Jong paard; wandelen of rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Jong paard; wandelen of rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 09:32

Ik rij Fleur (3.5) normaal 3 a 4 keer per week ca 20 mins en ze staat dagelijks een paar uur in de wei. De wei is nu bevroren, de paddock nog niet af en in de bak mag niet gelongeerd worden.

Ze moet er toch uit, en ik twijfel heel erg wat nou beter voor haar is. Rijden lijkt me lekker omdat ze toch even haar benen kan strekken, maar ik vind elke dag rijden een beetje veel. Wandelen kan omdat het zo vroeg donker is alleen in de bak, wel ontspannend, maar ik weet dat ik haar daar geen plezier mee doe.

Kan ik toch beter aan de hand stappen, of is voor de uitzondering een weekje elke dag rijden geen probleem?

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 10:00

Een week lang elke dag een beetje rijden, zeg 20 minuten, geen zware dressuur, daar gaan ze echt niet van kapot hoor! Dat kan prima.
Daarnaast nog wandelen misschien, dan komt ze helemaal niets te kort deze winter....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 10:24

Chica is ook 3,5 en ik heb hetzelfde probleem als jij.
Wat ik ga doen tijdens deze vorst is lekker met een wollen deken over Chica heen buiten rijden. Gewoon lekker stappen en op grond wat ik echt vertrouw een beetje drafen. Dit is niet belastend, ze kan haar benen een beetje strekken en ik heb er zelf ook lol in!

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 10:58

Ik durf nog niet met haar naar buiten, maar we hebben een fijne bak.

Rotgevoel he, als je je paardje niet gewoon lekker naar buiten kan gooien?

Tanx!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:03

Waarom zet je haar niet in de wei? Onze paarden staan nu gewoon in de wei. Waar nodig , lopen ze zelf wat voorzichtiger in verband met de bevroren grond. Nooit problemen met gehad.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:22

Nanda schreef:
Waarom zet je haar niet in de wei? Onze paarden staan nu gewoon in de wei. Waar nodig , lopen ze zelf wat voorzichtiger in verband met de bevroren grond. Nooit problemen met gehad.

Wacht maar tot je een keer problemen krijgt... dan is het gelijk goed mis.
Een jong paard is jolig. Met dat koude weer gaan ze toch meer bewegen om zich warm te houden.
Als ze misstappen dan geeft de grond niet mee omdat het bevroren is.

Heb helaas te veel paarden met ernstige problemen gezien hierdoor!

Batje, ik zou gaan wandelen en rijden.
Paar dagen meer rijden en niet zwaar aan het werk zetten, puur voor de beweging, bloedsomloop en andere dagen wandelen, of ook rijden en dan wandelen!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:30

Het klopt dat jonge paarden jolig zijn. (ik heb een vierjarige). Juist doordat ze dagelijks naar buiten gaan, houdt je ze rustig en gaan ze geen ongecontroleeerde dingen doen. Juist als ze een paar dagen op stal hebben gestaan (omdat het geregend heeft en dus de wei te nat is) gaan ze alleen na het rijden de wei in. dan zijn ze hun eerste energie al kwijt en doen ze niet zo gek.

Alleen wandelen is beter wat dan niets maar na een paar dagen wordt je paardje aardig gek denk ik dan is een paar dagen 20 minuten rijden niet voldoende.

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 12:31

Nanda schreef:
Waarom zet je haar niet in de wei? Onze paarden staan nu gewoon in de wei. Waar nodig , lopen ze zelf wat voorzichtiger in verband met de bevroren grond. Nooit problemen met gehad.


Ik ben echt geen mietje met mijn paard, ze gaat met weer en wind naar buiten, maar ik liep gister zelf even door de wei en ik zou daar niet graag staan nu. Lachen Wei is dus even geen optie.. Gelukkig is ze van zichzelf vrij cool, dus zal ze zich na een tijdje ´boxrust´ook nog wel kunnen gedragen Lachen

Ga vanavond lekker los draven, ze gaat het rijden toch steeds leuker vinden! Knipoog

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:34

Hé, geen paarden onderschatten hoor! Ze worden al gauw tot kasplant-achtige dieren gebombardeerd. Paarden hebben toch echt nog wel genoeg instinct over hoor. Bij ons staan met dit weer de paarden ook gewoon buiten op de wei! Ze voelen echt wel, wat wel of niet kan.

Ik vind het zelfs minder gevaarlijk, dan als de wei heel nat zou zijn. Dan glijden ze met een jolige bok, sneller uit. Alleen moet je oppassen wanneer het gras bevroren is, want daar kunnen ze koliek van krijgen. Maar over het algemeen ontdooien ze licht bevroren gras met hun adem.

Maar ik kan begrijpen, dat je het gevaarlijk vindt, bij ons in de wei zijn dan ook geen bevroren plassen of zoiets dergelijks. Maar wij hebben ook gewoon de veulens, enters, twenters noem maar op buiten staan (zijn dus ook jong). Ik vind het jammer dat veel mensen hun paarden behandelen alsof het porseleinen beeldjes zijn. Niet dat ik beweer dat jullie dat doen hoor Kleintje en batje Knipoog Schijnheilig , maar ik constateer wel dat het vaak gebeurd en dat is voor de paarden verre van ideaal. Bedoel ik ook niet meteen het andere uiterste, dat je onvoorzichtig met je paardjes moet omspringen.

Bescherm de dieren tegen de beesten!

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 12:37

Weet inderdaad wel dat paarden niet van glas zijn, maar de wei voelt aan als beton, en dan met alle gaten erin vind ik het gewoon doodeng haar er in te zetten. Een schuiver in het natte gras vind ik nog niet zo erg, maar al rennend met een been te blijven hangen.. brr..

Denk dat het ook per wei verschilt, vorig jaar heb ik haar met vorst wel gewoon buiten gezet aangezien alles vrij vlak was.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:38

Het ligt er puur aan hoe het weiland is. Een vrij glad weitje is geen probleem. Maar als het land door weer en wind wordt gebruikt en daardoor dus vol met gaten en hopen ligt, dan loopt het niet ideaal.

Tuurlijk is het zo dat een paard wat heel veel buiten staat rustiger wordt, maar ook die maken een spurt om weer even warm te worden met dit weer.

Ik denk dat batje zelf heel goed weet of het weiland kan of niet. En zoals de verwachtingen eruit zien dan duurt deze periode niet lang en kan Fleur al weer snel het land op.

Ik zou liever een paar dagen voorzichtig doen dan haar gewoon op het land te smijten!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:38

Oh, jullie zijn ook snel! Ik ga dus met Nanda mee, mits je ze elke dag buiten zet, kunnen er weinig gekke dingen gebeuren. En met die kou valt het voor hun wel mee hoor, je moet ze niet vermenselijken! Als ze elke dag naar buiten gingen, hebben ze hun vacht daarop aangepast.

Mijn rijpaard staat met een superdikke Rambo-deken buiten, maar dat is om te veel overbeharing te voorkomen (en ik wil hem niet scheren). De rest staat gewoon vrolijk zonder! Hun vacht is hun jas, is niet echt met ons te vergelijken vind ik.

Maar dat moet je zelf weten natuurlijk!

Bescherm de dieren tegen de beesten!


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:38

batje schreef:
Weet inderdaad wel dat paarden niet van glas zijn, maar de wei voelt aan als beton, en dan met alle gaten erin vind ik het gewoon doodeng haar er in te zetten. Een schuiver in het natte gras vind ik nog niet zo erg, maar al rennend met een been te blijven hangen.. brr..

Denk dat het ook per wei verschilt, vorig jaar heb ik haar met vorst wel gewoon buiten gezet aangezien alles vrij vlak was.

He muts... dat zeg ik net allemaal! Tong uitsteken

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:43

Hé, jullie hadden alweer gereageerd, nou ja, je moet mijn berichtjes eigenlijk als reactie zien op jullie berichten erboven Haha! !
Voor de duidelijkheid! Tong uitsteken

By the way, onze wei is ook niet superglad, ze zoeken hun eigen route wel! Maar als de wei ontzettend 'gaterig' is, loopt het wel vervelend ja. Zeker het begin bij de hekken is dan moeilijk door te komen. Wij hadden daar vroeger ook last van (konden de paardjes dus niet op de wei) en toen hebben wij bij de hekken zandplaten aan laten leggen, dus het begin is bij ons nooit modderig en daardoor als het gaat vriezen ook niet 'punterig'.

Bescherm de dieren tegen de beesten!

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 15:24

batje schreef:
Ik durf nog niet met haar naar buiten, maar we hebben een fijne bak.

Rotgevoel he, als je je paardje niet gewoon lekker naar buiten kan gooien?

Tanx!


Jammer dat je niet naar buiten durft! Ook niet als een koukleum zich aanbiedt om mee te rijden/fietsen?

Ik vind het ook doodeng om Chica in de wei te zetten. Niet zo heel erg omdat de bodem zo hard is, maar omdat ze ijzers heeft en de wei staat precies de verkeerde kant op, pal in de ijzige wind...

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 15:31

Marije schreef:

Jammer dat je niet naar buiten durft! Ook niet als een koukleum zich aanbiedt om mee te rijden/fietsen?

Ik vind het ook doodeng om Chica in de wei te zetten. Niet zo heel erg omdat de bodem zo hard is, maar omdat ze ijzers heeft en de wei staat precies de verkeerde kant op, pal in de ijzige wind...


Baal er ook wel van, zou graag naar buiten gaan, maar we zijn net verhuisd en Fleurtje en ik kennen de regio nog helemaal niet. En om nou met een jong ding te verdwalen Knipoog Misschien dat er in de weekenden (als het licht is) iemand met me mee wil Lachen

Die wind lijkt me niet zo eng, maar die ijzers op harde en gladde delen.. brr.. nee, kan me dus voorstellen dat jij haar ook liever binnen houdt, al voel ik me idd wel een beetje een paardenmuts Tong uitsteken

Rij jij alleen buiten met je ukkie, of neem je altijd iemand mee?

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 15:34

batje... wil je dat ik mee ga naar buiten?
Moet je wel nog even een fiets regelen, maar ik wil best wel een keer in het weekend mee!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 15:43

Kleintje schreef:
batje... wil je dat ik mee ga naar buiten?
Moet je wel nog even een fiets regelen, maar ik wil best wel een keer in het weekend mee!

Wauw, dat zou wel luxe zijn! Knipoog

Fleur is mega verkeersmak, maar kent deze weg natuurlijk niet..
Ik ga deze week (even dagje vrij regelen Lachen ) even met haar lopen, als dat goed gaat wil ik wel een keer onder begeleiding naar buiten Lachen

tanx!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 15:45

batje schreef:

Baal er ook wel van, zou graag naar buiten gaan, maar we zijn net verhuisd en Fleurtje en ik kennen de regio nog helemaal niet. En om nou met een jong ding te verdwalen Knipoog Misschien dat er in de weekenden (als het licht is) iemand met me mee wil Lachen

Die wind lijkt me niet zo eng, maar die ijzers op harde en gladde delen.. brr.. nee, kan me dus voorstellen dat jij haar ook liever binnen houdt, al voel ik me idd wel een beetje een paardenmuts Tong uitsteken

Rij jij alleen buiten met je ukkie, of neem je altijd iemand mee?


Als je gewoon steeds links of rechts aanhoudt, verdwaal je nooit( Helpt echt! Ik spreek uit ervaring Haha!)
Waarom vraag je niet gewoon iemand om mee te gaan? Je kunt het altijd proberen!

Ik rij vaak in mijn ukkie. Ik heb zelfs met mijn vorige verzorgpaard, Wenga, hele routes in mijn eentje ontdekt. Erg leuk!
Maar als je je pony nog niet helemaal vertrouwd ( i.v.m. schrikken e.d.) kun je beter met iemand meegaan.
En ook natuurlijk als je niet zo geografisch bent aangelegd Knipoog

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 16:04

Heb inderdaad heel vaak met mijn vorige verzorgpaardje buiten gereden, heerlijk! Met Fleur vind ik het gewoon nog een beetje eng, even wennen nog Knipoog
Alleen die ijstenen he? Tong uitsteken

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 16:15

Batje... welke maat heb je? Ik heb thermolaarzen te leen!

Enne... geef maar een gil wanneer je me daar wilt hebben!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 17:38

Een paard van 3,5 jaar mag toch normale training krijgen.
Niet te zwaar natuurlijk maar ik denk toch wel 6 dagen van een half uur training.

Ze mogen officieel ook al starten,en met 4 jaar ook al springen.
Dus hoe moeten andere mensen trainen???

Ze rijden met een 3,5 jarige denk ik toch 5 a 6 keer per week een half uur tot uur.

Machie

Berichten: 15956
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 17:45

mijn 2.5 jarige staat gewoon nog dag en nacht buiten, over moeilijke stukken lopen ze echt wel voorzichtiger hoor, als ze er maar goed aan gewent zijn. Baloe let heel goed op waar hij zn benen neerzet...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 19:30

corina schreef:
Een paard van 3,5 jaar mag toch normale training krijgen.
Niet te zwaar natuurlijk maar ik denk toch wel 6 dagen van een half uur training.

Ze mogen officieel ook al starten,en met 4 jaar ook al springen.
Dus hoe moeten andere mensen trainen???

Ze rijden met een 3,5 jarige denk ik toch 5 a 6 keer per week een half uur tot uur.

Maar de ene 3,5 jarige is de andere niet.
De een staat met 3 jaar al klaar om te rijden, de ander pas een paar maanden later.
Het ligt er ook aan hoe ze het in het koppie kunnen verwerken lijkt mij!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 20:14

Pfff.... ik zou ze gewoon in de wei doen met dit weer hoor. Jeetje, als het nou een Grand Prix paard was dat de hele wereld over vliegt... Voorzichtigheid is goed, maar je kunt het ook te gek doen.

Ik rijd mijn 3,5 jarige 2 dagen, en dan een dag niet. Op die vrije dag gaat hij in de wei of in de paddock. Langzaamaan bouw ik het eens een beetje uit met 3 dagen rijden en dan een vrije dag, tot hij straks 6 dagen loopt en dan een vrije dag. Maar dan ben je een stuk verder in je opleiding, en kun je de intensiteit van de training varieren gedurende die 6 dagen. Dat lukt je met zo'n groen paard gewoon niet, ook al ga je een buitenritje maken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xLiez, YandexBot en 47 bezoekers