Bus, D-of watertrens???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Bus, D-of watertrens???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-02 23:33

Wat is het verschil en wat is het beste???
Ik heb nu een dubbel gebroken gewoon bitje maar ik wil een ander bitje omdat Monika met haar hoofd schud, en weinig schuimt, ik wil dus een vrij zacht bit, wat raden jullie me aan, en is 18 mm goed???(aurigan???)
Ze is wel vrij sterk en best moeilijk aan de teugel te rijden.
(ik laat ook de dierenarts komen, maar ik wil graag wat advies over de werking van verschillende soorten bitten) Alvast bedankt!!!
O,ja is dubbelgebroken het zachtste bit???

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 09:55

Elk paard reageert anders op de verschillende bitten,
probeer eens bij een vriendin wat verschillende uitvoeringen te halen.

De inwerking van een bus- d- of watertrens zijn niet zo heel verschillend, daar hoef je geen wonderen van te verwachten.
Sommige paarden regeren wel sterk op de verschillende inwerkingen van enkel of dubbelgebroken.
Je zou evt. ook eens een rubber bitje kunnen proberen of een ongebroken.

Laat ook even de tanden nakijken, wie weet heeft ze een wolfstandje of grote haken waardoor haar wang opensnijd wanneer je het bit aanneemt.

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 10:56

OP zich is 18 mm een mooie dikte. Ik gebruik meestal iets tussen de 18 en 23 mm.
Weinig schuimen is niet erg, sommige paarden zijn superontspannen en schuimen niet.
Hoofdschudden wijst vaak wel op irritatie/spanning enz.
Rubber hou ik zelf niet zo van.
Ik zou gewoon van mensen wat lenen. Je hebt niets aan een bit dat niet bevalt. Ik heb ook paarden gehad die heerlijk gingen lopen op een dr. Bristol, omdat dat platte middenstukje als speelgoed voor de tong werd gebruikt. Andere paarden gingen juist meer met het hoofd schudden e.d. omdat zo'n bit best scherp is.

Dubbelgebroken is eigenlijk niet zachter dan een enkelgebroken bit. De druk wordt alleen anders verdeeld.

In jouw geval zou ik ook even naar de kiezen laten kijken.
Ik heb toevallig nu de luxe dat de eigenaar voordat ik begon met inrijden va neen paard even de dierenarts de keizen heeft laten bekijken en vijlen. Haha! Ondanks dat er geen eetproblemen waren was het wel nodig. Dus als ik zo een bit in de mond gehangen had, dan had ik misschien problemen gehad die te voorkomen zijn

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 14:36

Bedankt!!!
De dierenarts komt straks.
Ze proest wel veel maar ze schuimt niet, ik had gister een scherper bit in maar toen werd het alleen maar erger.