Hulpmiddelen... KAN het nog zonder????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Hulpmiddelen... KAN het nog zonder????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-02 22:28

Ik zit gigantisch in tweestrijd op het moment:
Ik ben net aan het trainen met een jong, onervaren paard wat alles nog moet leren.
Nu heb ik wekelijks les op een manege, maar dit zonder mijn paard ivm het ontbreken van de luxe van een trailer. Afgelopen woensdag had ik opeens een trailer kunnen regelen, dus ik met mijn paardje richting manege. Mijn instructeur conludeert tijdens de les dat mijn paard gigantisch op de voorhand loopt, en niet haar rug en achterhand gebruikt. Dit weet ik al lang, ik ben ook net bezig met haar, en ik wil eerst haar soepel laten sturen en overgangen maken, voordat ik haar wil verzamelen. Niet alles tegelijk. Mijn instructeur klom op een gegeven moment op mijn paard, om haar voorwaarts-neerwaarts te rijden, zodat ze over haar rug gaat lopen. Paard hevig in verzet, puur omdat ze deze hulpen nog niet snapt.
Nu gaf de instructeur mij als advies om de komende 3 weken te rijden met draw-reins, daarmee vraag je het hoofd naar beneden (samen met je benen), zodat ze leert over haar rug te lopen.

Mijn probleem: Ik geloof ten eerste heilig in de kennis van mijn instructeur, ik zie ook paarden lopen die op deze manier zijn ingereden, niets mis mee. MAAR: Ik vraag me af ik wel meteen naar dit hulpmiddel moet grijpen: Je krijgt wel sneller resultaat met draw-reins, maar zonder dit hulpmiddel moet je toch ook een eind kunnen komen? Dat ik haar hoofd met mijn benen nog niet naar beneden krijg, is dat niet gewoon een kwestie van geduld en veel oefenen en vooral volhouden? Ben ik nu anti-hulpmiddel, of hoe zit het nou?
Of moet ik gewoon niet zeuren?
Als mijn instructeur vertelt hoe draw-reins werken en waarom ik ze moet gebruiken, klinkt het allemaal heel logisch en voor de hand liggend...maar toch...... Frusty

Een paard heeft nergens om gevraagd.....


DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 22:36

Volgens mij hebben we dit gegeven niet al te lang geleden ook al eens behandeld
[WN] voor het eerst op Powell...

Ook hier waren de meningen verdeeld, ik ben er iig tegen.
Als je het naar beneden lopen wilt bespoedigen en op een goede manier de rugspieren/achterhand trainen kun je IMO beter longeren met een pessoa.
Naar beneden trekken heeft niets met trainen te maken, maar met het kweken van gefrustreerde paarden. Verdrietig
Een jong paard moet eerst met de balans van zichzelf en de ruiter om leren gaan, voor je aan verzameling kunt gaan werken.

Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-02 22:47

Ja, dat bedoel ik nou: Op een gegeven moment was hij ook met haar zeer kleine cirkels aan het rijden, hij stopte opeens, en mijn paard was 'dronken', en de weg kwijt. Zolang ze daar niet stabiel in is, moet ik ook geen verzamel-toestand van haar verwachten... aan de andere kant: als ze nú al gigantisch op de voorhand loopt, en ik doe daar nu nog niets aan, wordt het dan straks niet veel moeilijker om het paard anders te laten lopen? Wat eerst?????

Een paard heeft nergens om gevraagd.....

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 22:55

Met longeren kun je het paard de achterhand laten ontwikkelen en gebruiken dmv overgangen te laten maken. Onder het zadel moet het eerst zijn balans vinden.
Als de balans er is kun je gaan werken aan verzameling. Op deze manier zul je het langste plezier van je paard hebben.
En hoef je niet zo snel te grijpen naar hulpmiddelen, die daarna ook weer afgeleerd moeten worden. Knipoog

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 11:13

ik ben het helemaal met sugar eens ik heb in de zelfde situatie gezeten met mijn merrie die ook nog eens last van een humeur heeft op zijn tijd . Ze wilde ook niet omlaag en mijn toenmalige intructrice zou het wel even voordoen. Longeren met "bijzetlijntjes"om het zo maar even te noemen......gevolg Koko volledig in de stress uiteindelijk rechtovereind klapt zowat achterover (met lijntjes en al kon haar hoofd dus geen kant op doen) trekt instructirece dwars door de bak om vervolgens heft hele hoofdstel stuk te trekken aan de omheining
Ik had hier zo'n enorme spijt van en vooral was ik kwaad dat ik niet naar mijn eigen gevoel had geluistert. instructice was niet meer welkom
Nu heb ik een andere instructrice en die was totaal niet bezig met naar beneden rijden....dat komt vanzelf wel zei ze laat haar eerst maar lopen en en dan zoekt ze vanzelf een goeie hoofdhouding en dan kan je aan de achterkant gaan werken en ze heeft gelijk gekregen ik heb nu een ontspannen tevreden werkwillig paard en als ik mijn teugels op pak zakt ze vanzelf met haar hoofd het heeft een half jaartje geduurd maar zij blij ik blij allemaal blij
het is overigens een Tinker maar eentje met behoorlijk wat pit en een truuken doos waar geen einde aan komt Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 11:21

