wanneer heeft een paard het koud?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

wanneer heeft een paard het koud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 20:39

Ik lees net dat er paarden nu onder weet ik veel hoeveel dikke dekens staan. Jamaica (geschoren) staat onder een 250 grams deken, en hon (ook geschoren) onder een 200 grams.
Van beide heb ik niet het idee dat ze het koud hebben. Hals, oortjes, allemaal niet koud. Ze zijn alert, vrolijk, etc etc, tonen gewoon als gezonde pony's.

Maar als ik nu lees over ongeschoren pony's of paarden die onder minimaal 400 grams staan, heb ik zoiets van, ben ik nou gek???

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:46

deze vraag heeft er van de week nog opgestaan... voel maar aan de basis van de oren, als het daar koud is heeft je paardje het koud

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 20:51

yep, zal ff kijken naar die andere vraag trouwens, had ik niet gezien.
Anyway, de oortjes zijn niet koud.
Maar toch staan ze in vergelijking met andere paarden maar onder hele dunne dekentjes als ik het zo lees.
Wie is er nou gek dan???

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:59

stef, ookal waren de oortjes wat koud, dat maakt niets uit. Het is juist normaal. Na werk of iets dergelijks horen ze pas warm te zijn:)

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 21:26

stef schreef:
Maar toch staan ze in vergelijking met andere paarden maar onder hele dunne dekentjes als ik het zo lees.
Wie is er nou gek dan???


het ligt er gewoon aan hoe dik je je paarden in de vacht wil hebben...
jij hebt ze in een dekenmodel geschoren, als je dan een dikke deken oplegt blijft het haar wat er nog is dunner, als je er een minder dikke deken oplegt dan wordt het haar daar iets dikker en heb je ook de kans dat je nog een keer moet gaan scheren omdat ze op de kale plekken ook vacht aan gaan maken.

mensen die hun paard niet geschoren hebben en al erg vroeg zijn begonnen met dekens moeten er nu dikke dekens opleggen aangezien ze al zo vroeg begonnen zijn.
als je je paardje hebt geschoren en hij stond daarvoor al met deken moet je zo wie zo veel dekens opgooien, als je paardje niet onder de deken stond en je scheert hem hoef je er niet belachelijk veel op te gooien

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 21:28

ze stond onder deken voordat ik haar schoor, onder dezelfde deken zelfs.
Ik zal het nog stugger vertellen. Bij ons op stal staat nog een haflinger. Deze is in oktober gekomen. Toen was ze geschoren. Beestje staat zonder deken op stal. Zielig? Achterlijk? nop, beest heeft nergens last van

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 21:36

Toscar staat met een winterdeken en blijft dit
vorig jaar heeft hij hem pas in december opgekregen (kreeg hem in december, meteen met deken begonnen) en heb hem dun in de haren weten te houden *ietsje dikker als zomers, maar nog wel gewoon glad in de haren*
Deze winter heb ik er alleen wel een losse regendeken overheen, aangezien de deken niet meer waterdicht was.

ze hebbe het echt niet snel koud...
en het ligt ook aan het paard, de een is een koudkleum wat betrefd de ander (netzoals mensen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 21:43

stef schreef:
Maar als ik nu lees over ongeschoren pony's of paarden die onder minimaal 400 grams staan, heb ik zoiets van, ben ik nou gek???


Ik rij redelijk intensief waarbij ik mijn paard snel in het zweet rij. Zijn vacht hou ik zo kort mogelijk zodat hij snel al het lichaamsvocht kan verdampen en geen kou vat. Hij heeft een dikke deken omdat ik absoluut niet wil dat hij vacht gaat ontwikkelen.
Het is dus ook maar net afhankelijk van hoe je met je paard bezig bent en wilt zijn.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 21:49

stef schreef:
Maar als ik nu lees over ongeschoren pony's of paarden die onder minimaal 400 grams staan, heb ik zoiets van, ben ik nou gek???

ik scheer niet en probeer op deze manier de vacht ontwikkeling tegen te gaan.
Laatst las ik een topic dat jij misschien nog een keer moest scheren, de extra vachtontwikkeling die je parden hebben ligt eraan dat ze het niet warm genoeg hebben en daardoor toch graag dikker in de vacht komen. dit is een natuurlijke reactie. ze hoeven het dan misschien niet koud te hebben. maar hebben wel behoefte aan meer warmte.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 00:06

stef schreef:
Ik zal het nog stugger vertellen. Bij ons op stal staat nog een haflinger. Deze is in oktober gekomen. Toen was ze geschoren. Beestje staat zonder deken op stal. Zielig? Achterlijk? nop, beest heeft nergens last van


als de stal warm genoeg is, dus geen tocht of wind zou dat best kunnen... maar ik zou het persoonlijk niet doen.
meron stond toen hij geschoren was (begin januari) onder een 400 grams deken met een wollen zweetdeken eronder

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 03:21

Ben het met Marjolein eens. Bud is ook niet geschoren, en heeft een 400 grams deken op. Inderdaad om vachtontwikkeling tegen te gaan. Ik bedoel, net als wat Marjolein zegt, jij zal Jamaica ook niet voor de gein voor de 2e keer scheren, komt ondat ze weer te dik in haar vacht komt, wat volkomen normaal en natuurlijk is.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 14:10

Mijn pony heeft het vorig jaar ook geschoren overleeft onder een 150 grams en dan kwam hij wel elke dag buiten en hij staat in een buitenstalletje, dit jaar heeft hij een 300 gramms, maar hij is trouwens wel helemaal geschoren.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 14:51

Flair wordt een teddybeer als ik haar alleen onder een 200 grams zet de hele winter. Ze heeft nu sinds gisteren een 400 grams met een regendeken eroverheen op. Daarvoor stond ze met een 300 grams en de regendeken en daarvoor met een 200 grams+regen.

Flair heeft nu echt nog een zomervachtje omdat ik vroeg ben begonnen met dekens en daarom heb ik haar nu met die kou onder een dikke deken, ze kreeg het ook koud onder de 300 grams Verward

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 16:14

paarden hebben een behaagelijkstemeperatuur, dit is een temperatuur die van -30 tot 30 loopt, binnen deze temperatuur kunnen ze zichzelf op temperatuur houden, dit betkenend niet dat dit prettig voor ze hoeft te zijn, hier gaat het wel om bij ongeschoren paarden

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 16:31

Den staat ook onder een 200 of 250 grams deken. Al denk ik er wel over om hem nu met 2 dekens naar buiten te gooien. Dan vind ik het toch wel een beetje koud.