Tegen het been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Tegen het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 20:00

Hallo,

Ik heb sinds twee weken een paard van 5 jaar die ik voor andere mensen rij en in de toekomst ga uitbrengen. In principe een heel fijn beest, maar toch heb ik een rijtechnisch probleem en wil dit voorleggen om te kijken hoe jullie dit zouden oplossen.

Het probleem is namelijk dat ze enorm tegen mijn been is. Je moet je dus voorstellen: ik stap erop, stap los, en draaf aan. En hier begint het probleem; ze loopt onder het basistempo en geeft gewoon geen reactie op mijn been. Je kan been geven, maar het is net alsof je tegen een blok beton drijft. Ik rij met knopsporen, en een zweep. Ik gebruik de zweep wel, ze krijgt gewoon een optater als ze niet reageerd maar ik heb niet echt het idee dat dit helpt. Veel overgangen rijden doe ik, maarja dat is ook een hele klus als ze niet voor je been is. Hoe lossen jullie dit op? Het paard is verder kerngezond, en het zadel past ook dus daar is helemaal niks mee aan de hand.

Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen, oplossingen!

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:07

Het is inderdaad heel belangrijk dat een paard goed aan het been is. Ik zou de sporen uitdoen en als ze niet reageert op de beendruk een goeie tik van de zweep op de plaats waar het been ligt. Wanneer het paard reageert onmiddelijk belonen met de stem en strelen. Opletten dat, als het paard vooruitspringt (als reactie op de zweep) je zeker niet in de mond rukt ! (dat doet het effect van de zweep onmiddelijk teniet) Teugels los, zodat het paard kan lopen. Het paard niet proberen ineen rijden, alleen vlot voorwaarts-neerwaarts totdat het paard goed aan het been gaat.
Succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 21:18

Je eerste taak is om te zorgen dat je paard weer voor het been komt. Let er goed op dat je niet zelf gaat zitten knijpen. Laat je been los afhangen, en kom even kort in voor een hulp, vervolgens laat je weer los. Mijn trainer roept altijd "don't squeeze, give a little kick!'' Op die korte, zachte beenhulp moet ze onmiddellijk naar voor draven. Blijft ze zich zo opblazen, dan geef je er een flinke tik achter je been achteraan. Reageert ze daar weer niet op de juiste manier op, dan mag je haar best een keer een echte klap geven, teugels daarbij op een licht contact. Als ze naar voren vliegt beloon je haar met je stem en een paar halsklopjes, en rijd je voorzichtig terug in tempo. Zodra je weer draaft geef je onmiddellijk weer een korte beenhulp om ruimer te gaan draven. Daar moet dan ook weer direct een goede reactie op komen, anders herhaal je bovenstaand scenario nog een keer. Het maakt niet uit waar ze met haar hoofd loopt, en al sla je haar een paar keer de hele baan door bij wijze van spreken: ze moet naar voor! Dat is het aller belangrijkste voor zo'n jong paard: voorwaarts en op eigen benen. Anders heb je straks een paard dat totaal achter het been is en waarschijnlijk hartstikke scheef.

Vaak merk je, als je hier consequent in bent, heel snel verbetering. Merk je dat ze wel reageert maar ipv naar voor meer een reactie ''omhoog'' geeft, kom dan snel in met een 2e beenhulp. Dat onderscheid moeten ze ook leren maken.

Later werk je meer aan de verfijning van je hulpen, waarbij je altijd voor ogen moet houden: ''minimum input = maximum output'', in andere woorden: op een hele kleine beenhulp moet een hele grote reactie komen.

Leer jezelf af om harder te gaan drijven als je paard slecht reageert. Je moet niet harder drijven namelijk, maar effectiever!

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 21:05

Heel erg bedankt voor de tips! Maar hoezo sporen af? Is het beter om dan been te geven zonder spoor in dit geval?

Heeft iemand van bokt misschien ook weleens een paard gereden die tegen het been was/is? Hoe hebben jullie dit opgelost, en hoelang duurde het voordat het paadr weer aan het been was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 21:29

Hihi, Ojasper, een paard goed aan het been houden daar ben je dagelijks in je training mee bezig. Ieder paard probeert er tzt een beetje de kantjes vanaf te lopen. Dat gebeurt wanneer bijvoorbeeld jij je heel erg concentreerd op dat enen figuur of wanneer je je concentreerd op die letter om precies op Dat moment af te wenden. Soms is het maar een pasje waarbij je voelt dat ie eventjes traag wordt. Mijn paard krijgt dan meteen een klein tikje [onzichtbaar] met mijn been waarna ik mijn been meteen weer los af laat hangen, dan weet ie dondersgoed wat de bedoeling is.
Voor mij geldt tijdens het rijden dat ik het tempo 1 keer aan geef en dat hij dat zelf vast moet houden. Geef ik been dan moet hij naar voren, als ik hem opvang moet hij terug komen. Thats All *LOL*

