alleen een buitenbak, wat doen jullie in de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

alleen een buitenbak, wat doen jullie in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 17:57

Ik rij nu op gras maar krijg een buitenbak, hoe rijden jullie???
En wat doen jullie als t vriest , rijden, losgooien in wei, wandelen???
En met sneuuw???
Alvast bedankt, groetjes Monique.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 18:11

Als het buiten niet glad is, gewoon buitenrijden. Zijn echt maar een paar dagen per jaar dat ik het niet vertrouwd vindt om naar buiten te gaan. Met ijzel bijvoorbeeld. Heb ook in de sneeuw veel buitengereden.

lottiey
Berichten: 181
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 18:16

je kan maar soms echt neit rijden, en als het veel regend en de bak is goed gedraineerd kan je bijna het hele jaar gewoon rijden behalve bij vriezen, dan ga ik wandelen of pakken we de trailer en huren wij een binnen bak, ook handig

Katja
Blogger

Berichten: 42176
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 18:18

Las ik mijn bak goed sleep blijft hij de hele winter goed. Alleen sneeuw is een probleem.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 18:21

Wij hebben geen binnenbak en geen buitenbak. Ik rij nu op de loolaan zelf...asfalt dus, ik gallopeer op het gras. Maar dat is na vandaag denk ik ook afgelopen, ik ging net galoperen en het was keihard.

Meestal blijf ik gewoon op het asfalt rijden, of buiten. Behalve als er teveel kinderen beginnen met vuurwerk, dan blijf ik liever op de loolaan. Met ijzel rij ik ook niet, met sneeuw wel

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 18:29

Ja wij hebben ook alleen een buitenbak...waarschijnlijk met het vriezen word hij weer te hard,dan rijden we er niet in,maar verder gewoon wel,en naar buiten...of ernaast.. het maakt mij allemaal niet uit Tong uitsteken Of gewoon een dagje stil laten staan als het echt niks is.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:21

Wij hebben ook alleen een buitenbak en de eigenaar gaat de bak dus 3 keer op een dag slepen, dan blijft ie wel goed. Alleen met ijzel en sneeuw ga ik niet rijden, dat is veelste gevaarlijk/glad

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:23

gooi heel veel zout in je bak en trek hem dan een paar keer en blijf hem dan 2x in de week trekken en af en toe zout erbij gooien. zo werd dat bij mijn stal afgelopen jaar gedaan en de bak bevroor niet

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:32

zo werd het op mijn oude stal idd ook gedaan, maar nu hoor ik weer daqt al dat zout slecht is voor de bodem en voor de hoeven van je paard...
Losgooien doe ik wel, tenzij het erf te glad is om veilig bij de bak of wei te komen.
IMO voelt een paard zelf wel wat ie wel of niet kan doen. Ik gooi ze dus los, en dan mogen ze het lekker zelf uitzoeken.
Rijden, als de bak erg hard is een beetje stappen, veel figuren enzo. Als ie tenminste niet hobbelig is

lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 22:05

In de winter ga ik 3 keer per week naar de manege met binnenbak en daar betaal je een vast bedrag per maand voor.
Als je in dat ritme zit gaat dat prima,ik ga vanaf november.
Rond oud en nieuw zie je mij geen buitenrit maken i.v.m. vuurwerk.
Als het gaat vriezen en het wordt glad en gaat sneeuwen dan mogen ze wel naar buiten maar als de grond echt hard is,geven ze wel aan dat het niet prettig is en dan heb ik bij de stal een paddock gemaakt met beton wat je kan ontruimen en daar kunnen ze zowieso even lekker naar buiten.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30610
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 22:08

Ik stap met Taran in de bak als hij bevroren is. En draf als het kan. Verder kan ik heel het jaar gewoon buitenrijden. Met vorst is het weleens moeilijk, want ben niet iemand die graag buitenrijd met Taran. Dus dan maar stappen en losgooien.

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 00:02

Wij hebben een stapmolen dat wordt gestrooied, als de losgooibakken te hard zijn en er is veel ijs ..dan stap ik met haar aan de hand om te voorkomen dat ze een blessure krijg door frisheid.
Ons rijbak wordt goed onderhouden! dus kunnen wij wel blijven rijden, en op het erf wordt ook gestrooied om te voorkomen dat de paarden uitglijden.

