Iedere winter opnieuw hoesten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Iedere winter opnieuw hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 12:24

Mijn merrie hoest iedere winter wel een periode. De rest van het jaar is er niets aan de hand. Vanmiddag komt de DA dus maar weer! Longetjes luisteren e.d. en weer aan de medicijnen.

Ik heb het met homeopatie geprobeerd, dat hielp in eerste instantie wel, maar het hoesten kwam toch weer terug. Dan maar weer de paardenmiddelen...

Iemand een idee waarom ze dit elke winter opnieuw heeft? Hoe zou ik dit kunnen voorkomen, extra vitaminen of zo toedienen in dit jaargetijde?

Ze staat trouwens overdag altijd buiten, dus frisse lucht genoeg.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 12:44

Staat ze op stro? Voer je hooi? Als ze een stofallergie heeft is twee weken gewoon hooi genoeg om ze weer aan het hoesten te krijgen, ook al lopen ze overdag buiten. Vertel wat meer over de omstandigheden; staat ze onder dekens of wintervacht? Veel sport/wedstrijden dus daardoor veel stress, andere stressoorzaken? enz.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 12:52

Ik had het probleem ook met Luitenant. Ik hield het nog redelijk onder controle met Hoestmix van Simicur. Verder wist ik het ook niet meer. Had nl geen zin om hem elke winter vol te stoppen met medicijnen en met die hoestmix ging het goed.
Luit had het als het kouder werd en vochtiger, had niets te maken met stress, dekens of wintervacht.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 12:55

Ja ze staat op stro, het hele jaar door. Ze krijgt geen hooi maar kuilgras. Ze staat onder dek en heeft niet echt een flinke wintervacht. Nat wordt ze zelden tijdens het werk, het is niet zo'n zweter. Ik rij geen wedstrijden met haar, dus stress in die zin zou niet kunnen.

Het is iedere winter raak, wel in verschillende maanden, vorig jaar eind december, nu begon het eind november, het is ook wel eens in februari geweest.

Ik denk wel dat ze ooit een verkoudheid heeft gehad die men verwaarloosd heeft, haar luchtwegen zijn nl. niet helemaal 100%, dus wat allergie zal zeker een rol spelen.

Ze heeft trouwens nooit koorts of zo als ze hoest. De vorige keren waren het de voorste luchtwegen, ben benieuwd wat er vanmiddag uitkomt. Het hoesten lijkt nl. erger dan voorgaande jaren.

ardnas
Berichten: 30
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 15:24

Mijn paard hoest rond deze tijd van het jaar ook, in de zomer eigenlik nooit. Niet op stal, maar wanneer ik ga rijden in de eerste 15 min. Ze hoest dan een paar keer en daarna is het over. Een paar jaar geleden had ik er ook een DA bij gehaald, inderdaad luisteren, prikje, poedertje en ± honderd piekies. Het effect was... helemaal niets. Misschien komt het wel doordat ze van stal de (warmere lucht) ineens de buitenlucht inademt (koude lucht), waardoor de luchtwegen beginnen te prikken.
Ik weet nu gewoon dat ik dit kan verwachten in de wintermaanden, zodra ze ook op stal begint met hoesten is het natuurlijk een ander verhaal. Dan zou ik de DA wel weer laten komen. Lips are sealed

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 16:27

Is de ventilatie op stal voldoende? Ook al staat ze de hele dag buiten. De hele nacht namelijk wel weer binnen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 16:35

Zou ze een stofallergie hebben dan is 's nachts het stro meer dan voldoende om de allergie flink op gang te houden.......Fab hoef ik echt niet op stro te zetten, dat gaat binnen twee weken fout, met hooi idem dito! Die staat nu al jaren op krullen, ze krijgen altijd kuil of natgemaakt hooi, daarmee gaat het perfect!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 09:31

Mijn Haflinger hoest ook, zodra hij hooi en stro heeft. Helaas kunnen we eigenlijk geen andere strooiel als stro hebben, mijn ouders willen dat niet, want is niet als mest voor op het land te gebruiken.
Hooi blijf ik ook gewoon geven, kuil kunnen we hier in de buurt niet krijgen, en dat moet te snel opgevoerd worden met 2 pony's.
Het hoesten komt echt alleen in de winter, dus bij hem is het gewoon het stof. We zoeken wel altijd iets om te geven tegen het hoesten.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 14:19

Mijn paard heeft ook vaak last van hoesten. Na alles geprobeerd te hebben (antibiotica, ventip. etc etc werkt niet afdoende, dus krijgt hij niet meer) heb ik goede resultaten met dagelijks knoflook, foenegriek en af en toe een kuurtje met echinacea (etos, 5 ml. per dag ca 20 dagen) en daarna na paar maanden herhalen. Door de slobber doe ik 8 druppels met heet water (1l) van homeovet.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 08:30

aanvulling: door de slobber doe ik dagelijks 8 druppels EUCALYPTUS van homeovete (eerst in het hete water en dan door de slobber). Het woord EUCALYPTUS was weggevallen, sorry!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-02 10:44

Bedankt voor jullie reacties. De DA is vrijdagmiddag geweest en zoals ik al dacht was het deze keer veel erger dan de voorgaande jaren. Toen waren het de voorste luchtwegen en nu zat het veel dieper.

Dus heeft ze antibiotica en Ventipulmin gekregen en mocht ze zowiezo even een dag of drie helemaal niet aan het werk, daarna wat stap en beetje draf. Maar goed, alles is bevroren dus rijden zit er deze week helemaal niet in.

Ik heb nog even gevraagd hoe het kan dat Kaminka elke winter een paar weken hoest, maar dat kon ze ook niet echt verklaren. Ze is gewoon wat gevoelig op de luchtwegen en daar uit zich snel een probleem.

Mocht Kaminka deze hoestperiodes vaker of langduriger krijgen, dan vond ze het wel raadzaam om haar van het stro af te halen, nu vond ze dat nog niet nodig omdat Kaminka daar normaal gesproken helemaal geen last van heeft. Het zijn maar een paar weken in het jaar dat ze hoest, verder nooit.

Foenegriek vond ze wel aan te raden om het hele jaar te geven, dus dat ga ik maar weer doen. Ik zit inderdaad ook te denken aan echninea voor de weerstand.

Ventilatie in de stal is goed, nu met dit vriesweer staat de deur wel dicht, dat is op zich natuurlijk jammer, maar ja. Bevroren waterleidingen is ook niet alles.

Ik kreeg van de DA nog de tip om de spuiten antibiotica wat warm te maken voor het toedienen, dat zou het wat makkelijker maken, anders is het net kauwgom. Dat scheelde inderdaad, normaal gesproken werkte Kaminka zo'n klodder meteen haar mond weer uit, nu ging dat wat moeilijker. Evengoed belandde er wel weer wat op de grond, maar goed, dat heb ik door haar eten weten te moffelen, gecamoufleerd met wat honing anders trapt ze er ook niet in... Frusty