gebruik van instap/uitrijdeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

gebruik van instap/uitrijdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 19:53

bij ons op stal worden vaak zweetdekens gebruikt maar het ziet er erg klungelig uit.

zelf gebruik ik ze niet, ik stap gewoon 10 minuten in en uit zonder iets erop.

wat zijn jullie argumenten voor het gebruik van een in- en uitrijdeken met deze temperaturen in een binnenbak?

Amor Vincit Omnia


Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:03

Paard staat met warme deken op stal, dan 'bloot' de kou in (want zo warm is het niet in de binnenbak) is een groot verschil, geeft nogal een klap op de spieren, kan nooit goed zijn. Paard is een koukleum en beweegt duidelijk moeilijker als ze het koud heeft en daardoor verkrampt, kan ook niet lekker zijn lijkt me. Fleece-uitrijdeken erop tijdens het losstappen, als het heel koud is ook nog tijdens het eerste drafje, dan deken eraf en echt aan het werk en dan tijdens het uitstappen er weer op om te voorkomen dat de spieren te snel afkoelen en verzuren.

Nulla tenaci invia est via

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:04

Mmmm de vos is geschoren en die is echt zoooo fris als je hem rijdt dat wanneer je dat zonder deken doet je eigenlijk meteen aan moet draven omdat ie het zo koud heeft. Met deken vind ik het dan prettiger dat ie even warm kan stappen.

Iwaldo stap ik ook met deken in en uit (gewone deken overigens, oude wollen van oma, geen gespengedoe Knipoog ) gewoon dat ie sneller opwarmt en minder hard afkoelt. En het zit ook wel lekker zacht even. Ik ben ondertussen volleerd deken-gebruiker, ik hang hem over een staander en kan hem in een zwaai om en af doen terwijl ik op het paard zit. Wel zo makkelijk.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:07

Ik moet het gebouw van de stallen uit lopen om dan vervolgens naar de binnenbak te lopen. Daar staat vaak een smerige wind. Buiten en op stal heeft Laiser een winterdeken op, dus vind ik het en beetje fris als het zo hard vriest.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:07

Ik heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking, en met zo'n guur windje als vandaag waait ten eerste die inrijdeken er in no-time af en ten tweede gaat de wind er dwars doorheen. Dus voor mij, even instappen zonder deken (als ik daar aantoe kom, als ik merk dat ze erg fris is gaan we meteen hard aan het werk) Is niet goed voor de spieren, dat weet ik, maar ik ben na twee jaar naast mijn paard te hebben gestaan niet zo blij als ik er nu zou afvallen.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:08

Ik vind dat Margreet het goed uitgelegd heeft.
Dat is ook waarom ik dat doe.
Kawa is ook nog eens geschoren, dan heb je naar mijn idee al helemaal geen keus meer Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 20:14

als een paard geschoren is kan ik het me voorstellen, ook als je alleen een buitenbak hebt.

als dat niet het geval is: is het wel zo dat er zo'n klap komt op de spieren? voor er gereden wordt toch eerst gepoetst, dat lijkt me tijd genoeg voor het lichaam om te wennen.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 08-12-02 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:16

Blijft toch een overgang hoor, maar er is nu eenmaal niets aan te doen. Het enige alternatief is een verwarmde binnenbak (yeah, alsof dat hier in Nederland mogelijk is) , of je paard op extra koude dagen gewoon te laten staan. Maar ik denk dat je paard je dat niet in dank af gaat nemen....

Je suis Charlie.

djedda

Berichten: 990
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:19

Djedda heeft gewoon zijn wintervacht, en ik moet een stukje buiten lopen naar de binnenbak. als ik instap doe ik geen deken op, maar als ik na het rijden 5 minuten uitstap en hij is een beetje op adem gekomen, doe ik zijn deken op. en loop ik weer naar binnen Lachen

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:19

SuperPepeijn schreef:
voor er gereden wordt toch eerst gepoetst, dat lijkt me tijd genoeg voor het lichaam om te wennen.


Tijdens het poetsen laat ik de staldeken er zoveel mogelijk op liggen. Die ligt op de kont als ik bezig met de voorkant en omgekeerd, ze staat eigenlijk alleen tijdens het wisselen van dekens echt bloot. (En dat is dus niet lang).

