Wie is hier goed in engels?? Lees even!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kimnor

Berichten: 2547
Geregistreerd: 17-06-01
Woonplaats: Overal en nergens :-)

Wie is hier goed in engels?? Lees even!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 16:35

Hallo allemaal!

Ik moet voor engels 2 teksten vertalen in het engels...
Maar ik ben ontzettend slecht in engels. Ik heb het wel voor mezelf al een beetje op papier gezet, maar ik kom er niet echt uit. Nu is mijn vraag of iemand mij wil helpen.... In de teksten staan soms moeilijke woorden, dus ze hoeven niet letterlijk vertaald te worden, het mag ook met andere woorden, als het maar duidelijk is wat er staat.

Voor degene die er goed in is, is het misschien erg makkelijk. Dus ik zou graag willen vragen of iemand deze teksten voor mij wil vertalen. Degene die zo lief is om dat te doen, krijgt wat leuks van mij voor de paardjes! Ik heb namelijk nog wel wat sjabrakjes en andere dingetjes liggen! Dus wie o wie wil mij helpen?

Het gaat om de volgende tekst

Enkele aspecten van het geboorteproces en het jonge veulen

Het verlies van een veulen tijdens en/of rondom de geboorte kan voor een gedeelte worden voorkomen door te zorgen voor een goede bedrijfsvoering, zeer goed op te letten en meer aandacht voor kennis van zaken.

Men blijft soms "doormodderen" om vervolgens vrij laat of zelfs te laat, hulp in te roepen, zodat deskundige hulp niet anders kan vaststellen, dat het "geval" hopeloos is. De teleurstelling is dan groot en de financiële gevolgen niet gering.

Rondom de geboorte zullen de merrie en het veulen zich moeten aanpassen aan de nieuwe situatie. Speciaal voor het veulen is de overgang erg groot, het moet vanaf nu alles zelfstandig doen. het komt vanuit een supervochtige baarmoeder, met een constante temperatuur en een ademhaling die via de navelstreng liep in een volledig door zichzelf te regelen situatie. Als de organen goed op elkaar zijn ingespeeld zal het veulen al lopend en zoekend naar voedsel, de weg naar het uier van de moeder zien te vinden. De gezonde melkgevende moeder zal het veulen de noodzakelijke voeding geven en bovendien beschermen.

De drachtigheid

De duur van de dracht varieert bij de merrie van 320 tot 360 dagen met uitschieters tot over het jaar. Het gemiddelde ligt op de 11 maanden, dit houdt echter in, dat er met betrekking tot het volgroeid zijn van het veulen een aanzienlijke individuele variatie is. Veulens die geboren worden na een draagtijd van minder dan 320 dagen hebben het vaak zeer moeilijk (uitzonderingen bevestigen hier natuurlijk ook de regel. Onder de 300 dagen zijn de overlevingskansen, ook met allerlei kunstgrepen zeer gering.

Afwijkingen gedurende de dracht

Gedurende de dracht kunnen diverse afwijkingen voorkomen die geboorteproblemen kunnen veroorzaken. De oorzaak kan zowel bij de moeder als bij de vrucht liggen. Enkele voorbeelden zijn:

een slechte voedingstoestand van de moeder.

koorts en ziektes kunnen een negatieve invloed hebben op de ontwikkeling van de vrucht.

sommige medicijnen kunnen een abortus veroorzaken.

chirurgische buikoperaties.

bloedvergiftiging.

tweelingdracht geeft bij uitzondering een normale tweeling.

transport stress.

afwijkingen van de moederkoek.

merries met een verleden wat betreft bloedafbraak bij het veulen direct na de geboorte.

de laatste jaren nogal wat problemen met Rhino-pneumonie, zowel zwak- geboren veulens als doodgeboren. Soms ook verwerpen op 9 maanden. Hierover meer een volgende keer.

De Geboorte

Het grootste gedeelte van de veulens wordt geboren tussen 1800 en 0800 uur. Het waarom hiervan is, ook wetenschappelijk, nog steeds niet opgehelderd.

