Een Thiedeman-teugel!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Een Thiedeman-teugel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-02 20:39

Hoi!

Kan iemand, mij vertellen (iemand die al eens met een Thiedeman)-teugel gewerkt heeft, of er al wat over gehoord heeft) of dat het iets goed is, of wat er slecht aan is, of weet ik veel wat? Ik was naar iets op zoek als hulpmiddel om een paardje aan de teugel te leren rijden, maar ik wou iets zoekenk, wat het paard niet forceert om naar beneden te gaan (geen rekker, slof,...) en toen zag ik dat, het lijkt me wel iets interessants, want daarbij is het de ruiter die het moet doen, terwijl het paard als het echt te hoog komt met zijn hoofd, lichtjes gecorrigeerd word, maar niet zoiets dat het paard dwingt om naar beneden te gaan,...

Kan er iemand (liefst met ervaring, of iemand die iemand met ervaring kent of erover heeft horen vertellen) mij aub helpen???

Dankje!!! Groetjes,
Eske

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 21:10

Thiedeman is, voor zover ik het heb begrpen, een combinatie tussen martingaal en slof. Het zorgt tot een bepaalde hoogte voor dat je pony/paard het hoofd niet te hoog kan doen, maar doordat het riempje vanaf de benen door het bit naar de teugel loopt zorgt het ook voor aan de teugel lopen.
Ik vind het persoonlijk een minder prettige hulpteugel, maar ja, ik heb zowiezo niets met hulpteugels...

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 21:28

Een thiedeman werkt niet zo heel erg straf in.
Het rijdt wel veel makkelijker dan een slofteugel, je hebt wat minder in je handen.
Je kan ook proberen met een stiek te rijden (sorry, weet iemand misschien nog de echte benaming?? die is me even ontschoten.. Het is zo'n ding wat ook boven zijn hoofd langs gaat)
Dat rijdt heel makkelijk, je heft weinig in je handen en kan je paard installen waar je maar wil.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 21:39

Waarom wil je een paard leren aan de teugel te rijden? Het beestje moet nageven! Maar dat komt wel, normaal gesproken ook zonder hulpteugels.
Ik ben dus zeker niet voor een hulpteugel, maar gebruik zelf de Thiedeman. Ik heb eerst met de martingaal gereden, is een fijn ding, maar mijn pony krijgt er een onderhals door. Toen ben ik met een Thiedeman gaan rijden in mijn prive-lessen. Mijn pony is namelijk erg sterk en anders heb ik soms niets te zeggen over hem. Maar hij geeft soms wel na en dan niet. Dus ik rijd hem er niet door aan de teugel!
Ik zal als ik jou was het zeker zonder proberen, en even aan je instructrice vragen wat die vind!!
En een elastiek of halsverlenger waar Bettine het over heeft vind ik eigenlijk helemaal niets, maar meningen verschillen.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 22:37

Zie voor info hierboven, maar ik vind een thiedeman niet fijn. Het werkt niet vooral niet buiten, want ik had mijn paard nog niet onder controle hij kon zijn hoofd nog brengen waar hij wou.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 23:09

blancatje schreef:
_/-\o_ Hoi!

Ik was naar iets op zoek als hulpmiddel om een paardje aan de teugel te leren rijden, maar ik wou iets zoekenk, wat het paard niet forceert om naar beneden te gaan (geen rekker, slof,...) en toen zag ik dat, het lijkt me wel iets interessants, want daarbij is het de ruiter die het moet doen, terwijl het paard als het echt te hoog komt met zijn hoofd, lichtjes gecorrigeerd word, maar niet zoiets dat het paard dwingt om naar beneden te gaan,...

Eske


Waarom een hulpteugel om een paard 'aan de teugel' te leren lopen? Een paard dat lekker voorwaarts wordt gereden door een ruiter die z'n handen stil houd, en zelf netjes zit, zal op den duur zelf gaan nageven (dat versta je denk ik onder 'aan de teugel' ?) en ontspannen gaan lopen.

Als jou paardje z'n hoofd te hoog doet moet dit toch ergens door komen denk ik, zou eerst eens kijken waardoor dit komt, misschien (ik wil hiermee dus niet beweren dat het zo is) werk je iets te hard in met je hand om d'r 'aan de teugel' te krijgen? Of heeft ze last van d'r mond/rug?

Goed de Thiedeman:
Ik ben zelf ook zo'n anti-hulpteugel persoon Knipoog Toch heb ik ermee gereden, maar dan om een pony die langs de weg nog wel eens d'r hoofd in de lucht gooide en vervolgens ging racen, beter onder controle te kunnen houden, dus zeker niet om d'r naar beneden te rijden, daar bestaat namelijk geen goede hulpteugel voor, omdat dat simpelweg niet kan, een hulpteugel kan namelijk niet drijven Knipoog

Inmiddels rij ik daar ook al een hele tijd niet meer mee, is niet meer nodig.

Samengevat, als je een hulpteugel zoekt om je paard naar ontspanning te rijden kan je zoeken totdat je een ons weegt.

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 00:06

Eigenlijk ben ik het eens met Liesje4ever, maar als je echt een vriendelijke hulpteugel wilt, kan je beter een halsverlenger kopen, want bij de thiedeman heb je ook het gevaar dat je je paard/pony te kort gespt, en aangezien jij je paard/pony zooooo graag "aan de teugel" wilt rijden is dit een gevaar!!!!

Groetjes Zilly

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 00:40

Ik heb de afgelopen 3 weken met Thiedemann gereden (2 x per week) en het bevalt mij prima. Maddox is een paard wat heel veel trucjes kent om onder de begrenzing van je hand uit te komen en met de Thiedemann wordt dit voor mij iets makkelijker. Op het moment dat je paard nageeft is de werking van de Thiedemann nul. Pas op het moment dat hij zijn hoofd omhoog doet, voelt hij meer druk dan normaal.
Ik rij dus 1 x in de week zonder Thiedemann en sinds ik er mee rij is hij dus die ene keer zonder ook beter nageeflijk.

Nu ga ik het weer afbouwen (steeds iets losser zetten) en straks haal ik m er weer af.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 02:01

Zoals al gezegd is, het komt allemaal vanzelf! Je moet het niet te veel en te snel gaan willen.
Als je alleen met thiedeman wilt gaan rijden om hem naar beneden te krijgen, zou ik het niet doen...

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 09:07

een thiedeman werkt alleen maar als je erg hard trekt en dat wil je denk ik juist niet bereiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 09:14

Ik denk dat je met je instrukteur eerst moet gaan uitzoeken waar het probleem ligt.

Ik rijd ook met thiedemann. Mijn paard is heel erg sterk in zijn hals. Vroeger is hij met martingaal gereden en had daardoor een hele sterke onderhals ontwikkelt.

Zelf heb ik nooit met slof of martingaal gereden. De onderhals is nu volledig weg, maar sterk is hij nog steeds. Ik dwing hem niet naar beneden, maar zonder gooit hij zijn hoofd omhoog, drukt zijn rug weg en maakt zich heel erg sterk. De thiedemann is voor mij een hulpmiddel en op het moment dat hij gaat nageven, werkt de thiedemann niet meer in.

De neiging om zijn hoofd omhoog te gooien en te gaan scheuren in de bak om onder het werk uit te komen, kan ik ook op deze manier onder controle houden.

Buitenrijden zonder thiedemann durf ik absoluut niet aan. Hoofd omhoog, geen enkele verbinding meer, geen stuur meer en knallen maar.

Ik heb een paard dat ontzettend kan drammen en ik heb niet de kracht om voldoende druk uit te oefenen. Ik ben vrij licht van gewicht en heb heel erg weinig kracht in mijn handen. Als hij 10 min. zijn kont tegen de kribbe gooit, ben ik al uitgeput.

Ik ben ook tegen hulpteugels als het niet nodig is, maar soms kun je gewoon niet anders. Ze zijn niet voor niets uitgevonden.

Voor het gebruik van de thiedemann sprong hij door de teugels met halthouden was ik een halve baklengte verder, gooide zijn sterke hals gewoon in de strijd

Met lekker voorwaarts, voldoende drijven en lichte druk en ophoudinkjes gaat het nog niet. Mijn paard is altijd goed voorwaarts, maar heeft ook een uitgebreide truckendoos.

Volgens mijn instrukteur kan ik hem niet verpesten met de thiedemann. Het hoofdstukje 'gehoorzaamheid' is nog niet af. Hij laat mij voortdurend voelen hoe sterk hij is als hij gewoon geen zin heeft om mee te doen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 10:51

sjakie schreef:
een thiedeman werkt alleen maar als je erg hard trekt en dat wil je denk ik juist niet bereiken


Verward Dat klopt niet helemaal hoor Sjakie....

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 14:01

Is het om Blanca aan de teugel te rijden??
Ik zou het zonder proberen hoor Es!! En zeker als je alleen maar in de vakantie komt.

Ik denk niet dat een Thiedeman echt helpt om "aan te teugel" te rijden , dat moet je zelf doen. Het helpt alleen als je paard het hoofd hoog houd. Maar als ze het hoofd relatief laag houd, dan werkt de Thiedeman niet, dus dan krijg je haar ook niet aan de teugel op die manier.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 16:26

Met een thiedemann leer je je paard niet aan de teugel lopen!!!. Zorgt er alleen voor dat je paard zijn hoofd niet te ver omhoog brengt (of te ver naar voren)

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 18:47

Ik ben het helemaal met liesje4ever eens
Ik ben ook anti hulpteugels. Een paard wordt inderdaad niet aan de teugel gereden, een paard komt vanzelf op teugel omdat ie ontspannen is, dus eerst lekker voorwaarts-neerwaarts en het op teugel lopen komt vanzelf. Wanneer je paardje echter zijn hoofd echt in de lucht gooit en het op een lopen zet kan je best een stootteugel gebruiken (van de bitringen tussen de benen naar de sangel). Daardoor blijft het hoofd automatisch laag en een laag hoofd is een rustig paard (dit heeft iets te maken met stoffen die vrijkomen in de hersenen) en met een rustig paard kan je makkelijker rijden. Naarmate het beter gaat kan je de stootteugel dan weer weglaten.
Als dat niet het geval is heb je gewoon goeie instructie en veel geduld nodig !
Succes !

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:58

Hallo,

Ik denk dat je met een verkeerd idee naar een hulpteugel zoekt. Om je paard aan de teugel te leren lopen heb je geen hulpteugel nodig. Leer hem eerst eens mijn zijn neusje in het zand te lopen.

Een thideman is een teugel die je aan de teugel klikt dus je hebt alleen de gewone teugel in je hand. Is handig als je op de hulpteugel gaat hangen, maar je kunt hem niet loslaten als je de hals weer wilt verlengen. Als je met een hulpteugel wilt gaan rijden zou ik dit onder goede begeleiding doen. Liefst tijdens privé les. Dan krijg je de volle aandacht en goede uitleg.

Succes ermee!!

Masja

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 21:14

Hoi!

Bedankt voor jullie reacties! Maar ik denk dat er een aantal zijn die niet goed begrijpen wat ik juist bedoel,...maar dat maakt niet uit!

Maar ze loopt totaal niet met haar hoofd te hoog ofzo. En moest dat het geval zijn, dan zou ik zelf het probleem ook wel kunnen uitzien, daar heb ik geen instructrice voor nodig,... En ik vind dat je geen eigen paard waardig bent als je er niet genoeg vanaf weet,... maarja, das mijn idee,...

Maar in elk geval,...ik wil alleen weten of jullie er tevreden over zijn,... Want tegen een rekker, slofteugel,... ben ik SUPER TEGEN!!! Want dan DWING je het paard. En dat wil ik zeker niet doen! Want dat is ook de bedoeling niet,... maar ik moet mijn paard rijden, zodat ze meer rugspieren gaat kweken, en dat ze haar achtehand er mooi onder rijdt,... Maar daar ben ik n u volop mee bezig, en eerlijk gezegd,...het lukt best wel,... ik ben heel tevreden over haar! (Altijd al geweest hoor Knipoog Maar ik las eens in een boek over hulpteugels, (ik ben er tegen, maar er raadde iemand mijj aan een slofteugel te gebruiken, ik ben daar SUPER tegen, maar wou toch nog eens nalezen in boeken wat ze daarover schrijven,... in elk geval schrijven ze er niet veel goeds over, maar toen zag ik een THiedeman staan (daar had ik daarvoor nog niets over gehoord, ik had het al wel eens gezien, maar ik wist niet hoe het heette,...) En daarom wou ik dus even weten wat jullie erover vinden!!!

Bedankt IEDEREEN die erop gereageerd heeft!!! Super bedankt! Nu weet ik er wat meer over!!!

Super veel groetjes!!!
Eske
PS, je mag gerust nog reageren hoor! Als je nog iets weet over een Thiedaman! Zeg gerust!

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 21:39

Okee... hier nog ff een berichtje van mij!!!

Ik rijd op een haflinger... op hem ben ik was echt met aan de teugel/ nageven enzo begonnen! Hij wou eerst ook niet komen... Ik heb ook een tijdje een thiedeman gebruikt... Ik zou het niet weer doen om een pony naar onderen te rijden!!!! *LOL* Ik heb hof dus een tijdje met thiedeman gereden... als ik dan een x zonder ging kwam ie voor geen meter naar onderen... begin ik me weer wat te ergeren want 'hij doet het anders wel'! Ik heb op een gegeven moment de thiedeman eraf gehaald en heb daarna niet weer met gereden!!! Haha!

Eerst had ik van iemand dat maniertje van doordrammen... Van mijn instructrice (heb ik nu niet meer les van!!!) Als ie niet kwam ging het af en toe al snel op een beetje zagen en over enzo... Bokkertje heeft me een paar x geholpen....! Veel met de stelling rijden enzo....als ie dat goed doet hem wat aanvragen en dan komt ie veel gemakkelijker!!!! Dit is zo bij Hof maar ook wel bij een andere pony('s)!!!!!!!!!!!!!!

Dit heb ik van bookertje:
Vraag wat stelling... in het begin mag je hem wel wat meer doorvragen... als ie goed loopt wat beginnen te kneden enzo... dan komt Hof wel wat naar onderen!!! Haha!
Laatst ook: ik hoefde maar een beetje te kneden en hij kwam naar onderen... bleef daar ook mooi zonder te hangen of wattan ook!!! *LOL*
(nu heeft ie dat ie als ie naar onderen loopt dsat ie opeens iets ziet, terwijl er niks is, zodat ie weer even naar boven kan!!!)

Maar dat heb ik wel met hof door de stelling en veel figuren enzo rijden gekregen.... met het doordrammen is het nog nooit zo goed gegaan als nu!!!! Haha!

Als je de thiedeman gebruikt om je pony beter te houden, in de bak of buiten, dan vind ik het wat anders maar om het naar onderen te rijden... nee...! Knipoog

En gaat het nu al wat beter met je pony??? Hou ons op de hoogte he?! Knipoog Tong uitsteken


Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 17:33

blancatje schreef:
Want tegen een rekker, slofteugel,... ben ik SUPER TEGEN!!! Want dan DWING je het paard.


Voor de zoveelste keer ... met een slof dwing je het paard niet naar beneden als je hem goed gebruikt!!!! Ik rijd faust met slof he, en hij komt helemaaaaaaaaaaaal niet altijd goed aan de teugel en gebruikt z'n achterhand niet altijd even goed (ook wel mijn fout, weet ik wel). Dus kom bij mij nooit af met te zeggen dat je een paard naar beneden DWINGT , want mits goed en correct gebruik is dat helemaal niet zo. Je paard "aan de teugel rijden" moet je zelf doen, want er bestaat geen enkele hulpteugel met drijvende kuit ... En alleen zo gaat je paard z'n rug en achterhand gebruiken en dus aan de teugel lopen.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 18:58

Nou ja, dus toch zonder hulpteugels verder blancatje, goedzo, succes ermee!