Dolores schreef:
Mijn instructeur conludeert tijdens de les dat mijn paard gigantisch op de voorhand loopt, en niet haar rug en achterhand gebruikt. Dit weet ik al lang, ik ben ook net bezig met haar, en ik wil eerst haar soepel laten sturen en overgangen maken, voordat ik haar wil verzamelen. Niet alles tegelijk.


Ehhhh ik weet niet hoor, maar ehhhhh kan het zijn dat jij het zelf wat beter snapt als die 'instructeur' ??? Het isverdorie een jong en onervaren paard, wat wil die 'instructeur' dan??? Verward
Vertrouw jij maar lekker op je eigen gevoel en laat die instructeur lekker z'n eigen paarden verzieken! Misschien heb je de gelegenheid om een andere te zoeken die wel weet waar hij mee bezit is?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 11:38

Dolores schreef:
Mijn probleem: Ik geloof ten eerste heilig in de kennis van mijn instructeur, ik zie ook paarden lopen die op deze manier zijn ingereden, niets mis mee. MAAR: Ik vraag me af ik wel meteen naar dit hulpmiddel moet grijpen: Je krijgt wel sneller resultaat met draw-reins, maar zonder dit hulpmiddel moet je toch ook een eind kunnen komen? Dat ik haar hoofd met mijn benen nog niet naar beneden krijg, is dat niet gewoon een kwestie van geduld en veel oefenen en vooral volhouden? Ben ik nu anti-hulpmiddel, of hoe zit het nou?
Of moet ik gewoon niet zeuren?
Als mijn instructeur vertelt hoe draw-reins werken en waarom ik ze moet gebruiken, klinkt het allemaal heel logisch en voor de hand liggend...maar toch...... Frusty


Ik denk dat het heel belangrijk is dat jij jou paard rijdt zoals jij je er gemakkelijk en prettig bij voelt.
Hulpmiddelen zijn IMO voor mensen die geen geduld hebben, (of paarden met problemen). Het resultaat zal er misschien hetzelfde "uitzien", maar een paard dat zonder hulpmiddelen is gereden, en de tijd gekregen heeft zal waarchijnlijk lekkerder in zijn vel zitten tijdens het rijden.

Ik breng volgend jaar een 4 jarige hengst uit die ik geheel zonder hulpmiddelen heb gereden, dus lekker gelongeerd zonder hulpmiddelen, en niks aan het hoofd met rijden. Tevens gebruik ik geen sporen en heb er toch geen moeite mee dit paard van ruim 500 KG netjes te laten side-passen.

Het kost misschien wat meer moeite en geduld (voor de ruiter), maar het kan heel goed.
Ja, ik ben "tegen" hulpmiddelen, zeker bij het inrijden van een jong paard. Ze zouden alleen gebruikt moeten worden bij het perfectioneren van een ouder paard, of bij het oplossen van problemen.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 11:38

Ik vraag me af of het dezelfde instructeur is als Bonnigje heeft Verward
Die is duidelijk een voorstander van draw-reins dus Cool

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 12:03

Al die hulpmiddelen worden niet gebruikt door mensen met probleempaarden maar door paarden met probleemmensen Knipoog

Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-02 12:07

Sugarmiss schreef:
Ik vraag me af of het dezelfde instructeur is als Bonnigje heeft Verward
Die is duidelijk een voorstander van draw-reins dus Cool


je hebt m door.
Ik wilde dit niet meteen vermelden...want dan zat iedereen metéén op de kast.
Het wordt voor mij ook steeds duidelijker dat die draw-reins de snelle manier is, maar de 'langzamere' manier past beter bij mij en mijn paardje, denk ik zelf.
Ik wil doorgaan met waar ik mee bezig was: overgangen en veeeeeeel cirkels maken. Als ik in een galopje tussen de pionnen kan zigzaggen zonder dat mijn paard omdonderd, ben ik volgens mij pas toe aan verzamelen. Zie ik het nu helder of zijn er nog kanttekeningen over de vele cirkels? Ik hoor het graag, liever teveel commentaar dan te onwetend gaan lopen trainen.....

