Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:20

Moet je zoiets niet gewoon bij een verzekering neergooien en die het lekker uit laten zoeken...?
Of valt dit niet onder iets dat verzekerd is?

Daihyo

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 18:17

Nog even een update. Ik heb nergens meer van gehoord. Waterschap zwijgt, verzekering dekt het niet, geen compensatie, niks, ik moet mijn verlies nemen ben ik bang.
Dat maakt wel dat we er thuis veel over gepraat hebben en ik veel heb nagedacht. Zo'n winter ga ik niet nog een keer trekken en zit ik ook echt niet op te wachten.
En net op dat moment kwam bij kennissen ter sprake dat ze een weitje hebben dat te groot is voor hun 2 shetlanders, ze zelf geen pony's erbij willen, eigenlijk iemand zoeken met 1 of 2 pony's om erbij te zetten.
Wat een timing!

We zijn in gesprek gegaan over hun eisen en wensen en over mijn eisen en wensen. En dat kwam overeen *\o/*
Het gaat om een halve hectare dat nu nog weiland is met een heel klein schuilhokje en omheind door prikkeldraad. Er komt een nieuwe schuilstal, we gaan de omheining vervangen, er komt een track, verharding, zandpaddock, meerdere voerplekken, bloemenstroken, kruidentuintjes. Het ligt hoog en droog, op zand. Ik ben happy :D
Een geluk bij een ongeluk. Het gaat nog veel werk met zich mee brengen, maar ik verwacht dat we in juni over kunnen. Dus ik heb de huur per 1 juli opgezegd van dit stuk.

Overigens was het de laatste weken dan wel weer genieten nu alles super droog is. Maar ik weet ook dat de winters slechter worden en dit probleem niet weg gaat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:20

Wat een update :oo . En ook best dubbel denk ik. Je paarden voelen zich helemaal happy in het clubje.voor allebei wat wils. Maar het feit dat waterschap gewoon niks meer laat horen snap ik wel dat je er geen vertrouwen meer in hebt. :(:)

Maar poe wat een veranderingen weer, en weer voor Jim weg uit zijn nu vertrouwde plekje en vrienden.

Wel dichter bij huis en voor Noura ook wat speelopties kwa vriendjes denk je? Veel werk wel weer voor de boeg. -O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 18:30

Hou maar op. Dat is het enige waar ik als een berg tegenop zie: wéér verhuizen. Jim weg uit zijn vertrouwde omgeving. Die gaat dat slecht trekken. Maar gelukkig zijn ze deze keer wel samen. Er staan 2 shets. Een bejaarde merrie en een jonge ruin. Noura is niet zo speels. Af en toe heeft ze haar spatjes, maar dan scheurt ze gerust in haar eentje de wei of track rond :+
Die is zo enorm makkelijk, zolang er eten en andere paarden zijn, kun je haar volgens mij overal neerzetten.
Jim is eigenlijk veel speelser. Die heeft echt een ruinenmaatje nodig om mee te klieren. Ik hoop dat dat met die shet klikt.

Verder is het een enorme vooruitgang. Van 15-20 minuten met de auto, naar nog geen 5 minuten met de fiets :+
En wat ik nu aan huur per maand betaal, ga ik dan per jaar betalen. Er is toezicht, want zij wonen er naast.
Het ligt hoog, op zandgrond. We moeten alleen dus wel alles aan gaan passen. Maar dat is ook wel weer heel tof. Ik kan en mag het helemaal inrichten zoals ik wil, wat bij mijn paarden past. En dan wel rekening houdend met de shets uiteraard. Ik ben al dagen bezig met plattegronden maken. Het is een bijna vierkant perceel, met een rij bomen in het midden, zo onwijs leuk stukje. Ruimte genoeg voor track, snackweitjes, kruidentuin, bloemen, creatieve voerplekken.
Behalve de verhuizing zijn er dus vooral voordelen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:32

Citaat:
En wat ik nu aan huur per maand betaal, ga ik dan per jaar betalen.

Inpakken wegwezen dan :oo :Y)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:37

Earth schreef:
Citaat:

ja echt zeg.
En dan ook nog eens geen benzinekosten. En op hoge zandgrond.

En Jim heeft nu zijn steun, denk wel dat dat scheelt :j

Gefeliciteerd met je plekje.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:46

Dat scheelt in alle opzichte al. Zowel financieel (huur en brandstof) tijd, dichterbij het bos ook denk ik dan. Rijd/wandelopties gaan ook vooruit dan? Is er soort van een bak/longeerruimte waar je dadelijk met Noura aan de gang kan?

