:15

een automatische drinkbak is volgens mij ook nietzo heel goed. dan kunnen ze te veel drinken en vooral in de winter is dat slecht.
als je gewoon emmers water geeft kun je het doseren, alleen moet je daar natuurlijk ook wel tijd voor hebben Lachen

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 00:23

nou waar ik rijd hebben alle 4 de paarden een automatische drinkbak tot hun beschikking in hun box en zelfs in het land en wij hebben nooit problemen gehad, na het rijden heb ik er geen een gelijk naar de drinkbak zien lopen, ze lopen eerder gelijk naar hun hooi Vingers aflikken
Wat misschien wel verstandig is als je besluit een automatische drinkbak aan te schaffen, is dat je je paardje even laat zien hoe het werkt.
Voor de rest zie ik alleen maar voordelen aan automatische drinkbakken, je paardje staat never nooit zonder water.

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 00:28

wat ik daar nog even aan toe wil voegen is dat elk gezond paard zelf wel een beetje in kan schatten wat wel of niet goed voor hem is. en paarden die wel de neiging hebben om zich ziek te drinken tja, dan natuurlijk geen automatische drinkbakken. verder ben ik het helemaal eens met dat je moet zorgen dat je je paard goed hebt uitgestapt en verzorgd voor dat je hem in de box zet. En ik denk dat als je paardje altijd de mogelijkheid heeft even een slokje te nemen ook nooit zo'n dorst krijgt dat hij veel te veel gaat drinken, maarja dat kan ik mis hebben.
bij onze paardjes gaat het in iedergeval hartstikke goed

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:06

Sjuimpje schreef:
[... en evt. leg ik een steen onder de lepel voor ongeveer een half uur.
[/quote]

Je hebt lepels waaronder een klein flapje zit wat je uit kunt klappen zodat de lepel niet ingedrukt kan worden. Veel mensen weten niet dat dat er zit en gebruiken het dus niet. Schijnheilig

Verder zou ik met dit weer gráág een elektrisch systeem hebben, maar voor 2 paardenstallen is dat niet te betalen Huilen

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 19:12

Sugarmiss schreef:
Verder zou ik met dit weer gráág een elektrisch systeem hebben, maar voor 2 paardenstallen is dat niet te betalen Huilen

En aangezien het met dit weer nogal makkelijk bevriest (of je moet al zo'n verwarminssysteem hebben of errug goede isolatie) en je dus alsnog met emmers mag sjouwen
Ik vind die drinkbakken wel handig, ik zet sher pas op stal als ze goed droog en uitgestapt is. Wat je anders ook kan doen is je paard vastzetten in zijn stal, zodat hij niet bij zijn waterbak kan.