Lease-auto

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131980
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Lease-auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-02 21:54

M.i.v. januari mag ik van mijn nieuwe baasje een lease-auto rijden Tong uitsteken
Ik ga werken als vertegenwoordiger, dus dan is een auto best wel handig.
In de praktijk zal het er op neerkomen dat ik ongeveer 3 dagen per week onderweg ben om klanten te bezoeken, en 2 dagen per week vanuit huis werk of op kantoor ben.
De afstand naar kantoor is ca. 25 km.

Nu vind ik die lease-auto natuurlijk best wel leuk, maar i.v.m. de bijtelling wil ik deze auto niet prive gaan gebruiken.
We hebben een bijna nieuwe auto die ook nog een stuk luxer is, dus die wil ik graag prive blijven rijden.

Bij de belastingdienst hebben ze me verteld dat als ik een correcte registratie van de zakelijke kilometers bijhoudt, dit geen enkel probleem hoeft te zijn.
Het zou niet uitmaken of je de kilometers op papier registreert of dat je met z'n digitaal systeem werkt.
Ook de afstand woon-werk zou niet belast worden, omdat de afstand tussen 10 en 30 km. is.

Toch hoor ik in de wandelgangen vaak geklaag van mensen die problemen hebben (gehad) met de acceptatie van de geregistreerde kilometers door onze Belastingvrienden.

Zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben ?
Zitten er misschien nog Boa-Constrictors onder het gras waar ik nu nog geen weet van heb ?
Alle tips zijn welkom !


Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 00:57

Ik werk zelf bij een lease-maatschappij en wij geven ook kilometerregistratie boekjes uit. Ik heb nog nooit klachten gehoord, geef het ook aan bij je lease-maatschappij dat je met deze vraag zit, zij kunnen het precies voor je uitzoeken.

Maar ik verwacht niet dat je er problemen mee krijgt, mits je alles geloofwaardig invult natuurlijk Knipoog

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 10:04

Idd even bij je leasemaatschappij een registratieboekje opvragen en dat netjes elke dag invullen, dan heb je geen centje pijn. Kijk alleen wel even uit met het toch in het weekeinde gebruiken van je auto (bv als je eigen auto een keertje pech heeft oid). Als je op zondag ergens geflitst wordt met je auto en die dag staat niet in je registratie dan krijg je meteen de volle mep aan bijtelling aan je broek.....

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 11:03

Ik ben momenteel bezig met een cursus leaseadviseur en werk bij een leasemaatschappij.
Je moet inderdaad je kilometers bijhouden, maar je moet ook je agenda kunnen overleggen zodat ze kunnen controleren of je werkelijk die kilometers gemaakt hebt. Ze zouden zelfs nog je klanten kunnen bellen...

Het volgende moet je invullen:

Rittenstaat
Auto: Merk en type
Blad: Opeenvolgend nummeren
Kenteken: Spreekt voor zich
Datum:
Ritnr: Per rit oplopend nummeren
Gebruiker: wanneer de auto ook nog door anderen gebruikt kan worden
Begin-stand: begin van de rit
Eind-stand: eind van de rit
Van-naar: Begin en eindplaats
Route: als je een wat langere route genomen hebt
Bezoekadres: spreekt voor zich
Zakelijk/ privé: Woonwerkverkeer is zakelijk indien het tussen 10 en 30 kilometer is
Km’s zakelijk: wanneer het een niet puur zakelijke rit is maar wel gedeeltelijk
Km’s privé: idem

Als je nog info wilt hebben, PB je maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 15:15

Let effe op met km woon-werkverkeer, volgens mij zit daar een addertje onder het gras en mag je op jaarbasis slechts 30 keer ofzo die route afschrijven. Heb de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt. Misschien weet Kitty 'm te vinden?

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 15:39

minder dan 10 km of meer dan 30 km woon-werk afstand geldt ook gewoon als prive kilometers! Sonja, misschien bedoel je dat?

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 15:59

Hmm... met kilometervergoeding (dus niet lease-auto) zitten er wel een paar addertjes onder het gras. Je mag volgens mij gewoon steeds die route afschrijven. Maar... er is nog wel iets... moet ik even diep over nadenken. Er zijn nog een aantal beperkingen maar ik weet zo even niet of dat betrekking heeft op een kilometervergoeding of op een leaseauto.

Rijd je trouwens meer dan 8000 kilometer privé, dan heeft het geen zin om een kilometerregistratie bij te houden. Dan zit je namelijk sowieso al op 25% bijtelling.

0 - 500 kilometer = 0% bijtelling
500-3000 km = 10% bijtelling
3000-6000 km = 15% bijtelling
6000-8000 km = 20% bijtelling
Daarboven is het 25%.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 18:07

Ik pak gewoon de maximale bijtelling. Kom er toch wel aan en heb weinig zin in die administratie....
's Avonds en in het weekeinde staat onze eigen corsa stil en rijden we altijd met mijn leasebak.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131980
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-02 22:26

Geweldig, heel erg bedankt voor jullie tips !
Kijk, hier heb ik tenminste wat aan !

Mocht er toevallig nog iemand weten hoe het precies zit met woon-werkverkeer tussen 10 en 30 km., dan zou ik dat heel graag willen horen.
Het is me nog onduidelijk of ik nu onbeperkt op en neer naar de zaak mag rijden, of dat hier een maximum aan vastzit Verward
Zou een van de lease-experts hier misschien nog even naar willen kijken ?
Alvast heel erg bedankt !

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131980
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-02 22:42

Ondertussen heb ik ook nog even Commissaris Rex uitgehangen, en ben nog wat informatie tegengekomen op de website van de belastingdienst:

Tot 1 januari 2002 werden uw woon-werkkilometers niet als privé-kilometers aangemerkt. Vanaf 1 januari 2002 kan het zijn dat reizen in verband met regelmatig woon-werkverkeer geheel of gedeeltelijk bij de privé-kilometers horen. Er is sprake van regelmatig woon-werkverkeer als u op 60 dagen of meer naar een vaste werkplek reist. Hierbij gelden de volgende regels:


- Als de enkele reisafstand woning-werk 10 kilometer of minder is, dan worden deze kilometers geheel als privé-kilometers aangemerkt.
- Als de enkele reisafstand woning-werk meer dan 10 kilometer maar niet meer dan 30 kilometer is, worden alle woon-werkkilometers niet als privé-kilometers aangemerkt.
Dit lijkt me op mij van toepassing.
- Als de enkele reisafstand woning-werk meer dan 30 kilometer is, dan worden de eerste 30 kilometer aangemerkt als zakelijke kilometers. De kilometers boven de grens van 30 kilometer worden aangemerkt als privé-kilometers.


Ook staat er nog een stukje over het bijhouden van de kilometerregistratie.
Dit sluit imo. volledig aan bij hetgeen jullie hierboven geschreven hebben.

Mag ik hieruit nu concluderen dat de 60-dagenregeling (was vorig jaar nog 40-dagenregeling) geen betrekking heeft op mij omdat de afstand woon-werk tussen de 10 en 30 km. valt ?

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 22:58

Sterkte met je auto van de zaak, mij krijgen ze er nooit meer in, ze betalen maar km-vergoeding en anders rijden ze zelf maar. Ik heb tien jaar auto's van de zaak gehad, toen je nog max 20% bijtelling had, voor mij niet meer. Als je geen auto van de zaak meer hebt, dan heb je er nog steeds "plezier" van, je belastbaar inkomen ijlt altijd na waardoor je dus een aanslag krijgt alsof je een auto van de zaak heb, wat je dan later wel weer gewoon terug krijgt, maar ondertussen zit je met het gezeik van het heen en weer schuiven van behoorlijke sommen geld.
Daarbij moet ik de eerste baas nog tegenkomen die een auto weggeeft in de klasse waarin ik nu privé rondtoer (Range Rover) en ik doe het niet meer met minder!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131980
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-02 23:02

