hoeveel voer in 1x geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

hoeveel voer in 1x geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-02 09:26

Tallie krijgt nu 1x per dag 1 kg biks, en verder ongeveer 16 uur per dag de beschikking over kuil (als het goed is, ik ben er namelijk dan niet om het te controleren Knipoog ). Volgens mij heeft ze een groeispurt of veel energie nodig om warm te blijven ofzo, want ze is de laatste weken behoorlijk afgevallen. Ik kan d'r maar 1x per dag heen en bij voeren, maar ik wil natuurlijk niet te veel in 1x doen, lijkt me ook niet gezond. Dus mijn vraag is hoeveel kan je een paard 1x per dag voeren? Verward

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 14:59

Ligt het probleem wel bij de hoeveelheid energie die in het voer zit. In principe heeft een 2-jarige voldoende aan 1 kg biks en vrije beschikking over kuil.
Heeft ze niet een worminfectie, of problemen met het gebit? Als ze een beetje vroeg aan het wisselen is. Of staat ze in een koppel waardoor ze niet bij het voerhek kan komen en dus geen kuil kan eten?

Wat je anders kan doen is een brok met een hogere beschikbare energie voeren. Bijvoorbeeld een sportbrok ipv een basisbrok. Dan kan je met dezelfde hoeveelheid toch meer energie geven.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-02 15:10

Ik ga idd vanavond om een anders dan gebruikelijke tijd bij haar langs, om te kijken of ze wel voldoende bij het kuil kan. Ze is wel flink aan het wisselen (van die bulten onder dr kaak), maar als ze wel eens even op stal staat eet ze alles goed (kuil en brok) zonder te proppen. winterpenen zijn ook geen probleem. sport ipv basis is wel een slim idee!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 18:17

Vergeet ook niet dat de meeste 2 jarigen heel erg invallen in de winter.

Genoeg kuilvoer moet voldoende zijn!!

Iets extra's is helemaal niet fout maar let op het eiwitgrhalte.

Een 2 jarige mag je best 1,5 kilo brok op een dag voeren.

Anders vraag eens rond waar je wel meer van mag voeren en wat goed voedzaam is voor jouw'n paardje.

Mijn 2 jarige die in de winter op de wei stond kreeg 2 kilo basisbrok,maar dat verschilt natuurlijk per paard.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 18:19

Als hij invalt geef hem dan eens een hele goede wormspuit!!

Misschien heeft hij wel wormen en heeft het niets met het voer te maken.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 20:26

Ook mijn 2 jarige valt nu behoorlijk snel in, hij staat daarom nu ook op 2 kilo per dag, en dat krijgt hij gewoon in 1 x, en dat is omdat ik niet de tijd heb om s'ochetnds voor school ook nog langs hem te gaan.
En hij heeft geen wormen of niks. Wel staat hij 24/7 buiten, en heeft dus wel ietsjes extra's nodig!!!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 20:29

Een paard kun je maximaal 2 kg voer in 1 keer geven. Als je meer in eens geeft is dat zonde, want dat neemt hij niet meer goed op.
Tot 2 kg is de opname van krachtvoer dus optimaal, daarna wordt het steeds minder. Als dat nog niet genoeg zou zijn zou ik wat energierijker voer gaan geven. Dus meer eiwitten of koolhydraten...

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-02 09:05

ik denk niet dat het wormen zijn, ze hebben een heel strak schema daar op stal, maar voor de zekerheid zal ik het in de gaten houden. en ik zal het voer nog wat uitbouwen. thnx allemaal!

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 16:50

Je kan overwegen om naast je kilo basisbrok ook een kilo veulenbrok te geven!