Het toppunt: rijden met een halve slof

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Het toppunt: rijden met een halve slof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-02 22:59

Onze instructeur heeft echt hele vage dingen de laatste tijd.
-In voltes moeten we met onze binnehand omhoog, om hem te buigen, en niet een beetje, maar gewoon je hand op de hoogte van je hoofd Schijnheilig Eerst dacht ik nog dat het wel goed was en deed het ook toen ik voor mezelf reed , maargoed, dat doe ik dus niet meer, ik houd niet van allerlei stomme trucjes, in een volte hoor je je binnehand helemaal te ontspannen, miss soms wat corrigeren, maar niet op zo'n manier!!
-We moeten aangaloperen, van hand veranderen, dan moet ie overspringen, zonder dat wij weten hoe we de hulpen moeten geven. De meeste paarden springen het in tweeen maar als ie over kruist zit is het goed, dan moet je gewoon doorgaloperen net zolang totdat ie helemaal omspringt. De meeste mensen zijn L ruiters en beheersen de contragalop niet eens, onze paarden weten strax niet beter dan dat ze om moeten springen als we van hand veranderen, word wat srtax in de M.
- Deze les zei ie tegen me, je paard loopt nig steeds erg diep, je moet volgende keer maar eens met slof rijden. Dus ik zeg, als er een slof aan zit gaat ie helemaal super diep lopen. Ja zegt ie, je moet met een halve slof rijden, dus naar de singel, door 1 bitring, en dan heb ik in een hand dus een halve slof vast, bedoeld om hem meer opgericht te rijden

Ik word gek van die lessen, wat vinden jullie hier nou van? Ligt het nou aan mij en heeft ie gelijk met deze oefeningen, of is het gewoon onzin?



Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 23:09

Kun je niet opzoek gaan naar een andere instructeur?
Ookal klopt alles wat hij zegt, als jij hem niet vertrouwt zou ik maar gauw op zoek gaan naar een andere.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 23:19

Dat verhaal van die halve slof had ik nog niet gehoord, maar de rest komt bekend voor hoor. Moet ik ook altijd doen, maar ik rij dan western. Niet dat je de indruk krijgt dat iedereen zo rijdt in de western, want ook daar heb je verschillende stromingen. En die liggen je, of liggen je niet.
Maar ik heb mijn paard ook zo leren changeren, ik rij de (kleine voltes) ook met binnenhand hoog, maar niet met constante druk. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Ik sluit me aan bij Destinietje, als het niet klikt, verder zoeken.

Je suis Charlie.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 23:27

Ik heb dezelfde instructeur als Ricoh en ik heb nog wat van die vage dingen die we moeten doen:
- rammelen met het bit ipv kneepjes geven.
- met wijken moeten sommige in een schuine lijn naar de hoefslag rijden en dan in die schuine lijn wijken ( ok dit is wel heel vaag uitgelegd)
- met stoot rijden en die dan maar aan 1 kant van het bit vast maken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 23:29

Dat wijken in de schuine lijn deden wij ook hoor...gevorderde oefening.
Dat rammelen met het bit snap ik niet helemaal.
En wat heeft hij nou in godsnaam met het maar een kant vastmaken van hulpteugels?
Ik vind trouwens dat hij te snel naar hulpteugels grijpt.
Hoe lang hebben jullie deze instructeur?

Je suis Charlie.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 08:39

Die hulpteugels klinken raar. Volgens mij moet je te laag met het hoofd nog altijd met het been oplossen, tikje met de zweep om achterhand te activeren, maar geen 'halve' slof of halve stoot Verward

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 09:02

Als je je instructeur niet vertrouwt kan je beter maar opstappen, op zo'n basis kan je natuurlijk niet lessen.

Verder:
In voltes moeten we met onze binnehand omhoog, om hem te buigen
Ik kan me voorstellen dat je op deze manier totaal de mond van je paard niet meer aanvoelt,
is dit een truuk om hem op te richten ofzo?
Of wil de instructeur dat hij diep gaat? In beide gevallen nodig je overigens uit tot het kantelen van het hoofd.

