Kan er beslag gelegd worden op je paarden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Kan er beslag gelegd worden op je paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-02 19:07

Een vriendin van mij heeft 2 paarden. nu is het bedrijf van haar vader failliet gegaan en nu zit het er in dat er binnenkort beslag wordt gelegd op spullen en dergelijke. Nu is dit al erg genoeg, maar ze maakt zich erg druk om haar paarden. Kunnen deze ook in beslag genomen worden???
M'n vriendin is 23, woont nog thuis en heeft haar paarden zelf gekocht en onderhoud ze ook zelf. Van het ene paard heeft ze een aankoopbewijs, bewijs dat het bedrag van haar rekening naar de handelaar is gegaan en het paard staat bij het stamboek op haar naam. het andere paard staat niet op haar naam, maar hier heeft ze wel een aankoopsbewijs van, waar precies in staat van wie hij gekocht is, voor hoeveel en aan wie.

Kunnen ze haar paarden ook in beslag nemen, of laten ze haar spullen met rust omdat ze het zelf betaald heeft??

En als zei niet zou vertellen dat ze paarden zou hebben, hoe komen ze hier evt. achter??? (waar ze staan enz)??

ik hoop dat jullie het weten want ze zit erg in de rats.


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 19:19

Ik denk dat suzanne hier wel antwoord op kan geven, die heeft hier mee te maken gehad. Stuur haar even een PB-tje.

:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 20:09

Hangt er een beetje vanaf hoe de situatie van haar vader in elkaar zit. Bij bepaalde bedrijfsvormen, bijvoorbeeld een eenmanszaak, ben je met je privebezit aansprakelijk in geval van faillissement.

Het feit dat ze haar paarden zelf onderhoud zal in dit geval een sterk punt zijn. Als ze dat kan aantonen, bijvoorbeeld dmv bankafschriften waaruit blijkt dat zij maandelijks de huur van de stalling betaalt oid, staat ze heel erg sterk.

Loop even bij de rechtswinkel binnen voor een uitgebreid advies, dan heb je duidelijkheid.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 21:31

En al leggen ze er beslag op?
Wat dan nog, dan mag je ze alleen niet verkopen, als ze er zo gek mee is was ze dat toch al niet van plan.

ikke

Berichten: 37460
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 21:38

Sjuimpje schreef:
En al leggen ze er beslag op?
Wat dan nog, dan mag je ze alleen niet verkopen, als ze er zo gek mee is was ze dat toch al niet van plan.


Nee, jij niet, maar de schuldeisers wel. Als de wiede weerga juridische ondersteuning zoeken. Heeft ze een rechtsbijstandverzekering? Onmiddellijk inschakelen dan. Als ze dat niet heeft, per onmiddellijk de paarden verkopen aan een betrouwbaar persoon, wat niet van jou is kan nooit in beslag worden genomen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 21:44

laten we maar hopen dat ze niet in beslag worden genomen!

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 22:59

ikke schreef:
Nee, jij niet, maar de schuldeisers wel. Als de wiede weerga juridische ondersteuning zoeken. Heeft ze een rechtsbijstandverzekering? Onmiddellijk inschakelen dan. Als ze dat niet heeft, per onmiddellijk de paarden verkopen aan een betrouwbaar persoon, wat niet van jou is kan nooit in beslag worden genomen.



Ik ben het daar mee helemaal met je eens maar krijg je dan geen problemen met het feit dat de paarden na het faillisement zijn verkocht?
En het is waar zolang je nog thuis woont word er aan genomen dat alle bezittingen van je ouders zijn. Scheve mond Ikzelf heb het niet meegemaakt kan dus ook verder niet helpen ik hoop alleen voor haar dat ze haar paarden niet kwijtraakt.


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 13:40

Zij is meerderjarig en heeft de paarden zelf gekocht/ onderhoud ze van haar geld.(Daar zijn dus bewijzen van!) Tenzij je vriendin ook met het bedrijf van haar vader (financieel) te maken heeft, kan er volgens mij geen beslag gelegd worden op haar paarden (tv, PC en andere spullen) !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 13:45

De paarden worden dus wel in beslag genomen me vaader heeft ook een falliesement en me paard zou ook in beslag ggenomen worden maar wij hebben haar toen op een andere naam laaten zettn voordat het faliesement offieceel was dus ik hoop dat je dat nog kan doen

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 13:52

Volgens mij is het goed mogelijk je paarden voor een symbolisch bedrag tijdelijk (dat zeg je natuurlijk wel tegen de koper..) aan iemand te verkopen, het beste natuurlijk iemand die je kent en vertrouwt, en dat je de paarden dan na een korte tijd weer 'terugkoopt'. Dan lopen de paarden in ieder geval geen gevaar....
Ik vind dit een erg moeilijke zaak. Ik hoop voor je dat het niet zo ver komt. Het lijkt me echt vreselijk om hiermee geconfronteerd te worden!!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 14:00

Of de paarden in dit specifiek geval in beslag kunnen worden genomen weet ik niet. Dat zal ze moeten navragen bij een advocaat.

In principe kunnen paarden inbeslag worden genomen omdat ze een waarde vertegenwoordigen. Wat dat betreft wordt het op dezelfde manier behandeld als een ander goed. Ik had dat nagevraagd bij de notaris tijdens overdracht van mijn huis. Stel ik kom te overlijden en er is nog veel schuld ivm de hypotheek, dan kan de schuldeiser mijn paard verkopen omdat het geld opbrengt. Dat weet ik dus zeker. Wel kan je je paard door een familielid laten opkopen tegen de getaxeerde waarden. Er moet dus voor worden betaald.

Ook bij samenlevingscontracten en huwelijk op basis van gelijke rechten kunnen paarden onderdeel vormen van conflicten. Ze vertegenwoordigen ene waarde en de andere partner heeft recht op dat geld igv echtscheiding. Zelfs al staat het paard op de naam van een partner, de andere heeft recht op de waarde die het vertegenwoordigd (in geval van samenwonen of trouwen onder gemeenschap van goederen). Let er dus op, sluit je paard dus uit!

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 14:03

Volgens mij heeft Sterre gelijk. Kilancatje jij bent nog niet meerderjarig en ligt jouw situatie iets anders.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 15:19

Zolang je kunt bewijzen dat de paarden van jou zijn is er niets aan de hand. Schakel even je rechtsbijstand in om alles duidelijk vast te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 15:41

Pffff niet best hoor. Volgens mijheeft Sterre gelijk maar ik zou het risico niet willen lopen. Er is vast wel een familie lid te vinden aan wie je symbolisch het paard kunt verkopen. Als de paarden niet meer van haar zijn kan er zeker geen veslag worden gelegd.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 15:43

kilancatje schreef:
De paarden worden dus wel in beslag genomen me vaader heeft ook een falliesement en me paard zou ook in beslag ggenomen worden maar wij hebben haar toen op een andere naam laaten zettn voordat het faliesement offieceel was dus ik hoop dat je dat nog kan doen


Dit lijkt mij appels met peren vergelijken.
Ten eerste ben je nog minderjarig, en ten tweede kun je niet in je eigen levensonderhoud voorzien en heb je de paarden hoogstwaarschijnlijk niet zelf betaald.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers