heeft jouw paard wel eens koliek gehad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Heeft jouw paard wel eens (gas)koliek gehad?

mijn paard heeft gaskoliek gehad en is een luchtzuiger
5 (5%)
mijn paard heeft gaskoliek gehad en is geen luchtzuiger
16 (16%)
mijn paard heeft een andere vorm van koliek gehad en is een luchtzuiger
2 (2%)
mijn paard heeft een andere vorm van koliek gehad en is geen luchtzuiger
31 (32%)
mijn paard heeft nog nooit koliek gehad en is een luchtzuiger
6 (6%)
mijn paard heeft nog nooit koliek gehad en is geen luchtzuiger
36 (37%)

Totaal aantal stemmen: 96


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

heeft jouw paard wel eens koliek gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-02 14:02

Over luchtzuigers en koliek zijn heel wat topics volgeschreven. De mening van sommigen is dat luchtzuigers met name meer risico lopen op gaskoliek.

Nu ben ik erg benieuwd of er bokkers zijn met paarden die gaskoliek hebben gehad. En of dat dan luchtzuigers betrof.

Met koliek bedoel ik ook koliek, met alle bijbehorende verschijnselen. Dus niet een paard met een opgezette buik o.i.d. maar koliek: onrust, schrapen, trappen naar buik of ander duidelijk bij koliek horende symptomen.
Laatst bijgewerkt door Anya op 04-12-02 14:13, in het totaal 2 keer bewerkt


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 14:08

Hij heeft 2 1/2 week terug voor het eerst in zijn leven koliek gehad,
bleek krampkoliek, wel schrikken ffies.
Hij zuigt niet.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 14:17

Flair heeft 1 keer koliek gehad.. geen gaskoliek btw en ze is geen luchtzuiger.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 14:33

Kawa heeft nog nooit koliek gehad in de ruim 7 jaar dat ik hem ken. *afkloppen*
hij zuigt ook niet

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 15:15

Dien is wel eens wat koliekerig. Meestal omdat ze te veel stro heeft lopen snoepen. Meestal is ze gewoon niet helemaal lekker. Maar 1x heeft ze echt de hele dag plat gelegen van de pijn en is d'r 4x een VA bij geweest.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 15:20

ik heb een stem uitgebracht voor het paard van mijn zus, die is namelijk wel een luchtzuiger. maar gelukkig nooit in zijn hele leven koliek gehad. Hij is nu 14, toen ie bij ons kwam 3. Hij komt bij familie vandaan, en daarom weet ik zeker dat hij nog nooit in zijn hele leven koliek heeft gehad. Daarbij heeft hij helemaal geen last van het lucht zuigen, alleen een lelijk gebit eraan overgehouden. Verder loop hij in de Z1 dressuur op dit moment, zeer verdienstelijk.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 15:29

Ik heb over de jaren 5 paarden en ponies gehad en heb nog nooit een koliekgeval gehad, m'n ponymerrie keek soms wel 's naar 'r buik, maar bleek achteraf dat het een veulen was die 'r "stoorde", en zeker geen koliek. Die pony was wel een luchtzuigertje. Was ook m'n eerste luchtzuigertje, en ik stoorde er mij vreselijk aan ... je moet er tegen kunnen.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 16:06

Alfie is geen luchtzuiger en heeft voor zover ik weet 10 jaar geleden een keertje een lichte koliek gehad. 't was ontzettend warm, ik was in 't bos wezen rijden met hem en terug op stal heb ik 'm in de bak gezet. Die lag half in de zon, half in de schaduw. Hij ging toen in de zon liggen en keek zo heel af en toe eens naar z'n buik, maar dat kon ook vliegen jagen zijn. Na een tijdje stond ie op en mestte wat. Ik was toen dus gerustgesteld en ben naar huis gegaan. Na latere ervaringen zou ik dat nu dus nooit meer doen.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Marije_jiplover

Berichten: 25297
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 16:13

Zoals je al weet, is Duvel wel een luchtzuiger en die heeft gaskoliek gehad. Deze was ernstig.
Hij heeft ook één keer een lichte 'gewone' krampkoliek gehad, maar heb in dit geval voor gaskoliek gestemd, aangezien die het meest heftig was, daar is ookde VA bijgeweest (die beweerde dat het kwam omdat hij zijn band niet omhad en hij een luchtzuiger is, of dat echt waar is, dat zal ik waarschijnlijk nooit weten).

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 16:42

Laiser heeft al verschillende keren gaskoliek gehad, hij heeft ook al eens een slokdarmkanaalverstopping gehad. Laisertje kan namelijk heel gulzig eten. Nu heeft hij een mineralenblok standaard in zijn voerbak liggen en kan hij dus minder gulzig eten.
Maar hij is geen luchtzuiger. Het kon met het eten te maken hebben, vertelde mijn dierenarts toen. (De dierenarts heeft er ook meestal bij moeten komen, omdat hij anders ziek de nacht in moest en dat wilde ik niet, tenminste niet als ik weet dat als hij een spuitje krijgt dat het dan vrij snel over is.)