We moeten aangaloperen, van hand veranderen, dan moet ie overspringen,
Verward
Er wordt verwacht dat het dier zelf initiatief neemt tot een changement.....
Een fatsoenlijke contra kan je zometeen niet meer laten zien en uiteindelijk zullen ze ook in de middengalop overspringen wanneer het ze daarin wat te moeilijk wordt.

je paard loopt nig steeds erg diep, je moet volgende keer maar eens met slof rijden.
Een paard oprichten red je niet met hulpteugels, als je hem niet opgericht krijgt is hij er van achter nog niet genoeg bij en niet genoeg van je hand af.
Met slechts de helft rijden zal niet uitmaken, kans dat je paard er scheef op zal gaan is groot, dit zal dan zo geforceerd worden dat de kans op een blessure heel groot is.

rammelen met het bit ipv kneepjes geven
Ik 'rammel' ook wel eens aan eht bit,
alleen moet je dit meer zien als heeel licht vibreren.
'Snel zagen wordt echter ook wel eens rammelen genoemd...
'Kneepjes geven' hou ik persoonlijk niet zo van, omdat je dan continue je hand moet aanspannen en hierdoor verlies je het fijne contact met de mond.

wb het vastmaken van de stoot aan 1 kant, zie wat ik heb geschreven bij het rijde met een halve slof.[/i]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 10:02

Wat ik me nu afvraag is waarom je nog steeds bij deze man lest. Dat is toch jammer van je geld!
Er is vast wel iemand anders te vinden bij je in de buurt. Plaats een een advertentie op Bokt of de Marktplaats.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 10:42

En ik snap het nut niet om dat hier op bokt te zteten je kan beter nuttige dingen doen zoals een andere instructeur zoeken of hem zelf erop aanspreken!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 10:47

Als je 16 bent zoals Ricoh dan heb je nog lang niet alles gezien dus hoe moet je dan zeker weten of het verkeerd is.
Ik kan me wel voorstellen dat ze bevestiging zoekt, had ik ook gedaan als ik 16 was.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 11:40

nouja uit d'r berichtje blijkt dat ze toch al een oordeel gevormd heeft; dat dit slecht is en dat niet goed. Vandaar mijn bovenstaande berichtje...

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 11:49

ja dat vind ik ook laura. blijkbaar vindt ze het zelf al vreemd. ik kan me voorstellen dat je aan anderen bevestiging vraagt als je niet zeker bent van je zaak. maar waarom niet de instructeur vragen stellen en die antwoorden hier bespreken, zou veel interessanter zijn.

Amor Vincit Omnia

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 13:11

Heeft die instructeur vroeger een klap op zijn kop gehad ofzo.... wat een onzin allemaal!!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 14:00

quote:
Wat ik me nu afvraag is waarom je nog steeds bij deze man lest. Dat is toch jammer van je geld!



Wij moeten in de les zitten om wedstrijden te mogen rijden en we mogen geen eigen instructeur laten komen voordat je Z bent. Dus wat het geld betreft maakt het niet uit.
Ik heb wel veel van hem geleerd, hij heeft alleen van die vage dingen Verward .

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 14:12

wat is dat voor een aparte vereniging? Rijd je je eigen pony of niet? Ik zou me dit absoluut niet laten voorschrijven!

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-02 18:07

Ik moet idd verplicht lessen, om wedstrijd te mogen rijden. Je moet dus ook echt bij de clubsintructeur rijden. Zo zijn de regels altijd geweest en kunnen wij helaas nix aan verandere en ik rijd normaal wel mn eigen pony ja.
Maar aan het eind van de week hebben we een vergadering met iedereen die het niet eens is met de lessen, en dan hopen we dus of nog een vergadering met de instructeur of hij gaat eruit.
Een ander meisje moest gister draven (l1 ruiter) en hem dan ineens van de hoefslag aftrekken zodat ie een vierkantje maakt met echte hoeken, dit om hem strax een keertwending aan te leren. (heb nog nooit iemand een keertwending zijn maken in draf, maarja)

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 22:30

Absolute onzin!!! Een paard omtrekken om een keertwending te leren??
Dumpen die rotzooi !!! (sorry voor het nogal groffe taalgebruik!)

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Mer1980

Berichten: 18811
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 23:26

Volgens mij moet jij zo snel mogelijk een andere instructeur zoeken. En als je verplicht bij die instructeur moet lessen van de vereniging zal ik maar zo snel mogelijk naar een andere vereniging gaan. Verder voor uitleg ga ik mee met Sjuimpje.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 09:47

is die instructuer mischien omgekocht door een andere rijvereniging, zodat jullie en je paarden de "kluts" kwijt zijn op concours? Bloos

Ik zou in ieder geval die instructeur om nadere uitleg vragen, mischien heeft hij een goede verklaring voor zijn tactiek/techniek...en snap je dan het waarom....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 11:37

Inderdaad bespreken op de club!! Met meerdere mensen, en je oordeel geven!! Dat hij er dus uit moet vliegen!! Ik ga ook verder mee met Sjuimpje!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 19:05

Ik sluit me aan bij de mening van de anderen. Zo snel mogelijk van instructeur veranderen, en als het niet mag van de club, of van club veranderen of er met de clubdirectie over spreken. Volgens mijn kraamt die man inderdaad veel onzin uit ! Trouwens als je je niet goed voelt bij een instructeur, 't mag nog een goeie zijn, zal het lessen toch niet vlotten. Het is belangrijk dat het klikt tussen de leerling en de leraar !

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 22:18

We hebben morgen vergadering met de mensen die klachten hebben over de les, dus ik ben benieuwd.
Ik schiet er nix mee op om naar een andere vereniging te gaan, want dan ben ik me verzorgponies/paarden ook kwijt ( ik heb namelijk geen eigen pony) en ik heb het er verder super naar me zin, dus.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 00:23

easter schreef:



Wij moeten in de les zitten om wedstrijden te mogen rijden en we mogen geen eigen instructeur laten komen voordat je Z bent. .


Dit vind ik toch zo vreemd

Wij hebben ook een federatieles maar wanneer je dat niet wilt doen doe je het niet, maakt niet uit voor de wedstrijden.....
En geen eigen instructie voor je Z bent?
Vreemde vereniging.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 01:12

Even kort samen gevat de reglementen: (coorectie gewenst indien ik fout zit want dit is mijn intrepatie)

Je moet lid zijn van een rijvereniging welke aangesloten is bij de KNHS.
en dat is alles....
De reglementen van je ponyclub/rijvereniging mag niet in strijd zijn met de reglementen van de KNHS.
Maw ze mogen geen voorwaarden stellen wat betreft rijinstructie. (zoals in jouw geval)
Wat ze wel zouden mogen s bijv. iemand de toegang wijgeren tot de in eigendom zijnde en behorende terreinen van de club (bijv. prive instructuer die les geeft in de manege(binnen- cq buitenbak of andere gronden/onoerende zaken) van de ponyclub (lees ook rijvereniging) die geen volwaardig lid is van die betreffende vereniging...
Indien de reglementen (huishoudelijk en/of andere reglementen en/of statuten) niet voorzien in een regel waar dit expleciet in vermeld wordt, dan staat jou niets in de weg om alsnog prive instructie te nemen..
Het enige probleem wat zich zou kunnen voordoen is de tijden dat de manege beschikbaar is voor ieder lid (er van uitgaande dat je ponyclub terreinen in eigendom heeft.)
en/of de gekozen instructuer is de toegang tot de terreinen ontzegd...
kort samengevat:
Als je vereniging de beschikking heeft over buiten/binnen bak (lees: in eigendom heeft) kan ze voorwaarden stellen aan het gebruik hiervan, bijv. alleen toegankelijk voor leden, buiten concoursen uiteraard.
Als die regel er niet is: kunnen er regels zijn dat dat de maneges alleen op bepaalde tijden beschikbaar zijn voor leden...dus buiten de lesuren en de tijden dat de manege verhuurd is aan derden..
Dit zou wel betekenen dat je nite meer op je reguliere lestijden kunt lessen met een instructeur naar keuze...

En mischien bedoelden ze op jouw vereniging wel dat wanneer je minimaal Z bent er tijd wordt ingeruimd om lessen te nemen op tijden die normaal niet openbaar teogankelijk zijn voor leden...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 11:46

ik zou idd stoppen met het lessen van deze instructeur, ik weet niet waar hij die onzin vandaan haalt, rijden met 1 slof pff, is dit een cursus hoe verkloot ik me paard binnen 5 minuten ofzo?als ik jou was zou ik ergens anders gaan lessen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nirvana95 en 17 bezoekers