voor de verandering een zadelvraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

voor de verandering een zadelvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 16:59

ik heb voor de gein eens op e-bay gekeken naar westernzadel maar nu heb ik een aantal vraagjes waarvan ik denk dat jullie mij daar vast het antwoord op kunnen geven
full qh bars ?? wat zijn dus die bars , heeft dat te maken met de breedte of lengte van het zadel?

rig12'swell4" wat houd dat in (wat is rig

oftewel wie legt mij nou eens uit hou een zadel in elkaar steekt (onderdelen) en welke onderdelen nou echt belang hebben voor de eventule pasvorm(voor je paard)
de seat snap ik inmiddels wel(toch niet zo blond Haha! )
en welke maten zeggen nou wat??

wie helpt mij het licht te zien qua westernzadels

groetjes sonja

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 01:23

Uhmm...ik weet wel dat full qh bars de breedte van de boom is Lachen
Je hebt namelijk bepaalde maten die met semi en full e.d. aan te geven zijn. Heeft dus niets met de breedte of lengte van het zadel zelf te maken.....wat het tweede betekent...al sla je me hartstikke dood Haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-02 03:30

nou ik zal je heel laten hoor(al die bloedspetters op bokt is ook zo slordig)

weet je toevallig ook hoe breed is??
of vraag ik nu weer te veel(#)

spotless

Berichten: 421
Geregistreerd: 12-09-02
Woonplaats: Bispgården, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 11:55

Kijk eens hier

www.westernstable.nl

Als je even naar beneden rolt zie je rechts een plaatje van een zadel. Als je daar op klikt krijg je een algemene uitleg over zadels en hun onderdelen.

Verder zijn er nogal wat onderwerpen geweest waar dit uitgebreid wordt besproken.... *LOL* Probeer eens een zoekopdracht.

Succes

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 12:35

Zoals Xono aangaf zegt het woord full of Qh of semi QH iets over de breedte van de boom, maar dan weet je meteen nog niks, want het zijn geen standaard maten. Wat de ene fabrikant een QH boom noemt, noemt de ander een Semi. Mijn Billy Cook heeft volgens het officiele registratiepapier (ja ja, dat krijg je d'r bij) een QH tree, maar ik denk dat 'ie voor de gemiddelde quarter toch echt te smal is. Daarnaast gaat het niet alleen om de breedte, maar ook om de 'hellingshoek' van de zijkanten van de boom.
Daarom is een zadel kopen zonder het op je paard te passen simpelweg niet verstandig, tenzij je alle maten van de boom kunt opvragen (en dan bedoel ik ook álle maten) en je ook precies weet wat de maten van de boom moeten zijn zodat jouw paard het past.

Ik zou het niet doen, tenzij je je het kunt veroorloven om de gok te nemen, óf tenzij je een Ortho Flex zadel koopt, want die zouden zich aanpassen aan aan de rug (maar voordat ik zo'n zadel ga kopen wil ik dát dus eerst voor 200% zeker weten!)

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 12:58

Citaat:
Mijn Billy Cook heeft volgens het officiele registratiepapier (ja ja, dat krijg je d'r bij) een QH tree, maar ik denk dat 'ie voor de gemiddelde quarter toch echt te smal is


Zoals eerder gezegd is er dus geen standaardisatie in boom-maten, ze kunnen per merk (of geen merk Haha! ) sterk verschillen.

De smalste is de Quarterboom (jawel)
De middelmaat is de 'semi'
De breedste is de 'full'
Sommige merken hebben het over een full-QH, dat is een modenaam en voegt alleen maar meer onduidelijkheid toe.

De boombreedte heeft te maken met de vorm van de ribbenkast.
Een volle ronde ribbenkast met een platte rug heeft een 'full' nodig, terwijl een dravertje met een zeer ovale ribbenkast een 'quarter' nodig heeft.
De meeste paarden passen aardig onder een 'semi'.

Verder heb je te maken met hoe breed het zadel op de schouders is (de gullitwidth). Voor een quarterboom ligt dit tussen de 5"en 6", een semi is tussen de 6,5" en 7,5" en een full vanaf 8".
Per merk kan dit veel verschillen, want de uiteinden van de voorkant kunnen recht naar voren staan (goedkoper zadels) en zullen dus snel knellen op de schouders.
Bij de betere merkzadels zijn die 'flares' iets naar buiten gericht en hebben de schouders dus meer bewegingsruimte.
Probleempaarden zijn dus paarden met een ovale ribbenkast en brede schouders (arabieren) of brede paarden met smalle schouders.

Verder zie ik heel veel zadels waar de brug(fork) haast (of op) de schoft ligt. Je moet minimaal 2 vingers tussen de schoft en het zadel kunnen krijgen. Het is heel belangrijk dat de ruggegraat over de hele lengte vrij van druk is.

Ik weet niet wat er met 'rig' bedoeld wordt, misschien de 'rigging' (plaats waar de tiestrap voor de buikriem komt te hangen). Dit kan 'full' zijn of 5/8 of 7/8 (= iets meer naar achteren).

Als je me de link van Ebay geeft kan ik er waarschijnlijk meer over vertellen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 13:13

Mijn Billy Cook is full QH...maar heb geen registratiepapier...heb hem niet nieuw gekocht.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-02 23:20

nou het is niet de bedoeling om het te kopen , ik heb namelijk geen paard om het op te "gooien", maar ik wil me er gewoon is in verdiepen, dan weet ik tenminste ook waar jullie het over hebben(hihi), ik wil begin komend jaar een paar "orientatielessen" western nemen om te kijken wat het nu eingeliojk echt is en om te kijken of ik ook voor val
ik heb tot nu toe altijd recreatief en dressuurmatig gewoon engels gereden en het is wel leuk maar volgens mij niet prcies wat ik wil.
dus wie weet