Gelukkig een jongere ruin voor Jim dan. Wel veel aanschafkosten weer kwa schuil, heining enz? Heb je goede hooiopslag dadelijk ook?

Kan zijn favoriete vriendje niet meeverhuizen? Dan kun je nog wat kosten, voer en mest tijd verdelen misschien.

En misschien een werkoptie daar? Draagbare wifi mee en werken ter plekke. :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 18:51

Ik heb een telefoon van de zaak en picknicktafel staat op de verlanglijst :D

Zeker mooiere uitrij mogelijkheden. We kunnen een weilandje maken van 20x40 op het hoogst gelegen gedeelte. Ik ga wel op zoek naar een bak in de buurt (en die is er als het goed is), maar dan heb ik in ieder geval iets.
We plaatsen een tuinschuurtje xxl voor hooiopslag. In de schuilstal komt een inpandige berging met goed slot.
Vriendje kan echt niet mee helaas, 4 is wel de max op dat stuk. Maar dat komt met de shetters vast goed :j
En ik wil geen pensionklanten meer. Hoe lief de meiden van nu ook zijn, ik hou het even bij mijn eigen paarden en de 2shets straks.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:58

Klinkt wel ok, kun je de zorg kwa voeren enzo wel delen met de eigenaren? zodat je er niet helemaal alleen voor staat bij ziekte vakantie enz?

Een hoop wensen en dingen te regelen, doen, kopen, neerzetten enz. Hoe lang heb je voor je over moet?
Is er nog sproeioptie trouwens bij droogte zodat je de boel een beetje stofvrij kunt houden?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:02

Laat TS efkes zelf doen, ze weet het vast ook wel :j

Fijne update TS. Ik ben niets verbaasd over je update dat je niets hoort en niets vergoed wordt en ik denk dat dit de goede beslissing is.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:01

Wauw, dat klinkt als een gelukje bij een ongeluk. Succes met plannen maken en voorbereiden voor verhuizen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 08:43

Earth schreef:
Citaat:

Dat gaat 'm nu nog niet gelijk worden. Iets met prikkeldraad en een onhandige twenter :+
Aankomend weekend gaan we palen halen. We moeten er nog iets van een stuk of 20 bij voor de ter verplaatsen buitenomheining. En voor de track hebben we er ook iets van 100 nodig. Daar hebben we al een deel van, maar de rest moeten we nog bij halen.
Het weekend daarna gaan we dan echt aan de slag met de omheiningen. Palen zetten, prikkeldraad eraf, lint er op. Dan ziet het er al heel anders uit denk ik :j

karuna schreef:
Klinkt wel ok, kun je de zorg kwa voeren enzo wel delen met de eigenaren? zodat je er niet helemaal alleen voor staat bij ziekte vakantie enz?

Een hoop wensen en dingen te regelen, doen, kopen, neerzetten enz. Hoe lang heb je voor je over moet?
Is er nog sproeioptie trouwens bij droogte zodat je de boel een beetje stofvrij kunt houden?

Ik heb ook nog een bijrijdster en de eigenaren helpen ook zeker mee. Dus dat is goed op te vangen. Scheelt wel dat ik mijn vakantie al geboekt had en we voor de verhuizing van de paarden gaan. Gezien onze frequentie van op vakantie gaan zal de volgende keer wel minstens een jaar weer duren :+
Uiterlijk 1 juli moeten we over, dan heb ik de huur opgezegd. Ik verwacht ergens half juni ofzo. De schuilstal heeft een levertijd van 8 weken, dus daar moeten we sowieso op wachten voor we kunnen verharden. Want we willen werken vanuit de schuilstal zeg maar. Dus voorlopig moeten we ons beperken tot alle omheiningen, track, bloemenstroken, composthoop, enz. Schuilstal, verharding en zandpaddock volgen dan als laatste.

