halsverlenger--->> info gevraagd!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

halsverlenger--->> info gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-02 23:46

wie weet wat het doel is van een halsverlenger en wanneer je die gebruikt!

groetjes roos

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 23:48

Halsverlenger
Een hulpteugel voor paarden die verkorten in de hals en die tegen de hand van de ruiter zijn. Elastisch en traploos verstelbaar.
Afbeeldingvolgens de divoza-site

celano
Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Scheveningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 23:53

Op deze manier lijkt het meer een halsverkorter?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 00:41

Als je paard zijn/haar hoofd laag houdt ontspant de halsverlenger. Als ie weer omhoog komt met zijn hoofd geeft ie druk achter de oren. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik de halsverlenger nooit zo heb als op het plaatje, dan krijg je idd meer een verkortend effect. Ik maak hem vast aan een ring onder de singel tussen de voorbenen.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 13:19

Ik ken hem inderdaad ook alleen tussen de benen, nog nooit zo gezien...

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 13:56

zoals die op de foto staaat is het een onding. Als een paard slim is, dan gaat die er op hangen en laat het hoofd lekker meebewegen in de 'veer' van het elastiek.
Geef mij maar gewoon touwtjes met longeren, en niets met rijden.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 14:26

Gebruik mijn halsverlenger meestal ook als stootteugel. Tussen de benen door aan de singel en door de bitringen. Is iets vriendelijker als een "touwtje".

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 19:29

Hai,

Ik rij ook welleens met een halsverlenger, omdat mijn paardje nogal de neiging heeft om met zijn in de lucht te lopen, en gewoon niet te ontspannen in zijn rug. De halsverlenger is voor mij dan echt een uitkomst. Ik doe het dus door de bitringen heen en maak het dan vast aan de singel. Het is een "vriendelijke" hulpteugel omdat het elastisch is (naar mijn mening). Ook moet is zeggen dat mijn paard dan makkelijker aan de teugel te rijden is, maar dat is NIET de reden dat ik soms met halsverlenger rij, begrijp me niet verkeerd, het is dat hij dan meer ontspannen in zijn rug is, wel moet ik erbij zeggen dat als je met een halsverlenger gaat rijden het van belang is dat je paard goed aan het been is!!!!

Groetjes Zilly

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 20:55

Ja ik heb ook een poosje met een halsverlenger gereden. Ik ben niet zo'n fan van hulpteugels maar dit is echt een uitkomst. Kylia (het paard van mijn beste vriend) loopt altijd een met het hoofd omhoog, dan was je tijdens het rijden eigenlijk alleen bezig om het hoofd naar beneden te rijden. Na drie kwartier rijden had je dus eigenlijk nog geen bal gedaan. Met dit elastiek ging ze uit zich zelf naar beneden lopen en konden we eindelijk gaan trainen. Het stiek zat wel losjes maar het was voor haar genoeg dat ie erom zat. Nu gaan we langzaam aan naa zonder stiek.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:53

Om hele jonge paarden een beetje bij te zetten met longeren gebruiken we hem wel eens, en dan behoorlijk lang, tussen de voorbenen door. Voor een jong paarden net iets vriendelijker dn een gogue, die ik normaal gebruik. Soms longeer ik met pessoateugel.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 20:13

Ik ben echt anti-halsverlenger. Ik heb hem 1 keer bij Taran omgehad, hij werd stug in zijn mond erdoor. Want hij gaat gewoon aan dat stiek trekken, dan rekt het mee, maar zo wordt hij wel stug.
Mijn ene verzorgpony liep er wel mee, maar alleen dat het meisje erop meer controle had.

robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 15:26

het spijt me zeer mensen maar een hals verlenger bestaat niet!!!! je kunt de hals echt niet langer maken hoor!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 15:36

De hals kun je wel langer maken (als dat niet zo is doe je echt wat verkeerd) maar er bestaat geen hulpteugel voor.

Ik vind het zulke ontzettende ondingen die elastieken, nog nooit paarden ergens zo taai en stug van zien worden. Ik heb zowiezo een hekel aan hulpteugels met veel elastiek.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 16:09

Steef schreef:
De hals kun je wel langer maken (als dat niet zo is doe je echt wat verkeerd) maar er bestaat geen hulpteugel voor.

Ik vind het zulke ontzettende ondingen die elastieken, nog nooit paarden ergens zo taai en stug van zien worden. Ik heb zowiezo een hekel aan hulpteugels met veel elastiek.


volledig mee eens.
zoals ik hierboven al zei, paarden gaan er lekker op hangen en laten de boel meebewegen in het loopritme. Het elastiek veert lekker. Dan krijg je van die op de voorhand lopende en slingerende paarden van.