[NH] NH-les(Parelli) Hard? Jullie mening gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

[NH] NH-les(Parelli) Hard? Jullie mening gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 18:35

Vandaag hebben Marcelli Parreli en ik (Franci Parelli) Tong uitsteken onze tweede NH-les van Lynn en Marjan gehad. Het ging erg goed en was heel leerzaam. Cheyenne maakt veel vooruitgang, we hebben zelfs al de circling game in draf gedaan (zonder bokken dit keer!!). Ze had wel even een flinke aanvaring met Lynn en hij heeft haar toen behoorlijk aangepakt *zwiep met leadrope en flinke rukken aan het halster). Het zag er wel even zielig uit Huilen en er kwam ook meteen veel commentaar van de omstanders, maar ja......volgens mij is dat nou ook precies zo in de natuur. Het leiderpaard zal ook zo reageren nietwaar? Dus zielig kan je het dan eigenlijk ook niet noemen. Cheyenne was daarna namelijk weer hartstikke braaf en deed alles netjes en werd daar weer heel erg voor beloond. Andere mensen zeiden: "Ja, logisch, dat doet ze nu uit angst". Maar is dat dan erg? Angst is een natuurlijke emotie, die paarden in de kudde/ natuur onderling ook hebben. Angst is ook echt een noodzakelijke emotie..."ken uw plaats in de kudde". Misschien moet je het ook meer 'ontzag' noemen.

Wat vinden jullie? Is die 'harde' aanpak nou zielig of niet? Is het niet zo: beter eenmaal hard aanpakken en daarna niet meer, als een leven lang klooien met zweepjes en sporen en hulpteugels (eigenlijk veel zieliger)???


prompter

Berichten: 10912
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 18:43

Tsja..... ik heb regelmatig "echt" Parelli-les, van de enige echte Nederlandse Parelli-instructeur, en die heeft mijn paard nog nooit hard aangepakt! Is ook nergens voor nodig, wanneer een paard iets niet snapt moet je het hem gewoon duidelijker uitleggen, en niet hard gaan worden... mijn merrie is al zo angstig, die zou hier alleen maar banger van worden Boos! , en mijn instructeur voelt dat feilloos aan. Angst is een hele slechte leermeester....

Extremely rare and Beyond Compare

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 18:47

Ok. Lynn heeft dus zelf les van Parelli gehad in Amerika en zal wel weten wat hij doet. Wanneer het paard op een gegeven moment 'over je heen rent' omdat hij schrikt, moet je daar toch iets mee. Eerst een flinke ruk aan het halster en daarna met de leadrope haar weer naar de plek gedreven (niet slaan dus) waar ze wegsprong. Maar als zij dan weer op die plek de fout ingaat dan moet hij nog duidelijker zijn en dat lijkt dan heel 'hard'.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 18:51

De enige echter nederlandse Parelli instructeur is toch echt Eddy Modde...
je moet namelijk een instructeurscursus volgen wil je instructeur kunnen worden. Ik heb ook eens een clinic als actieve toeschouwer mee gemaakt level 2 (Lichman) en ik heb nog niet eerder mee gemaakt dat er gebruik van angst werd gemaakt.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

prompter

Berichten: 10912
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 18:53

't Is jouw paard, jij bepaalt van wie je les hebt, maar het feit dat je het hier vraagt duidt er toch op dat je ook twijfelt! Lynn is nooit verder gekomen dan Level 1 heb ik op zijn website gelezen, dat kun je al in 6 weken halen, maar je kunt dan nog absoluut geen lesgeven... Denk goed na wat je wil en tot hoever je wil gaan, gewoon kritisch blijven en "ho" zeggen tegen je instructeur als je vindt dat hij te ver gaat!

Verder wens ik je wel veel plezier, want als het allemaal lukt (en je ontspannen met alleen een touwhalstertje buiten kunt rijden) dan is het wel verschrikkelijk leuk! Maar er gaat echt niets boven het "echte Parelli-werk", echt waar!

Extremely rare and Beyond Compare


Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 18:58

Ik twijfelde niet tijdens de les, maar pas daarna toen een paar mensen commentaar gaven.....Enne, dat angst was hun woorden, niet de mijne. Lynn heeft het over het natuurlijke kuddegedrag (lichaamstaal). En daar gaat het toch ook om? Paarden zijn toch ook hard als het nodig is? Zijn paarden uit de kudde dan ook niet voorzichtig bij de leider door duidelijke (harde) lichaamstaal?