Verschijnselen die aan een geboorte vooraf kunnen gaan

Een goede kijk krijgen op deze verschijnselen, zodat een naderende geboorte voorspeld kan worden, blijkt in de dagelijkse praktijk erg moeilijk. De veranderingen blijken zo sterk te variëren van dier tot dier dat je er weinig houvast aan hebt, voor wat het juiste tijdstip van de geboorte betreft. Zelfs zien we bij dezelfde merrie, dat er van jaar tot jaar verschillen zijn.

het kegelen, d.w.z. was aan de tepels, ongeveer 60% van de merries veulent binnen 24 uur na aanvang hiervan.

het verslappen van de bekkenbanden, dit wordt bij practisch alle merries gezien, er is echter ook hierin een grote variatie, van 4 tot wel 14 dagen.

veranderingen in de biest, deze varieert dusdanig sterk dat we daar ook niet veel mee kunnen.

onrust, deze varieert ook sterk.

Het komt er dus op neer, dat er gewaakt dient te worden. De industrie heeft hiervoor een aantal bewakingssytemen ontwikkeld, met ieder zijn eigen gebruiksaanwijzing. Het blijft echter geboden zelf ook waakzaam te zijn.

De normale geboorte

De geboorte verloopt meestal spontaan of met enige trekkracht, de paarden zijn over het algemeen sterk genoeg om het veulen te "brengen". De ontsluitingsfase verloopt vaak zonder bijzondere kentekenen, soms zien we duidelijke onrust en transpireren. De actieve uitdrijving, waarbij de merrie praktisch altijd ligt, varieert ook weer sterk, en duurt gemiddeld 20 minuten, met een variatie van minder dan 10 minuten tot 1 uur. Het rustig blijven liggen van de merrie zou ervoor zorgen dat de navelstreng intact blijft zodat er extra bloed naar het veulen zou stromen. De navelstreng breekt meestal spontaan door de bewegingen van het veulen of de moeder en dit duurt ongeveer 10 minuten.

Het afkomen van de nageboorte

Dit varieert zeer sterk en duurt gemiddeld 45 minuten. Als de nageboorte er niet binnen 6 uur afgekomen is dient er deskundige hulp ingeroepen te worden.

Wat is nodig met betrekking tot een geboorte?

een schone box, die ruim is, als de geboorte binnen plaats vindt.

voldoende schoon stro.

voldoende licht.

een schone emmer water,zeep, handdoek en ontsmettingsmiddel.

glijmiddel, let er op dat dit schoon is.

jodium ter ontsmetting van de navel.

BEWAKING.

Wat is verder noodzakelijk?

voor het opvoelen van de merrie: altijd de vulva en de omgeving reinigen en ontsmetten en zeker ook de handen goed wassen.

als de geboorte op gang is en we zien geen vruchtblaas komen of geen vruchtdelen of deze zijn niet te voelen in de geboorteweg dan onmiddellijk een dierenarts roepen.

bij twijfel of de merrie aan het veulenen is, een onderzoek instellen en zonodig dierenarts waarschuwen.

altijd opletten of er twee hoefjes en het snuitje te zien zijn, als een onderdeel ontbreekt, direct de merrie opjagen en er mee wandelen en met spoed dierenarts laten komen.

wil de geboorte, als het hoofd en de voorbenen zijn geboren niet vlotten, dan met zeer grote spoed een dierenarts laten komen.

navelstreng niet verbreken, maar spontaan laten afscheuren, daarna een of tweemaal de navel ontsmetten.

de ademhaling dient na ongeveer 1 uur volkomen rustig te zijn en niet sneller dan 40 per minuut,een goed aangepast veulen staat na ongeveer 30 minuten en loopt dan ook rond. Een veulen dat na 1 uur niet staat en nog steeds in zijligging ligt is duidelijk toe aan deskundige verzorging. Nu geldt zeker, hoe eerder hoe beter.

normale gezonde veulens dienen binnen 3-4 uur (gemiddeld is 2 uur) na de geboorte gedronken te hebben.

de totale hoeveelheid darmpek bedraagt 50 tot 75 cm en het duurt ongeveer tot 36 uur voordat de laatste brok pek afkomt. de eerste urine afscheiding vindt reeds plaats na 90 minuten (maar kan ook 8 uur op zich laten wachten).

een veulen kan normaal binnen 1 uur staan, indien dit langer duurt dan 2 uur is dit abnormaal.