Faustie laten we maar geen discussie beginnen over de slofteugel, aan die discussie komt volgens mij geen einde Haha! Knipoog

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 19:11

Zouden we niet Liesje4ever? We kunnen er anders een nieuwe topic van maken Lovely ? (of is dit onderwerp al genoeg aan bod gekomen, ben nog niet zolang een bokker). Ik vind het echter zeer belangrijk om de gevaren van een slof te blijven benadrukken. Teveel paarden worder ermee "mishandeld" Sorry Faustie! Ik begrijp nog steeds niet waarom je een slofteugel zou nodig hebben om een paard zijn achterhand te laten gebruiken ! De slof verstrekt de hulpen dus het is niet meer uitnodigen, het is dwingen, of je het nu wil of niet. Ik weet wel dat een goed ruiter minder schade zal aanbrengen dan een minder goed ruiter, maar het blijft dwang, het blijft forceren, want je gebruikt hem toch omdat het zonder ofwel niet gaat, ofwel niet snel genoeg gaat. Indien het zonder gaat zou je hem niet gebruiken. De kunst is het paard zijn achterhand laten gebruiken zonder dat je hem hiertoe dwingt. Je moet je paard zover krijgen dat hij spontaan, omdat je het hem op de correcte wijze en met de juiste voorbereiding vraagt, uit zichzelf doet omdat hij het prettig vindt, omdat hij er klaar voor is, omdat hij het aankan. Dit kan een tijdje duren want de ontwikkeling van de spieropbouw die een paard nodig heeft om de achterhand onder te brengen gaat niet over 1 nachtje ijs. Dit moet geleidelijk aan gebeuren. Niet teveel ineens vragen, net zoveel tot het paard net niet in opstand komt, net zoveel als hij kan verwerken, maar wel zonder dwang !
En als jou paard met de slof ook niet over de rug komt gebruik je hem inderdaad zo goed als niet, maar dan kan je hem beter gewoon weglaten en het zonder proberen blijft mijn mening. Het paard gaat er zich toch altijd op vastzetten (zeker als hij met zijn hoofd omhoog loopt). De druk die je uitoefend op de mondhoeken (en zo onrechtstreeks op de rug) is veel hoger dan wanneer je zonder slof zou rijden. Probeer aub eens zonder en vooral met veel geduld, wees met kleine vooruitgangen tevreden en je zal versteld staan van het resultaat !

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 20:06

kenomaxbe schreef:
Teveel paarden worder ermee "mishandeld" Sorry Faustie! Ik begrijp nog steeds niet waarom je een slofteugel zou nodig hebben om een paard zijn achterhand te laten gebruiken!

Ik snap jullie standpunt wel hoor, echt dat doe ik!!! Ik doe geen slofteugel aan om z'n achterhand eronder te rijden, dat moet ik met mijn been doen. Ik doe een slofteugel aan omdat ie anders met z'n hoofd in de lucht zit te lopen. Maar ik trek zijn hoofd niet omlaag, als hij komt is dat uit vrije wil. De slof bij bij is dus eigenlijk hetzelfde als een Thiedeman, werkt alleen in als z'n hoofd te hoog komt. Maar aangezien bij faust geen Thiedeman ligt , gebruik ik dat ... (nu heel bokt op m'n bok dat ik dat dan toch gewoon moet kopen ...!!!!)

Citaat:
En als jou paard met de slof ook niet over de rug komt gebruik je hem inderdaad zo goed als niet, maar dan kan je hem beter gewoon weglaten en het zonder proberen blijft mijn mening.

Helemaal mee eens!!!! Als ie zijn hoofd niet meer omhoog doet is het BYEBYE slof!!! (ben trouwens als bezig het af te bouwen)

Sebito
Berichten: 54
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 21:43

Kwaliteit van het rijden houdt op waar het leer(!)-werk begint..........

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 22:39

Sebito schreef:
Kwaliteit van het rijden houdt op waar het leer(!)-werk begint..........


Dat is eigenlijk wel waar ja ... spijtig ... Maar het gaat nu eenmaal niet anders.

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 23:02

Blancatje, als ik het puur en alleen over de hulpteugel heb, vind ik het een fijne hulpteugel. Hij werkt in op het moment als het moet en zodra het paard na gaat geven staat de thiedeman buiten werking. Ook een voordeel dat je hem op een vaste stand hebt staan en niet zoals een slof helemaal door kan trekken. Maar je kan hem wel vast zetten op verschillende standen. Zolang je er niet afhankelijk van wordt en weet waarom je het gebruikt met een goede reden is het een prima hulpteugel.