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 17:10

Vigo heeft voor de zomer een slokdarmverstopping gehad (is volgens mij ook een vorm van koliek toch?) hij had in ieder geval dezelfde symtomen.
Afgelopen vrijdag heeft hij krampkoliek gehad......is inderdaad schrikken, maar gelukkig is het weer allemaal goed met hem nadat de DA hem een aantal injecties had gegeven.
Hij is geen luchtzuiger.


Mer1980

Berichten: 18819
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 17:18

Mijn beide paarden hebben nog nooit koliek gehad en zuigen beide geen lucht.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 17:39

Toen mijn merrie ander-half was kreeg ze koliek door stro te eten wat verstopt raakte in haar darmen! (de stal waar ze was, had niet op tijd hooi besteld Frusty dus gingen de paarden vanwege verveeling en honger hun stro vreten..)

Ze moest toen bijna 2wkn op Utrecht staan, gelukkig hoefde ze geen operatie, maar ze verloor wel veel gewicht.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 17:55

Razinda heeft 2 weken geleden voor het eerst koliek gehad, maar zonder de echte normale symptomen. Het was behoorlijk heftig, want het leek wel een soort epilepsie, ze was helemaal van de wereld. Bleek verstoppingskoliek.
Jur heeft een keer lichte gaskoliek gehad toen Razin nog een veulen was. Beide paarden zuigen geen lucht.

Mijn DA zegt dat alle paarden wel een keer koliek krijgen in hun leven, meestal is de oorzaak niet eens bekend.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 17:59

Lasagna zuigt al een jaar of 8 lucht
maar ze heeft nog nooit koliek gehad
even afkloppen *klop*klop*

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 18:19

Tot nu toe nog nooit maar dat klop ik hard af.
Zijn moeder is heel koliek gevoelig de laatste 2 jaar en heeft vooran in de lente vaak zandkoliek... Verdrietig

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 22:31

Mn pony is sinds 4 weken weer terug uit Utrecht omdat ie daar geopereerd is (koliek dus). Hij heeft best wel vaak koliek, maar is dan ook een zuiger.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 10:39

Tjalko is geen luchtzuiger en die was ik afgelopen juni bijna kwijt door koliek.... Hij kreeg heel plotseling een heel heftige aanval en toen we uiteindelijk na veel paniek en anderhalf uur rijden op de Lingehoeve bij Tiel aankwamen, bleek dat we maar net op tijd waren.
Door het gas was er een lus in de darmen gekomen, waardoor de meters darm ervoor en erna al afgetorven waren. Uiteindelijk is er 7 (!!!) meter darm weggehaald en heeft hij nog 5 dagen heel kritiek gelegen. We zijn nu bijna een half jaar verder en hij heeft nooit meer ergens last van gehad (gelukkig).

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 12:20

Mijn paarden hebben zolang ze in mijn bezit zijn nog nooit koliek gehad (en klop het ook maar meteen af...!!). Ze zuigen geen lucht.

Mijn eerste paard was wel een luchtzuiger maar zij heeft ook nooit koliek gehad.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 12:29

Bill heeft nooit koliek gehad, en is geen luchtzuiger.
*knock on wood*

Goedgekeurd onderschrift :)

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 18:26

wodan heeft 2 weken terug kramp koliek gehad.En heeft daarna nog 2 dagen slecht gegeten. Sinds dien krijgt hij z'n kuil 'savonds ook niet meer op de grond maar in een hooinet zodat hij minder snel kan eten.
Hiermee probeer ik te voorkomen dat hij een verstopping krijgt.

Wodan en ik onderweg in de M2

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 18:30

Mag ik twee keer stemmen? Tong uitsteken Fayette heeft namelijk nog nooit koliek gehad (afkloppen!!!) en is geen luchtzuiger maar Pepper heeft al meerdere malen koliek gehad (met name gaskoliek) maar is ook geen luchtzuiger. Maar ik vind het maar niks hoor als je paardje koliek heeft Bah, Pepper is altijd een hele bikkel geweest maar als hij koliek heeft dan hinnikt hij altijd van de pijn.... brrrrr, dan lopen de rillingen over mijn rug als hij dat doet Verdrietig

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 18:50

Ja, Nappie heeft 2 weken geleden voor het eerst in zijn 5 jarige leventje gaskoliek gehad en.............. het is al 5 jaar een luchtzuiger! Maar we weten wel waar de koliek vandaan kwam............de koliek is het gevolg geweest van slecht kuil wat hij heeft gegeten. Gaskoliek is namelijk over het algemeen een reactie op verkeerd voedsel bij een paard (dit zijn de woorden van een dierenarts die ik ken!)

BTW paarden hebben vaker koliek zonder dat wij dat weten, over het algemeen krijgen ze dan een koliek aanval s'nachts en staan ze de volgende dag gewoon weer op 4 benen (net als bij mensen die af en toe s'nachts buikpijn hebben en in de ochtend van af zijn Knipoog )

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 19:38

Ewald heeft nog nooit koliek ehad in zn 3,5 jaar Lachen en hij is GÉÉN luchtzuiger Lovers *afkloppen*

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 19:59

maverick heft gister koliek gehad,het gaat nu al wel weer beter

Bella drachtig voor 2013 van Vagrant Z (vagebond de la pomme x carthago)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Floko, GoogleAdsense, JudithGigi, micksage, Pova en 66 bezoekers