[AR] Open lichtogen (nu met foto´s)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

[AR] Open lichtogen (nu met foto´s)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-02 23:43

Een redelijk nieuwe soort lichtoog is het open lichtoog. Ik ben weer aan het leernaaien geslagen en ben een paar aan het maken voor een kennis.
Doordat het lichtoog open is kan je lamoen veel korter worden. Je lichtoog wordt dan vooraan het lamoen door een oog gegespt met een snelsluiting. Het lamoen hoeft dan niet voorbij de schoft te komen, zodat het paard veel minder gehinderd wordt bij een wending. Omdat het lichtoog vast in dit oog ligt loop je niet de kans dat het lichtoog los schiet en je lamoen op de grond valt. Een goeie uitvinding die het mennen veiliger maakt voor paard en menner.
Foto's volgen nog.
Laatst bijgewerkt door Albert op 07-12-02 00:18, in het totaal 2 keer bewerkt


Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 23:44

Foto Albert?
Ik kan me er nl niks bij voorstellen.

Goedgekeurd onderschrift :)

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-02 00:01

Geduld. Knipoog
Het uiteinde van het lamoen moet je je voorstellen als q p (twee ogen aan de uiteinden) Een normaal lichtoog past hier niet overheen. Het open lichtoog gaat door het uiteinde van het lamoen heen en wordt dan gesloten met een snelsluiting.
Het zal zo nog steeds abracadabra zijn, maar het is zonder foto's niet uit te leggen, sorry Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 00:04

Ik ben ook benieuwd naar de foto's. Is dit al vaker gebruikt of een uitvinding van jouw? Patent op aanvragen als dat een uitvinding is van jouw!

Je suis Charlie.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 00:06

Ik snap het nou wel, maar als een lamoen goed past wordt het paard er absoluut niet door gehinderd. Dan zie ik het voordeel er ook niet zo van. Verder ben ik er een beetje huiverig voor om een paard vast te gespen aan het lamoen, maar dat kan een gevoelskwestie zijn.
Ik heb geen last van een prikkend lamoen in korte wendingen en het huidige systeem bevalt me prima moet ik zeggen
Verder, heb je geen probleem met paarden die uit het lamoen lopen op deze manier?
Zeker voor jonge paarden is de aanleuning van het lamoen wel een voordeel denk ik.
(Ik hoop dat ik nu begrijpelijk ben Haha! )

Goedgekeurd onderschrift :)

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-02 00:14

Had ik het maar verzonnen, ik geloof dat Van der Wiel het eerste er mee was.
Wel, daar ben ik erg trots op, heb ik strengophouders van elastiek verzonnen. Of is dat ook al eerder verzonnen?

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 08:01

Albert, zijn dat die lichtogen die wij ook krijgen?


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 09:17

Ik zie er wel het voordeel van in, op de cursus hadden ze een ronde/dikke haf voor de kar gezet, en de lamoenen waren iets te lang, wel, bij elke keertwending die we aan het oefenen waren kreeg het hafje die stompen in z'n vel geduwd ... en dat voor een drie-jarig doodbraaf diertje ... zonde gewoon!!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 18:02

Albert, ik geloof dat ik dit systeem bij jullie gezien heb? Lijkt me een erg goed systeem en wie weet als ik zo ver ben met Udinde komt er aan onze wagen en tuig ook zoiets.
Voordeel lijkt me vooral dat je niet meer dat uitstekende deel hebt. Niet dat een goed lamoen direct prikt, maar ik heb wel een vermoeden dat Isolda stijfheid in haar hals gekregen heeft door het stukje wat uitstak. Toen het misging en zij rare kapriolen uit ging halen is ze toch op de een of andere manier daar tegen aan gekomen. (is het vermoeden)

Ik denk niet dat een paard (misschien heb ik het mis Verward ) steun zoekt op dat laatste deel van het lamoen. Dat zit immers helemaal los van zijn lichaam? Ik denk juist dat als ie steun zoekt, hij dat op het deel doet waar de bomen door de ogen gaan....
En dat zit er nog steeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 00:17

Hier dan wat foto´s van open lichtogen in de maak Haha!
Afbeelding
Hier is het nylon binnenwerk al klaar en heb je een redelijk idee hoe het eruit komt te zien.
Zoals je ziet id de gesp als het ware haaks gebogen en komt daar een soort ovale sluiting overheen, deze word straks afgesloten dmv van de buitensingel die er doorheen komt (leg ik het zo logisch uit?)

Afbeelding
Hier wordt het leer er omheen genaaid en begint het er al iets op te lijken.

Ik zal van de week even foto´s maken van de lichtogen die al klaar zijn als Händell is ingespannen.
Jacqueline en Jantina hebben ze idd al eens in het echt gezien.

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 18:01

Even een kleine aanvulling;
De draagriem sluit als het ware het lichtoog. De buitensingel begint eigenlijk pas onder het lichtoog. Dit is het gedeelte dat ik met mijn hand vast houd op de foto.
Op de onderste foto staat prominent in beeld een glas gevuld met whisky, dat laat zich goed combineren met leerbewerking. Bloos

robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:25

het systeem bevalt perfect hier in actie op nk hellendoorn ging net wat fout sorryAfbeelding

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-02 21:45

Bedankt Robertus,

hier kan je goed zien dat het lamoen ,door deze lichtogen, zo kort wordt dat het paard er in de wending geen last van heeft.
n.b. het lamoen is aan de achterkant net zo breed als de wagen, zodat het paard achter ook goed weg kan in de wending.

Mooie actiefoto! Doe mee in Ugchelen! Haha!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 00:26

Dat leernaaien lijkt mij ook wel wat. Lijkt me nogal een plezierig karweitje gezien de foto's. Lekkere borrel erbij en naaien maar Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers