[LO] Longeert maar op één hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

[LO] Longeert maar op één hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 12:24

hey, ik zit met een probleempje. Mijn paardje longeert perfect op de linkerhand. Maar telkens als ik eens op de rechterhand wil longeren komt ze telkens naar het midden. Als je dan met de zweep haar naar buiten wil doen loopt ze je gewoon omver. wat moet ik doen Verward
groetjes,
quincy
xxx


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:29

Probeer het eens met dubbele lijnen. Dat hielp bij Den ook perfect omdat je ze dan makkelijker naar buiten kan sturen. Het liefst met iemand er bij die ervaring heeft met dubbele lijnen anders kan je hopeloos in de knoop raken met alle gevolgen van dien.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:32

Dubbele lijnen of iemand met ervaring die het doet.
Eventueel met een helper die een tijdje meeloopt.

Is dit altijd al zo geweest?
Hoe oud is het paard?

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:33

Zorg ervoor dat je altijd op de hoogte van achterhand staat en er optijd bij bent om haar bij je vandaan te laten lopen (naar voren). Dan kan ze bijna niet naar je toe komen.
Beetje vervelend uitleggen hoor op de comp. Hoop dat het duidelijk is.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:33

ik merk aan jouw berichten (dat van niet stilstaan tijdens het opstijgen was toch ook van jou) dat je paard de baas over jou is... jij moet de baas zijn anders kunnen er ongelukken gebeuren.
wees heel consequent en na een aantal weken krijgt hij het absoluut wel door.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:39

Je paard moet eerst respect voor je krijgen, en daar heb je zo te lezen begeleiding ter plekke bij nodig.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:51

Iemand die de baas over het paard is, heeft dit probleem niet. Laat ene ander jou helpen.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 19:28

ik had het in het begin ook heel erg bij m'n paard. Zelfs naar je toe steigeren als je hem om wilde draaien. Hij zag mij niet als zijn baas maar als zijn onderdanige en dan kon hij dat wel flikken vond hij. Ik heb hem de volgende dag aan de longeerlijn gedaan. In het begin meteen rechtsom gepakt. Flink de longeerzweep erachter jagen dat hij door moet lopen. Beter 3 rondjes galoperen dan om het rondje omdraaien. Maar alles tevergeefs. Hij bleef het doen. Toen heeft iemand van stal hem even gelongeerd. Gewoon linksom gepakt en daarna een wijzende hulp rechtsom laten omdraaien. Neej hoor, hij weigerde ,kwam omhoog en kreeg een klap met de zweep tegen zijn kont en hij vloog naar voren. Dit spelletje heeft ongeveer een kwartier geduurt. Hij heeft zo'n 10 keer een klap gehad met de zweep. Hij heeft ongeveer 5 keer naar haar gesteigerd. Toen mocht ik het proberen. Ik hoefde de zweep alleen van de grond te pakken en hij vloog al rechtsom. Nu , ongeveer 4 maanden later dan dat, oef ik maar te wijzen en hij gaat die kant al op. De zweep ziet ie niet meer als straf en die houdt ie af en toe zelfs voor mij vast. Gewoon even hulp vragen aan iemand die net iets meer overredingskracht heeft dan jij!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 22:05

Amadeus probeert het ook met longeren en los longeren. Als ik even goed doorzet en met mijn stem corrigeer (heb pas een keer met lijn gelongeerd en die ging er heel snel vanaf Knipoog ) Ik zorg dat ik duidelijk achter hem ben en drijf goed aan (laatste keer zelfs met halstertouw ipv zweep) gaat het hardstikke goed!
Maar ja, daar zal je weinig aan hebben... Probeer het overwicht te krijgen...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-02 10:28

Mijn paard luistert wel naar mij hoor. Haar voetjes geeft ze ondertussen en ze longeert perfect. Alleen aan een kant niet omdat ze niet echt snapt wat ze moet doen. Ze is ook bang van de longeerzweep. Als je haar op de rechterhand zet en je wil haar met de zweep naar buiten doen krijgt ze schrik en wil ze naar je toekomen omdat ze weet dat ik haar altijd help als er iets engs is. Lovers Mijn vraag is nu hoe ik haar moet leren op de rechterhand te longeren!!!!!


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:22

Citaat:
Als je haar op de rechterhand zet en je wil haar met de zweep naar buiten doen krijgt ze schrik en wil ze naar je toekomen omdat ze weet dat ik haar altijd help als er iets engs is.

