1e springwedstrijd, ken de regels niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

1e springwedstrijd, ken de regels niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-02 20:07

Ik ga met Maddox in januari mijn eerste springwedstrijd starten. Nou ja, eigenlijk mijn allereerste wedstrijd in paardenland. Nou ja eigenlijk oefenparcours/onderlinge wedstrijd.

Is er misschien een goed boekje waar alle regels instaan. Bijvoorbeeld over lijnen kruisen, voltes rijden na een weigering, hoe vaak je mag weigeren etc. Mag je tussendoor draven?

Ik weet eigenlijk helemaal niks en daar hou ik helemaal niet van.

Anders ga ik jullie maar met al mijn vragen bestoken.

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 20:27

Hoihoi!!!

Ik rijd al een paar jaar jumpings,...en de regels zijn eigenlijk vrij simpel!
(Hoe ik het je ga uitleggen, is hoe ik het heb geleerd,...maar moesten er volgens iemand 'fouten' instaan, gelieve dan te verbeteren, zodat ik je geen foute dingen vertel Lachen

1. Je komt binnen in Arbeidsdraf, en gaat ong.2 meter voor de jury toren stilstaan, en groet.
2. Bij teken van de jury, mag je je parcours aanvangen na het belsignaal.
3. Je zet je paard in een soepel galopje, en je rijd rustig op je eerste hindernis af. (Dit binnen de 40 seconde, dus binnen 40 sec moet je de startlijn gepasseerd zijn.)
4. Vanaf dat je de startlijn bent gepasseerd, begint je tijd te lopen.
5. Je mag je parcours uitrijden, ook al neem je alle balken mee, 4 strafpunten per balk wel!
6. Vanaf de tweede weigering word je uitgesloten, je mag je parcours wel afwerken, derde weigering, piste verlaten!
7. Bij de tweede val word je ook uitgesloten.
8. Je moet er wel weer binnen de minuut terug opzitten.
9. Na de laatste hindernis: een eindvolte maken (na de eindlijn te hebben gepasseerd) op de linkerhand. (Waarbij stillaan overkomen op draf, stap, en in stap de piste verlaten.
10. Indien het aangesloten barrage is, moet je (indien foutloos) direct naar de eerste hindernis van de barrage aanraden, vanaf de eindlijn van het parcours te hebben gepasseerd, begint je barragetijd te lopen.
11. Normaalgezien heeft 1/4 van de deelnemers prijs!

Zo, heel veel succes!!! *LOL*
Groetjes, Eske!!!

PS, ik zal aan je denken, en hopelijk heb je hier iets aan gehad!!!!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 21:07

Zie www.hippix.nl voor het reglement, daar staan alle regels in. PB me rustig voor wat vragen en ik heb een paar weken geleden ook nog ergens tips neergezet voor een eerste wedstrijd, even zoeken Haha!

Blancatje, Even wat correcties *LOL* overigens is alles wat ik neerzet voor officiele Nederlandse wedstrijden; oefenparcours is meestal wat minder strict en Belgie weet ik niet

1. Je komt binnen in Arbeidsdraf, en gaat ong.2 meter voor de jury toren stilstaan, en groet.
mag binnenkomen in stap, draf, galop en je houdt in de buurt van de jury halt. Ik rijd altijd eerst door het parcours zodat ze alle rare dingen hebben gezien. Niet al te overdreven doen, dat geldt als tonen van een hindernis en kan je diskwalificatie kosten

2. Bij teken van de jury, mag je je parcours aanvangen na het belsignaal.
direct na het groeten mag je al wegrijden, de startlijn passeren mag pas na het belsignaal (dit heeft me ooit diskwalificatie opgeleverd op een groot kampioenschap Frusty )

3. Je zet je paard in een soepel galopje, en je rijd rustig op je eerste hindernis af. (Dit binnen de 40 seconde, dus binnen 40 sec moet je de startlijn gepasseerd zijn.)
60 seconden

4. Vanaf dat je de startlijn bent gepasseerd, begint je tijd te lopen.
klopt

5. Je mag je parcours uitrijden, ook al neem je alle balken mee, 4 strafpunten per balk wel!
klopt

6. Vanaf de tweede weigering word je uitgesloten, je mag je parcours wel afwerken, derde weigering, piste verlaten!
twee weigeringen toegestaan, derde weigering diskwalificatie en parcours verlaten; je mag nog één keer een enkelvoudige sprong proberen. In een oefenparcours mag je het vaak wel uitrijden

