Tips gevraagd voor onzekere pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Tips gevraagd voor onzekere pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-02 13:00

Ik heb sinds kort een 3 jarige fjord en het is een heel lief dier, maar ik lijk zijn vertrouwen maar niet te kunnen winnen. Poetsen vind hij vreselijk en ook meelopen aan het halster doet hij niet graag.
In de wei laat hij zich ook moeilijk benaderen. Ik heb niet het idee dat hij het expres doet, hij lijkt meer erg onzeker te zijn...
Hebben jullie tips voor mij? Ik dacht dat een join up een goed idee zou kunnen zijn. Maar hiermee heb ik nog weinig ervaring en ik wil niet nog meer "schade" aanrichten.

Iets meer over zijn achtergrond: Lucas heeft tot enkele weken geleden in een koppel gelopen. Hij is weinig met mensen in aanraking geweest. Hij staat nu met Yorghos op de wei en dat gaat prima samen.

* To Belg, or not to Belg *


Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 13:09

Als hij tot voor kort in een koppel heeft gelopen is hij weinig contact met mensen gewend.
Hij is het dan ook niet gewend om overal aangeraakt te worden en moet dit dus leren.
Als je zelf heel rustig bent en hem veel aait of borstelt word hij er vanzelf vertrouwd mee.
Hij is dan waarschijnlijk ook niet gewend om mee te lopen.
Als je het zelf niet ziet zitten om hem dat te leren kun je beter om hulp vragen aan iemand met ervaring.
Maar met het aanraken en borstelen kun je wel bezig gaan.

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-02 13:14

Ik ben nu dagelijks met hem bezig. Vastzetten doe ik nog niet, maar ik poets hem met mijn handen en kijk wat hij toelaat. Hij wil me wel vertrouwen, maar doe ik iets nieuws dan is hij weer even van slag.
Meelopen doet hij nu goed op het stukje van de wei naar de stal omdat hij de routine inmiddels kent. Verder ben ik daarmee nog niet gegaan, omdat ik alles stap voor stap wil doen.
Wat ik bedoel is eigenlijk of jullie tips hebben voor dingen die ik spelenderwijs met hem kan doen.

* To Belg, or not to Belg *

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 17:01

Gewoon heel rustig aan steeds een stukje verder gaan. kan ook geen kwaad om lang op een punt stil te blijven staan hoor. Dat hij niet gelijk naar je toe komt als hij opt land staat is ook gewoon. Neem wat brokjes mee en beloon hem als hij komt. Ik praat altijd heel zachtjes met de jonkies ga ze vertellen wat ik gan doen en hoe ik het doe. Ik vind altijd dat ze er goed van kalmeren. Ben ook een kei in het belonen. alles wat ze braaf doen word beloond. ook al is het zo iets simpels als stilstaan tijdens het poetsen. Belonen leren ze van.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-02 17:54

Op zich een goed idee, maar ik ben niet zo voor het lokken met brokjes. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij straks alleen nog voor een beloning iets doet...

* To Belg, or not to Belg *

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 17:58

Mee eens, maar om een begin te maken werkt het goed. Je moet een paard leren naar je toe te komen en dat kan alleen als hij het intressant vind. Brokjes vinden ze intressant en het is de bedoeling dat hij straks jou intressant vind en jij bent diegene met brokjes. Uiteraard geef je steeds minder vaak als beloning brikjes en na een tijdje als het goed gaat helemaal niet meer. Soms moet je een beetje lijmen

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 21:09

Doe geen join-up met een onzeker paard tenzij je heel erg goed weet waar je mee bezig bent. Mijn paard is ook behoorlijk onzeker en door een paar keer join-up met hem gedaan te hebben is hij nog onzekerder geworden, omdat hij niet snapte waarom hij weggestuurd werd Verward . Met heel veel geduld en liefde gaat het nu een stuk beter met hem. Je moet gewoon consequent en zwart/wit zijn tegen je pony, dan weet hij precies wat hij aan jou heeft en kan hij jou gaan vertrouwen Lovers . Komt heus wel goed, niet ongeduldig zijn ! Knipoog

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 22:30

Craignethan schreef:
Doe geen join-up met een onzeker paard tenzij je heel erg goed weet waar je mee bezig bent. Mijn paard is ook behoorlijk onzeker en door een paar keer join-up met hem gedaan te hebben is hij nog onzekerder geworden, omdat hij niet snapte waarom hij weggestuurd werd Verward . Met heel veel geduld en liefde gaat het nu een stuk beter met hem. Je moet gewoon consequent en zwart/wit zijn tegen je pony, dan weet hij precies wat hij aan jou heeft en kan hij jou gaan vertrouwen Lovers . Komt heus wel goed, niet ongeduldig zijn ! Knipoog


Helemal mee eens. Join ups zijn goed om je pony voor de rest van z'n leven grondig te bederven, tenzij je heel erg goed weet waar je mee bezig bent, maar dergelijke mensen hebben meer en betere middelen om hun doel te bereiken dan join-uppen.
Ttouches zijn, als onderdeel van je omgang, een welkome aavulling omdat ze door vrijwel alle paarden uiteindelijk als prettig worden ervaren.
Maar bovenal, neem ruim voldoende tijd. Ga ervan uit dat het deze hele winter duurt voordat je in de basis goed met hem om kunt gaan en hij jou ziet als een betrouwbaar persoon. Ben duidelijk, concequent, rechtlijnig en zwart/wit. Wat mag, dat mag en wat niet mag, dat mag ook niet, nu niet straks niet, nooit. Daarnaast moet je volkomen emotieloos zijn. Als hij iets doet wat niet mag, dan geef je hem straf, ben daar zeer duidelijk in. Echter gestraft is gestraft en dan moet je dus niet door blijven mopperen, maar verder gaan alsof er niks gebeurt is. Dit ook echt zo voelen, een paard registreerd feilloos hoe je werkelijk bent, niet hoe je je voor wil doen. Adrenaline is een hele slechte metgezel in deze omstandigheden, paarden ruiken dit namelijk.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 23:11

Maar ook belonen !! Met een onzeker paard mag je best wel eens belonen met wat lekkers, als hij wat brutaler wordt en gaat schooien stop je daar gewoon weer mee. Maar ook met je stem doet belonen veel goed, maakt hem sterker en zekerder. Heb vooral veel zelfvertrouwen zodat hij jou als echte leider kan zien Lachen .

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu


rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 13:54

Als er bij onze schuwe ponys kwamen...moet je zn vertrouwen winnen en dat is moeilijk...ik deed eerst altijd proberen te aaien...als je pony je dan eng vindt kan je het beste op je hurken gaan zitten...de meeste worden dan nieuwschiering...als ze dichterbij zijn...steek dan voorzichtig je hand uit...maar kijk uit dat je pony niet boven op je komt...bij het dan rustig op...lopen aan een touw komt van zelf..niet je pony overdonderen..het gaat niet 1 2 3 goed..

http://www.stalmaasdijk.nl
When freedom is just a ride over the hill

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 19:04

Het is een kwestie van tijd. Het kan best zijn als je zn vertrouwen een beetje hebt gewonnen, dat er dan wat gebeurd wat het allemaal weer verpest. Het is frustrerend, maar zolang jij geduld hebt, wordt het vast wel wat.. Niks over haasten, bedenk wat hij gewend is en dat niet alles 1 2 3 gaat, want daar kan je juist weer t tegenovergestelde mee bereiken. En het zou helemaal zonde zijn om blijvende "schade" aan te richten, een gevoelig paardje trekt zich sommige dingen meer aan als de ander.
Succes er mee.. and keep on trying!

"What we call human nature, is actually human habit.."

