[LO] Longeren lukt niet helemaal.......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

[LO] Longeren lukt niet helemaal.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 23:29

Ik wilde laatst weer eens gaan proberen Meike te longeren, ze is altijd al erg koppig en bijdehand en jahoor, mevrouw wilde niet.
Ik dacht eerst dat ze het niet snapte, dus mijn zusje ernaast paar rondjes lopen, en ze snapte het gewoon, zusje weg en liep braaf rondjes.
Maar nu iedere keer als ik wil longeren, begint het weer! ze begint al stil te staan, zweep reageert ze niet zo meer op omdat ze vroeger door de vorige verzorger veel geslagen is en opgejaagd door de zweep.
Ze begint vaak te steigeren en achteruit te lopen en om te keren.
Ik heb al met een halstertouw een soort bijzetteugel gemaakt zodat stijgeren moeilijker word voor d'r, dus niet dat ze laag loopt maar gewoon dat ze dr hoofd normaal houdt.
Maar het blijft een ramp en dan loopt ze eindelijk maar na een rondje begint het weer, en dan wil ik dat ze gaat draven maar nee dat lukt al helemaal niet.
En als mijn zusje ernaast loopt en ik wil dus dat ze gaat draven, dan gaat mevrouw rustig tegen mijn zusje aanstijgeren

Ik word er een beetje gek van, ze is heel dik en heeft geen conditie meer, maar nu loopt ze eindelijk weer goed, en dan kan ik haar nog niet beweging geven~!

ALs iemand hier een oplossing voor heeft hoor ik het graag! Haha!

~*~xXx~*~ Anne

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 17:34

Misschien is het bereiken van een join up wel een oplossing?
Ik weet niet of je uberhaupt al kaas gegeten hebt van NH, maar als een paard niet helemaal luistert, probeer ik eerst een join-up te bereiken. Ik vind het wel een beetje moeilijk om je uit te leggen hoe ik het doe, maar misschien kan iemand uit je omgeving je er wel mee helpen?

Succes! Mirjam

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 17:38

Ik denk niet dat het slim is om zomaar aan te raden een join up te doen. Dat kan namelijk ook helemaal verkeerd lopen, dat het paard nog dominanter over je wordt...

[edit]moeilijk hoor, typen[/edit]
Laatst bijgewerkt door Jacksel op 07-12-02 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 17:45

Oke, je moet er wel ervaring mee hebben of het door iemand laten doen die er wel verstand van heeft.
Dat is dan ook eigenlijk wat ik aanraad.....niet om zelf maar wat aan te klooien!!! Integendeel

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 20:02

wat is precies een join up? ik ken hier verder niemand die dat kan.........

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 11:46

Join-up in moeilijk uit te leggen. Als je het eenmaal hebt gehad of gezien dan weet je het ook gelijk, maar voor echt duidelijke omschrijving zou ik eens een boek van Monty Roberts induiken. En een ervaren iemand vragen te helpen.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 19:46

Kun je niet proberen om los te longeren?
En anders met hulp van een sterke persoon. En dan bedoel ik niet sterk wat kacht betreft, maar een persoon die stevig in z'n schoenen staat.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:43

Eens aan je zweep een plastic zakje bevestigen? Eerst gewoon met je stem, dan je zweep opheffen(of welk signaal jij ook geeft normaal met je zweep) en anders eens een 'klap' achter haar, met dat zakje. Daarop gaat ze misschien vooruit, maar houdt haar dan zeker niet vast vanvoren.
Het maakt nu even niet uit hóe ze loopt, als ze maar loopt!

ardnas
Berichten: 30
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 14:34

Ik heb ook een paard dat heel lastig was met longeren. Steigeren, in volle gelap op je af komen, naar binnen toe bokken (echt gericht mikken op mij). Aangezien ik dus niet zo'n held ben als een paard met maaiende voorbenen voor me staat heb ik dus een hele tijd longeren opgegeven. Maar ja, soms is het gewoon handig en goed je paard aan de longe beweging te kunnen geven en wilde ik het toch weer proberen. In plaats van zelf weer aan te modderen heb ik de hulp ingeschakeld van mijn intructrice, zij is niet zo snel onder de indruk + heeft ze een cursus longeren gevolgd. En nu na ong. 3 x door haar gelongeerd te zijn (met uiteraard de nodige protestacties) gaat het nu wel redelijk goed. In het begin protesteert ze nog wel een beetje maar dat is na tien min. wel over. De laatste tien min. neem ik het dan over, uiteindelijk moet ik haar zelf natuurlijk kunnen longeren. Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 00:22

iemand vragen die meer ervaring en overredingskracht heeft en niet zelf blijven aanmodderen