verzet bij opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

verzet bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-02 11:19

Mijn paard verzet zich licht als ik op wil stijgen. Ik stijg altijd op met een krukje, geef het commanda "sta stil", leg mijn hand achter het zadel op haar vacht zodat ze weet dat ik eraan kom en dan begint ze voorzichtig een klein stapje vooruit, een klein stapje achteruit...GRR, ik van het krukje af, weer commanda "sta stil" met een grote vinger erbij, weer op het krukje, en ja hoor, beginnen we weer van vooraf aan.
Als ik haar een klap op de hals geef blijft ze stil staan, laat me opstijgen, laat me mijn beugels aandoen, teugels op maat en pas als ik aanspoor gaat ze over in stap.
Ze weet het dus wel!
Ik voel er weinig voor om dit (inmiddels dagelijkse) ritueel te blijven voeren zolang als we samenrijden.
Heeft iemand een (niet slaande) oplossing?

gr. Joos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 11:35

Niet zo mutsen met opstijgen, maar gewoon zeggen sta stil, zo niet pak je haar een keer aan.
geen gedoe met hand hier of daar zodat ze weet dat je eraan komt, dat weet ze toch wel.
Staan blijven, basta!
Als je dit een paar keer doet, is het zo een niet slaande oplossing en is een keer sta stil zeggen wel genoeg.
Maar nu weet ze gewoon dat ze eerst wat mag kl*te voordat je haar aanpakt.
he klinkt misschien erg hard, maar binnen de korste keren heb je er allebei plezier aan.

Uiteraaard als het goed gaat wel belonen

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-02 11:47

Dat heb ik ook al een paar keer geprobeerd maar feit blijft dat ik haar eerst een mep moet geven voor ik op kan stijgen. Ik voel er weinig voor om op voorhand al een mep te moeten geven.
Als ik er (eindelijk) opzit, beloon ik natuurlijk wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 11:54

In het begin erg streng zijn.
Niet eerst 3x proberen en dan pas een mep
1x proberen, niet stil, een mep plus strenge woorden.
Dit elke keer.
Dus niet 1x toestaan, gewoon elke keer.
Ik verwacht dat je binnen een week zo op kunt stappen.
En nog sneller dat alleen de strenge woorden afdoende zijn

Juist omdat ze wel weet wat de bedoeling is.
Anders zou het verhaal anders worden

succes

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-02 12:06

Ok, ik ga ervoor, dan maar een week lang een mep. Zal tegen mijn vriend zeggen dat hij er ook consequent in moet zijn, anders schiet het nog niet op. Ik houd je op de hoogte.

thanxx

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 12:09

Heel simpel maar trek er 1 x wat meer tijd voor uit. Zodra jij je voet in de beugel doet en zij gaat lopen: voet in de beugel blijven houden en haar op een klein rondje zetten totdat zij stil staat. Als ze dan stil staat, je voet weer uit de beugel halen en haar belonen. Als ze gaat lopen terwijl jij aan het opspringen bent, zelfde ritueel. Op en neer blijven springen op een kleine cirkel totdat ze stil staat. Dan jij ook weer stoppen met hoppen, je voet uit de beugel halen en haar belonen. Gaat dit ook goed en ze gaat lopen als je in de lucht hangt, weer hetzelfde ritueel. Blijven hangen op een klein cirkeltje etc. Als jij stopt met wat je deed als zij stopt met lopen leert ze hiervan dat ze beter stil kan blijven staan. Als ze gaat lopen en jij stopt met opstijgen dan leert ze dat het zeker nut heeft om te gaan lopen. Een klap geven lijkt mij niet handig, waarom zou je paard ontspannen stil gaan staan als ze een klap krijgt? Niet echt logisch lijkt me. Trek voor bovenstaande 1 x goed wat tijd uit maar als je het idd 1 x goed doet heb je daarna geen problemen meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 12:18

Sorry maar persoonlijk vind ik dat erg gevaarlijk.
Op een klein rondje meehupsen met 1 voet omhoog, brr.
Gegarendeed dat je ze dan ook perongeluk aanspoort.
Ik wil niet weten wat er dan gebeurt.

En misschien dat mee hupsen werkt bij een pony, maar bij een groot paard Verward
je word er misschien wel erg lenig van *LOL*

BTW, ik zou bovenstaande niet aanraden bij een bang paard, dan zijn er andere manieren.
maar ik begreep dat het daar hier niet om ging Lachen

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-02 12:34

Nee, is geen bang paard, het is volgens mij gewoon zo dat ze me nu niet meer in de maling kan nemen met het rijden, dus gewoon zo probeert een beetje baas te worden. Zoals uit mijn eerste berichtje blijkt, stap ik op met een krukje, als ik ga meehoppen heeft ze nog meer haar zin, want dan lig ik al na een halve volte hijgend naast haar op de grond...(grinnik).
Tja, en dat ontspannen stil staan. Ze weet gewoon dat ze op haar lazer krijgt omdat ze stout is....daarom blijft ze ook stil staan. Ze is ook totaal niet onder de indruk van die mep hoor. Dus Cornelie, erg bedankt voor de tip maar ik denk dat die in mijn geval niet echt gaat werken.

gr. Joos

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 20:17

Kan je het paard zo niet opstellen dat hij met zijn neus tegen een muur staat tijden het opstappen ? En als hij dan blijft staan, overvloedig belonen met de hand en de stem en zelfs met een snoepje, wedden dat hij in de korste keren blijft staan voor het snoepje !