Daar gaat het juist om Ikke, het gaat erom dat ik die bijtelling en gezeik met de belasting juist niet wil omdat ik zelf een prima auto heb om prive mee te rijden Knipoog


ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 23:16

Oscar schreef:
Daar gaat het juist om Ikke, het gaat erom dat ik die bijtelling en gezeik met de belasting juist niet wil omdat ik zelf een prima auto heb om prive mee te rijden Knipoog


Zeg dan gewoon tegen je baas dat ie soep mag koken van die auto, als ie daar zin in heeft, maar dat ie jou gewoon km-vergoeding betaald en verder niet moet zeuren.


P.S. d's staat hier in het dorp een mooie Range Rover Vouge op belastingvrij kenteken te koop, kan de baas in ieder geval niet zanikken dat ie niet repesentatief is Extreme duivel

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 00:10

Dit moet je allemaal navragen bij je leasemaatschappij, het hangt er namelijk vanaf wat voor afspraken je werkgever heeft met de leasemaatschappij. zij kunnen je precies vertellen hoe en wat.

succes Knipoog

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 09:08

Sonja schreef:
Ik pak gewoon de maximale bijtelling. Kom er toch wel aan en heb weinig zin in die administratie....
's Avonds en in het weekeinde staat onze eigen corsa stil en rijden we altijd met mijn leasebak.


Precies. Al dat gezeik.

Als ik jou was zal ik bedanken voor die leaseauto en gaan voor KM vergoeding met je huidige.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 10:27

Ik zou wel knettergek zijn. Als je ziet waarvoor ik nu in een gloednieuwe auto in de door mij gewenste uitvoering (met supergeluidsinstallatie Haha! ) m'n kilometers tuf, daar kan ik geen priveauto voor rijden hoor.
Bovendien heb ik helemaal geen zin om elke dag m'n declaraties enzo in te gaan zitten vullen, yuk!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 10:31

precies sonja, maar hij wil zijn eigen auto niet kwijt die luxer is.
Ik rij ook in de auto met de uitvoering die ik wil, ondanks dat het me extra kost. En die geluidsinstallatie: dt zit wel snor met mb-quat speakers!

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 11:00

He jasses Prima, da's dan nu al de derde keer dat ik het met je eens ben *LOL*
Mijn lease auto is een stuk comfortabeler dan onze eigen auto. We hebben zelf een wat oudere Corsa, terwijl ik voor m'n werk een gloednieuwe brik heb, met kuipstoeltjes, in hoogte verstelbare stoelen + stuur, meegespoten bumpers, 6 boxen, aardig subwoofertje achterin, mooie inrichting dashboard etc. Heerlijk karretje!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 11:03

Schijnheilig ik heb naarnaast nog: alles electrisch, volle klimaat, xenon, stoelverwarming, parkdistance, elec. dakje, autom. ruitenwisser en weet ik veel wat nog meer. Oja cruisecontrol.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 11:05

Electrische ramen heb ik ook, maar mijn cruisecontrol zit aan mezelf vast.... rechtervoetje.... *LOL* Hahaha oh ja mijn ruitenwissers doen het ook en als ik ga rijden gaan m'n wielen rond *LOL*

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 11:08

Sonja schreef:
Ik pak gewoon de maximale bijtelling. Kom er toch wel aan en heb weinig zin in die administratie....
's Avonds en in het weekeinde staat onze eigen corsa stil en rijden we altijd met mijn leasebak.

ik ook, rijd zo'n 50.000 km per jaar waarvan zeker 60 % prive, ik ga niet moeilijk lopen doen. En dan kun je nog eens naar de bokt snuffelmarkt *LOL*

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 11:11

precies, bij mij is het nog meer. Ik denk dat ik het drie dubbele kwijt zou zijn als ik een auto van mezelf zou rijden met een km vergoeding vn de baas, dan als ik gewoon een lease auto zou hebben.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, beert, ComscoreBot, GrapeshotBot, hagelslag, Jorex, Kairos, Liselot, Sanet en 176 bezoekers