7. Bij de tweede val word je ook uitgesloten.
8. Je moet er wel weer binnen de minuut terug opzitten.
uitsluiting bij eerste val, oefenparcours mag je vaak uitrijden

9. Na de laatste hindernis: een eindvolte maken (na de eindlijn te hebben gepasseerd) op de linkerhand. (Waarbij stillaan overkomen op draf, stap, en in stap de piste verlaten.
gewoon halthouden, afgroeten en de ring verlaten (ik ga altijd in stap of een rustig drafje)

10. Indien het aangesloten barrage is, moet je (indien foutloos) direct naar de eerste hindernis van de barrage aanraden, vanaf de eindlijn van het parcours te hebben gepasseerd, begint je barragetijd te lopen.
In het B wordt er op stijl beoordeeld en is het geen ingesloten barrage. Halthouden, weer groeten en opnieuw beginnen aan het barrageparcours (incl kruisen startlijn e.d.) voor een oefenwedstrijd kan er iets anders gelden

11. Normaalgezien heeft 1/4 van de deelnemers prijs!
Dat is altijd zo, staat vastgelegd in het reglement
Zo, heel veel succes!!! *LOL*
Groetjes, Eske!!!

PS, ik zal aan je denken, en hopelijk heb je hier iets aan gehad!!!![/quote]

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 23:49

ja en na 3 weigeringen, een enkelvoudige hindernis springen die je al hebt gehad!
en in de B kan je een ingesloten barrage hebben! maar wel op stijl!
als je vragen heb....stuur een pb

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 00:14

Als de barrage ingesloten is moet je wel wachten op het belsignaal voor de barrage. Er wordt namelijk eerst gekeken of je ook binnen de tijd bent en je kan zelf ook weleens een pechbalkje missen...Haha!
De jury meld dan altijd(iig hier wel) dat je barrage mag rijden en geeft opnieuw een belsignaal.
Maar in een oefenparcours hoef je eigenlijk nooit barrage te rijden. Onderling weer wel, want dat is meestal voor prijzen *LOL*

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 00:23

Nog even een extra tip:

Als je een weigering hebt op de B-sprong van een dubbelsprong, dan MOET je de A-sprong erbij pakken als je hem opnieuw aanrijdt.

Ik geef je deze tip maar even, want ik zie vaak dat beginnende (wedstrijd)ruiters alleen de B-sprong opnieuw aanrijden... En dat zou jammer zijn, want dan wordt je uitgesloten!

Succes! Party!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 08:45

Overigens is het gebruikelijk om NIET af te groeten...

Heeft voor een paar jaar terug nog wat over in de Paard & Sport gestaan, n.a.v. een ingezonden brief van een jurylid.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 08:53

Sjuimpje, in het B MOET je afgroeten ivm met de stijlbeoordeling. L en hoger niet meer. Geldt jouw verhaal niet voor de dressuur?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 09:47

Euhm, bij de dressuur moet je toch ALTIJD afgroeten? Staat notabene in de proef... Tong uitsteken

Ik groette al nooit af en later stond het in de P&S,
stijlbeoordeling houdt toch op nadat je de finishlijn gepasseert bent?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 09:49

bij ons niet, in het verre zuiden. Met dressuur afgroeten bedoel ik dat verhaal waarbij ruiters bij A de ring verlaten en dan nog een keer opstellen en afgroeten. Dat bij X groeten is best aan te bevelen Haha!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 19:00

Afgroeten hoeft ook in de B niet meer. Vaak moet je dan nog een extra rondje rijden en wekt het alleen maar irritatie op bij de jury Haha!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 12:24

Mmm ik zal het groeten even navragen bij mijn instructeur. Het is een oefenparcours en hij zit bij de jury, dus dan weet ik het zeker. Iemand nog tips om de volgorde van de hindernissen te onthouden?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 12:25

in een oefenparcours hoeft het zeker niet. Wat ik meestal doe, is gewoon halthouden na de finish en daar groeten; ik rijd niet eerst weer naar de jury toe.