Beschermen van het veulen

Zoals al gezegd dient het veulen snel genoeg de eerste moedermelk binnen te krijgen, de biest, hierin zitten allerlei afweerstoffen die het veulen beschermen tegen de buitenwereld. Indien de merrie goed geënt is zal het veulen in ieder geval via de biest de nodige afweerstoffen tegen tetanus ('klem") meekrijgen en zal het hiertegen beschermd zijn. Echter er zijn nog vele andere ziekte kiemen die op loer liggen gedurende de eerste gevoelige levensdagen. Daarom wordt geadviseerd de veulens de "veulenspuit" te laten geven, waardoor de veulens een handje worden geholpen om infecties te weerstaan (gewrichtsontsteking, navelonsteking,...)

Het kunstmatig opwekken van de geboorte

De laatste jaren wordt hier steeds vaker naar gevraagd voor het gemak van de eigenaar. Hierbij dient altijd terdege worden overwogen of de merrie er klaar voor is en het blijft moeilijk vast te stellen of het veulen voldoende levensvatbaar is .Enkele overwegingen kunnen zijn:

grote kans op verwondingen tijdens de geboorte.

ernstig verlies van biest.

ziektetoestand van de merrie.


Ik moet nog een andere tekst doen, maar ik moet er nog 1 krijgen die ik moet vertalen. Dus als ik eerst deze tekst maar eens vertaald op papier heb staan, dan ben ik al hartstikke blij.

Ik hoop dat iemand me wil helpen.

Groetjes Linda
Laatst bijgewerkt door Kimnor op 08-12-02 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt


rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 16:37

Zo zo ik denk als het nou een klein beetje was...maar nee hier heb ik gene zin in...sorry Lachen

gewoon geen onderschrift :D


Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 16:47

Dit is wel erg veel.En volgens mij is het ook niet de bete oplossing om gewoon je huiswerk aan een bokkter over te laten.'

Ik denk dat eigenlijk niemand op bokt hier zin in heeft.

Profiel update!!
Nu met horoscoop,loesje,songteksen en nog véél meer! Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 16:53

Wanneer moet het klaar zijn? Vanavond kan ik er wel even naar kijken, je kunt het dan het beste even als attachment emailen naar lovely@bokt.nl, dan krijg je 'm comparite weer terug.
En als je zelf deze tekst heb gekozen, dan kun je beter iets kiezen wat je wel begrijpt.

Kimnor

Berichten: 2547
Geregistreerd: 17-06-01
Woonplaats: Overal en nergens :-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 16:53

Hai

Ik ben erg zelf al ontzettend mee bezig geweest. Ik heb al een deel op papier staan, maar sommige dingen lukken niet echt. Ik zou het dus fijn vinden als iemand dit voor mij zou willen vertalen, dat zou me erg helpen. Dan kan ik het vergelijken en daar leer ik ook van. Het is niet zo dat ik mijn huiswerk aan iemand anders overdraag. Het is alleen een steuntje in de rug... Ik snap dat veel van jullie zoiets hebben van: Jeetje wat een lap tekst... en nee daar heb ik geen zin in... dat snap ik ook wel. Maar misschien is er toch iemand die het wel wil doen. Dan heb ik geluk.
En diegene hoeft het ook niet voor niets te doen, ik geef je er uiteraard wel wat leuks voor. En zie dit niet als omkoperij, want als iemand iets voor mij doet, dan wil ik diegene graag iets geven, want z on lap tekst is niet niks!!! Knipoog

Groetjes Linda

Kimnor

Berichten: 2547
Geregistreerd: 17-06-01
Woonplaats: Overal en nergens :-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 16:59

Er werd gevraagd waar je interesses lagen. Ik heb gezegd dieren en dan vooral paarden en honden. En deze tekst kreeg ik alvast voor mijn neus... dus ik heb het niet zelf gekozen. Anders had ik denk ik ook wel een kortere en iets makkelijkere tekst gekozen! Haha!

Groetjes!!!!!!

Kimnor

Berichten: 2547
Geregistreerd: 17-06-01
Woonplaats: Overal en nergens :-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 17:11

Er is al iemand die zo aardig is die het voor mij wil vertalen, dus voordat mensen aan de slag gaan met de tekst... dat is niet meer nodig..

Groetjes Linda!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Nadia_, Amazonbot, Andreeaa, ardanwan, Duhelo, Esbjerg, FrNo, furious, Galaika, Geerten, GoogleAdsense, IASCrawler, perdjes, Roosch, SemrushBot, Texas02, tienus63, Tucktuck, Whizz, YandexBot en 155 bezoekers