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 21:12

ik zu toch een join up proberen
vaak win je daarmee wel het vertrouwen van een paard

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48352
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 22:55

ik kan jou (en iedereen!!!) aanraden om met Natural Horsemanship te beginnen... Kijk eens op www.naturalhorses.com

Deze mensen hebben zeer veel ervaring en kunnen het ook nog eens goed uitleggen.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 23:18

sweetieponys schreef:
ik zu toch een join up proberen
vaak win je daarmee wel het vertrouwen van een paard


En als je z'n vertrouwen niet wint? Kom jij het dan "even" oplossen?
D'r zijn meer en vooral betere wegen die naar Rome leiden. Wil je weten welke? PB maar even.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 23:28

ik heb een verwaarloosd veulen gekocht dat ook erg onzeker was, heb een join up geprobeerd, maar dat werkte averechts, verder zelfde verhaal als jouw. Ik ben van maart tot oktober bezig geweest haar mak te krijgen met WEL! vastzetten, poetsen, hoefjes optillen, verwennen, iets lekkers mee als ik naar haar toe ging,wel goed opvoeden, dus fout gedrag niet tolereren, maar ze bleef afstandelijk. toen besloot ik haar te verkopen, en bestede niet zoveel aandacht aan haar, en voila...ineens is ze hartstikke mak. mijn aanpak heeft toch wel geholpen maar misschien heb ik iets teveel druk op haar gelegd door het steeds weer te proberen.
misschien kun je ook andere oudere paarden erbij zetten, die wel bij je komen, zodat ze van hun af ziet dat mensen niet eng zijn....

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 23:30

oh ja en kom zelf niet te onzeker, maar wel vriendelijk over. wees bv.wel voorzichtig met het poetsen, maar deins niet achteruit als zij het eng vind en angstig om haar heen kijkt, daarmee bevestig je dat het eng is, en ga ook veel met haar wandelen....

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 12:35

Dank je wel voor jullie tips.
Een join up lijkt mij niet zo'n goed idee. Ten eerste omdat ik daarmee zelf nog veel te weinig ervaring heb, dus ik ben bang meer te verpesten dan goed te doen. Bovendien heb ik altijd gehoord dat dit bij een onzeker dier averechts werkt.

Verder probeer ik elke dag wat tijd aan hem te besteden. Poetsen laat hij nu al redelijk toe. Het meelopen aan het halstertouw vind hij nog steeds spannend, maar gaat steeds beter.

Ik heb geen haast met hem, dus wil er alle tijd voor nemen. Ik hou jullie op de hoogte.

* To Belg, or not to Belg *

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 20:47

Ik denk dat je goed bezig bent, denk erom dat je tegen een paard niet kunt liegen ! Als hij het spannend vind om aan een halster te lopen, reageer jij daar waarschijnlijk ook op (dat kan zelfs onbewust gebeuren).

Een paard is zo gevoelig voor wat jij doet dat hij het zelfs merkt als je je adem inhoudt ! Straal dus altijd vertrouwen in hem en zelfvertrouwen uit, maak het jezelf eigen, speel geen toneel. Geef je pony ook de kans om op eigen houtje "enge" dingen te onderzoeken, dus neem niet alle "enge" dingen voor hem weg. Laat hem zelfstandig worden.

Veel succes !! Lachen

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 22:18

Craignethan schreef:
Ik denk dat je goed bezig bent, denk erom dat je tegen een paard niet kunt liegen ! Als hij het spannend vind om aan een halster te lopen, reageer jij daar waarschijnlijk ook op (dat kan zelfs onbewust gebeuren).

Een paard is zo gevoelig voor wat jij doet dat hij het zelfs merkt als je je adem inhoudt ! Straal dus altijd vertrouwen in hem en zelfvertrouwen uit, maak het jezelf eigen, speel geen toneel. Geef je pony ook de kans om op eigen houtje "enge" dingen te onderzoeken, dus neem niet alle "enge" dingen voor hem weg. Laat hem zelfstandig worden.

Veel succes !! Lachen


Goh, ben jij lid van de NVVR? Zou zomaar kunnen, met dergelijke uitspraken. Zo niet, kijk even op WWW.recreatieruiter.nl yep, daar is ie weer.
Overigens ben ik het geheel eens met bovenstaand.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carin0903, Rainer, Rytm en 109 bezoekers