Zag een incident vorig winter.. toen gingen 2 mensen met hun paarden wandelen op het fietspad om te laten grazen, en hun paarden waren toen uitgegeleden i.v.m. het gladheid.. gelukkig liep het goed af.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 01:19

in de winter baal ik!!
zomers last van horzels, voor en najaar regent het superveel, in de winter vriest het!!
leuk hoor alleen een buitenbak!

mag wel zo vaak ik wil in een binnenbak gaan rijden, maar ja dan moet de auto er wel zijn om de trailer te kunnen trekken!kan hem moeilijk achter mn brommer hangen!!

maar heb 2x per week les in een binnenbak, verder als het niet te hard is, longeer ik of rij ik ff of beide.(ligt er aan hoe vervelend hij is)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 03:14

Stef, ik kan me niet voorstellen dat de bodem er slecht van wordt. Dat de hoeven slecht worden van zout kan ik me wel enigszins voorstellen, maar dan spuit je die toch gewoon even af na het rijden?

Katja
Blogger

Berichten: 42176
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 17:52

XoNo schreef:
Stef, ik kan me niet voorstellen dat de bodem er slecht van wordt. Dat de hoeven slecht worden van zout kan ik me wel enigszins voorstellen, maar dan spuit je die toch gewoon even af na het rijden?


Als je een bodem met bv houtchips hebt dan gaan die rotten door het zout. Verder houdt de bodem meer vocht vast waardoor je ook steeds weer moet strooien.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 18:02

Ik rij dan in de all-weater-buitenbak.
We hebben 2 buitenbakken, maar 1 is niet all-weater.

In de all-weather buitenbak staan nooit plassen en kun je vaak redelijk goed rijden. Meestal is de grond niet hard ofzo. We controleren dat wel altijd even.

De weg naar die buitenbak toe is een ander verhaal Scheve mond ...We lopen er meestal maar naar toe, met het paard aan de hand, om uitglijden te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Gaby op 08-12-02 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

amberiwan
Berichten: 223
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 18:22

wij hebben aleen een buitenbak er staat soms wel een klein plasje in maar dan is ie nog goed te rijden in de winter als het gaat vriesen
dan strooien we de bak en het terein word ook gestrooit

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 18:45

ik heb dus alleen de wei om in te rijden, best wel balen
Dus het is altijd afwachten of ik eventjes kan rijden of niet..

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 18:54

Katja schreef:
Las ik mijn bak goed sleep blijft hij de hele winter goed. Alleen sneeuw is een probleem.


same here

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 18:58

In de voorgaande jaren ging ik wandelen, en een beetje zonder zadel het bos in. Maar dit jaar ga ik een maandkaart halen, zodat ik in de binnenbak kan van de manege, dat is stukkke beter!

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 19:15

ik rijd gewoon met wind en weer in de buitenbak. we hebben wel een mini binnenbak maar daar is amper in te rijden. onze bak heeft goede drainage en een super bodem . die wordt niet snel zo hard. vandaag was bijv. de grond van de wei en bos kei en kei hard maar de bak dus niet... daar kun je gewoon in rijden

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-02 20:05

Bedankt!!! Ik ga ook bij de rijvereniging met binnenbak lessen, 2 keer per week, maar meer kan niet want ik moet er met de trailer heen, ik heb vandaag Monika gelongeerd op t gras en met Bjorn een buitenrit je gemaakt. Maar wat is beter een harde of zware bak en rijd er iemand van jullie op gras???En ook als het (licht) vriest, het longeren ging nml. wel, was wel een beetje hard maar ik denk zelf dat rijden ook nog wel kan, wat vinden jullie??? MIjn bak komt in t voorjaar.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 23:13

de bak is bij mij getrokken dus stappen en rustig draven kan wel. anders loop ik buiten, rijd ik buiten of gooi um los in de bak. of mennen zonder karl;)

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 09:59

ik rijd buiten en huur af en toe de binnenbak bij ons in de buurt. 15 naar toe stappen half uur daar rijden en weer terug stappen.
ik doe meestal een half uur. liever 2 x een half uur dan 1x een uur.

op het harde doe ik alleen stappen en sommige stukjes (alleen als het helemaal vlak is) draven. verder draaf ik gewoon over het asfalt

germie

Berichten: 25924
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 10:38

Nu is de buitenbak ook te hard, dus dan rij ik maar 1 of 2 keer in de week, alleen binnen dus. Buitenrijden doe ik zowieso eigenlijk al nooit. Als het sneeuw, en het heeft gevroren, dan rij ik in het land. Verse sneeuw is niet glad, en het klontert ook niet als het paard geen ijzers heeft. DAt is gewoon heerlijk. Galop doe ik meestal alleen op een recht stuk of niet, maar stap en draf en wijken doe ik wel. ER moet dan wel zo'n 20 cm sneeuw liggen, anders voelte ene paard die harde bevroren klonten grond nog wel en dan zou je een zoolkneuzing kunnen krijgen.
OP een vlak stuk weiland stap ik ook nog wel eens als het gevroren heeft. sTappen is ook rijden.