Paard gooit met z'n hoofd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-01 11:05

Hallo!!Nadat mijn paard enige tijd stil heeft gestaan vanwege luchtproblemen, ben ik weer begonnen met het rijden op te bouwen.Maar wat doet hij nu? Hij gooit of ze hoofd omhoog als ik druk geeft op de teugels, of hij gaat met zijn hoofd naar beneden en gaat scheve 'bekken' trekken.Nou vraag ik mij dus af wat dat zijn kan.Zijn tanden zijn 2 maanden geleden nog bijgevijld, dus dat kan volgens mij niet.Ik hoop niet dat hij ergens pijn heeft. Wie weet raad?
groetjes Mirte


favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 13:28

Misschien dat je hem eerst even moet longeren met de slof, niet te strak natuurlijk, want hij is niet veel meer gewend.Of ga naar het bos en zie of hij het dan nog doet. Heb je de bakstukken van het bit wel even lang? Of zit het bit aan de ene kant hoger als de andere kant?
Geef hem van te voren iets lekkers, zodat hij wat beter schuimt. Een appeltje wil wel eens helpen.
Succes

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 16:09

Hoi Mirte,
Heb je al wat geprobeerd. Of is hij al weer wat rustiger in zijn hoofd?

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 16:37

Misschien heeft ie pijn in zn rug. Of misschien past het zadel niet goed. Meestal is zo'n reactie een reactie op pijn.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-01 17:00

Hij gooit nu nog steeds met zijn hoofd.Met zijn bit is volgens mij niets mis en hangt het recht.Hij doet het trouwens niet continue, soms loopt hij wel ontspannen.Volgens mij moet het zadel gewoon passen, ik heb het al twee jaar.Kan hij gewoon aan het irriteren zijn?Of een gevoelige mond?Zo ja, wat zou dan een zacht bit zijn?Ik heb nu een dikke watertrens.Thanks!!
Mirte

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 18:41

Ik ken 3 paarden elk met een andere reden die met het hoofd gooien;

De eerste is ooit licht hoefbevangen geweest op de voorhoeven, is van de ijzers af gehaald en had bij inname van te veel eiwit last van die hoeven, dus weer op ijzers + zooltje en prima, plus niet te veel extraatjes geven.

De tweede, gaat met haar hoofd gooien zodra ze beneden tempo loopt, zolang ze goed voorwaarts gereden word heeft ze er weinig tot geen last van.

De derde, heeft een stofallergie, vooral met stoffig en warm weer raken de neus en ogen geirriteerd van het stof en die gaat schudden, oplossing veel buitenrijden...zoveel stof vermijden en ze verkopen ergens speciale stofkapjes (in Engeland) geloof ik.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

gillian

Berichten: 4412
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 22:51

heeft ie niks in zn oren wat irriteerd?
misschien zit het tussen de oren: na dat luchtwegenprobleem heeft ie misschien zoiets van "als ik nageef, krijg ik zo'n vervelend gevoel in mn keel en daar heb ik niet zo'n zin in".
bijgezet longeren,wil misschien wel eens helpen.
ff over het rijden:hoeveel druk zet je op je teugels??!!
want met teveel druk komt ie in verzet, tegen de hand.
probeer om dit op te lossen met je benen.
je trekt je paard namenlijk niet in de krul maar je rijdt hem met je benen naar de teugel toe.
zorg dat je paard eerst voor je benen is en geef dan pas een beetje weerstand met je hand.
ik denk dat je deze vraag misschien beter bij het rijtechnische gedeelte had kunnen stellen.
iiv succes met je probleempje!!
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 17:17

Hoi!
Nou, eigenlijk rijd ik alleen maar met losse teugel! Omdat hij last had van z'n luchtwegen is het verstandig volgens de dierenarts om hem niet gebogen te laten lopen.Daarom is het juist zo gek.Ik denk eigenlijk nu zelf dat hij korte teugels niet zo accepteerd.Als ik namelijk de teugel iets meer op maat neem gaat hij gelijk met z'n hoofd de lucht in of zwaait met z'n hoofd.Ik kijk het nog even aan, anders raadpleeg ik toch een dierenarts denk ik.
Bedankt in ieder geval voor de reacties!
groetjes, Mirte


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers