[AR] Broek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

[AR] Broek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 12:50

Als een paard voor een geremde wagen loopt heeft ie dan een broek nodig Verward

robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 13:21

ik zou het el doen ik rij zelf altijd met broek ook bij het tweespan BAAT ET NIET DAN SCHAAD ET NIET

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 13:24

Wat is t nut dan?

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 13:28

Doordat de broek als het ware 'vast zit' aan het lamoen vangt ie de koets op (als deze bijvoorbeeld ongeremd is) als je bijvoorbeeld van een helling afrijdt. En idd baat het niet dan schaad het niet. Wij rijden altijd met broek op een geremde koets, beter dat ze het dragen van een broek kent dan de paniek als je altijd zonder hebt gereden en opeens met gaat rijden.

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 14:07

Dat snap ik. Maar als de wagen wél geremd is dan heeft een broek toch geen nut of zie ik dat verkeerd?

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 14:11

Dan heb je idd geen broek nodig maar dan zeg ik toch weer: baat het niet dan schaad het niet. Ik vind het toch een extra veiligheidje en het is er bij mij met de mencursus zo ingeramd om een broek te gebruiken dat ik het automatisch doe. Ik heb op de mencursus destijds ook eens een merrie gelongeerd met broek om die nog nooit een broek om had gehad. Nou je wilt niet weten wat ze allemaal uitvoerde om van die broek af te komen. Die had ik liever niet voor mijn kar.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 19:13

Ook al is de wagen geremd is een broek nuttig, omdat je als het echt nodig is nooit zo snel kunt remmen zodat het paard de kar niet op z'n hakken krijgt.
Bovendien zijn de paarden bij moderne marathonwagens zo kort ingespannen dat je alleen met de rem altijd te laat bent. Wel eens op de bok gezeten terwijl een achterbeen jou kant op komt? Een goede broek kan ook een nare bok voorkomen.