Wie heeft er ervaring met slipjachten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Wie heeft er ervaring met slipjachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 00:15

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die wel eens een slipjacht hebben meegereden.
Hoe gaat dit ongeveer in zijn werk?
En wat vonden jullie van de hindernissen?
Welke eigenschappen moet jezelf en je paard hebben om mee te doen? Hoe vond je het om mee te doen?

Vertel me er alles over! Haha!

Ik ga namelijk (als het doorgaat) over 2 weken meedoen aan een slipjacht met Mercurius. Het is iets compleet nieuws voor ons beiden daarom vraag ik om jullie reacties/ervaringen.


cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 00:29

Ik heb jaren geleden de Hubertus jacht gereden in Someren, pfff dat was niet nix.
De 1e keer was ik dus eigenlijk niet voorbereid op hoe zwaar dat eigenlijk was, en ik had een paard die niet te houden was buiten...

enfin, je gaat dus achter de mannen in de rode jasjes aan, die volgen de meute honden weer en je MAG ze niet voorbij, maar je komt dus bij slootjes, hekjes smalle doorgangen en bijzonder zwaar terrein, alles in behoorlijke vaart....en met heel veel andere galoperende paarden, je paard goed onder controle hebben is wel een vereiste.
Tussendoor heb je meerdere stops waar je even op adem kan komen met een schnapps Haha! dit alles te paard natuurlijk, voor je het weet ben je weer in volle gang.

Wij raakten de groep kwijt omdat mijn paard niet over een sloot wilde, tja en toen waren wij dus eerder bij de plaats van de "kill" dan de rest...

Leuke ervaring en ik heb het nog een keer gedaan daarna, maar toen vond ik het welletjes.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 02:13


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 02:24

Met de Hubertus jacht in Someren heb ik ook een paar keer meegedaan. Ik vond het een fantastische ervaring maar je moet je paard er wel goed op voorbereiden want een flinke conditie is toch wel nodig.

De runs kunnen flink hard gaan maar we hebben ook wel eens meer dan 10 minuten stilgestaan onderweg omdat de honden het spoor bijster waren. Die drank is wel lekker om warm te blijven maar je moet wel recht op je paard aan zien te komen Haha!

Een groom mee met dekens is toch wel echt nodig onderweg.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 14:30

Met dit koude weer denk ik eigenlijk niet dat de jacht doorgaat... En dat vind ik dan niet zo heel erg. Gisteren had ik tijdens het rijden al bijna geen gevoel in mn vingeers door de kou. En dat was nog maar binnen

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:10

Ik zou je adviseren om eerst een keer te volgen, gewoon in de auto dat je ziet wat je kan verwachten. Ik rijd al 4 jaar een jachtpaard en ben al naar honderden jachten geweest om te groomen, maar ik vind het heel onverstandig om te gaan jagen als de ruiter en het paard onervaren zijn. Het paard loopt wel mee met de groep, dat is het probleem niet altijd, maar het gaat er af en toe echt ruig aan toe. Het komt vaak genoeg voor dat er veel te veel mensen op een kluitje over een sloot gaan en er wordt af en toe gejakkerd... daar moet je paard tegen kunnen.
Als je het toch eens wil doen ga dan met iemand mee als introducee zodat diegene jou aanwijzingen kan geven en je iemand hebt om op terug te vallen. Maar first of all, bekijk het maar eens vanuit de auto Lachen


Nog even je vragen proberen te beantwoorden:
Hoe gaat dit ongeveer in zijn werk?
Een jacht duurt zo'n 3 a 4 uur. Er zijn 3 runs, daartussen is een stop van ong een kwartiertje waarbij alleen gestapt wordt. Tijdens een run is het veel galopwerk, het ligt er ook een beetje aan of je voor of achterin rijdt. Van te voren is er door de sliptrekker een spoor uitgezet, dat volg je. Er zitten sloten, heggen, hekken etc als hindernissen in. Soms een grift (watertje)

En wat vonden jullie van de hindernissen?
Ligt helemaal aan de jacht. Sommige jachten kan je bijna langs alle hindernissen op, andere moet je ze nemen om het spoor te volgen. Sloten springen vereist een aparte techniek.. de zwaarte van de hindernissen ligt ook (en voornamelijk) aan de bodem. Is die drassig dan zijn sloten erg gevaarlijk omdat de paarden aan alle kanten wegglijden.

Welke eigenschappen moet jezelf en je paard hebben om mee te doen? Absoluut koelbloedig zijn, zowel jij als je paard Knipoog Je moet niet bang zijn voor snelheid en goed in kunnen schatten of je op je hielen gaat worden gereden en hoe je het beste aan kan rijden. Je paard moet zichzelf een beetje kunnen redden op de sprong en niet zo over de zeik zijn dat ie zichzelf voorbij rent.

Hoe vond je het om mee te doen?
Vanwege bovenstaande feiten rijd ik alleen mee in de auto en dat vind ik net zo fijn Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 15:02

Nu je dat allemaal zegt weet ik het zo net nog niet...
Ik ben een paar weken terug gevraagd om eens mee te gaan als introducee. Toch ben ik bang dat Mercurius met dit weer iets (te!) fris is. Bij de jacht waar ik in mee zou rijden kun je overigens altijd langs de hindernissen heen.
Toch denk ik niet dat ze de jacht met dit weer door laten gaan. De uiterwaarden waar ze meestal langs gaan staan namelijk gedeeltelijk onder water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 15:39

Ik zou het advies van laura ter harte nemen. Ik heb zelf een klein jaar jachtpaarden getraind en gegroomd. Het gaat er soms werkelijk erg ruig aan toe en er breken geregeld armen en benen.
Het probleem is dat de meeste deelnemers niet zulke beste ruiters zijn. Bovendien wordt er niet alleen tijdens de stops maar ook tijdens de runs flink gedronken. Dat leidt nog wel eens tot onveranwoorde situaties waarbij ruiters met 10 tegelijk een sloot over willen springen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 16:42

Ik ken mensen die behoorlijk kunnen sturen maar NOOIT meer een jacht ingaan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rainer en 64 bezoekers