voetje geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-02 17:19

Mijn nieuwe paard (ongeveer 3 jaar) wil dus geen voetje geven om haar hoeven uit te krabben.
Hoe kan ik vermijden dat ik een schop krijg en hoe pak ik dat het best aan.
Wanneer ik haar voorbenen probeer op te nemen gaat ze letterlijk op haar knieën voor mij Haha! .
Maar dat is niet de bedoeling Knipoog
Ik denk dat ik best van nul af aan begin maar hoe pak ik dit aan?

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 20:58

Zoals je bij een veulen zou doen. Streel de benen, en pak ze vast, maar til ze nog niet op. Doe dit totdat ze dit alles best vind.
Dan til je de voorbenen op, maar nog niet hoog , gewoon vastnemen en weer neerzetten. Ga zo altijd hoger. Wanneer de voorbene vanzelf gaan hetzelfde bij de achterbenen toepassen. Succes!

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-02 17:32

bedankt, ik zal het zo eens proberen.
Nog iemand tips?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 17:33

Elke dag weer proberen en vooral volhouden

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 22:59

En probeer eenzelfde volgorde aan te houden: linksvoor, linksachter, rechtsachter, rechtsvoor. Of een andere volgorde Haha! Dan begrijpen ze het vaak ook sneller en op een gegeven moment staan ze al klaar met hun andere hoef als je net de vorige weer hebt neergezet.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 23:22

Methode, zie boven. Voor de rest, veel oefenen, liefst dagelijks net zo lang tot het goed gaat. En uitbundig belonen voor iedere poging in de goeie richting.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 23:29

OM te vermijden dat je een klap krijgt omdat ze gaat schoppen, moet je niet met je hoofd te dicht bij de benen komen. Pak een handdoek of een zacht halstertouw en probeer daar de benen mee op te tillen...

Hoe hebben ze dat in het verleden in hemelsnaam gedaan bij de smid? Hij moet toch zijn voeten kunnen geven?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 12:07

M'n tinker heeft ook geen kaas gegeten van voeten geven, maar wat blijkt nu, als je z'n been stevig beet pakt gaat ie het makkelijker geven dan als je voorzichtig doet ... ik ben nu nog aan het "desentesizing", dus gewoon wrijven waar ie het aanvaard, vliegensvlug naar het been en terug ... tot ie inziet dat het "al gebeurt is" en het "niet eng was" ....