Bony
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 22:12

Ik heb een pony die ook niet voor of aan (whatever) het been was. Achteraf gezien is mijn grootste fout geweest wat je hierboven ook al kon lezen maar dan dus andersom 'maximum input, minimum output'. Ik reageerde en niet snel genoeg en niet consequent genoeg wanneer hij niet (meer) voldoende reageerde op mijn been. En ging inderdaad meer drijven zonder duidelijk te maken dat ik op een 'lichte beenhulp' reactie wil. Uiteindelijk was ik doodmoe na een uur rijden en hij zeer verveeld! Toen ik me bewust werd waar de fout zat ben ik daarmee aan het werk gegaan (en nog steeds en hopelijk altijd). Op het moment dat ik opstap ben ik vanaf het eerste moment dat we rijden diegene die vertelt wat er gebeurd. Duidelijk been, geen of te weinig reactie evt. nog1x heel duidelijk been en bij geen reactie felle korte tik achter het been, bij reactie belonen. Heel erg veel herhalen in alle gangen en tussengangen en zo bewust blijven wanneer je been geeft en reactie wil! Daarnaast is het belangrijk dat je naar voren blijft kijken waar je heen wil, ikzelf heb de neiging om naar 'de reactie' te kijken en daarmee rij ik hem dan figuurlijk de grond in wat hem ook een stuk minder voorwaarts maakt. Dit dus de theorie in de praktijk vind ik het ook erg moeilijk met deze pony die niet uit zichzelf gaat lopen en zie de effecten als je de hulpen correct uitvoert maar het id ook duidelijk mijn training om de hulpen daadwerkelijk correct en consequent uit te voeren. Maar het been is nu niet meer het grootste probleem, succes.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 22:49

Faust was absoluut niet aan het been (nu ook niet echt schitterend , maar is al veel gebeterd en we werken er nog steeds hard aan) . Ik ging dan ook altijd meer drijven en dan ging ie in een sukkeldrafje. Ik rijd nu wel in een relatief kleine bak , maar dan nog moet hij op tempo lopen. (uitstrekken vraag ik dan uiteraard niet) . Iedere keer dat ie nu niet reageerd krijgt ie een tik , reageert ie nog niet een ferme knal!! Hij moet maar luisteren !!! Ik heb eens een tijdje gehad die ie niet meer op de galophulpen reageerde , dwz dat ie in galop viél , en niet aansprong.
En dat kwam dan ook mede doordat ie in draf niet aan het been was. Ik heb hem dus 15 minuten aan een stuk door laten draven en echt op een vrij snel tempo. (niet dat ie doodviel ofzo he!) En toen de ik daarna galop vroeg sprong ie meteen aan. Ik ben hier al vrij lang mee bezig (een klein jaartje) en het gaat steeds beter en beter. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 23:20

Hoi Ojasper,

mijn paard was (is !!) ook tegen het been, maar dan ook echt TEGEN!
Er was een tijd, dat hij zelfs bokte, op het moment dat ik hem een tikje achter mijn kuit verkocht, als hij niet goed genoeg reageerde... Extreme duivel

En dat belemmerde mij toch om hem weer een tik te verkopen.. En dat wist ie! Dus zijn reaktie werd steeds minder. Een circeltje dus, waar wij samen waren ingekomen. Ik steeds meer drijven met af en toe een tikje (waarbij ik mijn billetjes samenkneep in afwachting van zijn reaktie..), hij steeds minder voorwaarts en steeds luier reageren Slapen .... was niet leuk meer!

Heb les gehad om hiermee om te gaan; niet meer bang zijn voor zijn felle reakties op mijn zweepje, neem het risico van (in het ergste geval) erafvallen. Is mij dus ook een aantal keren overkomen... auw..maar heel snel had hij door, dat ik er niet meer van onder de indruk was en toch echt mijn zin doordreef..

Kuiten eraf. Licht aandrukken; geen reaktie? KLATS met zweep.! De eerste klap meteen voluit! en zorg dat teugels los zijn! Eerst vooruit, dan komt de rest. Als hij te lui reageert, meteen nog zo een klats eroverheen.
Klinkt niet leuk, maar werkte voor mij wel heel goed. Daarna ff nix met je kuit doen. ik moest ze zelfs afsteken.! en dit heeeeeel consequent herhalen. Geen ruis, zoals mijn instructrice telkens riep.

Na 2 lessen had ik het begrepen, en mijn paard ook. Nog steeds moet ik blijven opletten, maar gaat goed.
Het ligt echt aan mij, want als er anderen op mijn paard rijden, zie ik METEEEEEEEN dat flegmatieke weer terug.
Híj is het dus niet afgeleerd, maar wanneer ik erop zit, werkt hij voor mij. Omdat ik schijnbaar duidelijk genoeg ben.... Haha!

nu ben ik blij en hij is, voor mijn gevoel, is ook veel happy-er. Lovers
Hij weet waar hij aan toe is...

veel succes !
diana

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 11:33

Heel veel paarden zijn niet aan het been hoor, da's geen schande. Het is heel goed dat je de fout onderkent, dan kan je er tenminste iets aan doen. Het is ook een feit dat paarden die wel aan het been zijn, ook proberen te ontsnappen aan het werk, dus het is eigenlijk iets waar je constant moet mee bezig zijn, zoals Jippie reeds aanhaalde. Correct paardrijden is een kwestie van heel consequent zijn en het houdt ook nooit op ! Da's wat paardrijden zo boeiend houdt zeker ?
Succes !