Nulla tenaci invia est via

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:26

SuperPepeijn schreef:
als een paard geschoren is kan ik het me voorstellen, ook als je alleen een buitenbak hebt.

als dat niet het geval is: is het wel zo dat er zo'n klap komt op de spieren? voor er gereden wordt toch eerst gepoetst, dat lijkt me tijd genoeg voor het lichaam om te wennen.


Hier ben ik het dus helemaal mee eens.
Ik ben ook niet een voorstander van inrij/uitstap dekens. Ik vind ze zelfs gevaarlijk, heb er al veel mee mis zien gaan. Paard schrikt, deken tussen de achterbenen en je rest kan je wel raden.

Normaal rijd ik daarom mijn paard ook zonder dekens, alleen doordat ze geblesseerd is geweest moet ze nu extra lang stappen, daarom heb ik het gisteren voor de eerste keer gedaan.

Maar mijn paard is verder niet geschoren, hoeft ook nooit. Ze blijft dun in dr vacht zitten.. Dus verder gebruik ik er geen een.

De enige reden die ik ooit heb gehoord waarvan ik dacht dat is logisch: is omdat anders de rugspieren te koud worden. Want de meeste mensen gooien de deken ook nog eens alleen over de achterhand.

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:36

als ik ga rijden krijgt lasagna een uitrijdeken op, want ze heeft nromaal een deken op.
En ik ga dan naar de les toe, stappend(het is een km of 2 daarheen).
En als ik daar kom haal ik de uitrij deken in de binnenbak eraf en ga ik meteen rijden.
Na het rijden stap ik even een tijdje uit, dan krijgt ze haar uitrijdeken en halsdeken op en gaan we weer stappend naar huis toe.

ik vind het eigenlijk niet zo verstandig om zonder deken zo te gaan rijden.
Hetzefde is eigenlijk als jij binnen een trui draagt en je gaat naar buiten in een t-shirt, zo krijgt je paard het veel sneller koud, en alle gevolgen van dien

Caira
Berichten: 26048
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:45

ik gooi gewoon mijn zweetdeken op en ga er op zitten supermakkelijk en ook geen gevaar van afglijden!!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 21:05

Ook wij rijden altijd buiten en met een geschoren paard kan je met dit weer echt niet zonder deken rijden! Fab heeft dan ook een uitrijdekentje aan en daaroverheen nog eens een dikke fleece deken. Van opwaaien heb ik geen last, want ik doe de uitrijdeken aan de voorkant onder de zweetbladen door en aan de achterkant met bilriemen. Zo blijft de deken prima liggen. Als het niet al te koud is gaat de andere deken er na warmlopen wel af, maar de uitrijdeken niet meer.........Vandaag heb ik haar met die snijdende wind maar laten staan, morgen gooi ik er denk ik een dun halsdekentje op........brrrrrrrrrrrrrrrrr

Fitzroy

Berichten: 25080
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 21:09

Ik rijd ook met een geschoren paard in een buitenbak. Vandaag was ik de enige held die buiten gereden heeft. Ik heb 2 uitrijdekens, 1 fleece en 1 dikke gewatteerde nylon.
Vandaag had ik die dikke nylon uitrijdeken op en wij hadden het beiden zeker niet koud!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 21:37

Mijn paardje rij ik nu wel met uitrijdeken omdat hij eergisteren geschoren is, en tijdens het poetsen laat ik zijn deken er zo lang mogelijk op liggen. Maar ongeschoren deed ik het zonder uitrijdeken, en ik had ook echt niet het idee dat hij het koud had, het hangt denk ik ook van het paard af als hij het nodig heeft

gomir

Berichten: 25528
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 22:29

Ik doe het eigenlijk hetzelfde als margreet en Fitzroy. Ik stap als ik buitenrijd afhankelijk van het weer in met dikke nylonuitrijdeken of fleeceuitrijdekje *LOL* Als het niet te koud is gaat het dekje er na een drafje af(binnen zeker), maar met dit weer blijft hij lekker op zijn kale velletje liggen Haha!

Als ik af ga werken, dus drafje lang laag en uitstappen zwiep ik hem er meestal weer op Lachen

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 22:32

Antoinette"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
als een paard geschoren is kan ik het me voorstellen, ook als je alleen een buitenbak hebt.

als dat niet het geval is: is het wel zo dat er zo'n klap komt op de spieren? voor er gereden wordt toch eerst gepoetst, dat lijkt me tijd genoeg voor het lichaam om te wennen.


Hier ben ik het dus helemaal mee eens.
Ik ben ook niet een voorstander van inrij/uitstap dekens. Ik vind ze zelfs gevaarlijk, heb er al veel mee mis zien gaan. Paard schrikt, deken tussen de achterbenen en je rest kan je wel raden.
[/quote]

Ja, zo zijn er nog wel honderd dingen die kunnen gebeuren en gevaarlijk kunnen zijn. In 1 keer de koude gure wind in, kan dus ook "gevaarlijk" zijn, omdat je paard koude spieren heeft. Stel je eens voor:
Dat je zelf je kleren uittrekt en dan eerst een rondje gaat wandelen en dan pas rennen. Als ik aan het rijden ben, heb ik eerst een jas aan, later gaat die ook uit, omdat ik het warm krijg. Zo vergelijk ik dat ook met een paard.
Even opwarmen en dan kan de boel eraf.

Ik heb het 1 keer gehad, dat een deken op de bakrand lag en ik er met mijn schoen achter bleef haken, maar gelukkig gebeurde er niks. Netty stond gewoon gelijk stil.
Ik vind dit zo'n greep uit de lucht.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30601
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 22:53

Ik had er nooit een deken op, ookal reed ik in buitenbak. Toen was hij ongeschoren, nu is hij pas geschoren en heb ik er een deken op. Maar ik rijd wel alleen in een buitenbak. In een binnenbak zou ik het niet snel doen!! Buiten doe ik het voor de wind en regen.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 22:58

tigger, ten eerste is het volgens mij onzin om paarden met mensen te vergelijken als het op temperatuur aankomt. ten tweede praten we hier over een binnenbak en niet over de koude gure wind. ik vind het wel een goed argument om geen inrijdeken te gebruiken om ongelukken te voorkomen trouwens, als je iets kan uitsluiten moet je het doen.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 08-12-02 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 23:04

Als ik ga poetsen, gaat de deken af, bij ons op stal is het niet echt koud. dan gaat het zadel erop, en stap ik los in de buitenbak, zonder deken. Dan rijdt ik, en stap ik hem met zweetdeken uit. Dan gaat hij op stal, en daar droogt hij verder met twee zweetdekens op, die later op de avond gewisseld worden, voor zijn gewone deken.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 23:45

Ik doe alleen de uitrijdeken erop als ik naar rijles ga op de manege. dan moeten we een tijdje buiten wachten en vind ik een dekentje wel een prettig idee.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 23:49

ik rij zoals vandaag met die gure wind met een zweetdeken! Omdat bram al wat ouder is en snel kou op zijn spieren heeft. Met een zweetdeken zijn z'n spieren sneller warm en is hij minder stijf. Ik doe de deken van voor onder de zweetbladen en achter onder zijn staart. Zelf met die harde wind blijft hij keurig liggen!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 00:01

Ik weet niet wat voor uitrijdekens jullie hebben, maar die van mij blijven prima liggen.. Ik heb op concours altijd een uitrijdeken en een gewone zweetdeken erop liggen, de gewone gaat er dan af, uitrij erop.. losrijden en dan bij het springen de andere er ook af...

Haha!

loulou

Berichten: 14807
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 10:04

Merel Blom schreef:
Ik weet niet wat voor uitrijdekens jullie hebben, maar die van mij blijven prima liggen..


dat vroeg ik me ook af Verward Haha!
ik doe de beugelriemen over de deken en ga erop zitten, blijft prima liggen.
ik moet wel met uitrijdeken los- en uitstappen. ze is geschoren en ik heb normaal alleen een buitenbak. en als ik de binnenbak huur moet ik eerst een kwartier heen stappen als ik er dan ben gaat het deken af en kan ik gelijk gaan rijden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arjette15, monsera, Trendiction en 74 bezoekers