Ik Kan niet met geld omgaan..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss X
Berichten: 604
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Ik Kan niet met geld omgaan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-02 00:33

Ik verdien best veel voor mijn leeftijd en elke keer is het op.
Ik kan niet met me geld omgaan, als mijn salaris binnen is dan koop ik de domste dingen, en na 2 weken is het op, en wanneer me geld op is zit ik gelijk in een dip ben ik chagarijnig, huilbuien omdat ik me geen raad weet.
Klink misschien heel verwaand en overdreven en dat vind ik ook en daarom vind ik het ook zo vervelend dat ik zo doe.
Ik heb een koopziekte volgens mij, en dat vind ik echt vervelend maar dan denk ik "ach ik hou nog zoveel over"maar toch is het elke maand op.
Terwijl ik nog zoveel dingen moet betalen, wie heeft hier een truukje voor om niet met mijn geld te smijten, heb namelijk een gat in mijn hand.
En ik zou het toch ooit moeten leren als ik ouder ben want dan word het pas echt lastig.
Laatst bijgewerkt door Miss X op 04-12-02 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 00:38

tja,ik begrijp wat je bedoelt ik werk niet maar zodra ik m'n zakgeld heb geef ik het uit aan eten bij de snackbar of gewoon snoep,superslecht voor me en ik baal hier zelf ook wel van.IK zou zelf geen oplossing weten hopelijk iemand hier op bokt wel die misschien ons alle 2 kan helpen??

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 00:40

kan je de titel weer terugdoen zoals die eerst was? Dus zonder die $$ aub? Thnx. En ik denk dat veel mensen wel het probleem hebben dat ze te vaak, te veel geld uitgeven, gewoon omdat ze die zaken leuk vinden. Ach ja is dat een schande dan?

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 00:42

Join the club, ik ben ook vreselijk met geld.. Het rare is dat ik steeds van alles wil kopen. Ik heb niet eens een eigen paard, maar geef toch ontzettend veel geld uit aan allerlei paardenmeuk. Ongelofelijk eigenlijk.
Daarbij komt ook nog eens mijn probleem dat ik de euro echt nog als gulden zie. Hoe ontzettend ik om blijf rekenen, het dringt gewoon niet tot me door. Nog steeds niet!! Laatst had ik een klein bakje yoghurt gekocht voor 1,29 euro. Ik dacht al: "Eén gulden 29, dat is wel veel zeg, voor zo'n bakkie, maar ja, het is weekend". Kom ik thuis: "K*t, het is ook nog euro". Lekker dom, maar ja, het is ook zo raar om ineens alle prijzen met twee nog wat te moeten vermenigvuldigen terwijl de cijfertjes hetzelfde blijven! Nou ja, sommige dingen zijn wel netjes omgerekend van gulden naar de euro in het begin van dit jaar. Maar voor een Diesel spijkerbroek betaal je nu ineens 180 euro ipv 180 gulden. Snap er helemaal niks meer van. Volgens mij hebben ze gewoon het teken even veranderd. Ik haat die euro (én ik wil meer geld Knipoog )

Miss X
Berichten: 604
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-02 00:42

Jordy schreef:
tja,ik begrijp wat je bedoelt ik werk niet maar zodra ik m'n zakgeld heb geef ik het uit aan eten bij de snackbar of gewoon snoep,superslecht voor me en ik baal hier zelf ook wel van.IK zou zelf geen oplossing weten hopelijk iemand hier op bokt wel die misschien ons alle 2 kan helpen??


Ik heb dat ook dat ik minstens een kwart uitgeeft aan eten, junkfood, snoep maar dat kost handen vol geld als je zo terugrekent..
Maja de euro sowieso vind ik een ramp

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 00:48

Je kunt ook maandelijks 'n bep. bedrag automatisch over laten maken naar je spaarrekening, daar kom je toch minder snel aan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 01:54

Als ik iets zie wat ik graag wil hebben maar behoorlijk aan de prijs is koop ik het eigenlijk nooit direct, ik denk er een paar dagen over na en ga er nog eens naar kijken, vind ik het dan nog steeds leuk koop ik het.
Maar het gebeurd regelmatig dat ik het dan toch laat staan.

Zit nu al een tijdje te dubben over een zandkleurige Casco cap maar heb hem tot nog toe laten liggen Tong uitsteken

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 06:29

Ikheb er gelukkig geen last van...mijn koopgedrag is enorm veranderd sinds ik Escala heb omdat ik me erg bewust heb dat ik absoluut ten aller tijde geld nodig heb om haar (en nu ook Eclipse Haha!) de verzorging te bieden die ze verdient. Ik denk dus dat het goed mogelijk is om je koopgedrag te veranderen als je maar gemotiveerd bent. Lachen Maar misschien kan je het jezelf makkelijker maken door een deel van je geld "in behering te geven" aan bijvoorbeeld je ouders...Kijk eens wat je aan vaste kosten hebt en bedenk voor jezelf een bedrag wat je graag over zou willen aan het eind van de maand (begin gewoon lekker met een bescheiden bedrag) en sta dat bedrag af zodat daarmee je vaste kosten kunnen worden betaald. Ik denk echt dat het gewoon een kwestie is van je routine veranderen, als je het geld niet tot je beschikking hebt kan je het ook niet uitgeven. (Ik hoop wel dat je een bankrekening hebt waar je niet rood kan staan in dat geval...zo niet...bank even bellen???) Het lijkt mij in ieder geval prettig om je gewoontes te doorbreken als je je er halverwege de maand al zo gelukkig door voelt dat je er van moet huilen. Wat wellicht ook helpt is een ander tijdverdrijf te zoeken dat geen geld kost zodat je geen tijd hebt om te winkelen... Zin om mijn paardje te komen rijden...? Schijnheilig *grinnik* Dat scheelt bij mij enorm...ik heb gewoon geen energie meer om te winkelen naast 2 knollies, een enorme reistijd om er te komen en een fulltime baan. Pfffff... Succes in ieder geval! Ik hoop dat het je lukt om je bestedingspatroon te veranderen zodat je je halverwege de maand in ieder geval niet meer druk hoeft te maken. Lachen

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 09:33

Kais schreef:
Je kunt ook maandelijks 'n bep. bedrag automatisch over laten maken naar je spaarrekening, daar kom je toch minder snel aan Lachen


Idd, zorg dat iedere maand, net nadat je salaris is bijgeschreven een bedrag naar je spaarrekening gaat. Daar zul je minder snel geld vanaf halen, omdat het langer duurt voor je het tot je beschikking hebt. Op die manier kun je wat minder impulsieve aankopen doen.
En mocht je het toch nodig hebben, dan kun je er nog wel bij... Ik doe het zelf ook zo en dat gaat prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 09:43

En probeer eens een maandje of twee, drie een soort van kasboekje bij te houden. Word je geconfronteerd met je stomme uitgaven, en baal je er zo van dat je het daarna wat beter in de hand houdt.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 09:44

Ilindra schreef:
Als ik iets zie wat ik graag wil hebben maar behoorlijk aan de prijs is koop ik het eigenlijk nooit direct, ik denk er een paar dagen over na en ga er nog eens naar kijken, vind ik het dan nog steeds leuk koop ik het.
Maar het gebeurd regelmatig dat ik het dan toch laat staan.

Zit nu al een tijdje te dubben over een zandkleurige Casco cap maar heb hem tot nog toe laten liggen Tong uitsteken


Ik doe dus precies hetzelfde en als ik dan besloten heb om het toch
te kopen dan blijkt het ineens niet meer zo mooi te zijn of het
past niet Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 10:42

met geld moet je leren omgaan. misschien kan je elke maand voor elke week een lijstje maken met wat je uit moet en uit wilt geven. dan kom je uit en dan hoef je ook niet meer te huilen. je kan trouwens ook altijd nog sparen... of zeg ik nu iets heel raars?

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 10:55

Dat probleem heb ik dus ook. Als ik geld heb is het meteen weer op en vooral nu in december. Kado's en als je in de stad bent ga je toch nog altijd een "kleinigheidje" kopen.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 19:38

Wees zoals ik ben, slecht in rekenen en doe daarom alle Europrijzen met 2.5 vermenigvuldigen en denk dan bij jezelf: "Jee, da's veels te duur, ik denk er nog wel even over- als ze er zoveel geld voor willen hebben dan steken ze het maar in hun *jeweetwelwaar*". En tada, sinds de invoering van de euro heb ik nog nooit zoveel geld over gehouden aan het eind van de maand omdat ik nu een onwijze knieperd ben geworden. Te slechte prijs kwaliteit verhoudingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 19:41

wat ook heel erg goed helpt is alleen pinnen bij de pinautomaat en nie in de winkel. als ik namelijk in de stad ben en ik heb mijn pinpas bij dan ben ik zo drie, vierhonderd euro armer!! en dat te bedenken dat dat dus hard richting de 1000 gulden gaat!! ik pin nu dus niet meer in winkels en ik moet zeggen dat het helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 20:15

Barb"]
[quote="Ilindra schreef:
Als ik iets zie wat ik graag wil hebben maar behoorlijk aan de prijs is koop ik het eigenlijk nooit direct, ik denk er een paar dagen over na en ga er nog eens naar kijken, vind ik het dan nog steeds leuk koop ik het.
Maar het gebeurd regelmatig dat ik het dan toch laat staan.

Zit nu al een tijdje te dubben over een zandkleurige Casco cap maar heb hem tot nog toe laten liggen Tong uitsteken


Ik doe dus precies hetzelfde en als ik dan besloten heb om het toch
te kopen dan blijkt het ineens niet meer zo mooi te zijn of het
past niet Haha!
[/quote]
Ik heb het gelukkig precies zo als jullie
Als ik er over nagedacht heb besef ik dat ik het helemaal niet nodig heb.

Miss x
als ik jou was zou ik elke maand een vast bedrag automatisch over laten schrijven naar een spaar rekening.
Want sparen is toch wel handig.

En ja ik geef toe, ik ben ouderwets.
ik koop niets met lening of zo.
je komt dan alleen maar dieper in de problemen en je komt er dan bijna niet meer uit.
Ik spaar, voordat ik iets koop.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 20:24

Toen ik nog thuis woonde en werkte had ik dat ook, ik spaarde wel maar zelfs mijn spaarrekening moest het vaak bijleggen.
Nu ik samenwoon spaar ik zelfs nog meer in de maand dan toen ik thuis was. Terwijl ik nu meer vaste uitgaven heb.
Tja en hoe het komt........... nu koop ik ook nog wel eens dingen in een opwelling maar heel anders. Ik denk dat ik nu ook minder tijd heb om het uit te geven, het huishouden en zo Misselijk Haha!
Maar het scheelt wel Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132044
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 22:13

Krijg je je salaris 1x per maand ?
Dan kun je meteen nadat het geld op je rekening staat een gedeelte overhevelen naar je spaarrekening.
Het restant kun je dan verdelen over de rest van de maand.
Ook pinnen is funest wat betreft uitgaven, je hebt vaak geen idee wat je allemaal opmaakt.
Zelf probeer ik 1x per week op een vaste dag te pinnen, en verder alles contant af te rekenen.
Best wel ouderwets, maar zo weet ik wel hoeveel geld ik opgemaakt heb.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 23:31

SuperPepeijn schreef:
je kan trouwens ook altijd nog sparen... of zeg ik nu iets heel raars?


Ja maar dat is moeilijk hoor!!
Als je nou voor één iets moet sparen oke, maar als je moet sparen voor én een zadel voor je paard, én een feest dat twee weken duurt en wat je als Marker niet mág missen, én je zomervakantie, én tot overmaat van ramp ook nog je rijbewijs zelf moet betalen... Frusty

Maar Miss, ik denk inderdaad dat je met geld moet leren omgaan, volgens mij is iedere puber altijd blut, tenzij je hele rijke en vrijgevige ouders hebt. Over een jaar of tien kan ik het misschien ook wel!

En huilbuien omdat je geld op is? Ik baal er ook van, maar ja, je hebt het zelf uitgegeven, en als je dan iets leuks moet laten omdat je geld op is? Nou ja, helaas, eigen schuld, dat is nou leren met geld om te gaan!

Miss X
Berichten: 604
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-02 00:48

huilbuien gaat het bij mij niet erom om wat ik heb gekocht, maar dat ik niks meer heb en dan kan ik geen sigaretten kopen
(ja ik weet ik moet stoppen en ben ermee bezig maar het is en blijf voor mij als verslaafde moeilijk en ja het is mijn eigen keus om te roken maar het blijf moelijk)
en wat moet ik in de pauze kopen, heb geen geld etc dan ga ik me helemaal druk maken en dan gaat mijn week ook niet lekker, terwijl ik voordat ik werkte altijd zonder of met weinig geld heb geleefd en toen was het niet zo erg maar nu ik het gewend ben gedraag ik me ook zo

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 01:04

Ik koop ook niet veel op school, gewoon brood en drinken meenemen en 1x in de week iets kopen.
Als ik weinig op m'n rekening heb staan, zo'n E30,- ofzo, voel ik me al blut en geef ik dat niet meer uit... Moeilijk hoor: geld, het lijkt zoveel als je salaris gestort is, maar 't is zo weer op Scheve mond
Ik heb mezelf ook voorgenomen om te sparen, hoop dat 't lukt Tong uitsteken

Ik ga trouwens ook niet uit ofzo, je betaald zo 'n paar euro voor 'n drankje Boos! Ok, je moet 't slim aanpakken en je laten betalen Schijnheilig , maar op 't moment zelf denk je: 'Ik heb toch nog genoeg geld' enz. Scheve mond

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 01:54

Ik ken het gevoel
Kwa geld heb ik geen gat in mijn hand, nee op dat moment heb ik geen hand !!! Lachen
Ik hou me ook aanbevolen voor een cursus 'geld in mijn zak houden' Lachen

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 13:52

Misschien raar maar ik weet iedere maand makkelijk van mijn 20 euro zakgeld rond te komen Haha! Bijbaantje heb ik dit jaar niet meer maar de voorgaande jaren had ik het geld van m'n salaris niet eens nodig. dat ging linea directa naar m'n spaarrekening. De enige keren dat ik die nodig heb is als ik weer eens wat voor ab wil kopen. Tja laatst had m'n tv het begeven en moest ik toch een nieuwe hebben. Als ik naar vriendinnen van mij kijken die halverwege de maand nog 0,60 eurocent op hun rekening hebben staan snap ik echt noiet hoe ze daarmee kunnen leven. Ik zou het echt verschrikkelijk vinden als ik geen geld achter de hand zou hebben.
Dat kasboekje van Sonja is ook een goed idee trouwens. Heb ik ook een tijd gedaan en je staat er echt van te kijken hoeveel onzinnige dingen je eigenlijk koopt.
Ik weet niet wat je in de vakantie maanden doet maar ik werk dan gewoon een paar volle weken. Kun je lekker van op vakantie of in jouw geval een beetje back-up opbouwen voor de rest van het jaar Haha!

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 17:01

ja ik geef ook altijd geld uit als i het heb, er is aleen maar 1 probleem, het gaat op Haha!