Ik heb inmiddels wel wat jaren ervaring met paarden in eigen beheer, doe-het-zelf-stalling, volpension. Ik kan wel redelijk inschatten wat de (on)mogelijkheden zijn denk ik. En verder weet ik ook dat je pas weet wat je aan je grond hebt als je jaarrond meemaakt. Dus daar ga ik het perceel ook op inrichten. Afsluitbare stukken, enz.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:20

Tjonge wat een update. DAt de verzekering het niet vergoed had ik wel voor gevreesd maar dat waterschap niets van zich laat horen vind ik wel erg.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:28

Wat een fijne oplossing zeg! Hele fijne update.
Andere paardjes blijven wel op deze plek?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 10:30

Inmiddels heb ik contact gehad met het waterschap. Een heel verhaal over de bodem en de ligging. Conclusie: eigenlijk is dit niet geschikt voor het houden van paarden, schapen of wat voor dieren dan ook. De kans dat dit vaker gaat gebeuren is zeer aannemelijk.

Dit bevestigt voor mij wel dat ik de juiste keuze heb gemaakt. De nieuwe plek zal ook niet meteen walhalla zijn. Maar geen zaken die niet onoplosbaar zijn of waar ik geen invloed op heb. Dat gaat hopelijk meer rust geven.
Maar jammer is het wel, want het is een mooi plekje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:38

Hopelijk heb je niet al teveel geïnvesteerd in de plek want dan is het wel extra zuur om het nu alweer allemaal achter te laten.....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 11:55

Alles wat van mij is en mee kan, gaat mee. Sommige dingen kunnen niet mee, zoals de haag die geplant is. Maar er zijn nog wat planten over, die staan tijdelijk in de tuin thuis, die gaan wel op de nieuwe stek geplant worden.
En palen gaan we ook niet uit de grond trekken, behalve de T-post palen. Maar prikpaaltjes en houten palen die we vervangen hebben, blijven gewoon staan. Verder moeten we nog even kijken wat er mee kan.
Maar het meeste kunnen we inderdaad wel gebruiken op de nieuwe plek.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:30

Jemig, best heftig om te horen. Toch goed dat je de keuze hebt gemaakt. Anders had je hem nu wel gemaakt denk ik. Maar wat zuur ook voor de eigenaar. Heb je land dat eigenlijk alleen geschikt is als hooiland of om naar te kijken.

En jij hebt er toch best even gestaan als pensionklant zonder overstromingen toch? Nu zo veel als kan meenemen (de net geplante struikjes kunnen er niet alsnog uit en verhuizen?). Een voordeel is wel. Je hebt nu kunnen experimenteren wat wel en wat niet werkt en kunt nu de ideale opstellingen gebruiken en neerzetten.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:58

Wat een fijn nieuws!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:11

Heftig Daihyo, maar goed om te horen dat jullie een nieuw plekje hebben. Mijn bijrijdpaard staat hemelsbreed 100 meter bij jullie vandaan, en ik sprak ook met de eigenaar (73) over jullie overstromingssituatie. Hij zei dat het perceel inderdaad al jaren niet zo slecht had gelegen, maar vroeger, als jonge jongen, gingen ze elke winter schaatsen in de winter op dat stuk := Dus dat zegt ook wel iets.. Met het vooruitzicht dat de winters komende jaren natter worden, is het fijn om te weten dat jullie een nieuwe plek hebben! :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 11:09

Vandaag kunnen we sleeën :+
Afbeelding

Dit zijn de maanden februari en maart in een notendop
Afbeelding

De afgelopen weken waren overigens wel echt genieten. Mooie vlakke bodem, lekker zonnetje. Dan is het echt wel een mooie plek.
Maar ja, als ik dan het schaatsverhaal lees en de foto's weer terug kijk van de overstroming, ben ik alleen maar blij dat we een andere plek hebben straks.
De planten kunnen overigens niet allemaal mee, simpelweg omdat we geen plek hebben voor zoveel planten. Misschien dat ik er nog wel wat uithaal straks, maar het meeste zal blijven staan. We hebben er straks uiteindelijk 1,5 jaar gestaan. We kwamen er met flinke vorst, daarna sneeuw, een natte zomer maar wel met mooie dagen, een nog nattere winter en nu nog een witte lente. Soort wet van Murphy ofzo :+

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 11:11

De eerste foto van dat vierluik lijkt alsof hij bij een meer is genomen :=
Hopelijk veel plezier straks op je nieuwe plekje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 07:52

Willen jullie mee duimen dat de sloot niet gaat overstromen deze week? Hij staat weer erg hoog.
Afbeelding

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:12

Wat een gedoe zeg..
Wanneer gaan jullie over?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:16

Nu alweer?
Echt snel.
Wat fijn dat je binnenkort een ander plekje hebt.
Nu idd nog even duimen.