Frusty Frusty ja daag! Precies wat ik zeg, jouw paard houdt je voor de gek, en zolang jij dit soort penny gedachten hebt, zul je er ook niet uitkomen. Vraag iemand om je te helpen die er verstand van heeft, en ga niet lopen modderen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 16:34

Tja je zult harder op moeten treden, steeds als ze naar je toekomt en je houdt op dan heeft zij gewonnen. En ik heb precies hetzelfde alleen die van mij krijgt het niet voor elkaar. Je zult sneller moeten reageren en goed voorwaarts houden.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 21:50

Elk paard heeft een "goeie" en een "slechte" kant, dat is met longeren niet anders. Het paard wil gewoon niet op zijn moeilijke kant lopen, heeft niets te maken met niet snappen hoor ! En zoals de anderen reeds aanhaalden, niet toegeven, haal er eventueel hulp bij, geef duidelijke hulpen bij het longeren (zelf ter hoogte van de achterhand van het paard blijven, als het paard naar binnenkomt met de longeerzweep naar de schouder wijzen). Misschien niet slecht om een paar keer iemand langs de buitenzijde met een lange koord te laten meelopen, dan zonder koord en op den duur doet ze het wel alleen. Vanals ze naar jou toekomt of zelfs maar kijkt naar jou(om af te draaien) onmiddelijk met de longeerzweep naar de schouder wijzen en vooruit sturen met de stem !

Yoerie
Berichten: 3
Geregistreerd: 10-12-02
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 20:48

het antwoord op jouw vraag heb je eigenlijk al meerdere keren gekregen, nl dat je niet de baas bent. Ik ben zelf instructise en ik heb pas nog een paard (amazone) met dit probleem geholpen. Je moet inderdaad haar dwingen om naar echts te gaan eventueel met wat groffere hulpen van de longeerzweep en als ze bang is voor de zweep moet je haar daar eens rustig an laten ruiken en haar ermee aaien. Je stem doet ook een hoop( eigenlijk alles) . Als jij bang bent dan voelt ze dat aan en dan lukt het jouw nooit alleen , vraag daarom deskundige hulp, dan kom je er wel

nathalie1

Berichten: 186
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 23:58

Het paard zou scheef kunnen zijn daarom val hij dan naar binnen.
Je moet hem dan helpen met het rechtrichten door aan de dubbele longe te trainen.
Door zacht contra stelling te vragen.
De binnen longe uitnodigen.

Noah en Laika jullie zijn echt twee kanjers.
Mijn profiel is nu bijgewerkt met onze nieuwe aanwinst.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 07:52

Sandor heeft dit probleem ook gehad, maar met veel geduld en vertrouwen op weten te lossen. Ga eerst alleen stappen op de moeilijke kant. Rondje draf, terug naar stap, 2 rondjes draf, rondje stap etc. desnoods iemand op zijn moeilijke kant ernaast laten lopen. Heeft bij mij erg geholpen. Sandor kreeg zo weer vertrouwen in mij.. In het begin ook met de zweep bezig geweest. Nou dat werd 1 groot drama en paniek..
Met rust en vertrouwen kom je een heel eind..

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 08:42

Mijn paard heeft dit ook.
Rechts wil ze niet, keert ze om en steigeren en bokken enz...
Ik ben er mee aan de gang geweest, men vader, en nog iemand.
Ze gaat gewoon opeens stil staan Boos!

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 08:48

Een paard dat niet rechtsom wil in combinatie met een onervaren longeur en dan een dubbele longe aanraden is vragen om problemen. Parouscha, stil staan aan de longe is een zweep erachter, en je moet gewoon heel snel en handig zijn om omkeren of steigeren te voorkomen. Bokken is niet erg als ze maar naar voren blijft. Hebben die anderen wel ervaring?

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:49

jazeker, lielle, mijn vader heeft annabel & parouscha beiden beleert, alleen kwamen we erachter dus dat parouscha met longeren erg veel moeite heeft, en zich omdraait.
Ze doet het erg snel en onverwachts, slaan met de zweep of erachter helpt verder niks, je kan haar ook niet lang laten aan de longe want dan staat ze helemaal stil, het is maar op 1 hand , heel apart dus

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-02 12:24

Het lukt alweer met mijn paard hoor. Ze is gewoon in haar puberteit Haha! De ene dag is ze wat ambetanter of de andere...

i love quincy 4-ever Lovers superpaardje...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Googlebot en 3 bezoekers