Een paard heeft nergens om gevraagd.....

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 12:34

Nou, bij mij komt er ook geen hulpmiddel meer op!
Powell is maar kort in training geweest en inmiddels al een tijdje thuis. We zijn nu op onze eigen manier bezig en dat gaat super.
Als je niet anders weet denk je dat het zo hoort maar ik heb veel geleerd van alle ervaring van iedereen hier op bokt.
Je moet het aanpakken zoals jij dat wilt en niet iemand anders vind dat het moet.

enne, Dolores, misschien zijn wij hem inmiddels ontgroeid, is een goede beslissing van ons... Knipoog
Laatst bijgewerkt door Bonnigje op 06-12-02 12:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 12:36

Longeren gebeurt natuurlijk op een cirkel, maar te vaak kleine cirkels is niet goed voor de benen/schouders.
Probeer met longeren het paard zeshoeken te laten lopen (dubbele longe, A. de Bodt methode).
Onder het zadel kun je -als de balans goed is- je paard een paar keer op een kleine cirkel de voorbenen te laten overstappen. Hierdoor komt de achterhand er goed onder. Niet te vaak doen en na het overstappen meteen weer rechtuit sturen (en belonen Haha! ).
Verder is balkjes lopen ook goed voor het verstevigen van de achterhand.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 14:09

cornelie schreef:
Al die hulpmiddelen worden niet gebruikt door mensen met probleempaarden maar door paarden met probleemmensen Knipoog


Vind ik kant nog wal raken. Probleempaarden ontstaan doordat ze niet vakkundig worden ingereden, dus bestaan ze wel. Niet iedereen koopt een jong paard en (laat) hem op de juiste manier inrijden.
Mijn paard had rugroblemen, ik heb spierproblemen. Het was zaak het paardenprobleem op te lossen en dat lukte mij niet zonder hulp van een hulpmiddel. Dan waren er jaren overheen gegaan en heel wat DA en andere ellende bijgekomen.
En ik blijf er bij: jullie zitten allemaal op een zadel en gebruiken teugels. Doe het eens zonder, dan rij je echt zonder hulpmiddelen.

Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-02 15:45

Kokopelli:
Ik ben dus wel heel benieuwd naar jouw 'trainingsschema' op deze manier. Hoe ben jij dan verder gegaan na die nare ervaring met die andere instructrice? Bochtenwerk en overgangen??? En deed je dit dagelijks? Ik bedoel: ik ben op zoek naar de manier die jij en sugarmiss omschrijven, kan je een paar voorbeelden geven hoe jij dan bezig bent geweest??? (ondertussen zit ik alles af te speuren naar een andere instructeur...iemand tips? Omgeving tilburg/breda...)

Een paard heeft nergens om gevraagd.....

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 17:25

Er is een spreekwoord...: "Daar waar de kennis ophoudt, beginnen de hulpmiddelen"
Ik heb het al in heb 'Powel-topic' gezegd, dus zal niet in herhaling vallen, maar drawreins horen niet op een groen paard.. Eerst 'balans' en 'op eigen benen lopen', de rest komt later.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 19:17

Carys"]
[quote="cornelie schreef:
Al die hulpmiddelen worden niet gebruikt door mensen met probleempaarden maar door paarden met probleemmensen Knipoog


Vind ik kant nog wal raken. Probleempaarden ontstaan doordat ze niet vakkundig worden ingereden, dus bestaan ze wel. Niet iedereen koopt een jong paard en (laat) hem op de juiste manier inrijden.
Mijn paard had rugroblemen, ik heb spierproblemen. Het was zaak het paardenprobleem op te lossen en dat lukte mij niet zonder hulp van een hulpmiddel. Dan waren er jaren overheen gegaan en heel wat DA en andere ellende bijgekomen.
En ik blijf er bij: jullie zitten allemaal op een zadel en gebruiken teugels. Doe het eens zonder, dan rij je echt zonder hulpmiddelen.
[/quote]

ik ben het met helemaal met je eens.
ik vind het erg kort door de bocht om te zeggen dat het door probleem mensen komt
net als te zeggen dat je geen geduld hebt Verward
bij deze dankewel cornelie en jeddah Boos! Extreme duivel jullie kennen mij niet eens Haha!
ik gebruik nl. wel eens een hulp teugel Bloos
ik geef toe dat ik wel eens problemen heb , wie niet, maar niet zozeer met mijn paarden.
Ik zet Daan en Roel regelmatig aan een bijzet teugel Knipoog
maar om nu uitgemaakt te worden voor een probleem mens Misselijk
misschien kan je beter iets langer nadenken voordat je zoiets opschrijft Schijnheilig