Lynn is geen officiele instructeur, dat weet ik. Hij heeft daar bewust voor gekozen, omdat het anders veel geld kost en erg commercieel wordt.
Laatst bijgewerkt door Franca op 07-12-02 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 19:00

Wat vraagt die Eddy Modde voor een les? Knipoog Als het mij niet bevalt kan ik eens vergelijken met hem evt.

prompter

Berichten: 10912
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 19:38

Dat kun je het beste aan Eddy zelf vragen: eddy.modde@parelli.nl

Je krijgt altijd antwoord. In ieder geval veel plezier op je NH-zoektocht!

Extremely rare and Beyond Compare

Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 19:48

Ik heb de clinic van David Lichman (Level 2) ook gezien en als ik het mij goed herrinner werd er toen een paar keer een paard hard geraakt met de carrotstick, zodat het paard naar zijn baasje ging (dit was los, dus zonder leadrope)

Een leiderpaard in de kudde haalt ook uit naar een ondergeschikt paard als die iets doet wat hij niet wil. De volgende keer laat het ondergeschikte paard het wel uit zijn hoofd om het leider lastig te maken. Waarom??....

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48197
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:04

Ik heb ook les van Lynn en Marjan... en ze hebben Banjer ook wel eens wat harder aangepakt.... ik stond met kromme teentjes... ik dacht eerst ook dat Banjer alleen uit angst luisterde...

Het meest verbaast was ik toen Banjer daarna met haar hoofdje naar beneden naast Lynn ging staan... en dat ze lekker even hebben staan kroelen... Lynn had duidelijk gemaakt aan Banjer dat HIJ de leider is, dat Banjer op HEM kon vertrouwen... en dat deed ze dus ook...

Lynn liet alleen merken dat HIJ de baas was, en niet Banjer.... nu moet ik wel zeggen dat Banjer geen standaard paardje is... maar toch... moet je voor de gein eens opletten wat paarden onder elkaar doen in bv. de wei... dat gaat er echt wel wat hardhandiger aan toe...

Ook ik weet dat Lynn geen officiele Parelli-instructeur is... dat maakt niet uit... hij is nu tenminste nog betaalbaar.. en even voor de duidelijkheid: Lynn en Marjan werken NIET onder de naam van Parelli.... voordat dalijk daar weer een rel over losbarst....

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 20:17

Ja, precies. Angst kan je het niet noemen wat Lynn bereikt met zijn (volgens anderen) 'harde' aanpak. Ik denk dat je het meer moet zien als 'ontzag'. De gehele les ging vandaag super met Cheyenne...ik was zooo blij! En dan wordt dat gevoel verpest door een aantal mensen die commentaar geven op die 3 seconden dat Yen even door Lynn terecht werd gewezen. Natuurlijk is het prima als je kritisch kijkt, maar als je naar de achterliggende gedachten kijkt (natuurlijk paardengedrag) dan weet je wel waarom Lynn zo handelt.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:24

Volgens mij zegt parelli zelf in een van zijn video's:
wees nooit liever tegen je paard dan een ander paard tegen jou paard zal zijn, En wees ook nooit harder tegen je paard dan een ander paard tegen je paard zou zijn..

Van verschillende Amerikaanse forums heb ik begrepen dat Parelli zelf paarden die koste wat het kost dominant willen zijn zelf ook duidelijk (dus met kracht) aanpakt. Maar altijd onder het motto: wees niet harder tegen je paard dan een ander paard tegen je paard zou zijn....

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 20:27

Nou, ik denk ook dat ik nooit harder dan dat zou kunnen zijn......Knipoog Ik ben een softie namelijk Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48197
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:28

met andere woorden: Lynn weet dus precies waar hij mee bezig is...

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 20:33

Hihi, ik geloof het ook Lachen

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 23:28

Citaat:
Wat vinden jullie? Is die 'harde' aanpak nou zielig of niet? Is het niet zo: beter eenmaal hard aanpakken en daarna niet meer, als een leven lang klooien met zweepjes en sporen en hulpteugels (eigenlijk veel zieliger)???


Hiermee ben ik het wel eens, beter 1 x goed duidelijk zijn en duidelijk je eigen grenzen aangeven dan nonstop vechten en steeds maar weer niet overtuigend overkomen.
Wat je les betreft, ik denk dat het heel moeilijk is om hier op deze manier een mening over te vormen. Iets dergelijks moet je met eigen ogen zien en meemaken, je moet het paard wat beter kennen en de situatie goed kunnen overzien voordat je een oordeel kunt geven. Als jij er geen slecht gevoel bij had dan zit het denk ik wel goed, wat anderen er ook over zeggen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 14:12

dat hangt er vanaf wat er met hardaanpakken bedoeld word.
ik heb het liever over concequent aanpakken. als ik iets vraag wil ik antwoord. soms moet je het wat duidelijker vragen of doe je zelf iets fout.
soms moet je een dominant paard wat duidelijker maken dat jij de leider bent.
rukken aan een halster vind ik persoonlijk niets. ik zelf doe het zelde.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 17:28

Ik ben er zelf bij geweest (marcelli parelli) en vond Lynn niet te hard. Hij heeft haar even goed aangepakt en daarna was ze hardstikke braaf.
Op het moment dat een paard niet luistert en te dichtbij komt moet je even hard zijn.Het gaat tenslotte om je eigen veiligheid en 400 kilo bovenop je is geen pretje. En nadat hij het even goed duidelijk aan Cheyenne had gemaakt dat hij de baas is en niet zij, toen was ze hardstikke braaf en deed alles voor hem. Daarna is hij ook naast haar gestaan en heeft haar even flink geknuffeld. En was er absoluut geen sprake van angst bij Yen, maar wel van respect. En daar draait het allemaal om!
En mensen moeten altijd wat te zeiken hebben. Het is nooit goed....
Iedereen heeft altijd commentaar overal op, wordt ik af en toe een beetje moe van.
En zolang wij er een goed gevoel bij hebben en Cheyenne vooruit gaat, liever en braver wordt,niet meer van plan is boven op ons te springen als iets eng is moeten we er gewoon mee doorgaan. En als wij dan straks Cheyenne met onze lichaamstaal van alles kunnen laten doen, dan lachen we al die zeikerds lekker uit Haha!

Ik vond het leuk dat ik er was Knipoog

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 00:01

Reactie van een kenner:

" Quit thinking like a human and start thinking like a horse!"

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 00:23

Citaat:
Reactie van een kenner:

" Quit thinking like a human and start thinking like a horse!"


Amen !

prompter

Berichten: 10912
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 19:04

Tsja, ik wil toch ook nog wel een stukje van Pat Parelli neerzetten Knipoog Knipoog Knipoog :

"You should not start telling a horse what to do until you have proven to him that you are friendly and you have gained his confidence. Invest in proving to your horse that you are trustworthy and have only friendly intentions".

Uit Level 1, les 1, the friendly game.....

Extremely rare and Beyond Compare

Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 19:16

En wie zegt dat Lynn dat niet verteld/doet? In het stukje van Franca staat álleen iets over de aanvaring (en dat het daarna super ging.) maar NIET wat hij daarvoor had gedaan.

In het stukje van Smithsgirl kun je eigen ook lezen dat Banjer Lynn compleet vertrouwde en geheel ontspande:
Citaat:
Het meest verbaast was ik toen Banjer daarna met haar hoofdje naar beneden naast Lynn ging staan... en dat ze lekker even hebben staan kroelen... Lynn had duidelijk gemaakt aan Banjer dat HIJ de leider is, dat Banjer op HEM kon vertrouwen... en dat deed ze dus ook

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 20:27

promptertje schreef:
Tsja, ik wil toch ook nog wel een stukje van Pat Parelli neerzetten Knipoog Knipoog Knipoog :

"You should not start telling a horse what to do until you have proven to him that you are friendly and you have gained his confidence. Invest in proving to your horse that you are trustworthy and have only friendly intentions".

Uit Level 1, les 1, the friendly game.....


Oh, maar dat heeft Lyn zeker weten gedaan. Meteen bij aanvang van de les en natuurlijk ook heeel vaak tussendoor. Na bijna iedere oefening doet hij een beetje friendly game en laat hij Cheyenne nadenken over de stof.

De aanvaring met Cheyenne was doordat Cheyenne bovenop hem wilde springen toen ze schrok. Wanneer het je eigen veiligheid betreft moet je op zo'n moment wel duidelijk zijn naar het paard toe. Toen ze daarna weer braaf was werd ze via de friendly game weer uitvoerig beloond door Lynn.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 14:08

Ik heb Lynn ook wel eens aan het werk gezien. Een paard met een dun touwhalstertje om keihard (en dat overdrijf ik echt niet) aan zijn hoofd rukken vind ik weinig met NH te maken hebben. Eerder met je woede afreageren omdat het dier niet doet wat je van hem verlangt (in het geval wat ik gezien heb). Een paard een klap of een schop verkopen is eerder duidelijk als paardentaal lijkt mij.
Laatst bijgewerkt door Mieke op 11-12-02 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48197
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 14:36

Mieke... jij maakt mij niet wijs dat jij nooit aan je paard loopt te rukken.... en dan heb ik het nog niet eens over het rijden met bit....

Zie een eerdere reactie van mij... Lynn weet echt wel waar hij mee bezig is...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 3 bezoekers