Bit vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Bit vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 18:39

Al bladerende door de divozacatalogus kwam ik twee bitten tegen waar ik toch wel bij dacht HUH?
Als eerste:
http://www.divoza.com/shop/a.visit/3df228ae04e5de9e2740c0a8c0640742/Product/View/14150&2D1
Een ophaalbustrens. Waarvoor zou je zo'n ding kunnen gebruiken en hoe maak je zoiets vast?
En de tweede:
http://www.divoza.com/shop/a.visit/3df228ae04e5de9e2740c0a8c0640742/Product/View/14140
Een hengstebit. Hoe moet zo'n ding ingehangen worden?
K wil nog heel even duidelijk benadrukken dat ik absoluut niet van plan ben die dingen aan te schaffen/gebruiken, maar me puur afvraag wat en hoe.
Hmmz, plaatjes plakken lukte net niet echt...kan iemand me ook gelijk ff uitleggen hoe ik dat moet fixen?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 18:48

eerste plaatje:Afbeelding

2e plaatje:Afbeelding

die 2e ziet er wel errug vreemd uit!!

plaatjes plakken: ga op t plaatje staan. klik op je rechtermuisknop, dan kies je properties(eigenschappen) en daar staat de url die kopieer je

dan waar je jet plaatje neer wilt zetten typ je[img]dan plak je hier het gekopieerde stukje en aan t eind zet je[/img]

dit allemaal zonder spaties ertussen!

dat tweede bit lijkt me dat je die bovenste in zn mond doet, en er dan een stuk ijzer onder zn kin hebt hangen waar je de voorbrengketting aanvast kan maken

is een bit voor het voorbrengen van hensten

maar hoe je ze precies gebruikt weet ik niet hoor!

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 00:04

bij die 2e ligt zo'n beetje het hele bit in de mond. als je dan aan de voorste ring een halstertouw bevestigd en daaraan druk zou geven dan krijgt het paard druk op zijn gehemelte. dus niet alleen het bovenste gaat in zijn mond. tot de ring zeg maar.

de eerste weet ik niet. vraag ik me nou ook al af

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 00:11

dat hengstenbit he, hoe hoort dat nou? Ik heb ze gezien waarbij de, op de foto onderste, ring onder de kin zit, maar dan zou die tongboog niet kloppen. Ik heb het ook gezien dat die ring bovenop de neus zit, en dan heeft het iets weg van het halster/hoofdstel waarmee andalusiers voorgebracht worden (weet niet hoe zo'n ding heet)

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 14:15

Ik ken iemand die dat dat tweede gebruikt. Zij heeft gewoon een kopstuk(frontriem, bakstukken en kopstuk) aan dat bit gehangen. Dan komt het bovenste in de mond, en wordt er een halstertouw aan het onderste ringetje gehangen.

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 14:19

idd de bakstukken worden aan de ringetjes aan de zijkant vast gemaakt en de voorbreng ketting komt aan het onderste ronde

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 14:54

Ophaalbustrens:
De riempjes worden aan de bakstukken bevestigd, en aan de onderkant van de riempjes de teugels. Geloof ik Lachen
Op die manier heb je zelf een hefboomwerking in handen, werkt erg scherp in en ik ben er dan ook zeker geen voorstander van. Hoe het precies werkt weet ik niet..

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-02 15:05

Over die ophaalbustrens:
Gespjes aan bakstukken? Owkeejz, maar wat doe je dan met de gespjes van de bakstukken zelf? En dan de onderkant aan de teugels....zodat je het lekker in zn mond kan kantelen....lijkt me idd een martelwerktuig, jakkie bah. Wat moet je paard uithalen om met zo'n ding opgescheept te zitten?
En over het hengstebit:
Als je de middelste ring onder z'n kin hebt zitten, zit die tongboog dan niet heel raar? Lijkt me aardig schuren tegen zn gehemelte/verhemelte (ben t woord ff kwijt)...

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 19:20

dat is juist de bedieling van die tongboog. dat hij inwerkt op de gemelte. dan heb je meer controle.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 21:57

Lon schreef:
Over die ophaalbustrens:

En over het hengstebit:
Als je de middelste ring onder z'n kin hebt zitten, zit die tongboog dan niet heel raar? Lijkt me aardig schuren tegen zn gehemelte/verhemelte (ben t woord ff kwijt)...


Misschien moet 't onder z'n tong door Verward (Verhemelte en gehemelte kan allebei, betekend 'tzelfde Knipoog)