ik ben van mijn 20 ste beroepsmatig bezig met paardjes, ben nu 43,
heb 20 jaar lesgegeven met mijn lespony's aan kinderen vanaf 4 jaar, mijn meeste lespony's zelf ingereden, dus ik denk dat ik best wel als ik dat vind op een verantwoorde wijze een hulp teugel kan gebruiken zonder het paard daarmee schade toe te brengen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:17

tuurlijk kun je hulpteugels gebruiken zonder een paard schade aan te doen , maar een jong paard wat nog helemaal niet in balans is moet eerst de tijd krijgen om die balans te vinden en pas dan kun je verder werken aan een goede werkhouding, om er dan een hulpteugel aan te gooien zonder dat het paard in balans loopt, dan sla imo een stap over en dat krijg je vroeger of later toch op je bord.
een paard inrijden /africhten/ trainen doe je stap voor stap , het is niet de bedoeling dat het een race is om zo snel mogelijk je paard in een bepaalde houding te laten huppelen
althans mijn mening dan

dolores ik zou zeggen volg jouw eigen gevoel en neem er lekker de tijd voor
groetjes sonja

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:21

Ik ben met je eens dat een hulpteugel of ander hulpmiddel, mits verantwoord gebruikt (maar daar zit het ém nou juist vaak in!), geen schade hoeft te doen en soms zelfs zéér hulpzaam kan zijn. Maar alleen als hulpmiddel van tijdelijke aard om iets op te lossen of duidelijk te maken voor een paard. Vaak zie je toch ook dat mensen 'standaard' naar een slof of drawrein of wat dan ook grijpen.
Wat ik duidelijk wilde maken is dat dit soort hulpmiddelen op een groen paard niet thuis horen. Een martingaaltje en/of neusriem, maar meer ook niet.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:25

Tja Jos en Carys, blijkbaar heb ik dan nog nooit iemand op een goede verantwoorde manier gebruik zien maken van hulpteugels. Mijn excuses voor mijn onkunde en evt verkeerd opgevatte opmerking.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:41

Ik zou zeggen, kom eens kijken. Je bent van harte welkom en hebt misschien goede tips. Ik ben heel voorzichtig met mijn thiedeman en ik ben geen rij-talent dus ik doe alles met beleid. Tie-downs vind ik doodeng en levensgevaarlijk voor paard en ruiter. Maar je mag best een beetje extra hulp inroepen als dat nuttig blijkt.
En jonge paarden... helaas kreeg ik de dames pas bij 6 en 12 jaar en dan is er toch al 1 en ander gebeurt. Dat moet je dan weer recht zien te breien. En met hulp van mijn instructrice die ik heel kundig acht!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 21:18

wat is een verkeerd gebruik van een hulp teugel ?
en wat is goed?

Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-02 22:01

Ik ga het nog een stapje erger maken:
De volgende optoming: een halster onder haar hoofdstel, aan dat halster een halstertouw en dat halstertouw tussen haar voorbenen door aan de singel vast. Paard kan dus niet omhoog. Is dit nog een hulpteugel of is dit gewoon paardje-pesten????? Het leek mij gevaarlijk doordat er geen enkele 'vering' meer in zat, paard kon alleen naar beneden met zijn hoofd. Dit ging in combinatie met draw-reins.
Doel: achterhand en rug leren gebruiken, andere spieren leren aanspannen.

Ik heb het idee dat de rug dan juist gekromd wordt, en dat je een krom paard kweekt (als je begrijpt wat ik bedoel)

Een paard heeft nergens om gevraagd.....

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 22:46

Die optoming met halster/touw etc. wordt ook wel stootteugel genoemd en is puur bedoeld om een paard op een bepaalde hoogte vast te zetten. Wij nog blij dat hij om de neus zat en niet aan het bit, wat ook wle gebeurd Huilen
En dit alles liefst terwijl er ook een superdun trensje in hangt. Verward

Op deze manier kweek je geen achterhand maar een onderhals Lips are sealed

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 22:48

voor mij is dat geen hulp teugel
en zo moest je dan ook erop gaan zitten en rijden Verward Huilen
begin me toch wel af te vragen van wie je les hebt ( gehad)

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 22:52

voor mij is een hulpteugel
-een halsverlenger
-een thiedeman
-drawreins ( met mate)

is dit slecht?
een kind van 8 jaar, ongveer 35 kilo, op een haflinger van 5, 148 hoog
en 1 meter breed, in een lesje , met een thiedeman.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers